PDA

Vis full versjon : bytte fra b230f til d24tic, volvo 740



kompi
23/11/11, 22:28
hei, skal bytte motoren min, skal gå fra en b230f til en d24tic. hva trenger jeg for å bygge om? nå har jeg bare motoren.
må jeg ha noen andre motor-fester? åssen gjør jeg det med glødinga å turtelleren iåmed at jeg ikke trenger coil?

MvH kompi

Svirre
25/11/11, 12:59
Det er litt jobb med å bygge om, men jeg liker tanken godt :D

Det du trenger å rive ut er alt som har med bensin å gjøre. Motor, fjerne ledningsnettet,fjerne bensinpumpa, tanken etc. Det eneste du skal ha til motor er ledning til dieselpumpa (hakk to på tenningsnøkkelen) som stort sett går til hjernen kan du bruke det. Også en ledning til starteren. Glødesystemet er et komplett systemet som du har tilkobling til tenningslåsen.
Du trenger også motorfester siden de har andre fester til blokka. I tillegg annen girkasse da clutchhuset ikke har lik boltsirkel som rødblokkene.

Ledningsnettet med startperre og hele sullamitten der trenger du ikke. Det er kun 1 ledning som holder motoren i gang og det er den enete som går til dieselpumpa ;)

Ikke så mye mer jeg kommer på i farta

Christian
25/11/11, 13:06
Den blå på coilen kan du bruke på dieselpumpa. Og turtellersignal kommer fra dynamoen på disse, men jeg tror du trenger en spesiell turteller? Litt usikker på akkurat det.

Hvis du ikke har det orginale glødeanlegget til motoren er dette ikke noe problem å legge opp selv.

Svirre
25/11/11, 13:11
Den blå på coilen kan du bruke på dieselpumpa. Og turtellersignal kommer fra dynamoen på disse, men jeg tror du trenger en spesiell turteller? Litt usikker på akkurat det.

Hvis du ikke har det orginale glødeanlegget til motoren er dette ikke noe problem å legge opp selv.

Skal gå bra det, eneste er at rødfeltet til dieselbilene begynner på 5000rpm, mens rødblokkene starter på 6000rpm. Ellers fungerer de likt.

kompi
08/12/11, 21:45
jeg trenger bare noen andre motorfester på blokka eller på traversen også? har b230f fester på traversen fra før av

R.G
08/12/11, 22:24
må bytte festene på traversen også. er ikke likt som f motoren.

da må du ha følgene til diesel: brakkett på motor, gummi feste og brakkett som skal festes i travers.

R.G
08/12/11, 22:26
Skal gå bra det, eneste er at rødfeltet til dieselbilene begynner på 5000rpm, mens rødblokkene starter på 6000rpm. Ellers fungerer de likt.

på 940 og 760 1988-> diesel ja. men på 740 må det en egen turteller for diesel skal det fungere. egen dynamo til diesel med turteller uttak.

Svirre
09/12/11, 15:26
på 940 og 760 1988-> diesel ja. men på 740 må det en egen turteller for diesel skal det fungere. egen dynamo til diesel med turteller uttak.

Ikke nødvendigvis. Er fra en helt vanlig 940 den jeg har i min nå. Og den fungerer, men kan hende jeg har hatt flaks med at det skal fungere.

R.G
09/12/11, 15:39
Ikke nødvendigvis. Er fra en helt vanlig 940 den jeg har i min nå. Og den fungerer, men kan hende jeg har hatt flaks med at det skal fungere.

ja da er det turteller uttak på din.

det er det ikke på dynamoer som vanligvis sitter på bensinmotora