PDA

Vis full versjon : Tenningsmodul



boman
28/11/11, 21:35
Hei.
Hva er egentlig tenningsmodulen sin jobb? Og er den jorda via karosseriet og er avhengig av god jording (tenker på irr osv)?

R.G
29/11/11, 05:31
egen jordingskabel på den i kontakta med resterende ledninger. men att den er jordet via å skrudd i karosseri gjør ting bedre vil jeg tro.

flarssen
29/11/11, 06:31
Dens oppgave er å koble coilen til og fra jord, ala stiften på biler med stifttenning.
Den er en slags forsterker mellom coil og styreenheten. Den kunne sikkert vært integrert i styreenheten, men det blir billigere på denne måten om den ryker.

Uberhenrik
29/11/11, 13:08
Den er skrudd til skjermen for kjøling, den skal egentlig monteres med kjølepasta.
Biltema feks selger disse uten kjølepasta, noe som kan føre til overoppheting og problemer med tenning.

Tenningsmodulen forsterker signalet fra hjernen for å kunne trigge coilen, den er jorda via kablene og ikke i karosseriet.

boman
01/12/11, 06:29
Ok, da skulle ikke dårlig kontakt med karosseriet der noe å si ihvertfall.
Hvordan merker man om tenningsmodulen er defekt?

Jan turbo
01/12/11, 06:56
De jeg har vært borti som ikke funker er gnist borte,med andre ord er bilen er død.

vassengen
01/12/11, 14:34
Jeg har ihvertfall vært borti at bil ikke startet etter motirbytte fordi denne lå løst i motorrommet. Skrudde den fast og bilen fikk gnist. Så tør påstå at den jordes til gods og, selvom jeg vet den har egen jordledning...

boman
01/12/11, 17:04
Okei, takk gutta! Da skal jeg få festa den skikkelig og da blir kanskje fuskinga borte!
Hullet den er festa i er ganske rusta, er derfor jeg ikke har tatt meg bryet i å feste den bedre, men da gjøres det nå!

boman
03/12/11, 13:55
Har nå festa den bedre og laget en utjevningsforbindelse til jordklemma like ved. Jeg gikk over flere av jordpunktene i motorrommet også, så det er ikke nødvendigvis tenningsmodulen som har fått bedre jord som er årsaken til at bilen nå går merkbart bedre, men er uansett ikke dumt ;)