PDA

Vis full versjon : m56 kontra m90



Audun
29/11/11, 21:47
noen som vet om syncringer fra m56 kassa passer over til m90 kassa? og er drevene identiske?
Og noen som kan bekrefte at det er getrac som er produsenten av m90 kassa?

Ola Moen
29/11/11, 21:58
Hverken Getrag eller ZF produserer/Produserte M90 kassene. De er laget på Transmissionsfabrikken i Köping.
Det har jeg fått svar på fra Volvo Norge da jeg undersøkte om reserve deler til disse kassene.

Om innmaten er lik vet jeg ikke, men det burde ikke være verre enn å sprette opp ei kasse å se.

Har du noen fysiske mål av syncringene fra M56?

Audun
29/11/11, 22:50
ja da er det nok ikke getrac som har prdousert de! Jeg kom på den tanken da (noe jeg heller ikke vet om stemmer) at m56 kassa er produsert av getrac... noe jeg også egentlig tviler på da.. MEN at m56 kassa og m90 skal være ''brødre'' har jeg nå lest mye om rundt på nette nå, så tenkte jeg om det var mulig å at ta BRA syncringer fra en m56 kasse og flytter over i m90, da det er vesentlig lettere og få tak i disse kassene i god stand kontra en m90. Jeg har ingen mål av syncringene.. men er det mulig og få tak i tekniske tegniner på disse kassene? eller det kanskje noe som kun produsenten har tilgjengelig..:rolleyes:

Ola Moen
30/11/11, 00:27
M90 finnes det ikke detaljerte tegninger på, annet enn noen dårlige sprengskisser. Det blir ikke levert reservedeler til disse heller. Kun komplette bytteenheter. Hvordan det er med M56 kasse kan jeg ikke uttale meg om, ettersom jeg ikke har drevet noe med de. Men om det er noe hold i det ryktet, så kan jeg forsøke å få taki, og demontere ei slik kasse, og sjekke om det passer overens med M90. Om det i såfall er andre like deler der også, som f.eks løpehjulet til tredje giret, så kommer man langt.

Audun
30/11/11, 13:19
Dumt det ikke finnes slike detaljerte tekniske tegniner på kassene... har funnet endel sprengskisser av m90... men ikke akkuratt veldig bra som du selv sier.. Det var derfor jeg tenkte at viss det utsagne om at m56 og m90 er brødre.. at en kunne tatt deler fra en m56 kasse og satt i en m90.. for det er jo vesentlig lettere og få tak i en bra m56 kasse kontra en bra m90... for en grei pris...

Hadde jo vært morro og funnet ut om dette faktisk er sant at m56 og m90 er brødre! skal høre litt rundt jeg også se om kanskje noen har en m56 kasse det ikke er så farlig med.

Ola Moen
30/11/11, 18:53
Det er vel ingen M56 det i utgangspunktet er noe farlig med??
Det drar jo i feil ende okke som, og da er det jo ubrukelig i noe som ligner skikkelig bil ;)
Jeg skal se om jeg kommer over ei slik ei, så skal jeg undersøke om det er likheter.

Audun
30/11/11, 20:52
hehe det har du veldig rett i ja! men, you got my point hehe.. mente en kasse en kan få som er rassert etc .
det hadde jo vært gull V20T! Hadde jo åpnet mange flere muligheter for de som har m90 som trenger sync ringer etc om det var likgheter fra m56 kassene! :)