PDA

Vis full versjon : B230FK og m90 med Motronic? svinghjul og clutch?



Thobbus
29/11/11, 01:07
Lurte på om jeg kan bruke Motronic Sprut på B230FK motor og M90 kasse. hva trenger jeg for å få det til?
Har en b230ET motor med m46 kasse, kan svinghjul og clutch brukes fra denne?

Evt. hvor mye hk kan jeg oppnå med ET turbo og FK grenrør?

s4nd3r
29/11/11, 17:11
ja, du trenger en diesel lamell fra en 940... og givere på motoren fra Motronic inspruten.. og forsterka trykk plate skader heller ikkje...
svinghjulet fra ETmotoren bruker du..

stort meir en 220hk er ikkje noe og satse på mongotrinoc... hørt rykter att noen har klart og hale ut 300hk av det, men tror ikkje på det før eg ser det..

Thobbus
29/11/11, 17:47
Jeg kan bruke trykkplate og svinghjul fra m46 altså? :)
hvor mye koster en diesel lamell? evt vet du om en brukt?

Hvorfor ikke mer enn rundt 220hk? er det pga den ikke kan levere mer? tenkte å bruke noen andre dyser..
Har hjernene til FK motoren, får eventuelt bytte ledningsnett på sikt.. :)

Skal kjøpe tilbake den gode 760en som broren min eide før. gleder meg som en liten unge :)

Kjenner en som bygde 300hk oppsett på en 740TIC, var rundt 280 hk eller noe som ble det maksimale på den bilen.. usikker på hva som hendte med bilen.. den er Gul visst.

Audun
29/11/11, 18:18
ja, du trenger en diesel lamell fra en 940... og givere på motoren fra Motronic inspruten.. og forsterka trykk plate skader heller ikkje...
svinghjulet fra ETmotoren bruker du..

stort meir en 220hk er ikkje noe og satse på mongotrinoc... hørt rykter att noen har klart og hale ut 300hk av det, men tror ikkje på det før eg ser det..

Og kan du begrunne dette utsagne litt bedere ? :) det sitter da nesten identisk motronic styring i flere bmw'er som det sitter i 740, og di turbokonvertere da disse i huve og ræva og chipper disse og kjører langt over 300 hk... så da vill jeg gjerne høre en bedre begrunnelse på utsagne ditt en rykter...

s4nd3r
29/11/11, 19:02
gule lynet? var ikkje det data sprut i den da?

det eg mener med 220hk, er 220 holdbare HK. ikkje hva man klarer og maxse ut av det...

har aldri intrisert meg i bmw, har aldri sittet i en en gang... ser dei knapt nokk nor dei kjører forbi.. totalt uintrisangt..
men om man 6syl og 24 ventiler.. 3l i slagvolum, så får du sikkert andre tall på motronic...

Audun
29/11/11, 21:12
ja og enda mer for motronicen og holde styr på, og styre?... motronic er UNDERVURDERT...

PVT
29/11/11, 21:26
greia med motronic er at den er ikke adaptiv. Så skal du ha 300hk til motronic, må du ha en 300hk chipp som matcher dyser og hvor mye trykk du kjører på.
Derfor blir dette dyrt siden du da må ha en spesialchip, veldig få som mapper motronic disse dager.
Og selv om hjernen har støtte for lambda sonde så er dette ikke programert inn i chippen.
Derfor finnes det ikke til 740/760 da må man prøve seg frem med andre chipper fra andre merker veit ikke pr dags dato hvilke merker som fikk støtte for lambda.
(var pga blya bensin at det ikke ble programert inn siden blya bensin ødelegger lambdaen)

kort og godt motronic er fint til orginalt bruk eller når du kjøper chipp til 1 bar fra vikingchip uten å gjøre store inngrep.
Men jeg ville ikke nølt med å koble opp til LH 2.4 da det er mye både å spare å tjene. å det er vesentlig billigere en datasprut.
der kan du også mixe å trixe med komponentene siden de er mindre avhengie av hverandre.

så jeg vil si at motronic er ikke undervurdert det var heller ett prøveprosjekt som senere resulterte i bedre innsprut systemer
motronic som er å finne i gammle volvoer er Motronic 1.0 altså første utkast på ett hel elektronisk innsprut derav steinalder status

kan lese mere her
http://en.wikipedia.org/wiki/Motronic

Thobbus
29/11/11, 22:37
Føler dette ble litt for mye snakk om effekt. hovedsakelig lurte jeg på et alternativt enkeltmassesvinghjul for motroinc styring for bruk til m90 kassen. :)

Christian
29/11/11, 22:42
Føler dette ble litt for mye snakk om effekt. hovedsakelig lurte jeg på et alternativt enkeltmassesvinghjul for motroinc styring for bruk til m90 kassen. :)

Det går helt fint å kjøre motronic på FK/M90.
Du bruker ET svinghjul og ET svinghjulssensor, det passer rett på FK blokka.
Også bruker du trykkplate fra ET, lamell fra 940 med dieselmotor og M90, og utløserlager fra vanlig FK/M90 bil.

Du må mest sannsynlig shimse ut utløsergaffelen, siden du bruker et mindre svinghjul, men det ligger en how-to på forumet her.

Ang. det hydrauliske bremsesystemet, så bruker du hovedpumpe og slange som står i 740'en, og slavesylinder fra M90'en.