PDA

Vis full versjon : S60 rister som F*#% av ukjent årsak!



dsmninja
26/11/11, 12:15
For to dager siden vasket jeg bilen, og parkerte bilen i garasjen. Før dette så har jeg ikke opplevd noe spesielt med risting. Men når jeg skulle kjøre til Trondheim (40km) dagen etterpå, så la jeg greit merke til risting når jeg kom opp i 80km/h. Akselerte opp til 120, og det gikk noenlunde over.
Tenkte det var gjørme og møkk i felgen, men når jeg var framme i Trondheim, var ristinga blitt mye verre, men bare i 70-80km/h+. Kjørte innom en vaskehall og spylte felgene så godt jeg kunne, det var mye møkk i dem ja, men det ristet like jævlig etterpå. I morgen skal jeg sjekke om det har falt av lodd, samt få balansert hjula. Synes det er rart at det rister, da jeg unngår/kjører forsiktig over humper og høl.. så skade på felg er omtrent utelukket :confused:

Så har jeg søkt litt på amerikanske forum, og sett at bøyde drivakslinger har gitt liknende symptomer, eller slitte motorfester... Noen som har opplevd lignende?

Håper for guds skyld det bare er balanseringa som er på bærtur :(

Mr. Crepsley
26/11/11, 12:28
Vil tro du har spylt av noen balanseringslodd :)

Tom K
26/11/11, 18:17
Sjekket at hjula sitter skikkelig fastskrudd?

TommyW
26/11/11, 18:33
Er det "vanlig" risting, eller er ristinga i "takt", som øker med hastighet?

Ola Hagen
26/11/11, 21:42
Hvis ristinga først begynte etter du vaska bilen så ville jeg satse på å sjekke balanseringa av hjula i tilfelle du har vasket bort balanselodd ved uhell.

dsmninja
26/11/11, 22:13
Vil tro du har spylt av noen balanseringslodd :)

Håper det! :)


Sjekket at hjula sitter skikkelig fastskrudd?

Nei, det har jeg ikke :o Men skal gjøre det før jeg skal ut og kjøre neste gang :)


Er det "vanlig" risting, eller er ristinga i "takt", som øker med hastighet?

Ristinga øker fra når jeg kommer opp i 70-80km/h. Og minker når jeg er i ca 120-130km/h. Men etter at det har blitt verre har jeg ikke turt å kjøre så fort. :rolleyes:


Hvis ristinga først begynte etter du vaska bilen så ville jeg satse på å sjekke balanseringa av hjula i tilfelle du har vasket bort balanselodd ved uhell.

Ja, for det ristet omtrent ikke i det hele tatt før jeg vaska.. Håper det er det som er feilen..

aarnes
27/11/11, 14:32
Sjekk at det iukke har samla seg noe dritt i den ene felgen, jord eller lignende fra du vaska den. det kan også lage heftig ubalanse.

dsmninja
28/11/11, 01:17
Jeg skrudde av alle hjula!

Begge foran hadde masse gjørme som hadde klistra seg fast i en fjerdedels lengde. Felgen hadde ubalanse på tilsammen ca 90g.... Høyre hadde vel rundt 40g.
Venstre bak hadde 110g ubalanse.. Høyre hadde fortsatt 70g etter en grundig vask. Begge hjula bak hadde utrolig mye mer gjørme fastklistra enn de foran.
La også merke til at ytre slagloddene var ramlet av på ALLE hjula.
Så da var det ikke rart det rista.

Etter å ha vasket og avbalansert alle hjul, så var ristinga borte. Og det var deilig! :)
Så dett var dett! Problem solved :) Takk for innspill og forslag :)