PDA

Vis full versjon : hvordan få en rip fri front rute?, uten og skifte till en ny.



meduza18
02/12/11, 20:13
hei
front ruta mi er veldig ripete, og lys fra andre biler blir så uklart når dei passerar, spessielt på kvelds tid når det er mørkt men oxo på dagen.

så lurer på om det finst ett poler middel eller slipe middel for frontrute, som jeg kan bruke uten og skifte ruta.

gsmik
02/12/11, 22:44
Hoy :D
Bare skift ruta di. Ta det på forsikringa. Koster en drøy 1000 lapp :)

Christian
02/12/11, 22:52
Vanlig egenandel på rute er 2000,- hos de fleste forsikringselskap, noen selskap har lavere/ingen egenandel, og noen verksteder har kampanje hvor de betaler deler av egenandelen for deg. I "gamle dager" var det vanlig å slipe frontrute, men det gjør de fleste rutebedrifter enda kan jeg tenke meg, mot liten eller ingen egenandel.
Det krever selvfølgelig at du har (minst) delkasko

gsmik
02/12/11, 23:31
Mulig prisen har økt nå. er en del år siden jeg tok frontrute på forsikring :P

A.Finstad
03/12/11, 11:08
hadde vært kjekt å vite hvordan man kan få en hvertfall mindre ripete rute for jeg gidder ikke skifte ruta på vinterbilen min :p å den er ripete som FY!!

Christian
03/12/11, 11:10
Stikk innom din nærmeste rutesjappe å hør om de sliper rute, og hvor mye det koster.

A.Finstad
03/12/11, 11:41
tenkte mere på noe DIY tips da :p ellers så får jeg bare stikke på et rute firma da :( men dreiv ikke Boman(?) med noe sånt a? polerte ruta si eller noe sånt....(søke søke....)

flarssen
03/12/11, 12:03
Forsikringen (kasko, delkasko) dekker vel reperasjon av steinsprang (ingen egenandel) eller bytta av rute p.g.a. steinsprang (egenandel).
Hvilket forsikringsselskap dekker bytte av slitte ruter bortsett fra om man svindler og gir ruta en kakk med hammeren?

Christian
03/12/11, 12:06
Det er jo ikke svindel når det er skade i ruta.

Popp
04/12/11, 13:37
Det finnes både systemer og egene poleringsmidler med poleringspad til å polere frontruter, men det er veldig få som driver med bilpleie som tørr å begi seg ut på dette, da det skal veldig lite varme til før ruta sprekker, og alle som har vært borti en roterende maskin med en grov pad vet at varme blir det ufattelig fort..

Mitt tips er å bytte ruta på forsikringa, trenger ikke å skade ruta først heller, det holder med at ruta er såpass dårlig at det er trafikkfarlig..

Jeg bytta frontrute på min 940 i sommer, og det kosta meg ingenting da forsikringa mi dekket det pga. masseivs av bonus, 75% på 3. år eller noe i den dur..

volvoRsport
04/12/11, 14:06
men det er veldig få som driver med bilpleie som tørr å begi seg ut på dette, da det skal veldig lite varme til før ruta sprekker, og alle som har vært borti en roterende maskin med en grov pad vet at varme blir det ufattelig fort..

Dette har blitt veldig overdrevet. Det skal ikke lite varme til før ruta sprekker, men den varmen det trengs for å klare å korrigere bort riper i glass er høy, ihvertfall for å få et veldig godt resulatet. Det største problemet er nok at det kan oppstå brytningsfeil i glasset hvis man ikke vet hva man driver med. Jeg har polert mange ruter med roterende, cutting pad og compound for å få bort fastbrent såpe som ikke gikk bort på andre måter. Det har ikke vært noe problem.

Popp
04/12/11, 14:18
Å polere bort fastbrent såpe eller andre partikler som sitter hardt i ruta kan ikke sammenlignes med det som må til for å faktisk klare å fjærne riper i ruta. Inne på DetailersClub sine forumer er det blitt testa å fjerne riper med forholdsvis grov compound(Scholl S03 Gold), det ble kjørt på med Gul schollpute som også er forholdsvis hard. Det ble kjørt så mye som man turte, selv om ruta hadde sprekk fra før.. Det var så og si ingen forskjell på før og etter.

Nå inneholder jo sett som Lake Country sitt litt mere egnete midler og puter, men fortsatt så er det såpass mye press og cut som skal til, slik at varmeutviklinga skjer på få sekunder og dermed kan man fort stå der med en rute med sprekk.

På DetailersClub anbefaler vi faktisk aldri noen å polere frontruta med tanke på ripefjering, selv ikke de mest erfarne der inne gjør dette.
Men det er derimot veldig mange som gjør som deg og polerer lett med compund for å fjærne absolutt alt av dritt som henger igjen før man legger på ruteforsegling..

meduza18
07/12/11, 21:38
takk for alle svar:) då ser det ut som att eg får skifte rute når lommeboka tilater det:)