PDA

Vis full versjon : Forklaringer på batteri?



HarryVolvo
02/12/11, 21:08
Hei.. Har holdt lenge på med bilelektro osv, men har aldri satt meg inn i hva 60Ah/540A f.eks står for.. Er det bedre enn et batteri på 40Ah/600A f.eks? :p

Trenger nytt batteri til chevyen, og har planer om å montere inn diverse ekstralys inni van'en.. Så trenger 2 batteri som holder.. Tips?

Hvordan finner man forresten ut om et batteri er "dårlig"?
Si at jeg finner et batteri på huggeriet som jeg tar, hvordan kan jeg teste om det funker normalt før jeg får tatt det hjem?

GeTReibeAktienGesellschaf
03/12/11, 00:59
60Ah betyr vel egentlig at vis du kobbler inn en last på 1Ampere så skal denne ved optimale forhold ha strøm i 60h(timer).

540A er kaldstart strømmen forteller om hvor mye strøm batteriet greier å levere ved så å si kortsluttning eller en starter som skal dra igang en en v8`er i -20*C.

Kommer ann på hvor mye man skal bruke på batteri hva som er bra.

Å teste ett batteri er ikke så enkelt som det høres ut.
Spennings målinger er vel det enkleste.
Spenning etter lading.
Spenning ette noen timer uten lading.
En del batteri testere har innebygd en last som trekker litt strømm mens de måler spenning.
Temperaturen ved måling spiller også inn.

Er batteriet altfor dyp utlada kan være vanskelig å lade opp igjen.

HarryVolvo
03/12/11, 10:25
Så hvis jeg får tak i 2 batteri på 100Ah og 720A, så bør det holde i massevis til å dra igang Diesel-8'ern min?

Hmm... Hørtes ikke så spes enkelt ut å teste et batteri fra huggeren.. Må jo nesten få tatt det hjem å testa da..

Men de velikeholdsfrie batteriene, de som har et sånt glass man ser i om det er grønt, sort eller hvitt der, dem må vel funke som faen dersom det er grønt i det glasset?

GeTReibeAktienGesellschaf
03/12/11, 14:33
Amerikanske diesel v8 biler er ikke min sterke side.

Men får du tak i f.eks to stk. 75Ah 770A batterier så drar nok det motorn igang i under de fleste omstendigheter.
Ved start spesielt i kulde kommer A inn i bildet.
Ved forbruk av av strøm f.eks uten motor i gang eller ved overforbruk kommer ann på dynamo og kjørelengde bl.a så er Ah desto viktigere.

For meg så er ikke batteri en typisk høgger vare. (litt fersk vare i mine øyne).

Men må du ha batteri fra høggeren så er syremåler og batteri tester greit å ha.(alikevel så kan syrevekten ligge i bunn osv osv.
Egentlig burde høggeren gjøre dette for deg viss det følger med garanti og kvittering vel og merke.

Ang. Grønt øye har dette på ett batteri, hender dette blir svart og indikerer trenger lading ved streng kulde og mange korte turer.
Er det hvitt (varierer kanskje med produsent) så er de kanskje knekt, så ligg i hvertfall unna de.
Dette øye er jo en grei indikator på tilstanden men hvor presist det er imellom bra fra greit til dårlig det veit jeg ikke.

I militæret hadde vi optima batterier feltvognene disse var veldig gode tålte mye kulde webasto osv. å svikta ikke, men de koster litt.

s4nd3r
04/12/11, 19:17
Å teste ett batteri er ikke så enkelt som det høres ut.


joda, kjempe lett med det riktige verktøyet...
http://www.biltema.no/ProductImages/15/large/15-1370_l.jpg



Banner, 50-500 batteri, monterte nettop 2 slike på chevyn min.. den har aldri startet lettere.. :)

HarryVolvo
04/12/11, 20:37
Er den god den måleren der? Fra biltema?

s4nd3r
04/12/11, 23:11
Ja, ikkje så skamm dyr heller, kjøpte en slik en på gamle jobben. (høggern) og har en slik privat. funker fint.. men max 15sec om ikkje brenner den opp..
men du får svar stort sett innen 5sec på tilstanden på batteriet. en fordel og ladde det opp først, så du ikkje får feil svar.. :)

GeTReibeAktienGesellschaf
04/12/11, 23:26
Er den god den måleren der? Fra biltema?
Betryggende når det står sånt som dette i bruksanvisningen:
OBS!
Under testen blir instrumentet meget varmt, og det kan
begynne å ryke fra det. Dette er helt normalt.
Men til den prisen må man vel regne med sånnt, den andre fra biltema koster 2500.-, en bosch (bat110) koster ca. 3200.-