PDA

Vis full versjon : Bygge om til oppvarmet elektrisk speil venstre side, 850.



hammerpaal
19/11/11, 13:25
Har fra før av kun elektrisk oppvarmet speil på høyre side, mens jeg på venstre side har vanlig manuelljusterbart speil som er oppvarmet. - Tidlig årgang som bare har ett el-justerbart speil. :mad:

Det manuelle speilet har to kabler som går ned i kontakten, mens ledningsnettet fram til kontakten (som sitter i døren) har tre kabler.

Etter litt googling har jeg funnet ut at elektriske speil har flere kabler, og jeg lurer da på om jeg må trekke opp nytt ledningsnett for venstre side av bilen når det gjelder dette.

Noen som kan gi meg en oppklaring på om dette er mulig å la seg gjennomføre? :)

bortstun
19/11/11, 14:31
Uten å huske helt sikkert, så er det bare å bytte ut speilet og ledningen fra døra og opp, så er det i boks. Du kan måle spenninga på den kontakten som ikke er i bruk når du slår på varmen.

yearbogen
19/11/11, 14:33
Har fra før av kun elektrisk oppvarmet speil på høyre side, mens jeg på venstre side har vanlig manuelljusterbart speil som er oppvarmet. - Tidlig årgang som bare har ett el-justerbart speil. :mad:

Det manuelle speilet har to kabler som går ned i kontakten, mens ledningsnettet fram til kontakten (som sitter i døren) har tre kabler.

Etter litt googling har jeg funnet ut at elektriske speil har flere kabler, og jeg lurer da på om jeg må trekke opp nytt ledningsnett for venstre side av bilen når det gjelder dette.

Noen som kan gi meg en oppklaring på om dette er mulig å la seg gjennomføre? :)

Har forsket litt på dette med tanke på ombygging selv. Elektrisk manøvrerbart speil med varme har til sammen 5 ledninger, 2 for varme og 3 for justering.

Sollien
19/11/11, 14:56
jeg har begge speil.. samt el-nettet inni dørene til v70 om det er av intresse ;)

hammerpaal
19/11/11, 23:12
Uten å huske helt sikkert, så er det bare å bytte ut speilet og ledningen fra døra og opp, så er det i boks. Du kan måle spenninga på den kontakten som ikke er i bruk når du slår på varmen.


Innbiller meg at det bare skal være plug & play, men, det er alltid et "men". :p
Har funnet et speil som er oppvarmet og elektrisk og i bilens farge, men litt kjipt å punge ut et par hundre laken for noe jeg ikke får brukt.

Jeg vil altså få to ledninger fra speilet som blir stående løse i kontakten, og som ikke er til noen nytte, da jeg kun har tre kabler som går videre innpå ledningsnettet.

850GLTsilver
20/11/11, 20:22
Du må bytte kabelen mellom kontakten der speilet kobles inn, bort til dør-kontakten (Den store runde). I tillegg så må du få tak i "boksen" med bryterne der i midtkonsollen. Resten skal visstynok være på plass, med unntak i biler frem til tidlige -92modeller.



Innbiller meg at det bare skal være plug & play, men, det er alltid et "men". :p
Har funnet et speil som er oppvarmet og elektrisk og i bilens farge, men litt kjipt å punge ut et par hundre laken for noe jeg ikke får brukt.

Jeg vil altså få to ledninger fra speilet som blir stående løse i kontakten, og som ikke er til noen nytte, da jeg kun har tre kabler som går videre innpå ledningsnettet.

hammerpaal
20/11/11, 21:22
Du må bytte kabelen mellom kontakten der speilet kobles inn, bort til dør-kontakten (Den store runde). I tillegg så må du få tak i "boksen" med bryterne der i midtkonsollen. Resten skal visstynok være på plass, med unntak i biler frem til tidlige -92modeller.

"Boksen" i midtkonsollen med el-speil på begge sider har jeg anskaffet. Da gjenstår det altså å skifte ut ledningsnettet fra der speilet kobles inn og bort til dørkontakten. Prøvde å lete litt i Vadis i går for å finne delenummer på kabel, men uten hell. Kunne du ha hjulpet meg med det? :)

yearbogen
21/11/11, 10:12
"Boksen" i midtkonsollen med el-speil på begge sider har jeg anskaffet. Da gjenstår det altså å skifte ut ledningsnettet fra der speilet kobles inn og bort til dørkontakten. Prøvde å lete litt i Vadis i går for å finne delenummer på kabel, men uten hell. Kunne du ha hjulpet meg med det? :)

Ligger under elektrisk, så på kabler for accesories eller hvordan det er de staver det på engelsk.

Kabelen fra bryterpanelet heter 9124827.
Men denne går bare til en kontakt i midtkonsollen, om du mangler denne kontakten tror jeg du selv blir nødt til å legge ledninger derifra og til den store runde kontakten i A stolpen.

9124532 er kabel mellom denne store runde og kontakten til speilet for electrical mirror, om denne har 5 eller evnt. 3 ledninger er jeg usikker på.

For manuelle speil med varme heter den 9124629. Hvor mange ledninger til speil har du i hver dør?

Om du går til innkjøp av noe av dette så gi tilbakemelding om hva du får, har funnet meg speil jeg også:)

850GLTsilver
21/11/11, 13:32
"Boksen" i midtkonsollen med el-speil på begge sider har jeg anskaffet. Da gjenstår det altså å skifte ut ledningsnettet fra der speilet kobles inn og bort til dørkontakten. Prøvde å lete litt i Vadis i går for å finne delenummer på kabel, men uten hell. Kunne du ha hjulpet meg med det? :)

9124532 er kabelkit i dør (Du trenger to)
9124827 er kabelen i midtkonsollen.

Mellom konsollen og dørkontaktene skal det som sagt alt være på plass, med mindre du har en tidlig -92 eller en 91-modell. Der kan man risikere å måtte legge opp også mellom midtkonsollen og dørene.

Pass på å spørre nøye når du bestiller, fordi ofte så vet de godt hva du faktisk skal ha der hos Volvoforhandlerne.

yearbogen
21/11/11, 13:49
9124532 er kabelkit i dør (Du trenger to)
9124827 er kabelen i midtkonsollen.

Mellom konsollen og dørkontaktene skal det som sagt alt være på plass, med mindre du har en tidlig -92 eller en 91-modell. Der kan man risikere å måtte legge opp også mellom midtkonsollen og dørene.

Pass på å spørre nøye når du bestiller, fordi ofte så vet de godt hva du faktisk skal ha der hos Volvoforhandlerne.

Så vidt jeg vet ligger det ingen ting klart på min 94 modell, men jeg har jo ingen ting fra før, verken varme eller elektrisk styring, så vil tro at trådstarter i allefall har noe mere liggende klart.

Finnes ingen ferdige kabler for å ha mellom midtkonsoll og dørstolpen 850GLTsilver?

850GLTsilver
21/11/11, 13:56
Så vidt jeg vet ligger det ingen ting klart på min 94 modell, men jeg har jo ingen ting fra før, verken varme eller elektrisk styring, så vil tro at trådstarter i allefall har noe mere liggende klart.

Finnes ingen ferdige kabler for å ha mellom midtkonsoll og dørstolpen 850GLTsilver?


9124827 er et kit der ute i tunnel. Går mellom bryterne og til den store kontakta i fremkant av midtkonsollen.
De øvrige kabelkit-ene er alle beregnet til å komplettere den store runde kontakta i døra, og inn mot speilene. Alt annet er lagt opp til at øvrig kabling er komplett.
Vet at enkelte 92-modeller og tidlige -92 modeller manglet en del kabling i "stammen" men at en -94 modell skulle mangle det var litt rart.
Skal se litt på skjemaene her, så kan jeg legge ut hvilke ledninger man skal se etter der fremme.

Og her er det klart:
Varmen til speilene er i en Gul/Rød ledning på plass 18 på den runde dørkontakta.(24/5:18 og 24/6:18)
Der skal det også være en litt tykkere Gyl/Rød ledning inn til EL-sentralen via kontakt 24/2 plass 18.

I midtkonsollen finner vi kontakt 24/7 Denne er på 14 poler og har følgende ledninger for elektriske speil.
Plass Farge.............Går til:
2.......Grønn/Grå > 24/5:19
4.......Grønn Rød > 24/5:20
7.......Grønn/Gul. > 24/5:21
8.......Grå............> 24/6:19
9.......Brun/Hvit...> 24/6:20
10....Brun/Sort....> 24/6:21

24/5 og 24/6 er den runde dørkontakta. 24/5 er venstre, 24/6 er den høyre.

Lykke til.

Jo, 24/7 er kontakta helt til venstre i midtkonsollen.

yearbogen
21/11/11, 15:18
Beklager offtopic, men dette med mangel på kabler undrer meg.

Nei, merkerlig nok har jeg kun en kontakt slik stor kontakt i midtkonsollen, mangler både for vindu og speil. Blir faktisk overrasket hver gang jeg finner noe som ligger klart, el. vindu bak lå klart fra bstolpe til de store kontaktene under hjørnene på dashbordet, thats it.
Er vel fattig-fattigmannsutgaven, uten ekstrautstyr og uten ledninger for ekstrautstyr.

hammerpaal
21/11/11, 20:06
Ligger under elektrisk, så på kabler for accesories eller hvordan det er de staver det på engelsk.

Kabelen fra bryterpanelet heter 9124827.
Men denne går bare til en kontakt i midtkonsollen, om du mangler denne kontakten tror jeg du selv blir nødt til å legge ledninger derifra og til den store runde kontakten i A stolpen.

9124532 er kabel mellom denne store runde og kontakten til speilet for electrical mirror, om denne har 5 eller evnt. 3 ledninger er jeg usikker på.

For manuelle speil med varme heter den 9124629. Hvor mange ledninger til speil har du i hver dør?

Om du går til innkjøp av noe av dette så gi tilbakemelding om hva du får, har funnet meg speil jeg også:)

Er usikker på høyredøren, siden den allerede er elektrisk og opphetet.
På min venstre dør har jeg tre kabler, (to blir flettet sammen i kontakten), slik at det nede i kontakten er to stifter.

hammerpaal
21/11/11, 20:21
Sjekket forresten litt på "bildelsbasen.se" her i forgårs.

Fant da noen speil som var elektriske med 3 kabler.

http://no.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22082655

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=14994162

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19289834

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19430486

Dette forvirrer meg kanskje enda mer, da dette er er speil som har tilhørt s70, v70, som er generasjonen etter 850.

850GLTsilver
21/11/11, 22:03
Sjekket forresten litt på "bildelsbasen.se" her i forgårs.

Fant da noen speil som var elektriske med 3 kabler.

http://no.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22082655

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=14994162

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19289834

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19430486

Dette forvirrer meg kanskje enda mer, da dette er er speil som har tilhørt s70, v70, som er generasjonen etter 850.

Følgende varianter finnes:
Speil som er wirejustert, men med oppvarming.
Speil som er elektrisk justert, uten varme
Speil som er elektrisk justert og med varme.

Så 3 forskjellige kabler mellom speil og kabelmatte stemmer på en prikk.

X70-speil (til -00) passer direkte på 850 uten endringer ja.

hammerpaal
25/11/11, 19:54
Blir vel ikke før til våren jeg kommer til å skifte ut speilet til fordel for et elektrisk og oppvarmet speil. Termostat- og ekspansjonstankbytte står først på lista! :)

Sollien
25/11/11, 22:18
Blir vel ikke før til våren jeg kommer til å skifte ut speilet til fordel for et elektrisk og oppvarmet speil. Termostat- og ekspansjonstankbytte står først på lista! :)

har ekspansjonstank om du trenger ;)

hammerpaal
26/11/11, 00:00
har ekspansjonstank om du trenger ;)

Har allerede skaffet meg en. ;) - Men takker for tilbudet. :)

yearbogen
26/11/11, 13:43
9124827 er et kit der ute i tunnel. Går mellom bryterne og til den store kontakta i fremkant av midtkonsollen.
De øvrige kabelkit-ene er alle beregnet til å komplettere den store runde kontakta i døra, og inn mot speilene. Alt annet er lagt opp til at øvrig kabling er komplett.
Vet at enkelte 92-modeller og tidlige -92 modeller manglet en del kabling i "stammen" men at en -94 modell skulle mangle det var litt rart.
Skal se litt på skjemaene her, så kan jeg legge ut hvilke ledninger man skal se etter der fremme.

Og her er det klart:
Varmen til speilene er i en Gul/Rød ledning på plass 18 på den runde dørkontakta.(24/5:18 og 24/6:18)
Der skal det også være en litt tykkere Gyl/Rød ledning inn til EL-sentralen via kontakt 24/2 plass 18.

I midtkonsollen finner vi kontakt 24/7 Denne er på 14 poler og har følgende ledninger for elektriske speil.
Plass Farge.............Går til:
2.......Grønn/Grå > 24/5:19
4.......Grønn Rød > 24/5:20
7.......Grønn/Gul. > 24/5:21
8.......Grå............> 24/6:19
9.......Brun/Hvit...> 24/6:20
10....Brun/Sort....> 24/6:21

24/5 og 24/6 er den runde dørkontakta. 24/5 er venstre, 24/6 er den høyre.

Lykke til.

Jo, 24/7 er kontakta helt til venstre i midtkonsollen.

Du har selvfølgelig helt rett!
Innbilte meg at det skulle være en egen kontakt i midtkonsollen for el. speil, men det er som du sier den eksisterende kontakten for setevarme osv. som benyttes.
Også hos meg ligger det klart helt til kontakene 24/5 og 24/6.

Kabelkittet for dørene er utgått hos volvo, men kan legge ut liste over alternative delenr. når jeg har hentet mine.

850GLTsilver
26/11/11, 17:44
Du har selvfølgelig helt rett!
Innbilte meg at det skulle være en egen kontakt i midtkonsollen for el. speil, men det er som du sier den eksisterende kontakten for setevarme osv. som benyttes.
Også hos meg ligger det klart helt til kontakene 24/5 og 24/6.

Kabelkittet for dørene er utgått hos volvo, men kan legge ut liste over alternative delenr. når jeg har hentet mine.

Alt i orden der vet du.
Om du ikke har det for travelt, så KAN det hende at jeg har slike kabler klare litt ute i Desember.
Skal hente en bil i Sverige som vil bli sortert ut og solgt i småbiter.
Regner med at den har komplette speil. (El+Varme)
Blir godbiter til mange av den bilen regner jeg med.

yearbogen
26/11/11, 17:50
Har bestilt kontakt og kabelsko hos volvo, fort gjort å lodde dette...
Men ser fram til salgstråden din, kan fort dukke opp andre godbiter av interesse.