PDA

Vis full versjon : B230AT (drivstoff forbruk?)



turbohavari
24/11/11, 09:11
Hei jeg fikk en delebil med 230AT Her i sommer. Turboen gikk med en gang (lagrene) så fikk ikke testa den noe akkuratt. Sitter lavkomoresjonsinnmat. Den brukte noe så jævlig med drivstoff så det jeg lurer på er om noen hvet hva en B230 AT bruker pr. mil ca viss noen har peiling Takk:)

Audun
24/11/11, 10:06
hakke erfaring med a+t, men disse motorene uten gasser går jo på alt fra 07-08 ++, så med turbo så blir det værtfall ikke noe mindre tørst motor, ville tippe et sted mellom 1l- 1,8 på blanda kjøring dersom motoren er iorden :p Men den største faktoren på en gasser motor er hvor tung høyere foten din er :) så lenge den er justert og går reint, og alt av teningsdeler er iroden :)

Batland
24/11/11, 11:52
Hei jeg fikk en delebil med 230AT Her i sommer. Turboen gikk med en gang (lagrene) så fikk ikke testa den noe akkuratt. Sitter lavkomoresjonsinnmat. Den brukte noe så jævlig med drivstoff så det jeg lurer på er om noen hvet hva en B230 AT bruker pr. mil ca viss noen har peiling Takk:)

Du skriver AT, men hvilken forgasser, turbo, fordeler, topp og kam gikk denne motoren med?
Hvis noe av dette er uoriginalt i forhold til Volvo sin R-Sport sats, så er det stor sjanse for at forbruket øker dramatisk.

Aartun
24/11/11, 12:16
Jeg hadde en B230AT, standard men med litt oppjustert trykk, og 3" eksos, denne gikk på 1,2 på langkjøring, og rundt 1,5 - 2l (alt etter kjøremønster) på bykjøring. altså ikke videre økonomisk..

Batland
24/11/11, 15:25
B230AT går med dobble toppakninger og dette øker Squish klaringen fra ca. 1,2 til ca. 2,4 mm.
Så stor squishklaring er uheldig for det aller meste inkl. forbruk.
B21AT motoren som jeg holder på med nå har fått planet blokken slik at B21ET stemplene stikker 0,3 mm over decket. Dette gir en squish klaring på effektive ca. 0,9 mm og gir ca. 7,7:1 komp.forhold.
Jeg er helt sikker på at denne motoren går bedre, holder bedre og bruker mindre bensin enn en B230 med dobble toppakninger.
Som du forstår mener jeg at alle 2,3L motorene er 100% avhengig av å få stemplene dreiet til lavere komp. for at resultat skal bli ok.