PDA

Vis full versjon : ABS og TRACTION control lyser. Volvo 850stv



Volvonikko
29/11/11, 00:35
Noen som har greie på hvordan man fikser dette ?
Lånte bort bilen min en liten tur altså en volvo 850stv 20-ventiler
til "Daniel V" på forumet, han skulle teste den en tur pga mange u-lyder ifra bakdelen..
Så skulle han prøvebremse litt hardt.. Da begynte lampene å lyse..

Noen som har vært borti dette før ?

v70dude
29/11/11, 07:50
En ABS sensor som har tatt kvelden? eller en ABS modul :)

Joakim
29/11/11, 09:05
Som som sakt være det v70dude sier men hvis det er ABS modulen som er gåen så er det en kostbar effare :( Men kan også bare være litt skitt på sensoren så kan jo prøve å se om det er skitt på sensoren :)

mrstfu
30/11/11, 07:56
Feilen er nok Daniel, serru. Må ikke la sånne slippe til i bilen din.

:D

Heh, les ut feilkoder du, regner med det er 95-modellen du har i signaturen din? Sjekk DENNE (http://forum.vccn.no/showthread.php?1587-850-Lese-ut-feilkoder).

v70dude
30/11/11, 09:12
Kan jo være at disse tennene har begynt å ruste.. det skjedde hvertfall på den gamle bilen min

mrstfu
30/11/11, 09:24
Kan være det, men det lønner seg uansett å få lest ut evt feilkoder før du begynner på kostbare reparasjoner. Feilkodeavlesning er gratis:D

Agrostar
30/11/11, 14:44
I og med at det skjedde under hard bremsing vil eg nesten satse på abs modulen.

Volvonikko
30/11/11, 21:25
Feilen er nok Daniel, serru. Må ikke la sånne slippe til i bilen din.

:D

Heh, les ut feilkoder du, regner med det er 95-modellen du har i signaturen din? Sjekk DENNE (http://forum.vccn.no/showthread.php?1587-850-Lese-ut-feilkoder).

Ja er jo litt tvilsomt å sette stakkars Daniel bak rattet på bilen min. Men klandrer han ikke for noe, visste noe kom til å skje.. Bremsene har aldri vært noe gode på bilen.

Får prøve å lese ut feilkoder ja.. Daniel restartet jo "ServiceLampen" for meg med feilsøking :) Så skal vel finne ut av dette også :)

Volvonikko
05/12/11, 09:53
Har funnet ut av masse feilkoder :
- 3.1.2.
- 1.4.1.
- 1.4.2.
- 4.4.2.

Agrostar
05/12/11, 16:10
Det er 95 modell du har? Da kan du jo slette kodane og sjå kva som kjem igjen. Men dei kodane er ikkje verdt så mykje når me ikkje veit kva dei er lest utav.

Volvonikko
05/12/11, 18:35
ja er en 95mod. Vet man kan slette dem. Men det er de samme som dukker opp.. Alle handler om ABS. En av dem er en brutt krets til bremselys.. Men alle virker, så den ser jeg ikke :S

Agrostar
05/12/11, 21:01
141 Faulty pedal sensor, shorted to ground or supply
142 Faulty brake pedal switch, open or short
312 Right front wheel sensor. open/short
442 Pump pressure low

Kan hende det er feil verdiar, men skulle tru at når lysa funkar så er brytaren i orden. Men er du heilt sikker på at du har fått sletta kodane?

Volvonikko
06/12/11, 11:52
Nja har jo ikke fått slettet dem da.. Men det er de kodene som kommer hver gang jeg trykker på feilsøkeren.. Men er litt rart når alle bremselys fungerer...

Men er trolig et brudd på ABS sensor.. Mulig en ledning som er brutt :S

Agrostar
06/12/11, 16:09
Om du ikkje slettar dei, så kjem dei kodane til å komme i 100 år til! 855 eg kjøpte låg inne med feilkodar på nesten samtlige hjernar, 10-15 tilsammen, sletta alle og sat igjen med 1 som kom igjen! Så det kan hende at du har ein ledning med dårleg kontakt, og akkuratt når han bråbremsa så kortslutta det eller braut og da vart det feilkode. Så ta å slett kodane, køyr deg ein tur og les av på nytt.

Volvonikko
06/12/11, 17:07
Men mener noen av feilkodene stemmer.. Har jo tross alt mistet abs en da :S

Agrostar
06/12/11, 23:21
Ja men herregud, om du skjer deg i fingeren så vil du jo hugse det for alltid, men det er ikkje sikkert at fingeren er øydelagd for alltid? Eg prøver å begrense antallet muligheitar du har for feil, sjøl om du hadde bytt ut alt som er gale, så vil du fortsatt lese av samme feilkodane om du ikkje slettar dei!

Volvonikko
07/12/11, 02:45
Aha :) Hehe :) Ja hvordan resetter man feilkoder da ? Eller sletter dem ?

Agrostar
07/12/11, 06:59
Du stikk pinnen i den hjernen du vil slette feilkoder på og les først av alle feilkodane til den første kjem opp igjen. Så held du inne knappen i minst 5 sekund, når led' begynnar å lyse, så trykkjer du på knappen igjen i minst 5 sekund. Så sler du av tenningen og da skal kodane vere sletta.

Sagen
08/12/11, 12:27
Hadde tilsvarende på min '98 V70. Feilkoden sa høyre føler bak. Lampene for Tracks og ABS lyste i tide og utide.. Hadde opp for å bytte håndbrekksbånda, og tok for meg en boks bremserens for å gjøre ren føleren og "tannkransen". Har ikke sett noe til lyset siden, og både ABS og Tracks fungerer OK.

Daniel V
09/12/11, 19:33
Neimen se her ble jeg nevnt ja :p

Vi skulle finne ut av en lyd, som trolig kommer av feil bremseverdier da det virker som om bakbremsene tar formye. Kjørte først en tur med Nikko, og jeg ble bedt om å bråbremse ned en bakke for å høre på lyden av at den "hoppet" bak.

Tok med meg en av de andre mekanikergutta her for å se om han hadde samme oppfatning av problemet som det jeg hadde med feil verdier. Kjørte ned samme bakken, og bremset akkurat like hardt som forrige gang. Da begynte ABS og Tracs å lyse. Kjørte tilbake igjen, men Nikko hadde dårlig tid, så ble ikke noen avlesning denne dagen :p Han kom tilbake for noen dager siden, og da leste vi at kodene han har skrevet over her.

Men jeg tror ikke dette bare handler om ABSen. I og med at den hopper med rumpa når man bråbremser. Virker som den tar altfor godt bak. Den feilkoden med brudd på ledning VF har vært der siden han kjøpte bilen. Det fikk vi opp første dagen han hadde bilen og jeg søkte etter feilkoder på den :p

Men det er jo ingen hemmelighet at ABS modulen på 850 ofte tuller. Du får komme ned en dag Nikko, så slenger vi i ny dash og styr, så tar vi ABSen også :p

Sagen
13/12/11, 16:29
Kortvarig glede... lampene lyser igjen.. Må nok bytte en føler - om det ikke er ABS modulen som tøyser..

850GLTsilver
14/12/11, 16:56
Kjør en resett av feilkodene, og les ut feilkoder på nytt.
Er slik til tider at gamle feilkoder ligger igjen og legger slør over hva som egentlig er feil i øyeblikket.

Volvonikko
14/12/11, 22:10
Skal prøve på det.. Jeg og Daniel skal gå kraftig gjennom bilen til søndag! Gir tilbakemld da ^^

Daniel V
19/12/11, 00:11
Nikko feiga ut, så gjennomgangen blir tatt etter jul ;)

mrstfu
19/12/11, 00:18
Nikko feiga ut, så gjennomgangen blir tatt etter jul ;)

Går sikkert bra, ABS er bare tull, sånn egentlig.

Joakim
19/12/11, 08:25
Går sikkert bra, ABS er bare tull, sånn egentlig.

Sant det, men er greit når du skal svinge mens du bremser da... Men du bremser jo bedre hvis ABSen ikke slår inn. Helt til du skal svinge da :P

Agrostar
19/12/11, 16:43
Akkuratt den siste der kan du revurdere litt. Kva trur du er best om du fer ned ein speilblank bakke med 4 stive hjul, eller at du har 4 hjul som trillar litt og litt saktare.

locked
19/12/11, 17:10
Akkuratt den siste der kan du revurdere litt. Kva trur du er best om du fer ned ein speilblank bakke med 4 stive hjul, eller at du har 4 hjul som trillar litt og litt saktare.

Du må jo ikkje låse hjula sjølv om du ikkje har abs...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Volvonikko
19/12/11, 19:24
Er alltid kjekt å ha det på stell.. I og med at man kanskje skal selge bilen etterhvert.. Men for min del så haster det ikke, men kunne vært litt greit siden mine piggfrie vinterjul er slitte.. Er nesten som å kjøre med sommerdekk :/