PDA

Vis full versjon : får ikke av "mutteren" til demperen (240)



Dagge91
26/03/10, 16:59
nytt spm. får ikke av mutteren som sitter på spidelen som gjør at demperen ikke kan bare draes ut, har prøvd og lage meg et verktøy med sitter BOM fast, noen som har en fin måte og gjøre dette på?







noen som kan si meg om jeg må ta av bremserfor og bytte fjører og dempere? evt. hva gjør jeg med bremse slangen?

ChrML
26/03/10, 17:03
noen som kan si meg om jeg må ta av bremserfor og bytte fjører og dempere? evt. hva gjør jeg med bremse slangen?
Er vel bare å ta av kalipern og stripse den fast i noe i mellomtiden mens du tar av fjørbeinet?

TeamBørnOut
26/03/10, 17:09
koster deg mindre tid å skru av de 2 skruene til bremsene en å kødde med noe annet hvertfall :P

-Shark-
26/03/10, 18:31
Men bremseslangene må demonteres eller?

Karl
26/03/10, 18:40
Om det er 240 det er snakk om går det å bytte fjær og dempere uten å løsne bremseslanger. Man løsner bare kalipperen og henger den litt unna vei slik ChrMl sier.

-Shark-
26/03/10, 18:52
Om det er 240 det er snakk om går det å bytte fjær og dempere uten å løsne bremseslanger. Man løsner bare kalipperen og henger den litt unna vei slik ChrMl sier.

Men sitter ikke bremseslagen skrudd gjennom et feste på dempern/fjærbeinet?

Så du får ut hele fjærbeinet ved å løsne endeledd, caliper, bærekule og de 3 skruene på dempertårnet?

Bjørseth Racing
26/03/10, 19:05
bremse røra er tredd rundt fjærbeinet og festet på fjærbeinet. Med litt forsiktighet kan man kutte litt der hvor bremse slange / rør er festet og få ut fjærbeinet uten å demontere bremse slanger / rør. Bare sørg for å få festa bremse slanger / rør når du monterer det igjen!!

-Shark-
26/03/10, 19:08
bremse røra er tredd rundt fjærbeinet og festet på fjærbeinet. Med litt forsiktighet kan man kutte litt der hvor bremse slange / rør er festet og få ut fjærbeinet uten å demontere bremse slanger / rør. Bare sørg for å få festa bremse slanger / rør når du monterer det igjen!!

Ok, bare kappe et snitt i feste da eller? Evnt kappe av hele feste og sveise på igjen/ Stripe på igjen?

Bjørseth Racing
26/03/10, 19:11
Ok, bare kappe et snitt i feste da eller? Evnt kappe av hele feste og sveise på igjen/ Stripe på igjen?

Jeg har pleid å kappe et snitt i festet, bende det opp. Også bruke strips eller lignende for å feste det igjen.

ArneR
26/03/10, 19:12
Glem det da, fant denne guiden når jeg skulle bytte dempere: http://volvo2.homestead.com/240struts.html

Løsner bare braketten som står ved vangen.

Dagge91
26/03/10, 19:39
KONGE:D takker Arne R

kapli
26/03/10, 20:14
Alle gangene eg har bytta fjører, har jeg demontert dei 3skruene som holder navnet oppe. Dem i under kant.
Dei 3 skruene på tårnet. Endeledd og braketten som ArneR nevner, så slepper ein å av med caliper / slanger. Bare pass på at du ikkje drar fjørbeinet for langt utover når du har demontert alt. Så ikkje bremselslangene ryker.

ChrML
26/03/10, 20:16
Alle gangene eg har bytta fjører, har jeg demontert dei 3skruene som holder navnet oppe. Dem i under kant.
Dei 3 skruene på tårnet. Endeledd og braketten som ArneR nevner, så slepper ein å av med caliper / slanger. Bare pass på at du ikkje drar fjørbeinet for langt utover når du har demontert alt. Så ikkje bremselslangene ryker.
Er mye lettere å stå med fjørbeinet løst litt vekk fra bilen når en skal drive med sånn :). Men på 940 er det bare å ta av caliperen (2 skruer), slepper å tenke på slangen som henger igjen i noe.

Dagge91
27/03/10, 14:21
nytt spm

Christian
27/03/10, 14:51
Jeg brukte hammer å meisel, det funka fint for meg.

Står fjerbeinet enda på bilen, eller har du det liggende løst?

Dagge91
27/03/10, 14:57
står på bilen ja.. meisle for og løsne det da?

Christian
27/03/10, 15:03
står på bilen ja.. meisle for og løsne det da?

Setter meiseln på "spora" i muttern, og kliner til. Sto på bilen når jeg gjorde det sist, men det er endel lettere når det er helt løst. Men det skal ikke væra no problem.

Dagge91
27/03/10, 15:25
nå kom an endelig, finnes denne dlen på lager hos andre enn volvo tro?

Christian
27/03/10, 15:27
Ikke godt å si egentlig, det fulgte med egne til mine Bilstein Sprint når jeg bytta.
Er vel ikke så mye som er åpent nå uansett kanskje?

henrik940
27/03/10, 16:26
Ekke bare du som har hatt litt problemer med den muttern..

Sånn blei min :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1925.jpg

Dagge91
27/03/10, 16:29
se der ja:P haha nei mine ble ikke sånne på langt nær:P men mine har rusta litt i de øverste gjengene.. så da bytter jeg de like godt;)

nei var det det ikke var, men nå røyk røre til kallipteren så sitter den andre feste like støpt som ALT anna på bilen min-_-

metrakit
27/03/10, 17:01
hvem selger nøkkler til og få av den mutteren? c-nøkkel er det vell?

kan biltema,mekonømen osv.. ha?

orker ikkje og kødde med det når eg skal begynde.. blir så sint og mutteren kommer til og ende opp som den over her:P

henrik940
27/03/10, 17:36
Biltema hadde ikke sånn når jeg sjekka..

TeamBørnOut
27/03/10, 18:16
lån på volvo

ArneR
27/03/10, 18:23
Pøh, var der og spurte, og de sa at de brukte vannpumpetang eller hva det heter..

Det du skal ha heter hakenøkkel, og selges blant annet av Tools kjeden.

Den jeg kjøpte er laget av TengTools og heter 1-1/4" - 3" hook wrench, stock no HP102.

Men måtte uansett karnøfle den mutteren med hammer og stor flat skrutrekker da, for du får ikke nok dreis på det verktøyet uten å bruke et rør utenpå eller noe.. :p

Men til montering var det bra å ha..

TeamBørnOut
27/03/10, 18:26
De fleste seriøse Volvo verksteder har nøkkel til slikt. hadde jeg sett volvo forhandleren her brukt vannpumpe tang på støtdemperen min ville jeg spurt om de hadde noe i hue. da kan man lett skade mutteren til senere montering. Uansett, Volvo har jo egne verktøy til dette. men som du sier. man får tak i andre steder også. Fulgte faktisk med verktøy som passet til denne mutteren på dreibenken min

ArneR
27/03/10, 18:37
Hmm, du kunne jo kanskje ha startet produksjon av slike verktøy i en enkel utgave.. :p

Jeg hadde ihvertfall kjøpt et av deg om jeg ikke hadde kjøpt denne "dyre" hakenøkkelen nå..

Dagge91
27/03/10, 19:46
men på de nye bilstein dempere er det et annet vektøy hvor får jeg tak i dette får jo ikke tighta den ordentli til..

ChrML
27/03/10, 20:02
Jeg brukte stor vannpumpetang på de nye Bilstein mutterene og. Gikk bra uten å skade mutteren, må bare være jævlig forsiktig så man ikke er borti dempern, skal ikke så mye til for å lage hakk der.

TeamBørnOut
27/03/10, 20:08
Ikke noe farlig å få et hakk der.. Blir bare sammlet litt vann etc nedi demperen da. er et "oppned" design på demperen. stanga man ikke må få merke i sitter i bunn :)

ChrML
27/03/10, 20:10
Ikke noe farlig å få et hakk der.. Blir bare sammlet litt vann etc nedi demperen da. er et "oppned" design på demperen. stanga man ikke må få merke i sitter i bunn :)
Ah, oki! Trodde det var den stanga som var stemplet jeg som på motorsykkeldempere, at det satt en simring rundt den stanga og at olje og andre ting kunne lekke ut i de hakka.

TeamBørnOut
27/03/10, 20:13
Er en simring der ja. men ingen olje kommer ut. skal se om jeg finner et bilde av hvordan demperen ser ut innvendig. (pleier å åpne demperen og korte inn stanga litt ekstra på biler som skal være veldig lave..)