PDA

Vis full versjon : Girstang automat



MikaelJ
23/11/11, 21:07
V70 -98 2,5tdi. Den der knappen på girstanga på automaten har hengt seg opp/går tregt, er både hard å trykke inn og løser ikke ut igjen skikkelig. Jeg må pirke litt i den for å den til å komme ut og låse girstanga. Hvordan fikser man dette?

ThePlace
23/11/11, 22:20
IPD selger rep.kit til den der, har ikke prøvd den selv.
http://www.ipdusa.com/products/5009/113763-shifter-knob-button-repair-kit

Norhagen
23/11/11, 23:39
Eventuelt bytte hele kulen

MortenKr
25/11/11, 10:18
V70 -98 2,5tdi. Den der knappen på girstanga på automaten har hengt seg opp/går tregt, er både hard å trykke inn og løser ikke ut igjen skikkelig. Jeg må pirke litt i den for å den til å komme ut og låse girstanga. Hvordan fikser man dette?

Jeg ville byttet spaken. Mulig det er tilsvarende det repsettet IPD tilbyr. Grunnen til tregheten er antakelig sprekker i plasten i knappen. Det skjedde på min. Litt skummelt når knappen ikke virker, for man kan risikere å bevege på spaken uforvarende under kjøring, og det er vel ikke helt heldig for kassa, vil jeg anta, spesielt ikke dersom reversen er den posisjonene spaken ender på.

Jeg byttet øverste delen (hele kula, mao) hos Volvo i Sverige. De sa at de sleit med å få av den gamle, så vær ops på det dersom du skal gjøre det selv. Mener å huske at mekanikeren på volvo verkstedet brukte et par timer bare på girpaken.

Norhagen
25/11/11, 12:21
på automat er kula bare og dra rett opp:D

Espen69
27/11/11, 16:42
Smurte min med WD-40 (CRC). Funker som bare det!

mrstfu
30/11/11, 13:47
man kan risikere å bevege på spaken uforvarende under kjøring, og det er vel ikke helt heldig for kassa, vil jeg anta, spesielt ikke dersom reversen er den posisjonene spaken ender på.



TROR ikke det skal ha så mye å si, ettersom det er elektronisk styrte girskift, kan jeg tenke meg 850 og har beskyttelse mot å legge inn revers uten at bilen står helt stille. Har hvertfall prøvd det (ved uhell) på både en 98mod Tahoe, og min fars V70 D5. Bilen ruller like pent videre.

Noe helt annet er jo om spaken blir dyttet over på Park. Såvidt jeg har skjønt, er P-giret enkelt og greit en låsesak som dyttes rett på sekundærakselen i girkassa, og låser denne akselen til girkassehuset.

MikaelJ
02/12/11, 13:54
Takk for svar!

Det kjennes ut som litt av plasten på knappen har ramlet av. Men prøver å smøre den opp først.

Takk også for forklaring på hva som skjer dersom man får skjøvet over girstanga i fart!