PDA

Vis full versjon : Ombygging fra bensin til E85



hokoff
30/11/11, 15:39
Hallo, driver og surrer litt med det ene prosjektet mitt og lurer på hvordan det ville vert og bygd om til Ethanol. noen som har noen erfaringer rundt det? skal bruke bilen litt til jobb og litt til morro kjøring. Hvordan er det egentlig med dyser? må det tilsettes olje i tank eller må man smøre dysene? Skal bygge om til sprut.

Alle svar er like gode, På forrhånd Takk!

Hokoff

ArneR
30/11/11, 16:06
Etanol tærer på gummislanger og oringer på dyser, så det er greit å holde et øye med dette..

Du trenger ca. 40% større dyser, så om du har en B230F kan du bruke dysene fra ET/FT/FK som er i overkant av 300cc/min.

Om du allerede har en turbomotor med ca. 300cc/min dyser må du finne noen på rundt 430cc/min.

Du kan sikkert bruke de såkalte 968 dysene (0280155968) i så tilfelle.

hokoff
30/11/11, 16:24
Skal ha 650ccm så dysene blir nok ikke det største problemet. hmm men det att gummislanger og o-ringer mårkner er no drit.

ArneR
30/11/11, 16:38
Jau, men da får du skaffe deg slanger som er spesifisert til å tåle det.. :)

Truckdriver
01/12/11, 00:42
Har kjørt med E85 på flere gamle biler. En av de over lengre tid. Jeg har aldri fått noen lekkasjer fra tetninger, pakninger eller slanger etter å ha konvertert til etanol(e85).
Om du monterer nye tetningsdeler i standard utførsel så tviler jeg på at du vil få noe større problem enn ved kjøring på bensin.
Men orginal gammel bensinpumpe har som regel tatt kveld etter kort tid, så jeg anbefaler å innvestere i ny først som sist. 044, eller pumpe egnet for e85.
Belastningen på pumpa med etanol kommer ikke av at etanol er veldig mye mer korrosivt enn bensin, men pga etnaol leder strøm, noe bensin ikke gjør. Drivstoffet går igjennom den strømførende delen av pumpa, slik at man med ledene drivstoff får ei slags sveiseeffekt som sliter. Etanol er svært lite korrosivt sammenlignet med andre alkoholer som f.eks metanol.
Andre ulemper jeg har hatt med e85 er startvansker i kaldt vær, og at det kan komme en del etanol i olja. Selv på sugemotor merka jeg bedre drag med e85 :)
Jeg har ikke brukt å blande i olje i drivstoffet.

hokoff
01/12/11, 08:35
Tusen takk for bra svar. Har 044 pumpe så den holder vel da. godt og se att det faktisk er noen her som faktisk har prøvd litt i realiteten, Har du brukt sprut da eller har du bare justert den org tenninga?

Truckdriver
01/12/11, 11:31
Datasprut. Dvs at en av bilene mine jeg har kjørt innblanda e85 på er en gasserbil. Der har jeg blanda i opptil i overkant av 50% e85, uten å gjøre noe som helst annet.
Har prøvd e85 både på sugemotor og turbo, men ikke på noen av mine egne turbobiler. Jeg vil også råde deg til ett kraftig tenningsanelgg. Under drift og oppstart oppfører e85 seg en del annerledes enn bensin på godt og vondt. Ei varm gnist gir en mer startvillig motor, og du kan kjøre med feiter blanding uten å drukne gnisten.
Det jeg liker best med e85 er at man har større frihet til å velge om man tuner for økonomi eller forbedret effekt enn man har med bensin. E85 kan opperere på ett bredere spekter under makseffektuttak. Akkurat det testet jeg ut på den første bilen min jeg hadde datasprut på, som var en mildt sugetrimmet motor.
Med bensin tunet jeg AFR på fullgass til ca 12,5. Dette var en gammeldags 8v motor, der man vanligvis henter ut maks effekt ved en AFR fra rundt 12-13. Går man noe særlig feitere enn 12 så begyner man å tape effekt, langt ned på 10 tallet så føles det som en brems står på.
Registret på samme motor med e85 strekker seg fra ca AFR 12,8-10,3(målt med breibåndslambda innstilt for bensin AFR). Der man fra overkant av 12-12,8 opplever ca samme drag som bensin, og kostnadsmessig kan spare en del per kjørte km. Med AFR fra ca 11,5 og ned på 10 tallet økte forbruket betraktelig men jeg merket god forskjell i draget. Dette er rundt 3 år siden, men jeg tror jeg endte opp med AFR rundt 11,5-12 for kompromiss imellom forbruk og effekt. På delgass aksepterte motoren faktisk magrere AFR/lambda enn med bensin.
Jeg brukte noen kraftige induktive MSD coiler både ilag med bensin og e85. På fullgass kjørte jeg ca 2 grader mer tenning, og på delgass aksepterte den noe mer uten å oppføre seg dårlig, som igjen førte til den magrere blandinga på delgass. Med e85 så trenger du ikke å høre tenningsbanken før den plutselig er der for fult, så vær litt forsiktig å ikke gå inn med alt for agressiv tenning til å begyne med.
E85 er ett svært interesangt drivstoff å eksperimentere med :)
Nøkkelord for vellykket konvertering til e85 på en gammel bil vil jeg si er ei kraftig bensinpumpe og ett kraftig tennigsanlegg, såklart kombinert med økt drivstoffmengde.
Om du klarte å følge med i forklaringen min over så skjønte du kanskje at jeg ikke nevnte noe fast prosentvis økning av drivstoffmengde over hele registret, som enkelte andre faktisk gjør. Slik jeg har opplevd det så øker man drivstoffmengden mindre på delgass enn på fullgass.

Og ja, dette er mitt syn på saken. Ikke noe jeg tilfeldig har lest meg fram til på ett forum eller i en artikkel.