PDA

Vis full versjon : V70 automat



Joakim
23/11/11, 19:20
Hei!

Er det noen som har info ang automatkassene som volvo bruker i V70ene sine? Er snakk om 1997-2000modell jeg tenker på.

Det er en v70 1999 med automat fullt servicehefte å har gått 258000km jeg har tenkt litt på, det er med 2,4 10V med 144hk så lurer litt på hvilken girkasse som står i den.
Den har funksjonene Sport, Økonomi å Winter hvis det har noe å si på hvilken kasse det kan vær.
Klarer ikke å google meg frem om det er den samme automat kasse som står i de fleste eller om alle har forskjellige?

Noen som vet hvor mye denne kassa tåler? I tilfelle jeg skulle øke effekten litt eller noe?

Takk for svar på forhånd :)

mrstfu
23/11/11, 19:46
Iflg VADIS ble denne motoren kun levert med AW50-42. Automatkassene er i hovedsak like, med små forskjeller på differensial.

Uansett er det en kostbar og lite effektiv affære å øke ytelsene på denne motoren, da den ikke har pustehjelp er det vanskelig å øke ytelsen til noe mer enn oppunder 200hk.

Om du skulle få tak i en T5motor, eller annen turbomotor, pleier det å være greit å holde seg under 300hk. Vet om folk som kjører med mer enn det, men da burde du absolutt ha frekvente oljeskift på kassa, ikke minst ekstra oljekjøler.

Joakim
23/11/11, 20:01
Iflg VADIS ble denne motoren kun levert med AW50-42. Automatkassene er i hovedsak like, med små forskjeller på differensial.

Uansett er det en kostbar og lite effektiv affære å øke ytelsene på denne motoren, da den ikke har pustehjelp er det vanskelig å øke ytelsen til noe mer enn oppunder 200hk.

Om du skulle få tak i en T5motor, eller annen turbomotor, pleier det å være greit å holde seg under 300hk. Vet om folk som kjører med mer enn det, men da burde du absolutt ha frekvente oljeskift på kassa, ikke minst ekstra oljekjøler.

Ok, takk for svar ;) er klar over at det er vanskelig å ta ut hk fra den motoren pga at den ikke har pustehjelp. Men så du mener at kassa kan klare rundt 300hk før du trenger å tenke på noe? :D
Tror du at det er vits i å montere oljekjøler hvis jeg ikke gjør noe med motoren å bare har den orginal med 144hk? :) Har lest flere plasser at varme er automat kassenes verste mareritt.
Kommer ikke til å kjøre helt rolig hele tiden, noe gass pådrag av og til å slik som en ungdom vil ha det :P

850GLTsilver
23/11/11, 20:45
Ok, takk for svar ;) er klar over at det er vanskelig å ta ut hk fra den motoren pga at den ikke har pustehjelp. Men så du mener at kassa kan klare rundt 300hk før du trenger å tenke på noe? :D
Tror du at det er vits i å montere oljekjøler hvis jeg ikke gjør noe med motoren å bare har den orginal med 144hk? :) Har lest flere plasser at varme er automat kassenes verste mareritt.
Kommer ikke til å kjøre helt rolig hele tiden, noe gass pådrag av og til å slik som en ungdom vil ha det :P


Anbefaler ekstern oljekjøler på denne kassa uansett jeg for min del.
Vil øke levetiden med flere hundre prosent.

Og 300HK er greit på disse kassene ja. Merkelig nok.

mrstfu
23/11/11, 20:57
Som GLTSilver utbroderte med (og som jeg antageligvis burde nevnt i innlegget mitt:D), oljekjøler er å anbefale uansett, og på original ytelse.

Og for all del, på swedespeed.com (i hovedsak amerikanske brukere) er det folk som har hentet ut over 400hk på originalkassene, kun med oljekjøler og høyfrekvent oljeskift. Antar at amerikanerene har utforsket en del mer grenser på automatkassa enn oss, er tydeligvis bortimot umulig å få tak i en 850/x70 med manuellgir der borte.

BSR leverer til 850 oppsett som skal kunne gi deg 330hk på manuellkassa, og 300hk på automaten. De har vært i gamet en stund, og selv om de sikkert ikke har helt rett på absolutt alt, er dte nok verdt å holde seg innenfor marginene de stiller.

Joakim
23/11/11, 21:09
Takk for svar :-D

Når vi er så godt i gang så kan jeg bare spørre om to ting til:P hvor får man tak i billige oljekjølere? Å er det en "how to" eller en beskrivelse på å montere en oljekjøler?:P

Nilsebu
23/11/11, 21:10
Disse japsekassene er gull verdt så lenge du vedlikeholder dem. Som de andre sier, få på en ekstra oljekjøler og bytt olje en gang i blandt.

Joakim
24/11/11, 21:28
Ingen som vet hvor man kan få tak i en billig og grei oljekjøler? :P

Sollien
24/11/11, 23:01
blocket.se eller bildelsbasen.se ;) R biler har original kjøler til aut. i radiator :) kan tenke meg det er likt på T5 også, men det kan jeg ikke garantere ;)

850GLTsilver
25/11/11, 10:54
blocket.se eller bildelsbasen.se ;) R biler har original kjøler til aut. i radiator :) kan tenke meg det er likt på T5 også, men det kan jeg ikke garantere ;)


"Originalkjøleren" på Girkassa til disse er en slik sak på siden (en del av faktisk) radiatoren som "kjøler" helt ned mot 90 grader akkurat da du har bruk for KJØLING.

Helt separat, gjerne modelltilpasset kjøler er å anbefale. Og skulle man virkelig ha lyst til å gjøre det fint: Separat vifte som kjøres på den kjøleren.

OlavS.
25/11/11, 11:06
T5'en min har org. kjøler i radiatoren. så dette er noe T5 også har. mistenker også at 2.0T har dette?

850GLTsilver
25/11/11, 11:30
T5'en min har org. kjøler i radiatoren. så dette er noe T5 også har. mistenker også at 2.0T har dette?

Kan bekreftes.
Er der 850 har kjøleren for automaten.

Joakim
25/11/11, 12:45
Takk for svar ;) Skal skjekke opp bildelsbasen å blocket.se ;)

Christian
25/11/11, 13:24
Så godt som alle biler med automatgir har en varmeveksler i radiatoren, men det er ikke å regne som en oljekjøler i ordets rette forstand.

OlavS.
25/11/11, 16:12
hvordan gjøres det om man skal montere ekstern oljekjøler på kassa? må man bytte slangene også, eller handler man med slik kobling på?

Joakim
25/11/11, 17:06
hvordan gjøres det om man skal montere ekstern oljekjøler på kassa? må man bytte slangene også, eller handler man med slik kobling på?

Lurer også på dette :P Må man ha en slanga fra radiatoren og så ned til oljekjøleren osv. :P

mrstfu
25/11/11, 20:11
Slanger følger vel med i settet (om man kjøper nytt), såvidt jeg vet. Om denne kobles i serie med den originale oljekjøleren, eller settes utenom skal jeg ikke uttale meg om. uansett, har fått inntrykk av at det er en rimelig grei jobb for alle som vei opp og ned på ei skralle.

Joakim
25/11/11, 20:37
Slanger følger vel med i settet (om man kjøper nytt), såvidt jeg vet. Om denne kobles i serie med den originale oljekjøleren, eller settes utenom skal jeg ikke uttale meg om. uansett, har fått inntrykk av at det er en rimelig grei jobb for alle som vei opp og ned på ei skralle.
Ok :-) får se om jeg kjøper en oljekjøler hvis jeg kjøper den bilen :-) kan få den billig av bilia :-P

gswede
25/11/11, 21:25
Det går an å søke seg frem..

Uansett, slik monterte jeg ekstra oljekjøler på min. Kjøpt på ebay, søk mocal oil cooler. Den som er her er for øvrig nå byttet i en mindre 13raders kjøler av samme fabrikat.
http://forum.vccn.no/showthread.php?20736-Aux-kjøler-automatkasse-oppdatert-montert!

Joakim
25/11/11, 21:41
Det går an å søke seg frem..

Uansett, slik monterte jeg ekstra oljekjøler på min. Kjøpt på ebay, søk mocal oil cooler. Den som er her er for øvrig nå byttet i en mindre 13raders kjøler av samme fabrikat.
http://forum.vccn.no/showthread.php?20736-Aux-kjøler-automatkasse-oppdatert-montert!

Takk :-) så ikke så vanskelig ut å montere den :)