PDA

Vis full versjon : Extrautstyr til turbo



Joakimny91
23/11/11, 21:39
Hei, holder på med mitt eget prosjekt hjemme og lurte på om noen har vert bortig og bruke dette mellom grenrør og turboen?

http://www.spracingonline.com/store/Sound_Performance_Quick_Spool_Valve/3659

Noen som har testet ut dette?

Tengte jeg skulle prøve meg på dette med Presicion Billet 5557 turboen som skal på senere

mister-klæbu
23/11/11, 22:25
så interessant ut! kjøp den og si hvordan den fungerte du !! :-D

Joakimny91
23/11/11, 22:50
Hehhe, må først kaste krykkene så jeg får fortsette med biln ;)

volvo242
23/11/11, 23:13
det funker jo på omtrent samme måte som toyota supras system, som har et spjeld på den ene turboen!

Men kan ikke se for meg at det blir særlig optimalt med en twin entry turbo og singel entry grenrør, samt det spjeldet midt i ene innløpet.. Det må jo påvirke flow`en betraktelig...?

Truckdriver
24/11/11, 00:54
Litt av ideen med den er vel at man kan velge en litt større turbo, uten å ofre spoolup. Men selvsagt ikke så stor kompressor at man går rett inn i surge :P
Jeg kan se nytten av den til en annen installasjon enn den egentlig er beregnet til :)

Batland
24/11/11, 08:34
Hei, holder på med mitt eget prosjekt hjemme og lurte på om noen har vert bortig og bruke dette mellom grenrør og turboen?

http://www.spracingonline.com/store/Sound_Performance_Quick_Spool_Valve/3659

Noen som har testet ut dette?

Tenkte jeg skulle prøve meg på dette med Presicion Billet 5557 turboen som skal på senere
Jeg mener at dette er 100% bortkastet i ditt tilfelle.
Hvis du ser på eksempelet så ser du at effekten på 4000 o/min er rundt 200 hk som er latterlig dårlig fra en 3,0 L motor.
Grunnen er at GT45 Turboen er ALT for svær for 600 hk.

Med PT5557 på en 2,3L Volvo så klarer du Lett 250 hk ved 4000 o/min og da er slikt dill som dette helt unødvendig.
Hvis du derimot hadde valgt en GT45 du også, da kunne du brukt denne ventilen, men det er for å kompensere for elendig turbovalg og feilspec. motor.

Batland
24/11/11, 08:45
Litt av ideen med den er vel at man kan velge en litt større turbo, uten å ofre spoolup. Men selvsagt ikke så stor kompressor at man går rett inn i surge :P
Jeg kan se nytten av den til en annen installasjon enn den egentlig er beregnet til :)
Hvis du ser på effektkurvene så ser du at den røde kurven viser at maks effekt avgis på LAVERE turtall enn den blå. Dette er da nøyaktig omvendt av det resultatet man forventer ut fra beskrivelsen av produktet. :rolleyes:
Da kan man lure litt på hvorfor dette er tilfellet.

Joakimny91
24/11/11, 14:50
Er derfor jeg har har valgt PT5557 siden jeg skal hente ut rundt 450-500hk av B230 blokka og turboen holder til 535hk.

Men må si det var jo litt genialt laget for de som har litt for store turboer montert. :)

Batland
24/11/11, 15:10
Men kan ikke se for meg at det blir særlig optimalt med en twin entry turbo og singel entry grenrør, samt det spjeldet midt i ene innløpet.. Det må jo påvirke flow`en betraktelig...?
Det var en pen måte å si det på.
I en betydelig oppgradert utgave KAN dette prinsippet funke, men slik som det er nå så oppleves det som lureri.
Hvem i all verden setter ett twin entry turbinhus på ett singel exit grenrør?

Truckdriver
24/11/11, 22:41
Hvis du ser på effektkurvene så ser du at den røde kurven viser at maks effekt avgis på LAVERE turtall enn den blå. Dette er da nøyaktig omvendt av det resultatet man forventer ut fra beskrivelsen av produktet. :rolleyes:
Da kan man lure litt på hvorfor dette er tilfellet.
Skrev det ikke i forrige posten min. Nytterverdien jeg ser i en slik sak er ikke til det den er beregnet til. Altså ikke til twin entry turbinhus kombinert med singel grenrør.
Har før letet etter store ventilmekanismer som krever liten plass og egner seg for bruk i eksos. Har sett på både wastegate og eksosbrems, som fort blir for plasskrevende og dyrt.
Ideen var sekvensielt oppsett på en motor som har eksosen på samme side som rattaksel. Og bruke spjeldet for å dirigere eksos bort fra den minste turboen når den store tar over. Denne ventilen er også ett av de rimeligere alternativene.
Hva tror du om å bruke den til det bruksområdet?
Jeg ser for meg at en slik ventil vil gjøre rørleggingen en del enklere også, etter å ha sett beskrevet lignende oppsett der det brukes store wastegater.

Batland
25/11/11, 16:40
Jeg har hørt flere som ønsker å prøve spesielle løsninger, men jeg forblir skeptisk til alt annet enn såkalt compound turbocharging, altså to turboer som seriekobles.
Grunnen er at jeg ikke ser hvordan andre løsninger skal kunne realiseres i praksis.
Hva gjør man f.eks med trykksystemet?

TurboDevil
27/11/11, 02:29
Hei, holder på med mitt eget prosjekt hjemme og lurte på om noen har vert bortig og bruke dette mellom grenrør og turboen?

http://www.spracingonline.com/store/Sound_Performance_Quick_Spool_Valve/3659

Noen som har testet ut dette?

Tengte jeg skulle prøve meg på dette med Presicion Billet 5557 turboen som skal på senere

Det der funker veldig dårlig på en Presicion turbo hvertfall..
Det har seg sånn at Presicion ikke tror på puls-split så de leverer ikke turboer med det.

volvo242
27/11/11, 02:34
Det var en pen måte å si det på.
I en betydelig oppgradert utgave KAN dette prinsippet funke, men slik som det er nå så oppleves det som lureri.
Hvem i all verden setter ett twin entry turbinhus på ett singel exit grenrør?

Nøyaktig hva jeg tenkte..

Ser for meg luftstrømmen kommer inn å treffer kanten i innløpet :rolleyes: tipper det blir rimelig kaotisk dær da ja..

Batland
27/11/11, 13:18
Det der funker veldig dårlig på en Presicion turbo hvertfall..
Det har seg sånn at Presicion ikke tror på puls-split så de leverer ikke turboer med det.
De beste turbinhusene på markedet er de rustfrie TIAL. Disse er heller ikke puls-split.
En kammerat bruker dette på sin 4 syl motor og har over 2,0 BAR ladetrykk fra syke 3500 o/min til hele 8000 o/min. :cool:

Truckdriver
28/11/11, 00:30
Jeg har hørt flere som ønsker å prøve spesielle løsninger, men jeg forblir skeptisk til alt annet enn såkalt compound turbocharging, altså to turboer som seriekobles.
Grunnen er at jeg ikke ser hvordan andre løsninger skal kunne realiseres i praksis.
Hva gjør man f.eks med trykksystemet?
Tanken var ett slags compound sytem. Eksos først igjennom litenturbo, så inn i stor turbo. Det går jo selvsagt an å la den store turboen komprimere luft inn igjennom kompressoren på den lille også, men det fins andre løsninger på trykksystemet.
Men det er i aller høyeste grad på idestadiet, så hvem vet om det vil bli gjennomført :)
Før den tid er det jo mulig at bensinturboer med variabel geometri går ned i pris slik at vanlige dødlige kan kjøpe de. Og det vil jo gjøre behovet for Reodor Felgen løsning mindre.