PDA

Vis full versjon : 97 volvo v70 2.5t awd får ikke ladetrykk



v o l v o power
26/11/11, 21:05
har hatt problem med volvoen lenge nå at jeg ikke får ladetrykk, bilen er chippa, større eksos og fiter. bilen lader nå 0.8 på maks men detter fort ned til 0,6. bytta wastegaten fordi jeg trodde det var den, kjøpte en ny med grunntrykk på 0.9 monterte denne, og da lada den 0,4 har justert den til maks i tilleg til at jeg la på 3 skiver, og lader nå 0.8.
hvis jeg drar på i ett tungt gir så hakker bilen veldig. hvis jeg setter på turbojusterings ventil å stiller den på maks går den opp til ca 1.1 å detter fort med til 0,6 igjen.

noen som hvet hva det kan være?
har ett problem med at bilen bruker veldig mye bensin, klarer ca 40 mil på en full 70l tank.
håper på svar:)

gswede
26/11/11, 22:26
Såvidt meg bekjent er det ingen volvoer som har et grunntrykk på 0,9bar. Max ja, men ikke grunntrykk.
0,25 til 0,4bar er normalt grunntrykk.

v o l v o power
27/11/11, 03:17
grunntrykket på wastegaten jeg har kjøpt er 0,9, problemet er jo at jeg ikke får mere ladetrykk.

gswede
27/11/11, 04:26
Da er jeg redd du har kjøpt feil WG. Grunntrykket ditt skal være langt lavere enn det. Om du i tillegg har strammet den mer vil det si at turboen din "surger" eller er maxet ut om du vil, før du i det hele tatt får noe glede av den.
Dessuten tror jeg ikke rådene dine har det så bra om dagen, vær forsiktig før du blåser maskinen i biter. Skade turboen kan du og.

Prøv å slakke WG armen max og juster deg inn i små steg.
Alternativt så kan du levere bilen til proffene og få de til å justere til korrekt grunntrykk.

Du kan lese mer om WG justering her, PS! 14,5psi = 1 bar
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?104485-Wastegate-Valve-Adjusting

gswede
27/11/11, 04:54
Grunntrykk er det trykket turboen leverer uten at du er på gasspedalen.
Her har du oversikten over Volvo WG grunntrykk innstillinger, på eldre WG blir fjæren litt slapp og man kan med hell stramme litt 2-3turns.

PDF
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=4195

Se her for å konvertere Kpa til bar
www.asknumbers.com/kilopascal-to-bar.aspx

gswede
28/11/11, 22:33
og hvordan går det her da, funnet en løsning?

v o l v o power
28/11/11, 23:13
har montert samme wastegaten på over 10 940 turbo biler, å fint kunne justert den til 1.0bar ladetrykk som holder seg rimelig stabilt.
har en kammerat som har samme wastegate som jeg har, justerte ikke mye før han hadde 0,9 i ladetrykk.
på min hvis jeg har den orginalt lader den 0,4, kan justere og justere til det ikke er noe mere å justere på og da klarer jeg å få 0.8.
kjøpte bilen for ett halvt år siden og da lada den 1 bar, og det har den gjort i 6 år uten problemer.
har en mistanke om at det kan være chippen, inntercooler/slanger eller at jeg har koblet magnetventilen som styrer turbotrykket fei.
når jeg kjøpte den så var slangen til wastegaten blokkert, har nå montert igjen magnetventilen, og det har fungert lenge, men trykket har bare blitt mindre og mindre å bruker mere bensin.

gswede
28/11/11, 23:33
Bare husk på at her er det ECU som bestemmer ladetrykket, ikke WG. Ikke fullt så enkelt som på 940`n.
På nyere volvo kan du stramme WG til mørket tar deg, uten at du får mere trykk.