PDA

Vis full versjon : bytte av kryss i rattaksel



larrizz
01/12/11, 00:46
Noen som har peiling på bytte av kryss i nedre rattaksel.
Fikk 2'er på eu om slakke i nedre rattaksel-kryss.
Er det samme prinsipp som kryss i mellomaksling?

Øyvind G
01/12/11, 01:12
Bytter komplett kryss. Ganske engel jobb da denne sitter på spøines i hver enda.

Denne delen vet jeg at har gått ut av produksjon så du får ikke tak i denne ny hos volvo.

Edit:

Du har glemt å si åssen bil du har. Antar det er 240 det er snakk om?

Dan Bay-Johansen
01/12/11, 02:36
Som Øyvind sier er dette en enkel og grei jobb. Er det leddet som sitter på tannstanga, du ser det hvis du tar en titt.

BCB har såvidt jeg kan se : http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1682&List=1&catpageindex=3&Level=2&ProductID=20832

EDIT: Et lite tips, husk å ta boltene på leddet helt ut før du prøver å demontere, får det ikke av med boltene i ;)

Kristian s
01/12/11, 11:01
Bytta det nedre krysset på rattstammen min for ikke så lenge siden.
Kjøpte ny hos BCB.no

I teorien er den lett å bytte, men den sitter jævlig godt fast.
Sånn gjorde jeg det:

-Jekk opp bilen og sett den på bukker.
-Ha nøkkelen i tenninga så du kan vri på rattet.
-Løsne begge skruene i krysset, men ta bare ut den nederste.
-Løsne tannstanga fra traversen og legg festene til side.
-Bruk en lang forlenger og hammer og deng løs på krysset til det løsner fra tannstanga.
-Ta ut den øvre skrua i krysset.
-Bruk hammer og en flat skrutrekker til å utvide gapet så mye som mulig og spray på litt WD-40.
-Finn en hammer som ser sånn ut http://web.tradekorea.com/upload_file2/sell/69/S00031369/non_sparking_sledge_hammer.jpg
-Legg hammeren langs med rattstammen og og bruk den som glidehammer. Må regne med å hamre som en idiot.
-Når den gamle er av, fjerner du rust og drit på splinesene, har på litt fett og trer på den nye.
-Lirk tannstanga på plass og sett krysset på plass.
-Skru fast tannstanga igjen.
-Sett i skruene i krysset og stram til. Husk på å sette på klipsa.
-Jekk ned bilen og ta en prøvetur.

gaupe
01/12/11, 11:08
Syns du har ein brutal måte Kristian S, har demontert nokre av desse kryssa, og det varierar kor hardt dei sit. Første bod er å utvida sprekka i krysset, etter at skruar er løsna, og ved ganske mange tilfeller løsner dette då heilt av seg sjølv. Noko sveising mellom alu og stål kan nok ha skjedd her, var slik på ei anna tannstang eg hadde.

Øyvind G
01/12/11, 13:03
Som Øyvind sier er dette en enkel og grei jobb. Er det leddet som sitter på tannstanga, du ser det hvis du tar en titt.

BCB har såvidt jeg kan se : http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1682&List=1&catpageindex=3&Level=2&ProductID=20832

EDIT: Et lite tips, husk å ta boltene på leddet helt ut før du prøver å demontere, får det ikke av med boltene i ;)


Se her ja. Viste ikke at BCB hadde det.

Hos volvo kostet krysset 1500kr når det var å få tak i, så litt i overkant av 500 er billig.

Kristian s
01/12/11, 15:25
Er ikke brutalt å hamre på en del likevel skal byttes ut.
Sitter ting hardt, som det som regel gjør på 20/30 år gamle biler må man fram med godhammeren. Uansett så er det jævlig trangt der, så man kommer ikke til med noe mer sofistikert verktøy.
Har aldri vært borti et sånt kryss som ikke løsner uten hamring.

De gamle kryssa i støpejern går lett av og på, men den nye typen i alu sitter som regel drithardt.