PDA

Vis full versjon : Råd ang bygging av basskasse



tintin500
27/03/10, 22:30
Hei.

Har 2 elementer av denne typen:

http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=WA300-78F&vg=49&vgpath=Varekategorier/48/21/49

Noen som veit hvor stor kasse jeg burde bruke til disse?

Har lurt på å lage ei bassreflekskasse som er delt i midten slik at det ca blir 60l til hvert element altså 120l tilsammen.

Noen tanker om dette?

cossykiller
29/03/10, 13:29
hør med bs hva dem anbefaler, så den ene tomme kassen som stod ved siden av var på ca 43l stod det.

Daruu
29/03/10, 13:34
Du må nesten komme med TS parametere til subbene, så skal jeg se om jeg får hjulpet deg.

tintin500
29/03/10, 19:32
Dette er det eneste jeg har. Fulgte ikke med noe mer når jeg kjøpte de.

Spesifikasjon
* 12" Subwoofer
* 300oz magnet
* 3" Dual Voice coil
* Max power 2000Watt
* RMS Power 1000Watt
* Impedance: Dual 4ohm
* Frequency Response: 23Hz - 800Hz
* Chrome plated die cast basket
* Cone: Fiber glass laminated non-pressed paper cone with foam surround

jonass
29/03/10, 22:42
Du kan like så greit pakke di i en vaske bøtte, når man ikke vet mer enn det der.
Synd slik info ofte mangler

Daruu
29/03/10, 22:48
Ja da blir det veldig vanskelig å hjelpe deg.
Prøv evt å hør med bsbildeler om de har dette liggende.

tintin500
29/03/10, 23:52
Du kan like så greit pakke di i en vaske bøtte, når man ikke vet mer enn det der.
Synd slik info ofte mangler


Det hadde i alle fall blitt ei tøff basskasse:D

Aashome
30/03/10, 16:10
Hvis du ikke har TS parameter vil jeg ikke anbefale å lage en båndpasskasse.

Da er det vanlige utsagnet når det gjelder subwoofere uten TS parametere, at det bygges en lukket kasse på rundt 30-40 liter.

tintin500
30/03/10, 22:47
Blir nok å bygge bassrefleks kasse.

Dette er hva bilradiospesialisten sier om båndpasskasse:

BÅNDPASS

En båndpass kasse er en kasse med flere kammer. Det finnes et utall forskjellige båndpass løsninger, men felles er at subwooferen står montert inne i et av disse kammerene. Lyden kommer kun ut av porten og vil være i et smalt frekvensområde. P.g.a det smale området og den krappe kurven, vil disse kassene være "super effektive" - altså de som kan spille høyest. Deres noe hissige lyd egner seg for hard rock og rap musikk. bakdelen med denne løsningen er at de dessverre er vanskelige å beregne, bygge, og dekker kun et begrenset frekvensområde.


Så etter det jeg kan skjønne er det vel greiest for meg å bygge ei bassreflekskasse, siden jeg ikke har TS parameterne.

Lightyear
31/03/10, 10:30
Det er som Aashome sier, hvis du ikke har parameterene på sub'en så er lukket kasse det tryggeste. Ofte at dette gir bedre lydkvalitet også, men det er kanskje kvantitet og ikke kvalitet som står i fokus med slike monster-sub'er? :D

A

Lightyear
31/03/10, 10:37
Prøvde å google elementet for å se om det finnes TS parametere på den, fant ingenting. Du må nesten ha disse for å få mest glede av sub'ene dine. Hør med de som solgte de, hvis ikke de kan skaffe så prøv å kontakte SPL direkte.

A

tintin500
31/03/10, 12:02
selvfølgelig er det kvalitet.

Lightyear
31/03/10, 12:15
Da ville jeg gått for lukket kasse med mindre du klarer å oppdrive TS parameterene på disse. Produsenten MÅ jo ha disse liggendes ett eller annet sted ;)
Bassrefleks kasse bygget på måfå kan funke men det er stor sjangs for at det blir ujevn responskurve.

A

tintin500
31/03/10, 19:15
Da har jeg finni info! Etter x antall timer på nettet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/2.jpeg

Håper dette hjelper.

her er link:

http://bildr.no/view/527747

Lightyear
02/04/10, 22:21
Og ble du noen klokere? ;)

A

tintin500
02/04/10, 23:43
Nei det blei jeg ikke! Men hadde håpet om noen her hadde blitt det. Sånn at jeg hadde hatt et utgangspunkt. Men her er det så stille som på en kirkegård midt på natta. så nå trur jeg bare jeg bygger ei kasse på 50-60l til hvert element. Så får det stå si prøve.

TeamBørnOut
02/04/10, 23:45
Da ville jeg heller lasta ned probox2000 og gått utifra litt info der :P det blir ofte best hvis man ikke vet særlig mye om kasser etc :D

tintin500
02/04/10, 23:58
hmm.. det skal jeg prøve. Takker for tipset. Ellers så får jeg bare satse på et tilhengerlass med flaks.

TeamBørnOut
03/04/10, 00:01
probox er genialt egentlig. fikk jævlig bra lyd i 940n med det... 66n også. tilpassa kasser i forhold til bilen og størrelsen. man skriver inn målene på elementet så ser man om den får plass i kassa etc. man har også muligheter til å skrive inn TS parrametere (mins jeg :) hvis jeg har skjønt hva TS greiene er :P)

tintin500
03/04/10, 00:05
Ikke værst. Det er jo selvfølgelig akkurat det jeg mangler til de elemetene da. T/S parameterne.hehe

TeamBørnOut
03/04/10, 00:15
jeg har ikke skrevet inn det i programmet før hvertfall. men fikk da veldig bra lyd ut av anleggene fordet :)
(ikke råner bass men BRA lyd som holdt slaga som den skulle etc :)).


Kanskje Daruu kan komme med tips etc? hvordan er slike programmer? vært borti det?

Jeg tenkte bruke det programmet når jeg skulle bygge kasser til http://www.orioncaraudio.com/Products/Product.aspx?ProductID=585 disse elementene.. Men hadde vært moro å lært litt mer om T/S /TS greiene også! Er lukket kasse jeg er ute etter i en sedan.. (ikke meninga å stjele tråden :P men er litt nysgjerrig på ny info :D)

tintin500
03/04/10, 00:17
det går greit. godt denne tråden kan brukes til noe vettugt;)

Lightyear
03/04/10, 01:55
Ikke værst. Det er jo selvfølgelig akkurat det jeg mangler til de elemetene da. T/S parameterne.hehe

Parameterene står jo nederst på bildet du postet ;)

A

Daruu
03/04/10, 11:48
Med lukka kasse kan du ikke gjøre mye feil når du bygger, eneste er å bygge den for liten (eller alt,alt, alt for stor men det er sjeldent noe problem :p )
Med porta kasse er det litt mere komplisert, da man må ta med hvor mye luft elementene flytter blant annet, for liten/kort port og du får blåselyder og det du kaller "rånebass" (?)

Er på ingen måte noen ekspert innen temaet selv altså, det er veldig tungt og mye stoff å ta seg til. Bruker du program som winisd og bassbox er det ikke så veldig vanskelig å finne mål til ei kasse som låter greit, selv om man har lite erfaring :)

Har fått plotta inn de parametrene som er linket til oppe der, selv om jeg ikke er heeelt sikker på om det faktisk er samme basseren (står jo SPL Audio WA300-78F under bildet)

http://bildr.no/thumb/620366.jpeg (http://bildr.no/view/620366)

Med 120l kasse og 2x 39cm lange 4" porter skulle den være tuna til 29,24hz. Grafen ser helt grei ut(ikke veldig brå), og portene går innenfor "blåseanbefalingene"

tintin500
03/04/10, 14:16
Parameterene står jo nederst på bildet du postet ;)

A

Har aldri sagt at jeg veit hva disse berømte T/S parameterne er:D

tintin500
03/04/10, 14:20
Med lukka kasse kan du ikke gjøre mye feil når du bygger, eneste er å bygge den for liten (eller alt,alt, alt for stor men det er sjeldent noe problem :p )
Med porta kasse er det litt mere komplisert, da man må ta med hvor mye luft elementene flytter blant annet, for liten/kort port og du får blåselyder og det du kaller "rånebass" (?)

Er på ingen måte noen ekspert innen temaet selv altså, det er veldig tungt og mye stoff å ta seg til. Bruker du program som winisd og bassbox er det ikke så veldig vanskelig å finne mål til ei kasse som låter greit, selv om man har lite erfaring :)

Har fått plotta inn de parametrene som er linket til oppe der, selv om jeg ikke er heeelt sikker på om det faktisk er samme basseren (står jo SPL Audio WA300-78F under bildet)

http://bildr.no/thumb/620366.jpeg (http://bildr.no/view/620366)

Med 120l kasse og 2x 39cm lange 4" porter skulle den være tuna til 29,24hz. Grafen ser helt grei ut(ikke veldig brå), og portene går innenfor "blåseanbefalingene"


Dett var mat for Mons vettu! Hjertelig takk. Da regner jeg med at det var for 2 element ike sant? altså 60l kasse til hver hvis jeg deler kassa?

Daruu
03/04/10, 18:18
Jo bare hyggelig.
Prøvde å lage bare en kasse på 60l til ett element, men det ble dårlig mtp på port(ene)
Da må du evt ha 2x porter på en annen lengde for hver del. Blir billigere med begge to i samme kasse hvis du tenker på porter ihvertfall.