PDA

Vis full versjon : Latterlig stort spenningsfall fra batteri og til horn, 93 850



mrstfu
30/11/11, 07:02
EU-kontroll om ikke så altfor lenge, forrige gang fikk jeg en 1-er feil fordi hornet ikke hørtes godt nok. Dette var da originalhornene, og det kom mer en summelyd, enn en tydelig tutelyd. Byttet hornet til et kompressorhorn, og det funka forsåvidt greit nok.

Byttet ratt for en stund siden, til 850 facelift ratt, og fikk et lite problem. Senterbolten til rattet er tydeligvis noe annerledes utført mellom prefacelift og facelift-interiøret, rattet satt bittelitt løst på splinesene, og airbagen/hornbryteren ville ikke inn. Akkurat da hadde jeg en del annet i tankene og, så jeg lot det ligge en stund. Bruker hornet så sjeldent, allikevel.

However, for et par dager siden sto jeg og fikla med dette, i forbindelse med EU-kontroll. Kjørte 12v rett inn på kontaktene til hornet, og det låter som bare pokker, ingenting galt der altså. Imidlertid, på ledningene til hornet målte jeg 8.6V, etter å ha holdt hornbryteren inne i 2 sekunder. Regner med dette spenningsfallet kommer av irrede/halvveis brutte ledninger, som tross alt fører til en del spenningsfall. Spørsmålet blir da som følger:

Er det noen kjente slitasjepunkter på ledningsnettet til hornet? 18år gamle ledninger har sikkert bare godt av å byttes ut, så dette gjør jeg gjerne. Noen som kan fortelle meg hvor jeg finner ledningene som går fra selve hornbryteren i rattet? Det siste spørsmålet er egentlig viktigst, har ingenting imot å lage eget ledningsnett til dette.

Takker for svar!

bullxo
30/11/11, 22:06
Dårlig kontakt på sleperingen i rattet??
Eller som du sier.... gamle ledninger... Har sett en del forskjellig med slike... fra helt fine, til de som kobberet er helt bort korrodert, kanskje prøve å ohme mellom ledning på hornet og den "faste" siden av sleperingen... og med det samme ohme på begge sider av sleperingen.... Får muligens lokalisert feilen litt nermere da ;)

mrstfu
01/12/11, 05:46
Saken er jo at dette er en del av del "skjulte ledningsnettet" altså lite tilgjengelig... Hadde håpet å kunne få en beskrivelse på hvor disse ledningene går, hvor de er koblet til og slikt...

Må vel kanskje bare begynne å demontere?

850GLTsilver
06/12/11, 10:33
Forunderlig ja.

Har selv 19 år gamle ledninger i konebilen, uten vansker i det hele tatt.
Men en rens av kontakter og slikt vil ofte gjøre underverker.

Vi kan gå gjennom routingen av ledningene en dag det passer.

mrstfu
06/12/11, 22:46
Forunderlig ja.

Har selv 19 år gamle ledninger i konebilen, uten vansker i det hele tatt.
Men en rens av kontakter og slikt vil ofte gjøre underverker.

Vi kan gå gjennom routingen av ledningene en dag det passer.

Hadde vært fantastisk, veitu:D Kom deg hjem til snøværet først, du.