PDA

Vis full versjon : Demontere airbag + vent. gitter 850



psyfoon
30/11/11, 01:05
Hvordan tar jeg av airbagen til rattet og evt. hvilket verktøy trenger jeg? Torx?
Og hvordan får jeg av gitteret på de midtre ventilasjonsdysene på dashbordet?

Takknemlig for svar :-)

mrstfu
30/11/11, 04:10
Gitteret tas av ved å stikke inn en knif eller lignende på den ene siden, ca midt på, og bende ut forsiktig. Lønner seg å legge en pappbit mellom plast og kniv, for å unngå merker.

Airbagen i rattet tar du av ved å:

1) KOBLE FRA MINUSPOL PÅ BATTERIET, OG VENT EN LITEN STUND! Dette steget kan ikke hoppes over, gjør du det, får du garantert feilkoder, og ikke minst risikerer å få airbagen detonert rett i trynet. Hvilket er alt annet enn behagelig.

2) Skru opp to skruer på baksiden av rattet, lokalisert kl 9 og kl 3, når rattet står i sentrert stilling. Vri rattet 90grader til ene eller andre siden for å komme til skruene. SKruene er torx30, såvidt jeg husker. Kan sitte noe grassat, ikke minst være vanskelig å finne hodet på, så ikke gi opp.

3) Med løsnede skruer, da airbag rett ut mot deg, og napp ut støpsel fort og presist. Lønner seg å peke airbagen mot døra eller lignende når du napper den ut, sånn i tilfelle.

4) Om du skal av med rattet, er dette en 21mm senterbolt, lokalisert rett under airbagen.

Montering skjer i motsatt rekkefølge, inkludert ventetid på punkt 1.

psyfoon
30/11/11, 08:27
Gitteret tas av ved å stikke inn en knif eller lignende på den ene siden, ca midt på, og bende ut forsiktig. Lønner seg å legge en pappbit mellom plast og kniv, for å unngå merker.

Airbagen i rattet tar du av ved å:

1) KOBLE FRA MINUSPOL PÅ BATTERIET, OG VENT EN LITEN STUND! Dette steget kan ikke hoppes over, gjør du det, får du garantert feilkoder, og ikke minst risikerer å få airbagen detonert rett i trynet. Hvilket er alt annet enn behagelig.

2) Skru opp to skruer på baksiden av rattet, lokalisert kl 9 og kl 3, når rattet står i sentrert stilling. Vri rattet 90grader til ene eller andre siden for å komme til skruene. SKruene er torx30, såvidt jeg husker. Kan sitte noe grassat, ikke minst være vanskelig å finne hodet på, så ikke gi opp.

3) Med løsnede skruer, da airbag rett ut mot deg, og napp ut støpsel fort og presist. Lønner seg å peke airbagen mot døra eller lignende når du napper den ut, sånn i tilfelle.

4) Om du skal av med rattet, er dette en 21mm senterbolt, lokalisert rett under airbagen.

Montering skjer i motsatt rekkefølge, inkludert ventetid på punkt 1.

Tusen takk for forståelig og utfyllende svar :-)

mrstfu
30/11/11, 08:51
Null stress, men gjør meg en tjeneste... ikke undervurder airbagen. når jeg demonterte min første airbag, gjorde jeg som jeg har beskrevet over, og lot batteriets minuspol være avkoblet i 10 minutter... når jeg koblet fra selve airbagen, så jeg en tydelig gnist/lysbue mellom kontaktpunktene på støpselet og selve airbagen, ikke nok til å detonere, men nok til å skremme vannet av meg.

Moralen: Ikke kødd med eksplosiver.:D

Kenboy
30/11/11, 21:22
http://www.vccn.no/content.php?144-X70-Ratt-bytte

Dag Sabaton Apeland
25/04/12, 20:21
Har problem med hornet på min 850 - 96 modell .
Men da jeg skulle løsne airbag mm gikk det ikke , brukte speil for å se/treffe skruene , men for meg så det da ut som om det var 2 nagler , ikke torx hoder ??

Kenboy
25/04/12, 20:38
Jeg har skrudd av 3 ratt i 3 forskjellige biler nå og det har vært torx på alle.

Dag Sabaton Apeland
25/04/12, 20:41
Ok , takk :)
Får prøve igjen :)
Får håpe tidligere eier ikke har ødelagt dem da , at det er derfor de ser så rare ut ..

850GLTsilver
26/04/12, 15:33
NB: Dersom du har det "gamle" firkantede rattet, så vil du også se nagler der bak ja.

Men det er BARE de TO, en på hver side, som er disse su skal skru ut.

Og for å spare deg for ergrelser etterpå: Koble av batteriet FØR du kobler av den puta.