PDA

Vis full versjon : Volvo 850 Girkasse trøbbel



Lurern
29/11/11, 21:51
Har en 850GLT 2.5 20v 92 mod som har gått 240k. Girkassa har nylig begynnt å slå seg vrang (vanskelig å få i gir, skraping, klikking) Har hørt at de første modela har mye trøbbel med manuel kassa. Så er vel ikke no serlig å gjøre med detta? Overhaling eventuelt? Bruker lite olje å er i grei stand ellers men er på grensa til å være verdt å bytte kasse hvis den går...

brynna
29/11/11, 23:22
Når du sier skraping og klikking... Er du sikker på at det ikke er clutchen eller utløserlager som er problemet??? Slitt defekt utløserlager og evt. clutchlamell gjør at drev i kassen ikke stopper rotasjonen i tide. Har du sjekka om det går greit å gire hvis du holder clutchpedalen innetrykket en stund før du prøver å sette den i gir?

Lurern
30/11/11, 15:51
er for det meste i andre og tredje gir å værst når den er kald, merker lite forskjeld med å holde inne clutchen en stund

mrstfu
30/11/11, 17:21
Slitte synk-ringer, perhaps?

Når du sier "bruker lite olje"... Manuellkassa skal ikke bruke olje i det hele tatt, olja i girkassa har ikke noe med motorolja å gjøre. Den bare ligger der inne og skvalper, om kassa di faktisk bruker olje, er det det første jeg hadde prioritert å fikse.

Uansett, å bytte olje på kassa er sjeldent en dårlig ide.

Joakim
02/12/11, 09:32
Henger meg på Mrstfu når det gjelder oljeskift på kassa, kan ha veldig mye å si :)

hammerpaal
03/12/11, 15:27
Kan tilføye at jeg hadde nogenlunde liknende problemer med min girkasse. Skiftet girolje og girkassen ble som ny, dessuten mye tightere. :)
Har dårlig utløserlager som gir lyd fra seg når motoren er kald til den blir normal driftsvarm.