Vis full versjon : Volvo 850 Girkasse trøbbel
Har en 850GLT 2.5 20v 92 mod som har gått 240k. Girkassa har nylig begynnt å slå seg vrang (vanskelig å få i gir, skraping, klikking) Har hørt at de første modela har mye trøbbel med manuel kassa. Så er vel ikke no serlig å gjøre med detta? Overhaling eventuelt? Bruker lite olje å er i grei stand ellers men er på grensa til å være verdt å bytte kasse hvis den går...
Når du sier skraping og klikking... Er du sikker på at det ikke er clutchen eller utløserlager som er problemet??? Slitt defekt utløserlager og evt. clutchlamell gjør at drev i kassen ikke stopper rotasjonen i tide. Har du sjekka om det går greit å gire hvis du holder clutchpedalen innetrykket en stund før du prøver å sette den i gir?
er for det meste i andre og tredje gir å værst når den er kald, merker lite forskjeld med å holde inne clutchen en stund
Slitte synk-ringer, perhaps?
Når du sier "bruker lite olje"... Manuellkassa skal ikke bruke olje i det hele tatt, olja i girkassa har ikke noe med motorolja å gjøre. Den bare ligger der inne og skvalper, om kassa di faktisk bruker olje, er det det første jeg hadde prioritert å fikse.
Uansett, å bytte olje på kassa er sjeldent en dårlig ide.
Henger meg på Mrstfu når det gjelder oljeskift på kassa, kan ha veldig mye å si :)
hammerpaal
03/12/11, 15:27
Kan tilføye at jeg hadde nogenlunde liknende problemer med min girkasse. Skiftet girolje og girkassen ble som ny, dessuten mye tightere. :)
Har dårlig utløserlager som gir lyd fra seg når motoren er kald til den blir normal driftsvarm.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.