PDA

Vis full versjon : Ulyd i turboen etter montering av ventil 940 LT



CrazyRobert
25/11/11, 21:55
Hei har en 1995 Volvo 940 LT, i går nå jeg skulle montere justering av turbotrykket (bleedventil) kom jeg over en rar lyd etter jeg hadde montert ventilen. Jeg startet opp og varmet motoren litt opp før jeg gå på litt etter hver for å se hva den ladet (jeg ga ikke på noe mye!) men etter 2 minutter med litt testing så kom det en sterk ulelyd fra turboen, så jeg løp og skrudde av motoren.

Jeg er redd for at jeg har ødelagt noe men kan ikke skjønne hva og kanskje noen har opplev det samme. Når jeg monterte ventilen så tok jeg av kjølerøret fordi det sto i veien, og jeg satte det på igjen og etterfylte i kjøleveskebeholderen. kan dette ha noe med saken tro? Har ikke rørt noe annet en hva som er sagt og bilen gikk helt normalt fra før av.

boman
25/11/11, 23:11
Hvis du ga på for å se hvor mye bilen lada har du jo gitt på mye (jeg går utifra at du da ga gass til du fikk fult ladetrykk?). Syns årsaken høres relativt enkel ut jeg, at du har brukt pysventil (dårlig løsning) og justert trykket for høyt. Hvor mye lader den?

Og et tips, en turbomotor skal aldri skrus av umiddelbart etter at turboen har blitt kjørt hardt.

s4nd3r
26/11/11, 00:29
sist eg ha en ule lyd i turbon, så sang den bare på siste værs.. :)

oppeez
28/11/11, 10:00
Hei har en 1995 Volvo 940 LT, i går nå jeg skulle montere justering av turbotrykket (bleedventil) kom jeg over en rar lyd etter jeg hadde montert ventilen. Jeg startet opp og varmet motoren litt opp før jeg gå på litt etter hver for å se hva den ladet (jeg ga ikke på noe mye!) men etter 2 minutter med litt testing så kom det en sterk ulelyd fra turboen, så jeg løp og skrudde av motoren.

Jeg er redd for at jeg har ødelagt noe men kan ikke skjønne hva og kanskje noen har opplev det samme. Når jeg monterte ventilen så tok jeg av kjølerøret fordi det sto i veien, og jeg satte det på igjen og etterfylte i kjøleveskebeholderen. kan dette ha noe med saken tro? Har ikke rørt noe annet en hva som er sagt og bilen gikk helt normalt fra før av.

Kom ulelyden mens du kjørte, eller sto den og gikk på tomgang? Begynte å lure ettersom du skrev at du løp og skrudde av motoren :p Hvor mye ladet du?

CrazyRobert
28/11/11, 17:54
Kom ulelyden mens du kjørte, eller sto den og gikk på tomgang? Begynte å lure ettersom du skrev at du løp og skrudde av motoren :p Hvor mye ladet du?

Den gikk på tomgang :P Den fungerer som den skal nå men, jeg må innrømme at jeg ble ganske redd for at den hadde gått til hell.. Ladet vel ca. 0,5 bar men var ikke sikker på om jeg hadde plassert måleren riktig. Noen som kanskje har peiling eller en link til hvordan ventil å trykkindikatoren skal kobles? ;)

oppeez
28/11/11, 19:59
Jeg pleier da bare å sette vakuumslangen på en nippel på innsuget, fungerer fint det :)

CrazyRobert
28/11/11, 21:18
Jeg pleier da bare å sette vakuumslangen på en nippel på innsuget, fungerer fint det :)

Fint om du kunne beskrive tydeligere hvor nippelen er, og/eller et bilde hadde ikke tatt skade :D Og kunne noen fortalt meg om det er en god eller dårlig metode for å øke turbotrykk?

boman
28/11/11, 21:26
Bleedventil er en dårlig måte å justere trykket på.
På innsuget er det flere hull som er blenda med en blind-plugg. De kan skrus ut og erstattes med en nippel (fåes kjøpt hos Volvo), så kobler du måleren på der. Når du er hos Volvo kan du i tillegg kjøper nylon-rør (som brukes til cruisekontroll på feks 740/940), istedet for slange, så blir målinga så nøyaktig som mulig. ;)

CrazyRobert
28/11/11, 21:33
Bleedventil er en dårlig måte å justere trykket på.
På innsuget er det flere hull som er blenda med en blind-plugg. De kan skrus ut og erstattes med en nippel (fåes kjøpt hos Volvo), så kobler du måleren på der. Når du er hos Volvo kan du i tillegg kjøper nylon-rør (som brukes til cruisekontroll på feks 740/940), istedet for slange, så blir målinga så nøyaktig som mulig. ;)

Nå forsto jeg bedre :D og takk for svaret boman, så nå mangler jeg bare hvordan det blir best å montere justeringsventilen og hvor den fåes kjøpt. Tar ikke skade om noen nevner flere plasser der man kan skaffe den ;)

Også lurer jeg på med det samme hva en slik ventil kalles :)

oppeez
29/11/11, 10:52
Nå forsto jeg bedre :D og takk for svaret boman, så nå mangler jeg bare hvordan det blir best å montere justeringsventilen og hvor den fåes kjøpt. Tar ikke skade om noen nevner flere plasser der man kan skaffe den ;)

Også lurer jeg på med det samme hva en slik ventil kalles :)

Boostcontroller er vel et fint navn på den :)
Bilde av hvordan det skal sitte:
http://www.solsticeforum.com/forum/attachments/f63/16087d1257124341-manual-boost-controller-pics-mbc-factory-ss-turbo.jpg

Du får kjøpt en sånn på Torshov:
http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=17317818

:)

CrazyRobert
29/11/11, 18:00
Boostcontroller er vel et fint navn på den :)
Bilde av hvordan det skal sitte:
http://www.solsticeforum.com/forum/attachments/f63/16087d1257124341-manual-boost-controller-pics-mbc-factory-ss-turbo.jpg

Du får kjøpt en sånn på Torshov:
http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=17317818

:)

Det blir vel en slik en da ;)

tusen takk for alle svar, hvis det er noe mere som anbefales så er det bare å poste! :D