PDA

Vis full versjon : FK stempler i en b23blokk?



Bjerkelund
21/11/11, 12:49
har en B23 med H-profil råder og nye lagere og simringer og sånt, men trenger turbo stempler, passer, FK stemplene?

turbohaugen
21/11/11, 12:50
nei de passer ikke, b23 har grøvre kryssbolt i stempel :)

Bjerkelund
21/11/11, 12:55
hmm, mulighet og dreie ned orginal stempler ellernoe da?

Skal ikke kjøre så mye trykk i motoren!

ArneR
21/11/11, 13:57
Det kan du gjøre ja, få laget en dypere skål i midten av stempelkrona, så vil det fungere med turbo.

PS. Det er ikke bare kryssbolten som er forskjellig mellom stemplene på de to motorene, men også kompresjonshøyden (avstanden mellom senter av kryssbolt og stempeltopp) er forskjellig.

Bjerkelund
21/11/11, 15:56
Kjekt og vite, takk for svar =)

Hvor mye kan jeg dreie ned? noen som har erfaringer?

Batland
21/11/11, 17:46
Sjekk denne:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=29913&highlight=dreie&page=2

Tinnsoldaten
23/11/11, 20:07
B230-stempler er noen millimeter lavere enn B23-stempler, så FK-stempler i B23-blokk vil gi veldig lav komp. Det går an å bruke B230A stempler som er helt flate oppå, må bare få dreid deg litt spesialspesialforinger til kryssbolten. Har en B23-blokk der dette er gjort, funker det. Skal havne på ca. 7,5 i komp ifølge vår venn Iglebæk Motor. Kjøpte foringene av ham i sin tid, men dette er mange år siden, og jeg er ikke sikker på om han i det hele tatt driver butikk lenger. Uansett ikke noe hokus-pokus å få dreid.

Batland
24/11/11, 17:55
B230 rådene er 7 mm lenger enn B23 rådene (152 vs 145 mm) og dette betyr at B230 stempler på B23 råder vil snu 7 mm nedi sylinderen. Dette gir ett kompresjonsforhold på ubrukelige 5,9:1.

gull pilen
24/11/11, 19:06
trodde du var for lavkomp og alt annet var idioti jeg batland:p

Batland
24/11/11, 19:36
Det er "alt til sitt bruk" vet du, og "Lagom er best".
Legg forøvrig merke til hvilket komp.forhold Iglebæk snakker om.