PDA

Vis full versjon : lyset blinker når jeg spiller høyt



EvenAmb
27/11/11, 13:24
hei har en 244 fra 93 med 2 12 tommere i bagasjerommet. når jeg spiller disse ganske høyt begynner alle lysene i bilen å lyse dårligere når bassen slår inn. noen som vet hvorfor og hva jeg kan gjøre med det?

Motstand
27/11/11, 13:37
Oppgrader jordinga i motorrommet:).

Batteri - karosseri
Motorblokk - karosseri
Dynamo - pluss batteri

Sebbe
27/11/11, 13:39
det er på grunn av spenningsfall ut fra batteriet, jeg ville oppgradert jordinga til batteriet, motoren og pluss til dynamo, og hvis batteriet ditt er gammelt kan det også være litt av grunnen. men start med å oppgradere kablene.

...ser motstand var litt før meg :p

Shaiko
27/11/11, 13:55
Om du har en strømsterk forsterker så klarer ikke en vanlig syrebatterier og gi fra seg så mye strøm på kort tid.. Da må du kjøpe deg er gele batteri.

Har 3 gele batterier i ambulansen med 2500amp startstrøm vær seg. Har da et batteri pr forsterker. Det funger veldig fint uten noe blinking i lys

todleif
27/11/11, 15:27
Er ikkje batteriet som skal gi strøm til anlegget. Det er dynamoen.
So oppgrader kablene imellom dynamo og batteri.

Dårligt batteri hjelper ikkje heller, men viss batteriet må overta, har jo spenningen gått ned over 1v allerede.

Shaiko
28/11/11, 11:09
Dynamo som klarer og gi 150+ampere må koste mye penger. Er jo strømmen som er vesentlig?

Aartun
28/11/11, 11:33
Dynamo som klarer og gi 150+ampere må koste mye penger. Er jo strømmen som er vesentlig?

Stemmer, en dynamo på 150A er ikke noe Ola Normann investerer i med det første.. Strømmen som dynamo kan levere er vesentlig, men den klarer ikke å levere strøm uten spenning, så en er avhengig av 12V + for å få ett greit fungerene anlegg.
spenningsnivå i batteri er ca 12,5V mens en dynamo leverer 14-14,5 V.

Husk ett godt jordingspunkt fra forsterker, ikke bruk beltefestet da dette men bòr heller hull, pudd godt rent og skru fast jording med en gjennomgangsbolt. så behandle på undersiden etterpå.

svidd-gummi
28/11/11, 21:44
enkleste du kan gjøre for og bli kvitt det problemet er og skaffe deg en kondensator. da er det enkleste og regne 1 farad per tusen watt. Med kondensator har du gjevn spenning hele tiden og det vil gjøre at du slipper den blinkinga i bilen. dette er en billing innvestering. har bygget en del anlegg i gammal volvo og de fleste har vi klart og slippe bytte av dynamo og ekstra batteri. men klart et nytt og litt større batteri ( som dynamoen klarer og lade) er ikke dum investering det heller.

Også ha gode kabler og god kontakt er viktig.

Jannern
01/12/11, 23:50
pluss at litt må det blinke :D det er en del av sjarmen spør du meg hehe

Espen Hveding Nordgård
01/12/11, 23:55
Eller så dropper du å kjøpe kondensator (får ikkeno mer strøm i kresten av den grunn) og kjøper et skikkelig batteri for samma penga isteden!

Du kommer til å merke STOR forskjell om du oppgraderer + og - kabla til dynamo og batteri!
Google "The Big 3" så får du mye info om hvordan det skal gjøres ;)

Motstand
02/12/11, 00:35
Joho!. Man får 16V og 150A ut av et batteri på 12V og 54A med kondensator HvedingN!.

Espen Hveding Nordgård
02/12/11, 00:37
Ja.... det gjør man...


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/69.jpg

Motstand
02/12/11, 00:39
Du blir overasket over hvor mange som trur det:p

BlåFare
02/12/11, 02:25
enkleste du kan gjøre for og bli kvitt det problemet er og skaffe deg en kondensator. da er det enkleste og regne 1 farad per tusen watt. Med kondensator har du gjevn spenning hele tiden og det vil gjøre at du slipper den blinkinga i bilen. dette er en billing innvestering. har bygget en del anlegg i gammal volvo og de fleste har vi klart og slippe bytte av dynamo og ekstra batteri. men klart et nytt og litt større batteri ( som dynamoen klarer og lade) er ikke dum investering det heller.

Også ha gode kabler og god kontakt er viktig.
Google kondensator du.
Så får du se hvor mange som ikke mener dette fungerer.
Inkludert undertegnede. (Meg)


Over til trådstarter.
batteri baki og 53mm2 kabler fram samt the big three.

Da blir du bukt med strømproblemene

Espen Hveding Nordgård
02/12/11, 07:44
Støtter BlåFare her! :)

Jannern
03/12/11, 16:07
jo men så må en jo bruke stor nok kondensator og da.. er det ikke ca 1Fahrad per 1000w?

Espen Hveding Nordgård
03/12/11, 17:11
Bruk en kondensator på 3k fahrad og teip den fast til girstanga, da gjør den omtrent like lite nytte for seg :)

Batteri og kabler is the shit!

Jannern
06/12/11, 13:46
Pøh :P Kondensator fungerer det. Det sparer batteriet, men en må likevel ha god jording og kanskje oppgradere kabelen mellom dynamo og batteri :)

Espen Hveding Nordgård
06/12/11, 16:39
Utdyp at det sparer batteriet :)

Eviltoy
06/12/11, 17:37
jeg har holdt på med bilstereobygg nå i 3år og jeg ville oppgradert ALLT av jording fra batteri,motor ,dynamo :)
Kondensator trenger du IKKE å kjøpe deg.. om batteriet er gammalt så invister i ett oddesey extreme batteri i stedefor kondensator :)
Batteriet koster noe rundt 2.399,-



jeg kjørte 3x12" med 2monoblokker på 2.000watt rms og 12x6.5høytalere på 2 andre forsterkere som var på 750watt rms..

så dt blir bare tull å sløse penger på kondensator når du kan kjøpe nytt batteri og oppgradere noesmått i motor rom med kabler :)

Espen Hveding Nordgård
06/12/11, 17:48
Thank you! :D

Eviltoy
06/12/11, 17:50
Thank you! :D


Bare hyggelig :)


her er link til det batteriet jeg kjørte hele pakka mi med : http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=497_606&products_id=2065&osCsid=h8efb63skmoa8ki10ua157kf56 ;)

Motstand
06/12/11, 20:13
Pøh :P Kondensator fungerer det. Det sparer batteriet

Gjerne forklar tankegangen din her:).

Jannern
06/12/11, 23:32
Batteriet "lader" jo opp kondensatoren og sender strømmen videre til forsterkeren. Dermed blir det som å ha ett ekstra batteri...

Jannern
06/12/11, 23:32
hvis ikke jeg har skjønt det j*vlig feil da :P

Espen Hveding Nordgård
07/12/11, 00:06
Batteriet "lader" jo opp kondensatoren og sender strømmen videre til forsterkeren. Dermed blir det som å ha ett ekstra batteri...

Du har helt rett, batteriet lader opp kondensatoren, men du får ikkeno mer strøm i kretsen av å ha en kondensator. Du får kanskje en gjevnere spenning om batteriet edårlig (som vil til en viss grad dempe blinking i lysa), men det hjelper ikkeno på anlegget. Kabler, batteri og gode tilkoblingspunkter er veien å gå.

Prøv å ta to vanlige kjedelige biltemabatterier å koble i paralell, så kan du sammenligne med et vanlig batteri + kondensator, så tipper jeg at du angrer på penga som gikk i kondensator!

Kjører selv en UsAmp Xt4000D og en 2x160w på et 120ah sønnak batteri med ordentlige 50mm2 kabler og koblinger og har null og niks blinking i lysa ;)

volvo242
07/12/11, 00:08
Du har helt rett, batteriet lader opp kondensatoren, men du får ikkeno mer strøm i kretsen av å ha en kondensator. Du får kanskje en gjevnere spenning om batteriet edårlig (som vil til en viss grad dempe blinking i lysa), men det hjelper ikkeno på anlegget. Kabler, batteri og gode tilkoblingspunkter er veien å gå.

Prøv å ta to vanlige kjedelige biltemabatterier å koble i paralell, så kan du sammenligne med et vanlig batteri + kondensator, så tipper jeg at du angrer på penga som gikk i kondensator!

Kjører selv en UsAmp Xt4000D og en 2x160w på et 120ah sønnak batteri med ordentlige 50mm2 kabler og koblinger og har null og niks blinking i lysa ;)

word! og ikke bare en gjevnere spenning, men jevnt lavere spenning ;)

Espen Hveding Nordgård
07/12/11, 00:18
Kondensatorer er fine de, knall til å fjerne rippelspenning i en likeretter eller i et DC-kontrollsystem, men i sammenheng med mye power og dårlig batteri så klemmer jeg heller på nye og bedre kabelsko!

Gjevn lav spenning liker ikke dynamo og spenningsregulatoren der, så den vil jobbe som en helt! Ikke at de fleste dynamoer er spsiellt happy med store strømuttak uansett men :p

Eviltoy
07/12/11, 09:38
her er noen bilder av den bilen jeg hadde stereo i og kjørte KUN 1stk batteri! Og oppgraderinger av ledninger seff :)

http://s1229.photobucket.com/albums/ee466/Eviltoy69/

Jannern
07/12/11, 15:27
har 50mm2 kabler selv men har ikke oppgradert jordinga mi... hvor stor kabel bør jeg bytte til? har jo lysblink selv, selvom jeg har såpass til kabler.. også ett helt nytt batteri på 75ah og 800a :P

Motstand
07/12/11, 15:30
50mm2 holder til jording:)

Jannern
07/12/11, 15:31
Ok :) noen som gidder å sjekke tråden min? Og kom gjerne med noen ideer til hvordan jeg kan gjøre det :D

850GLTsilver
15/12/11, 19:16
Ok :) noen som gidder å sjekke tråden min? Og kom gjerne med noen ideer til hvordan jeg kan gjøre det :D

Tråden din?

Link?

Er ellers svært mange interressante innspill i denne tråden.

Skal vi gå tilbake til basics og se hva det er vi har å gjøre med når det gjelder strømforsyning i bil?

Leverandøren av strøm i en bil er dynamoen.
Denne er regulert av en spenningsregulator som sørger for at generatoren ikke leverer for høy spenning på B+
Dynamoen fungerer relativt dårlig når bilen går på tomgang, og gir påstemplet strøm først når turtelleren er på Ca 2000-3000 omdr. Altså Ca 14V og 60-100A på våre Volvoer (60A på tidlige 240 blant annet)

Lageret for strøm i bilen er batteriet.
Dette er som regel en blybatteri, med enten syre eller gele som elektrolytt.
Et godt bilbatteri holder merkespenning over lang tid, men lades med en høyere spenning enn merkespenningen rett og slett fordi den MÅ lades med en høyere spenning. Vi snakker her om en nominell spenning på batteriet på 12V (2V per Celle)

Dirstrubisjonen av strøm i bilen foregår via kobberkabler lagt opp alt etter strømbehov.
Tynne ledninger der det normalt går lite strøm
Tykkere ledninger alt etter som forventet strøm er høyere.
Normalt beregnet etter Ca 10A / kvadratmillimeter.

Når vi opplever spenningsfall på HELE systemet i bilen så er det kombinasjonen batteri/dynamo som ikke klarer å levere nok strøm.
Dette av to årsaker:
Ethvert batteri har noe som benevnes "indre motstand". Noe som angir hvor mye strøm batteriet er i stand til å levere som maksimum. Lavere indre motstand = Høyere avlevert maks-strøm.
Dynamoens regulator er relativt rask, men om ikke turtallet er innenfor det ideelle, så vil den likevel ikke rekke å fylle etter raskt nok.
Nåvel, får vel ta med en tredje også. Nettopp dette området mellom ladespenning på Ca 14V og batteriets nominelle spenning på 12V. Dette er systemets nær "innebyggede" slingringsmonn, som lett vises på lys og slikt i bilen.
Glemmer nesten den siste: Kabeldimensjonen. Er ikke kablene tykke nok, vil kablenes indre motstand også bidra til spenningsfall, men det er i dette tilfelle mere rettet mot hvordan forsterkere blir å prestere, så vi hopper over det her.

Dersom strømbehovet der ute i anleggene øker taktvis (som ved reale basslag) så får dette systemet litt å bryne seg på.
Batteriet har gjerne sin reserve, men denne tappes rimelig raskt når basslagene kommer for fullt.
Vi kan tross alt se strømpeaker opp mot 2-300A for værstingene.
Som nevnt dette området mellom 14V og 12V hvor dynamoen vil forsøke å levere nok strøm, men ikke er i stand til å levere så mye som 2-300A. Dermed vil spenningen uvilkårlig raskt krype ned mot batteriets nominelle 12V med resultat at lyset blinker i takt med musikken.

Beste løsning på "problemet" er helt klart å installere en batteribank for lydanlegget.
Ser det er nevnt lengre nede her at en har montert tre batterier med tilsammen 2500A kapasitet.
En slik batteribank vil kunne holde stand på en helt annen måte enn noe annet.
Større dynamo kan vurderes som tilleggsinnsats, rett og slett fordi det kan være greit å ha "nok" å fylle etter med.
Der det er plass anbefaler jeg gjerne en egen dynamo til lydanlegget samt en real batteribank for anlegget.
Dermed kan man spille godt og lenge uten å ha motoren i gang også, og samtidig ha strøm nok på startbatteriet til å kunne fyre opp og lade begge systemene igjen.

Lykke til alle sammen.

volvo242
15/12/11, 22:26
bra skrevet! Ser du har skjønt det med batteri vs kondensator! :)

Bare en ting til, IKKE bland sammens flere typer batteri!! altså blybatteri og gele f.eks.. da vil begge batteriene lades ut når det ikke tilføres noe strøm fra dynamo!



Jeg løste det med å montere rele mellom blybatteriet (105ah) og gele batteriet (70ah) i audin, slik at når jeg stopper bilen så kobles hele bilstero + gelebatterikretsen ifra blybatteriet og dynamon!
Men, sliter enda med at forsterkeren slår seg av om bass sekvensene varer noe serlig over 8-10 sek.. :rolleyes:

Aartun
16/12/11, 08:53
Meget bra innlegg ja!

Vet du hvor man kan få kjøpt eksempel diodebro som kan koples inn, mellom batteriene/stereobatteri og dynamo, slik at man kan kjøre med en felles dynamo og seperat batteri på anlegg?

Espen Hveding Nordgård
16/12/11, 09:59
Tror diodebro kan bli litt dyrt i den ampere-raten her, men hvorfor ikke en solenoide? Ta en fra en ødelagt starter eller noe.

850GLTsilver
16/12/11, 10:26
Meget bra innlegg ja!

Vet du hvor man kan få kjøpt eksempel diodebro som kan koples inn, mellom batteriene/stereobatteri og dynamo, slik at man kan kjøre med en felles dynamo og seperat batteri på anlegg?

Slakt en gammel dynamo. Der finner du 6 dioder som du kan bruke til et slikt prosjekt.
Er du redd for å få for lite strømkapasitet, slakt to.
Husk å "modde" regulator samtidig. Du vil behøve 0,7V høyere spenning fra dynamoen for å få dette til å bli bra.
Enkelte av oss øker gjerne med to dioder der, sånn for sikkerhets skyld. Dioder har en tendens til å ha økende spenningsfall over seg ved økende strøm, sågar opp til 2,5V spenningsfall over en diode som man ved en ampere måler til kun 0,7V.

Ha dette i minne når dere bruker dioder fra en gammel dynamo: Tre dioder bærer hele generatorstrømmen i den dynamoen dere slakter.

Jannern
16/12/11, 18:08
Nå tror jeg at jeg holder meg til å lese og forstå :) skjønner opplegget men har ikke bygget så sinnsykt anlegg at jeg trenger SÅ mye mer strøm hehe ;) tror jeg kommer langt med bare å oppgradere kabelen fra dynamo til batteri. Men Dette var utrolig bra skrevet og lett å forstå!

Linken min: http://forum.vccn.no/showthread.php?34646-Bygge-anlegget-inn-i-Volvo-240-en