PDA

Vis full versjon : V50 mister motorkraft i oppoverbakke



marius@foldoy.no
30/11/11, 07:30
Så kom det ENDA ett problem(kommer det mer nå selger jeg skiten)

Jeg må igjennom 2 undervannstunneller hver morgen. Når jeg er på vei opp så drar bilen normalt i starten, men så plutselig så mister den all motorkraft og jeg må ligge i 60 i 3-gir og "presse" bilen opp.
Når jeg endelig har kommet meg på flat mark er alt som før. Drar normalt og null stress. Ingen lamper lyser.

Noen tips?

marius@foldoy.no
01/12/11, 07:30
Ny opplysning...motor vil IKKE over 3000rpm. Dødt som faan :(
Men så plutselig så sparker det ifra igjen :P

Tom-Tom
01/12/11, 09:37
Hei,

Synd å høre om problemene. Jeg er ikke noe ekspert, men mangler den noe som helst olje/kjølevann?? Hvis den er lavere enn det burde kan det være motoren beskytter seg selv. Var slik på en Audi jeg hadde. Men burde kommet opp noe varsel-lampe. Det skjedde bare i bratte oppoverbakker. Da var det kjølevannet som var litt lavt.

Håper du finner feilen, og at det er en billig en.

marius@foldoy.no
01/12/11, 09:46
Aha...skal sjekke når jeg kommer hjem med god og varm motor :)
Bilen var nylig på service...så det kan jo være at det er litt lavt med olje. HÅPER det:)

Johnnygp
01/12/11, 21:44
Har du partikkelfilter bør du få målt mottrykket med tanke å om det er i ferd med å gå tett.

marius@foldoy.no
02/12/11, 08:38
Har partikkelfilter ja...men det er jo en sånn væske på disse bilene for å rense det...eller???

marius@foldoy.no
05/12/11, 10:45
Trodde kanskje at det kunne være for MYE olje...da det på pinnen viste litt over øverste strek. Tappa ut en halv liter, men ingen forbedring. Det stopper enda opp. Virker som om det er ECU'en som stopper ett eller annet siden motoren ikke vil over 3000rpm. Skal få kobla til OBD'en i dag å lest litt koder.

Kan det være noe så enkelt som vakuumslanger eller evt. IC-slanger.
Noen sikker måte å teste dette på?(Husker vi brukte startgass på bensinmotorer, men dette er vel ikke lurt på diesel)

CID
05/12/11, 13:34
Hvilken service var du på? Hvilken motor har du? 1.6D?
Sjekk feilkodene, skulle det komme opp noe med lägt bransletryck, så prøv å bytt dieselfilteret.

marius@foldoy.no
05/12/11, 14:34
Var på 100k service...det er 1.6D motoren ja. Så det var vel ikke noe spess på denne servicen etter hva jeg kan huske. Med tanke på pris kan det ikke ha vært det ihvertfall :)

Noen som vet hvor OBD kontakten er på disse bilene?

CID
05/12/11, 17:26
Var på 100k service...det er 1.6D motoren ja. Så det var vel ikke noe spess på denne servicen etter hva jeg kan huske. Med tanke på pris kan det ikke ha vært det ihvertfall :)

Noen som vet hvor OBD kontakten er på disse bilene?

Sitter til venstre for clutchpedalen, du ser den med engang du bøyer deg ned.

marius@foldoy.no
05/12/11, 19:13
Da fikk jeg 2 koder
P2585 - Fuel Additive Control Module Warning Lamp Request
P2002 - Particulate Trap Efficiency Below Threshold

Er det den væska som må etterfylles?

marius@foldoy.no
06/12/11, 12:01
Fikk vite at hele partikkelfilteret må byttes ved 120000km og ikke bare additivet.
Nå har bilen min kjørt snart 112000km og det er vel litt varierende med kjørestil om når dette filteret skal byttes.
Bilia(som var billigst) skulle ha 8000,- for jobben og var absolutt ikke en utgift jeg ville ha rett før jul :(

Stemmer dette med de feilkodene jeg har fått på bilen?
Noen som kjenner til dette? Og evt. har gjort dette?

Dimmur
06/12/11, 23:43
Hadde du service hos Volvo? Ikke usansynlig at additivtanken er tom ja, har den vært det en stund kan det medføre at partikkelfilteret har gått tett ford det ikke har fått brent seg rent. Jeg ville vel kansje ha prøvd å fylle additiv, og så se om partikkelfiteret klarer å brenne seg rent. Fikk du pris på 8000,- for bytte av partikkelfilter OG etterfylling av additiv? Det var isåfall veldig bra pris! Men like forbanna sure penger....

marius@foldoy.no
07/12/11, 08:12
Nei, var hos Snap Drive(skal ALDRI dit igjen btw)
Bilia mente at ved 120000 så skal filteret byttes uansett så jeg vet ikke helt :(
Får bare gjort det, så slipper jeg å tenke mer på det

Foe
07/12/11, 11:37
http://forum.vccn.no/showthread.php?33892-DPF-partikkelfilter-veske-til-1-6-og-2-0-TD

Har veske og fyllesett hvis det er tomt hos deg.

MVH Frode