PDA

Vis full versjon : Tikkelyd og ukontrollert pådrag



hanlob
29/11/11, 05:47
Har en V70 97 med B5254T-motor. Har akkurat byttet motor og turbo i bilen, satt i akkurat samme motor bare 98. Men nå kommer det en ganske tydelig tikke-lyd fra motoren, høres ut som det kommer fra midten omtrent. Når oljelokket er av så høres lyden mye bedre og den høres mer hul ut. Noen som har noen ide om hva det kan være? Kan det være generell ventil-tikking som kanskje går over etter en stund, en ventil som ikke har satt seg skikkelig på plass i setet, eller kanskje registeret som sitter en tann feil?
I håp om at tikkingen kanskje skulle gi seg når den begynnte å bli varm så stod motorn og gikk en stund på tomgang, men rett før den ble skikkelig varm så begynnte den å ruse. Hørtes ikke ut som fullt pådrag for den brukte et par sekunder på å komme seg opp, men den stod og hoppet på turtallsperren frem til jeg fikk tatt tenningen.

Noen som har en fjerneste anelse om hva som kan være problemet?

v70dude
29/11/11, 07:47
Tikkelyden ville jeg tru var Ventil tiking, har du prøvd å etterfylle med litt olje?

hanlob
29/11/11, 14:58
ja prøvde å hive på litt med motoren i gang, men var ingen forskjell

v70dude
29/11/11, 23:59
Ok, for jeg hadde tikkelyd.. men fant ut at jeg hadde ALT for lite olje så slengte på ca 2,5 liter :P

hanlob
02/12/11, 14:54
såppass ja? kjøleren som ikke hadde fyllt seg da eller? tror jeg har hevet på 6,5 liter så langt ca...

v70dude
03/12/11, 09:07
6,5 liter? :O det hørtes vell litt mye ut? skal ikke den ha 4-5 liter?

han jeg hadde kjøpt bilen av hadde fult på ALT for lite olje etter ett oljeskift så jeg så den begynte å lyse i rundkjøringer.. også den tikkelyden så tikket bare fortere å fortere når turtallet gikk opp.. men aldri hatt det problemet etter jeg tok oljeskift å byttet oljefilter

hanlob
06/12/11, 00:22
skal visst 5,9 liter på den, pluss 0,9 hvis oljekjøleren er tom! men nå har jeg akkurat vært vekkreist i tre uker og bilen har fått sått i ro i mellomtiden, så nå når jeg startet opp så var tikkelyden vekke igjen. Og ang pådraget så ser det ut som cruise-kontrollen som trøbler seg. Har ikke hatt tid til å se noe mer på det enda. Men hvis det er noen som har en ide om hva det kan være som gjør det så er det bare å gi en lyd. Går ca et minutt eller to fra jeg starter og så forsvinner pedalen innover, selv om cruise-kontrollen står til off. Men den forsvinner ut igjen idet jeg trykker inn bremsen. og så går det 15-20 sekunder så gir den på igjen....