PDA

Vis full versjon : Grenrør og delvis turbo blir rødglødene ved normalkjøring;S 940 turbo



Gausen
23/11/11, 20:48
kjørte fra jobb og hjem i dag og tenkte jeg skulle sjekke om åssen dynamoreima gikk siden jeg har sliti med det og så fikk jeg øye på at grenrør og halve turboen var skikkelig rødglødene nesten gjennomsiktig ;S
noen som vet hvorfor og og hva som kan gjøres?

Gausen
23/11/11, 21:56
noen som veit?

Audun
23/11/11, 21:58
er bilen helt orginalt? motor altså? kan gå for magert dersom den er justert.

Gausen
23/11/11, 22:10
er bilen helt orginalt? motor altså? kan gå for magert dersom den er justert.

stilt opp fra 0.65 til 0.9/1.0 i ladetrykk
eneste som er gjort med motor som jeg veit om vet ikke om det er gjort noe spesielt før jeg kjøpte den men tviler på det.

Audun
23/11/11, 22:13
og denne er chippet også?

Gausen
23/11/11, 22:15
og denne er chippet også?

tror ikke det. men uansett så er planen ettervert og sette inn ecomax viking chip
når penga strekker til ;)

kermitt
23/11/11, 22:16
skru ned turbotrykket omgående. Den går alt for magert.

Gausen
23/11/11, 22:17
men sleit med samme problem i januar når jeg kjørte med orginalt ladetrykk også.

s4nd3r
23/11/11, 22:39
åssen er trykke opstilt?

Gausen
23/11/11, 22:41
åssen er trykke opstilt?

fra orginalt 0.65 til 0.9/1.0

men var sånn på orginalt ladetrykk og nå

s4nd3r
23/11/11, 23:01
jammen, hva har vert tukklet med+? hva er gjort med WGklokka..
kansje du sku anskaffet deg en air/fjul måler. og chip.

Gausen
23/11/11, 23:16
jammen, hva har vert tukklet med+? hva er gjort med WGklokka..
kansje du sku anskaffet deg en air/fjul måler. og chip.

Eneste jeg har gjort er og bytte wasegate slangen og satt inn sånn justeringsskrue midt på den ;)

tror kanskje det hadde lønt seg

chipp er neste plan etter og få handla hjullager og bremse klosser og mulig nye skiver

men er detta no å satse på?

http://www.turbotrimming.no/index.php?aid=46

s4nd3r
23/11/11, 23:49
den var da litt volsom.. :p hehe. såg biltema hadde fått inn noen nye målere, aner ikkje kvalitet da? med hvit bakrunn, og det sto ikkje biltema på dem.

Audun
24/11/11, 10:02
intil du får kjøpt deg chip så burde du skru ned trykket ditt, med mindre du har veldig lyst til og skru nå mot vintern :)

Gausen
27/11/11, 19:04
Da var trykket stilt ned og lader 0.5 bar
men grenrør og detta blei fortsatt like rødglødene ved normal kjøring:S
virket ikke som det hjalp så mye

boman
27/11/11, 19:08
Tett katalysator.? Det er overraskende lite som skal til for at DP blir rød..

Gausen
27/11/11, 19:09
er bare grenrøret ut til turbon som blir rød og litt av turbon mn ikke no mere enn det,

R.G
27/11/11, 20:08
er nok noe gæli ett sted. manifold blir rødere før turbo.

katalysator kan begynne å bli tett.


men må spørre: hva er normal kjøring for deg? siden er normalkjøring den blir rød på. det skal ALDRI bli rødt på normal kjøring. kun stramgass kjøring.


kjørte min ft på 0,7 hardt (stramwire og tømte gir på gir og turtall ut), og var så vidt antydning til rødt

Gausen
27/11/11, 20:18
normalkjøring = gire rundt 2.5/3 tusen og kanksje hoppe rett fra 3-5
kan være kat`n som kanskje begynner og bli tett er ett lite høl under pån etter å ha subba på no fartsdumper
men skal sies at den blir rød når jeg kjører hardt også men blei det på bare rolig kjøring på e18 i sta også ca 100-110 på 5 gir

men veit ikke om han kanskje kan få for mye bensin også jeg eller at han ikke klarer og forbrenne alt?
bruker en god del på mila.

boman
27/11/11, 21:03
Jeg mener det at hvis jeg ligger i 130-140 (noe selvsagt bare antyder, siden fartsgrensa der er 100..) opp Lierbakkene så blir begynner turbo og DP å bli rød. Katalysatoren min ligger i garasjen, så er ikke noe motstand i eksosen min.

Edit: leste først nå at det var grenrøret og turbo som ble rød. Ja, da vil jeg tro det er noe galt. Grenrøret/manifolden min har bare blitt rød en eller to ganger, og da har jeg virkelig kjørt hardt!

Gausen
27/11/11, 21:18
Ja og det blei rødt av å kun ligge på så lavt turtall som mulig i fartsgrensen fra hof te drammen tidligere i dag. Men hva kan det vere?

Mulig for mye bensin?
Har ikke anelse om detta.

R.G
27/11/11, 21:19
hører du noen lyder? knitre lyder?

blir ting rødt så er jo det som regel tegn på for lite bensin/feil tenning

Gausen
27/11/11, 21:23
Hører ikke noe mens jeg kjører hører noe kunn når jg parkerer.
Og da ere litt knitring fra grenrøret. Men bruker og la den stå én stund på tomgang og kjølen seg ned før jeg stopper.

Njål Nilssen
27/11/11, 21:38
Høres ut som for sen tenning spør du meg, det kan komme av for mye mottrykk. Får du mye mottrykk (altså motstand i eksosen) vil motoren begynne å banke, da vil motorhjernen først senke tenninga, hjelper ikke det vil den feite opp blandingen. både feit blanding OG senere tenning = mesteparten brenner uttafor motoren, og vil også gi dine symptomer på grenrør og turbo. Jeg ville sjekka etter hva som kan danne det heftige mottrykket ditt, evt. om WG står stengt HELE tida... Du trenger ikke ha mye mottrykk heller, kan være at du kun har for sen tenning. det vil føre til det samme. Høyt suppeforbruk (dvs. høyere en det høye disse har originalt :p) er også symptom for begge.

Ved for tynn blanding vil ofte det motsatte skje, alt forbrenner i motoren men eksplosivt og veldig varmt akkurat DA, mens eksostemp pelier å gå ned... Dette ender dog somregel med topp eller stempel/råde-havari

Gausen
27/11/11, 21:59
Hmm jeg syns han kanskje har brukt mye suppe har liggi på runt 1.2 1.3 l på mila.
Men hva mener du jeg burde gjøre?

boman
27/11/11, 22:07
1.2-1.3 er jo normalt forbruk på blanda kjøring med disse.

Shaiko
27/11/11, 22:10
Ville kanskje finni ut at du ikke har noe tett eksos. Rødt grenrør betyr for mager blanding og ender med og brenne hull i stemplene dine tilslutt.

Gausen
27/11/11, 22:11
Det er på e18 fra dræmmen til sandvika og tilbake 4 dager i uka.

Njål Nilssen
27/11/11, 22:13
Få sjekka tenninga, men det gjøres ikke så lett dessværre. Kan seff bruke tenningslampe, men man må ha bilen i benk da og simulere belastning. Tenning på et gitt turtall UTEN belastning vil være halt annen enn tenning ved belastning, så å bare holde motoren på "cruiseturtall" i frigir og så måle tenninga blir helt missvisende.

Noe annet som kan føre til denne sitasjonen er om LMM (luftmassemåler, mellom filterboks og turbo) måler mye mere luft/gir signal om at motoren svelger unna mere luft enn den egentlig gjør. da vil motoren for det første tro at den får mere luft enn den gjør, og dermed gi mere suppe. Den vil også tro at den har mye høyere belastning i forhold til turtallet og da også forsinke tenningen noe i tillegg. Den feilgivningen kan komme av at LMM er deffekt, eller at du har en lekkasje en plass mellom innsugsportene i toppen og utløpet fra turbo. Dette trenger ikke gi en feilkode for LMM heller, men ta å sjekk om du får noen feilkoder. Ligger en guide her inne under "how-to's" hvordan du leser av feilkodene på Bosch LH2.4 (som jeg regner med du har). Feilkodeboksen er en liten svart sak helt oppe i høyre hjørne av motorrommet, festa på støttestaget til dempertårnet. (forutsatt at du ser inn i motorrom sånn som du gjør når du åpner panser)

Njål Nilssen
27/11/11, 22:17
Ville kanskje finni ut at du ikke har noe tett eksos. Rødt grenrør betyr for mager blanding og ender med og brenne hull i stemplene dine tilslutt. Somregel betyr rødt grenrør for feit blanding i kombinasjon med for sen tenning, evt kun sen tenning. For mager blanding har i alle tilfeller jeg har observert ført til lavere eksostemp (men høyere kammer/forbrennings-temp) ;)

R.G
27/11/11, 22:26
Somregel betyr rødt grenrør for feit blanding i kombinasjon med for sen tenning, evt kun sen tenning. For mager blanding har i alle tilfeller jeg har observert ført til lavere eksostemp (men høyere kammer/forbrennings-temp) ;)

jeg har minska rødfarge på turbo/grenrør på alle mine rødblokk turboer med å gi dem mere suppe:)

da med høyere ladetrykk enn trådstarter

men på 6er turboen min så blir grenrør rødt med å gi for mye suppe. stikk motsatt

Gausen
27/11/11, 22:42
Har prøvd med det orginale ladetrykket på 0.5 + ladetrykk på 0.9 - 1.1 og er egentlig det samme hele veien.

Gausen
28/11/11, 06:03
Ja da har vi kjørt fra dræmmen til sandvika til jobb idag.
Gira på så lavt turtall som mulig (aldri over 3tusen)
Liggi rundt 100-110/115 innover på E18 (turtall fortsatt ikke over 3 tusen)
Egentlig kjørt veldig rolig og pent ( nesten som å sitta på med fatter hehe)

Men fortsatt blei grenrør/manifoil rød.

R.G
28/11/11, 16:02
åssen plugger har du? jeg tror jeg ville bytta tenningsdeler. kabler, fordeler lokk, rotor, plugger osv.


har du feil koder? lyser lambda lampa? lyser den indikerer det på en feil ett sted

s4nd3r
28/11/11, 16:07
registere da? kan det ha hoppa over en tann eller to?

Gausen
28/11/11, 17:43
ikke lenge siden det har blitt bytta da men. men det var jo forje eier som da har gjort dette så om det er på verksted eller hvor det har blitt gjort aner jeg ikke

Gausen
28/11/11, 17:44
åssen plugger har du? jeg tror jeg ville bytta tenningsdeler. kabler, fordeler lokk, rotor, plugger osv.


har du feil koder? lyser lambda lampa? lyser den indikerer det på en feil ett sted

aner ikke åssen plugger å sånt.
har hendt at lamda lampa i dashen har lyst mn har bare nulstilt den.

R.G
28/11/11, 17:52
aner ikke åssen plugger å sånt.
har hendt at lamda lampa i dashen har lyst mn har bare nulstilt den.

grunn til lampa kommer i dash kan være fordi det er en feil. om du bare nullstiller så blir ikke feil borte. neste gang den lyser så les av feilkode. kanskje feilkode vil si deg hva som er feil med bilen din. er jo en grunn til att den lampa kommer opp

Gausen
28/11/11, 17:56
skal se om jeg ikke får til det ;)

OlavS.
28/11/11, 17:57
hvis du har tatt nei med kat,en så er det lett for at den "knuses"innvendig, og det kan legge seg forran utløpet av den. da får du høyt baktrykk da! har opplevd det selv, kan ikke huske at det ble så rødt, men downpipen ble varm ja

s4nd3r
28/11/11, 18:06
på verksted KAN det finnest verdensmestera som klarer og fikse nesten alt. med data..

Gausen
28/11/11, 18:10
men er kun grenrøret og innimellom turbon som blir rød, downpipen er jo varm men ikke noe mere enn normalt egentlig.
ja bilverksteder har somregel KUN verdensmestere assa haha

R.G
28/11/11, 18:32
ja mye kan gjøres med data. er igrunn ikke umoderne en 940. så mye kan gjøres med data på den:)

PVT
28/11/11, 18:33
de mitsu snurrene er jo en tragedie i seg selv med høyt ladetrykk. all eksos fra motoren skal passere gjennom et høl på størelse med en 1 kroning. blir mye varme av sånt. derfor de 940 manifoldene sprekker opp, mye trykk og varme.
men ja tenning og bensinblanding kan fororsake dette også

Njål Nilssen
28/11/11, 19:27
de mitsu snurrene er jo en tragedie i seg selv med høyt ladetrykk. all eksos fra motoren skal passere gjennom et høl på størelse med en 1 kroning. blir mye varme av sånt. derfor de 940 manifoldene sprekker opp, mye trykk og varme.
men ja tenning og bensinblanding kan fororsake dette også

Egentlig utrolig at det ikke er mere vanlig at eksosmanifoldpakningene ryker... der har vertfall Volvo gjort en god jobb :p

PVT
28/11/11, 20:07
da jeg kombinerte T3 snurra med 940 manifold slutta det å gløde under normal kjøring gløder bittelitt under hard kjøring der hvor turbo møter manfiold men tar ikke helt av som det du sier.

Jobbe88
28/11/11, 20:14
Jeg tror ikke det har noe med eksosanlegget å gjøre. Mener jeg leste at du fikk fullt trykk,og hvis eksosen er så tett at grenrør/turbo blir rød vil du ikke klare å lade noe mye,i de fleste tilfeller ingenting.

Jeg ville sjekka register reima jeg. Har hatt akkurat samme problem selv,dog gikk bilen min veldig dårlig. Så sto registeret også 12grader feil da..

Gausen
28/11/11, 20:55
bilen drar godt og går gått ikke noe problem med det i det hele tatt;) og jeg får ladetrykk opp til 1.1

PVT
28/11/11, 20:59
er sån en 13c ser ut på 1 bar under bleastning
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1558.jpg

Gausen
28/11/11, 21:04
så ille blir ikke min hehe ;P men ikke veldig langt unna men i dag var det bare grenrøret som blei rødt på 20 min kjøring på e18 i fartsgrensa og giring rund 2500 og maks 110 og det med 0.5 i ladetrykk men min har aldri blitt så rød med 1.1 i ladetrykk heller.