PDA

Vis full versjon : spiller subbene riktig vei?



lyngen
20/11/11, 15:54
hei, har bygget meg anlegg nå. også lurer jeg på om subbene spiller riktig vei?
er ikke merket på forsterkeren hva som er rød, å va som er hvit :o
når jeg koblet inn så hører jeg ikke forsell på de hvis jeg bytter om :(

noen i tr.heim som er flinke til å justere inn anlegg?
det spiller veldig gått, er dynabel 12" * 2stk
å en dynabel forsterker å en dynabel kondensator :D

Morgis
20/11/11, 16:28
er merkene forsvunnet på forsterkeren? skal være merket pluss og minus.
hørt med leverandøren www.dynabel.no om de kan sende deg brukermanualen? der står det hva som er hva.

Om det er en 1kanals, så ville jeg kanskje anta at minus var på samme side som jordingskabelen inn til forsterkeren.
Om det er 2 kanals, er minus som regel samlet som de 2midterste av de 4 terminalene.

Elementet skal slå utover, om det står alene.

en annen og mer sikker måte å finne ut av dette på, er å finne frem ei lysdiode som du kobler paralelt med basselementet. den vil kun lyse om den var riktig polaritet. Prøv det mens du spiller musikk.

lyngen
20/11/11, 17:03
er merkene forsvunnet på forsterkeren? skal være merket pluss og minus.
hørt med leverandøren www.dynabel.no om de kan sende deg brukermanualen? der står det hva som er hva.

Om det er en 1kanals, så ville jeg kanskje anta at minus var på samme side som jordingskabelen inn til forsterkeren.
Om det er 2 kanals, er minus som regel samlet som de 2midterste av de 4 terminalene.

Elementet skal slå utover, om det står alene.

en annen og mer sikker måte å finne ut av dette på, er å finne frem ei lysdiode som du kobler paralelt med basselementet. den vil kun lyse om den var riktig polaritet. Prøv det mens du spiller musikk.

takk takk, skal høre med de i morgen ;-))))

todleif
20/11/11, 17:06
Er ikke det greit å oppgi kva slags subber og forsterker du har? Kanskje du får hjelp her. (Morgis har allerede kommet med eit par tips)

lyngen
20/11/11, 17:22
mere info :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1111.jpg

Anlegget består av:
Dynabel 2500w rms Mono forsterker
2 x 12" Dynabel bassere. 1000w rms pr stykk (Beste 12" til dynabel)
Dynabel 2x12" proffkasse



Spiller jævlig bra
Fikk en bilalarm til å gå en gang.

Spilt 140.9 db

Er tatt godt vare på.
Kjøpt sept 2010

todleif
20/11/11, 18:13
Eg kjenner ikkje til ein 2500w forsterker ifra Dynabel. Kva slags forsterker har du?
Må da være merket med + og minus?
Kva slags tilkobling er det på kassen? Må vel være + og - der og?

lyngen
20/11/11, 18:26
Eg kjenner ikkje til ein 2500w forsterker ifra Dynabel. Kva slags forsterker har du?
Må da være merket med + og minus?
Kva slags tilkobling er det på kassen? Må vel være + og - der og?

det er jo ikke pluss og minsus. men der signalkablene skal inn som ikke er merktet :P

todleif
20/11/11, 18:37
Rød er right (r mot r)
Kvit er left

lyngen
20/11/11, 18:42
Rød er right (r mot r)
Kvit er left

hmm, de står jo over/under hverandre.

Morgis
20/11/11, 18:43
er det nøye med signalkablene? er det ikke monoforsterker til subbene?

yearbogen
20/11/11, 18:45
Denne?
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=362&subgid=363&wwwalias=dynabel&pid=3005

lyngen
20/11/11, 18:48
Denne?
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=362&subgid=363&wwwalias=dynabel&pid=3005

jaa, å de skal in på in-put?

yearbogen
20/11/11, 18:52
er det nøye med signalkablene? er det ikke monoforsterker til subbene?
Burde ikke utgjøre noen forskjell om du blander rød og hvit på kablene fra spillerene nei.

Edit: kobles på input ja lyngen

lyngen
20/11/11, 18:59
Burde ikke utgjøre noen forskjell om du blander rød og hvit på kablene fra spillerene nei.

Edit: kobles på input ja lyngen

bra :D da fungerer anlegget. å det spiller syyykt bra :D

lyngen
20/11/11, 18:59
takk for all hjelp :D

todleif
20/11/11, 19:02
Bass er mono, so det er ingen forskjell om du bruker left eller right oppe eller nede.
Er på høgtalerutgangen du kan endre fasen slik at du kan velge om bassen skal slå innover eller utover.

Forsterkeren er på 750w. Er effekten ved 4ohm som skal oppgis når ein seier effekten til den. (sjøl om den kan gi 2500w ved 1ohm)

850GLTsilver
20/11/11, 20:35
Nå er all musikk som føres til disse vekselstrøm, noe som gjør at den lysdioden vil lyse uansett hvilken vei sakene er koblet.

MEN:
Ved hjelp av en kamerat vil følgende fremgangsmåte gi deg SIKKER indikasjon på om basshøyttalerne er koblet riktig.

En helt alminnelig lommelyktpære koblet til kabelen som går til høyttaleren.
Dersom pluss og minus er riktig vil høyttalerkonen slå utover.

Gjør man dette ved forsterkeren, så er det superenkelt å koble inn ledningene korrekt på forsterkeren.

For å finne ut om hva som er minus på forsterkeren så gjøres dette enkelt med et OHM-meter (Multimeter på OHM-området) hvor det vil være full gjennomgang på meteret (0,0 OHM) på klemmene som er minus målt mot jord/chassis/0V.

Er alt for mange mulige varianter av hva som er hva på slike forsterkere til at man finner pluss/minus på disse klemmene hvor merkingen har forsvunnet.


er merkene forsvunnet på forsterkeren? skal være merket pluss og minus.
hørt med leverandøren www.dynabel.no om de kan sende deg brukermanualen? der står det hva som er hva.

Om det er en 1kanals, så ville jeg kanskje anta at minus var på samme side som jordingskabelen inn til forsterkeren.
Om det er 2 kanals, er minus som regel samlet som de 2midterste av de 4 terminalene.

Elementet skal slå utover, om det står alene.

en annen og mer sikker måte å finne ut av dette på, er å finne frem ei lysdiode som du kobler paralelt med basselementet. den vil kun lyse om den var riktig polaritet. Prøv det mens du spiller musikk.

lyngen
20/11/11, 22:26
jaja :P er ikke så flink på strøm å slikt :D er jo rørlegger jeg :P
men tror jeg forstår dette nå :D
takk for hjelpen :D

Daruu
21/11/11, 01:45
Du kan også bruke multimeter å måle på ledningene mens du spiller(altså en på hver ledning)
Bare pass på at de ikke kommer borti hverandre, da kan du knekke forsterkern!