PDA

Vis full versjon : Turbo bytte



v70dude
20/11/11, 10:05
Lurer på hva annet jeg må gjøre med motoren for å evt bytte til en større turbo?

Er det mye greier som må byttes å evt hvor stor kan jeg gå opp for å slippe å bytte andre ting

850GLTsilver
20/11/11, 20:26
For mere effekt?
Vel, ECUen må oppgraderes for å få noen særlig nytte av et slikt stunt.


Lurer på hva annet jeg må gjøre med motoren for å evt bytte til en større turbo?

Er det mye greier som må byttes å evt hvor stor kan jeg gå opp for å slippe å bytte andre ting

v70dude
21/11/11, 09:10
Den er chippet.. men må jeg evt ha ny ECU?

850GLTsilver
21/11/11, 13:35
Den er chippet.. men må jeg evt ha ny ECU?

Tja, spørsmålet er om den ECUen du har lar seg chippe til hva du er ute etter, og om det som er gjort i den chippen er tilstrekkelig for å kunne dra nytte av denne større turboen du ser ut til å ønske deg.

Bør sees på som en totalpakke som helst skal passe godt sammen slikt.

v70dude
21/11/11, 14:16
Alt jeg vet at den ECU er chippet som en T5 å det var det forgje eier som hadde gjort

å det er derfor jeg også tror at jeg kan få lade trykk på 0,8 - 1,2 på den som står på
Å det evt hvis jeg setter på en litt større turbo å kan få ut enda litt mere :)

Soulair
21/11/11, 15:58
For mere effekt?
Vel, ECUen må oppgraderes for å få noen særlig nytte av et slikt stunt.

Hvis effekt er et resultat turtall og moment (som er dalende etter 4000 rpm pga baktrykk), vil ikke da en større turbo på samme ladetrykk gi mer effekt uten å nødvendigvis chippe ECU?

Ser nemlig også etter en erstatning til den latterlige 13G'n...

Folkvord
21/11/11, 16:22
byttet til 15g fra en 2.3 t5 og merket hvertfall forskjell eg:D

850GLTsilver
21/11/11, 16:22
Hvis effekt er et resultat turtall og moment (som er dalende etter 4000 rpm pga baktrykk), vil ikke da en større turbo på samme ladetrykk gi mer effekt uten å nødvendigvis chippe ECU?

Ser nemlig også etter en erstatning til den latterlige 13G'n...


Større turbo, samme ladetrykk = samme luftmengde = samme effekt.
Sånn greit forenklet.

v70dude
21/11/11, 20:29
Større turbo, samme ladetrykk = samme luftmengde = samme effekt.
Sånn greit forenklet.

Så det vil si at hvis jeg går opp i turbo str så vil jeg ikke merke no forskjell? :P

850GLTsilver
21/11/11, 22:05
Så det vil si at hvis jeg går opp i turbo str så vil jeg ikke merke no forskjell? :P

Som nevnt tidligere: Ikke nødvendigvis nei.

Trimming er noe som skal gjøres fullt ut, eller ikke i det hele tatt.

Dette er i alle fall en grei grunnregel. (Når man ser bort fra fattigmannstrimming som større eksos, bedret innsug og slikt.)

Men surrer du med ny Turbo, bør du ha en plan bak det. I motsatt fall vil du som regel svi penger på noe som i verste fall faktisk gir deg dårligere respons enn tidligere.

v70dude
21/11/11, 23:32
Ok I see :) bare lurte på om det var noe å tjene på å evt bytte turbo :) får heller spare opp litt så jeg kan gjøre mere i sammesleng :)

Men ny eksos hadde ikke gjort no :)

mrstfu
22/11/11, 00:11
Ok I see :) bare lurte på om det var noe å tjene på å evt bytte turbo :) får heller spare opp litt så jeg kan gjøre mere i sammesleng :)

Men ny eksos hadde ikke gjort no :)

Ny eksos er nok den billigste måten å hente noen ekstra hester på, ja. Noen ide om hvor mye den yter nå?

The Sven
22/11/11, 00:16
Hør på Folkvord du, som faktisk har erfaring med å bytte til større turbo ;)

Med chip vil du nok normalt sett kunne ha en viss effektøkning ved å bytte til større turbo. At man kan optimere det mer er en annen sak, men du vil nesten garantert få mer effekt med en større turbo ;) Og f.eks en 15G som Folkvord nevner er en fin oppgradering fra den du har i bilen din i dag. Men du må nok ha en 16T etc fra en 96-98? eller noe for at den skal passe på downpipe.

Sollien
22/11/11, 00:21
Jeg har en ecu fra en 2,3 R liggende om du er interessert;)

v70dude
22/11/11, 08:57
Jeg har en ecu fra en 2,3 R liggende om du er interessert;)

Mye skal du ha for den da?




The Sven: er litt usikker på downpipe, har ikke rotet så mye rundt i motoren enda :P bortsett fra sånne små ting,

Men er sikkert noen her som vet det? hvis ikke så kan jeg jo gå ut å skru å måle litt

Folkvord
22/11/11, 15:15
kan mesten gi deg Garanti på at du merker forskjell, visst du ikke gjer det så er det noe gale:P eller det er litt variert av hvilken turbo du bytter til da, har seg faktisk slik at en turbo som gjer 1 bar gjerne gir 200hk mens ein aen turbo som gjer 1 bar kan kansje gje 220hk, bare til og ringe og spør alle som driver med turbo og kan det sjikeligt.

men det som i hovedsak gjer forandring er jo jevnere eller mindre jenvnere trykk, og mindre eller lengre spollup eller hva di kaller det, men alt avhenger av hvilken turbo du bruker og hvilken motor du har, er mye som må sammkjøres.

men eg har ein 180hk 2l motor, som er byttet dyser og ecu på for og få den italienske t5 på 211hk, så du merkere hvertfall forskjell når eg byttet fra 13g til 15g på den, men 19t er den beste opgraderingsturboen har eg hørt så lenge du ikke skall ha noe mer effekt en hva innmaten til motoren tåler.

så etter mine erfaringer så er 15g eller en 19t pluss 3" eksos og åppent eller innsastfilter og en chip det som er det beste for og få rundt 300hk som og er litt under hva disse motorene tåler, så då har du en litten sikkerhetsmargin og gå på i tillegg
men som sakt ikke kjøp noe billi chip.

v70dude
22/11/11, 15:50
kan mesten gi deg Garanti på at du merker forskjell, visst du ikke gjer det så er det noe gale:P eller det er litt variert av hvilken turbo du bytter til da, har seg faktisk slik at en turbo som gjer 1 bar gjerne gir 200hk mens ein aen turbo som gjer 1 bar kan kansje gje 220hk, bare til og ringe og spør alle som driver med turbo og kan det sjikeligt.

men det som i hovedsak gjer forandring er jo jevnere eller mindre jenvnere trykk, og mindre eller lengre spollup eller hva di kaller det, men alt avhenger av hvilken turbo du bruker og hvilken motor du har, er mye som må sammkjøres.

men eg har ein 180hk 2l motor, som er byttet dyser og ecu på for og få den italienske t5 på 211hk, så du merkere hvertfall forskjell når eg byttet fra 13g til 15g på den, men 19t er den beste opgraderingsturboen har eg hørt så lenge du ikke skall ha noe mer effekt en hva innmaten til motoren tåler.

så etter mine erfaringer så er 15g eller en 19t pluss 3" eksos og åppent eller innsastfilter og en chip det som er det beste for og få rundt 300hk som og er litt under hva disse motorene tåler, så då har du en litten sikkerhetsmargin og gå på i tillegg
men som sakt ikke kjøp noe billi chip.

Ok, :) takk for god svar.. hvordan finner jeg ut åssen chip som står på ecu'n min nå ?

Folkvord
22/11/11, 16:18
er ikke alti like lett og finne ut det:P men noen ganger kan du koble til obd2 og lese ut av programvaren hvilket merke chip du har, men enkleste er og spør forige eiger, eller den eigeren som monterte chipen

v70dude
22/11/11, 18:15
Hehe :P ja det kan bli en utfordring.. alt jeg har fått vite er at det er "t5 chip" :P

Sollien
22/11/11, 20:45
Mye skal du ha for den da?




The Sven: er litt usikker på downpipe, har ikke rotet så mye rundt i motoren enda :P bortsett fra sånne små ting,

Men er sikkert noen her som vet det? hvis ikke så kan jeg jo gå ut å skru å måle litt

1500+frakt :)