PDA

Vis full versjon : Bærearmer ALU vs STÅL volvo 960(NY INFO)



TeamBørnOut
26/03/10, 12:24
Fant ut jeg hadde 2 forskjellige bærearmer på 960n.
De i alu har man jo egentlig ikke lov til å bytte foringer i (:rolleyes:)
De i stål kan man jo gjøre hva man vil me. Noen som har erfaring eller vet hvilken som er best? (den i alu er jo lettest, som gir bedre veigrep).
Er det noen fwd folk som har erfaringer? Er vell samme opplegg på nyere volvo?

Hva sitter på ambulangsene og limoene?

Vet ikke om jeg får tak i foringer til alu armene (de har jo et litt annet design). Har nye foringer til de i stål... men litt usikker på hva jeg skal velge :cool:

TeamBørnOut
26/03/10, 12:42
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1868.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1869.jpg


Jada. mye rust.. men det blir borte når det skal sammen igjen :)

gaupe
26/03/10, 13:11
Eg meinar eg hadde alu bærearmar bake på 760en min, US-import 90 modell sedan, men kunne ikkje finne dei i Vadis når eg sjekka. Det var også plast-bakrute på den.

TeamBørnOut
26/03/10, 13:42
Kan jo hende de fjerner litt mer støy etc.
Får kanskje satse på å kjøpe 2 stk nye i alu... Men liker jo ikke å bygge ut hele greia vær gang foringene ryker. Bor på en lang grusvei. det er jo drap på foringer og understells deler...

ChrML
26/03/10, 14:00
Spørsmålet er jo om de tåler like mye? Skal jo en del til å bøye de i stål vil jeg tro, men skal kanskje ikke så store sladden med understyring over en fortauskant til for å bøye de i alu? Men var jo en del grøvre den i alu da.

Christian
26/03/10, 14:05
Men på en ren banebil vil det vel være fordelaktig med aluen som er lettere?
Der er det hverken fortauskanter eller hullete grusveier. :p

ChrML
26/03/10, 14:08
Men på en ren banebil vil det vel være fordelaktig med aluen som er lettere?
Der er det hverken fortauskanter eller hullete grusveier. :P
Yep, mer uavfjøret vekt. Samme type fordel som lettere felger (små Compomotive- felger), lettere bremsedeler og uavhengig fjøring gir.

gaupe
26/03/10, 14:13
Alu bærearmane bak tolte i det minste ikkje at Falken prøvde seg på dei på 00 Ren ;)

TeamBørnOut
26/03/10, 14:53
Skal måle å sammenligne 2 armer av samme side etterpå. så skal jeg prøve å bytte foring i den alu saken å se om jeg får sprekker eller ei...

TeamBørnOut
28/03/10, 14:08
Da har jeg fjerna de bakre foringene. De er forskjellige.... (jippi.......)

De jeg bestilte fra fcp er lik den som satt i alubærearmen. Litt mykere en de som sitter i stål utgaven (noe man ser og merker vet å bevege litt på den). De sitter også i en plast hylse. så man kan lett få den ut med en kniv.
De fremre foringene jeg bestilte fra fcp er lik foringen som på stålbærearmen...
Ser ut som om volvo ikke vil at man skal presse stål foringene inn i alu bærearmen ( forstålig? :D) men da må jeg få tak i nye foringer + ny alu bærearm...

Alu armen er i tillegg nesten 2kg lettere. veistøyet blir også mindre med alubærearmen (noe jeg vet fra jeg hadde 2stk i alu på den andre 960n min).
Finner ingen info om de forskjellige bærearmene i VADIS heller. noen som har en nyere utgave en meg? (jeg har den svenske fra 2004...)

I volvo står det:

På 960 fr o m 1995 års modell har konstruktionen med både länkarm och länkarmsstag ersatts av en gjuten länkarm i segjärn. Från och med 1996 års modell finns även länkarmen i ett aluminiumutförande. Aluminiumlänkarmen har något grövre godsdimension
Og ikke noe mer.....

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1982.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1983.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1984.jpg

ChrML
28/03/10, 14:13
Ser jeg helt feil, eller er det øverste bildet i andre posten din i denne tråden en alu bærearm til MK2 bakstillingen?

Christian
28/03/10, 14:15
Hvor tenker du nå ChrML?
Ser ut som forstilling for meg.. Ikkeno drivaksel.

ChrML
28/03/10, 14:18
Hvor tenker du nå ChrML?
Ser ut som forstilling for meg.. Ikkeno drivaksel.
Yeah, du har nok rett. Så bare veldig ut som en bærearm til bakstillingen med det første.

Men det kom vel aldri alu bærearmer til 960 bakstillingen?

gaupe
28/03/10, 14:26
BTW, på 2010 modell XC90 har Volvo laga nye foringar til multilinken, det er også gjort oppgraderingar på forstillinga. Kanskje verdt å sjekke om ein kan bruke noko av dette?

TeamBørnOut
28/03/10, 14:37
alt her er til forstillinga ML.
Xc90 har vell av samme type som 850? litt anderledes en dette igjen..
Så er nok de foringene mye stivere ( høy tung bil ). Og jeg er ikke ute etter noe stivere foringer her. det er en glider. på den andre 960n blir det uniballs :D
Jeg finner jo desverre ikke ut en dritt mer på vadis... Får kanskje stikke på volvo å høre hva de har å si på mandag.. men av erfaring så vet man som oftest mer en de når det kommer til slike ting... desverre :(

gaupe
28/03/10, 14:40
alt her er til forstillinga ML.
Xc90 har vell av samme type som 850? litt anderledes en dette igjen..
Så er nok de foringene mye stivere ( høy tung bil ). Og jeg er ikke ute etter noe stivere foringer her. det er en glider. på den andre 960n blir det uniballs :D
Jeg finner jo desverre ikke ut en dritt mer på vadis... Får kanskje stikke på volvo å høre hva de har å si på mandag.. men av erfaring så vet man som oftest mer en de når det kommer til slike ting... desverre :(

er nok ganske like V70N vil eg tru, men av det eg såg, så fann eg ingen like delenummer på desse, utan at eg brukte så mykje tid på det.

TeamBørnOut
28/03/10, 14:41
Kan jo legge til at alle bildene jeg finner på vadis av forstillinga. så er det bærearmer av stål... (typisk?). Ikke finner vadis noe om delenret på alubærebrua heller (9157360)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1985.jpg

Hater når volvo har gjort slike små ting uten å fylle inn masse info om hvordan og hvorfor :P

TeamBørnOut
28/03/10, 14:42
er nok ganske like V70N vil eg tru, men av det eg såg, så fann eg ingen like delenummer på desse, utan at eg brukte så mykje tid på det.


Er nok litt stivere gummi i de til xc90n da. ellers pleier jo volvo å ha samme delenr på like ting (uansett model, hvertfall var det sånn før)

gaupe
28/03/10, 14:44
Er nok litt stivere gummi i de til xc90n da. ellers pleier jo volvo å ha samme delenr på like ting (uansett model, hvertfall var det sånn før)

Mistenker at dei har kome med oljefylte foringar, det skulle visste vere ganske mykje forskjell på komforten på 09 og 10 modellen.

TeamBørnOut
28/03/10, 14:51
hmmm for å fjerne vibrasjoner etc? Oljefylte holdere fungerer jo utrolig bra til fresing og dreiing! Oljefylte motorfester er jo også genialt på en crusebil (som 940 og 960n har).
Hadde vært moro å undersøkt det litt mer. hadde faktisk tenkt til å montere gummi mellom ramme og traversen på 960n for å fjerne litt støy der

gaupe
28/03/10, 14:54
hmmm for å fjerne vibrasjoner etc? Oljefylte holdere fungerer jo utrolig bra til fresing og dreiing! Oljefylte motorfester er jo også genialt på en crusebil (som 940 og 960n har).
Hadde vært moro å undersøkt det litt mer. hadde faktisk tenkt til å montere gummi mellom ramme og traversen på 960n for å fjerne litt støy der

Eg berre spekulerar eg, kan jo berre vere endringar på vinklar og gummiblandingar.

TeamBørnOut
02/04/10, 08:15
Da har man brukt 1 time i tlf og 1 time rundtom...
INGEN volvo forhandlere (selv ikke de som driver med mye spesial deler) vet hva dette er... Uansett hvilken model / utgaver de velger i vadis / vidia så får de ikke opp noe info om dette... ikke en gang i reservedel kataloger. volvo forhandleren i strømstad fant heller ingen info... Så det virker jo som om volvo vil man skal kjøpe de dårligere stål armene... Vil jo ikke gjøre bilen dårligere en den er. så da ser det ut som om man bare må ta turen over grensa å kjøpe brukte bærearmer! (å kjøpe brukte bærearmer er som å bruke brukt olje på bilen er min mening... men må man så må man :P). har sjekket Ebay også.. kun stål armer å få kjøpt der også :(

TeamBørnOut
02/04/10, 09:29
haha, prisen for et stk ny i stål... ca 2500 - noe rabatt... dette er med foringer vistnok.. koster under 180dollar for 2stk på ebay.. så hadde event blitt derrifra..
Men det frister ikke å gjøre bilen dårligere..
Har fått nre til 2 "eksperter" på volvo deler til 960 nå. får ringe de til tirsdag å høre :)

Volvo_960_1995
26/09/10, 22:13
haha, prisen for et stk ny i stål... ca 2500 - noe rabatt... dette er med foringer vistnok.. koster under 180dollar for 2stk på ebay.. så hadde event blitt derrifra..
Men det frister ikke å gjøre bilen dårligere..
Har fått nre til 2 "eksperter" på volvo deler til 960 nå. får ringe de til tirsdag å høre :)

Ble du noe klokere ?, altså fikk du svar ?

Takk.

gull pilen
27/09/10, 12:23
for å spare inn de kiloene kan du jo slanke deg litt istede...:D
aller billigste løsningen det..:)

Christian
27/09/10, 12:48
Får ikke slanka inn uavfjøra vekt. :(

ChrML
27/09/10, 15:54
for å spare inn de kiloene kan du jo slanke deg litt istede...:D
aller billigste løsningen det..:)
Sitter du på spindelene å kjører? :p Litt vanskelig å slanke av seg uavfjøret vekt...

gull pilen
28/09/10, 11:45
er vel ikke så mye å snakke om den uavfjørede vekta når det er snakk om en 960 som veier15-1600kg.......
slanker du vekk 600kg av bilen så kan vi heller diskutere uavfjøret vekt!

ChrML
28/09/10, 11:51
er vel ikke så mye å snakke om den uavfjørede vekta når det er snakk om en 960 som veier15-1600kg.......
slanker du vekk 600kg av bilen så kan vi heller diskutere uavfjøret vekt!
Uavfjøret vekt har mye å si selv om bilen veier 15-1600 kg... Det er jo den vekta demperene skal jobbe med å holde god kontakt med veien. Hjula har mindre kontakt med veien i dumper jo mer uavfjøret vekt du har, som har mye å si på veigrepet og komforten (dekksprett osv...).

960 har allerede ganske lite uavfjøret vekt mtp multilinken og bedre forstilling. Så man merker større forskjell der hvis man hiver på lette felger og lette understellsdeler enn på 940 med tyngre deler.

gull pilen
28/09/10, 11:59
men vil nå likevel tro du ikke merker så mye til det på en bruksbil... er jo ikke akkurat reserbiler disse her.....

ChrML
28/09/10, 15:11
men vil nå likevel tro du ikke merker så mye til det på en bruksbil... er jo ikke akkurat reserbiler disse her.....
Du merker det godt hvis du kjører litt aktivt på dårlige veier.

gull pilen
28/09/10, 18:56
på de 4kg det er snakk om i forskjell på stål og alu bærearmer????!!!
tviler jeg på.... dessuten vil jeg tro stål tåler mer... alu er porøst og tåler ikke altfor harde slag(som det også blir en del av ved aktiv kjøring på norske veier)

ChrML
28/09/10, 19:06
på de 4kg det er snakk om i forskjell på stål og alu bærearmer????!!!
tviler jeg på.... dessuten vil jeg tro stål tåler mer... alu er porøst og tåler ikke altfor harde slag(som det også blir en del av ved aktiv kjøring på norske veier)
Alle monner drar. Hvis 4 kg er det man sparer på begge sider så er det fort vekk 5% av all den uavfjørede vekta. Noen lette Compomotive hjul, nye foringer og skikkelige fjører/dempere da så blir hjulopphenget veldig bra.

Alu bærarmene er ikke nødvendigvis dårligere. Det er en del mer gods og "kraftigere" konstruert for å kompansere. Selv med mye mer gods er aluminium vesentlig lettere. Så tviler på at de deformerer seg noe særlig lettere, selv på norske veier.

gull pilen
29/09/10, 08:53
sleng på noen titan muttre og så sparer du enda 300g på alle 4hjulene...
jaja kjekt for di som har interesse.....:D

gaupe
29/09/10, 09:09
Det er alu-bærearmar på alle seinare mulitlink-akslingar, til x70 osv. Korfor skal ikkje alu-fungere?

gull pilen
29/09/10, 09:34
funker sikkert men i mitt hode så er alu et porøst materiale og ikke spesielt sterkt mot støt/slag i UTGANGSPUNKTET...
så det må være ganske mye tykkere enn stål for å tåle samme belastning....
godt eksempel er alu felger kontra stålfelg.....
stålfelgen er tynn og som oftest lettere enn aluen pga de lages i så kjipt materiale at det må støpes tykkere for at det skal holde...
sier ikke at alu er dårlige greier når det har fått RETT herding....

ChrML
29/09/10, 14:37
funker sikkert men i mitt hode så er alu et porøst materiale og ikke spesielt sterkt mot støt/slag i UTGANGSPUNKTET...
så det må være ganske mye tykkere enn stål for å tåle samme belastning....
godt eksempel er alu felger kontra stålfelg.....
stålfelgen er tynn og som oftest lettere enn aluen pga de lages i så kjipt materiale at det må støpes tykkere for at det skal holde...
sier ikke at alu er dårlige greier når det har fått RETT herding....
Tror du ikke bærarmene er laget i "riktig" aluminium? De tåler nok like mye som stål bærarmene skal du se :p. Alu er sterkt det hvis det ikke er dårlig støpt fullt av porer i dårlig aluminium. Ikke like sterkt som stål såklart, men går man opp litt i gods så blir det det. Folk kjører jo med mellomaksler i aluminium som er mye lettere enn de originale i stål som holder.

De som kjører 240 skryter av at forstillinga har store og tykke stålstag som tåler veldig mye :). Men det er jo egentlig bare dårlig at det er overdimensjonert så mye mtp veigrepet.

gaupe
29/09/10, 14:41
De som kjører 240 skryter av at forstillinga har store og tykke stålstag som tåler veldig mye :). Men det er jo egentlig bare dårlig at det er overdimensjonert så mye mtp veigrepet.

Kven skryt av det? Er ikkje noko store stålstag der. Er ikkje så veldig tunge bærebruene heller.

ChrML
29/09/10, 14:41
sleng på noen titan muttre og så sparer du enda 300g på alle 4hjulene...
jaja kjekt for di som har interesse.....:D
Du kommer deg fortere rundt svingen hvis du sparer inn 4 kg uavfjøret tilsammen (fex alu bærarmer) enn hvis du hiver ut 20 kg interiør/støyisolering osv... Det har mye å si for oss som bryr oss litt om kjøregenskapene :).

For vinkelsliper og gummipute- gjengen har det riktignok ikke akkurat like mye å si :).

ChrML
29/09/10, 14:43
Kven skryt av det? Er ikkje noko store stålstag der. Er ikkje så veldig tunge bærebruene heller.
Sett/hørt mange som skryter av 240 forstillinga pga tykke og solide deler kontra nyere biler/BMW osv... :). Ikke at 740/940 forstillinga er så mye bedre.

gaupe
29/09/10, 14:50
Sett/hørt mange som skryter av 240 forstillinga pga tykke og solide deler kontra nyere biler/BMW osv... :). Ikke at 740/940 forstillinga er så mye bedre.

Eg er jo glad for at det ikkje liknar på Audi det minste, der er det nok delar.

Bruene på 240en er faktisk altfor mjuke, med stive foringar og skikkeleg bremser, fleksar dette altfor mykje. Derfor vart bruene forsterka på ambulanser og løpsbilar.

gull pilen
29/09/10, 15:03
Eg er jo glad for at det ikkje liknar på Audi det minste, der er det nok delar.

Bruene på 240en er faktisk altfor mjuke, med stive foringar og skikkeleg bremser, fleksar dette altfor mykje. Derfor vart bruene forsterka på ambulanser og løpsbilar.

akkurat det har vel noe med vekten det blir utsatt for....

kermitt
29/09/10, 15:18
du får alu i dag som er sterker enn det meste av lavlegert stål, ikke noe problem å lage alu like sterk eller sterkere enn stål. alu kan også ha mange egenskaper akkurat som stål. tviler på at ingeniørene i volvo har valgt alu om det er dårligere enn stål, de kan nok sine greier.

Njål Nilssen
29/09/10, 20:36
Hmm jeg har stålarmene på min... de er støpt (Volvo sine egne, ikke kopigreier). Slike aluarmer som TBO har er smidde og i en seig alu legering (stikk inn på hydro å les), så tror faktisk det er større sjangse for at de i stål knekker enn de i alu. Mest sansynlig vil aluen bøye seg og ikke knekke før den er bøyd veldig langt.

Man trenger jo ikke bytte hele arma nødvendigvis, bytter jo bare foringene. Og det var i alle fall plastkant på den store foringa på mine stålarmer...

Alternativet er jo at du lager deg en innsats i alu til den i alu som fjerner "offset'en" den originale har, og lager deg ei i poly...

gaupe
30/09/10, 09:03
Hmm jeg har stålarmene på min... de er støpt (Volvo sine egne, ikke kopigreier). Slike aluarmer som TBO har er smidde og i en seig alu legering (stikk inn på hydro å les), så tror faktisk det er større sjangse for at de i stål knekker enn de i alu. Mest sansynlig vil aluen bøye seg og ikke knekke før den er bøyd veldig langt.


Eg hadde redning på min 2000 R AWD, luringane prøvde å trekke bilen etter eine bærebrua bak. Og for å seie det slik, det bøyer seg ikkje, den smell tvert av, når den får såpass store sidevegs krefter. Er nok ikkje noko smidd her.

Eg meiner eg hadde alu-bærearmar på min 760 tic 1990 modell også, som var us-bil.

TeamBørnOut
09/10/10, 20:54
Ble du noe klokere ?, altså fikk du svar ?

Takk.
Nope! så jeg skal kjøpe brukt (tragisk ja :( )



for å spare inn de kiloene kan du jo slanke deg litt istede...:D
aller billigste løsningen det..:)
yes! Det ville hjulpet kjempe masse å fjerner den feite ræva mi :)


på de 4kg det er snakk om i forskjell på stål og alu bærearmer????!!!
tviler jeg på.... dessuten vil jeg tro stål tåler mer... alu er porøst og tåler ikke altfor harde slag(som det også blir en del av ved aktiv kjøring på norske veier)
Man merker stor forskjell på 2kg til eller fra på ufjøra vekt. Du kan låne noen chrome felger jeg har så kan vi se hva du syns om bilens kjøreegenskaper etterpå...

Bilens støtdempre prøver å holde dekket på veien hele tiden. Det er vanskelig med tunge deler. Det ekke få her inne som har ødelagt mye av kjøreegenskapene sine ved å montere overdimensjonerte tunge felger :)
Fjørene stepper og man smiler fordi man har økt den roterende massen med 50% og fått et penere utseende.. Du svinger riktig inn i svingen og kommer ut litt galt fordi støtdemperen ikke klarer å gjøre jobben sin riktig... høyere bensinforbruk må vi heller ikke glemme :)
At du nå taper lyskryss race mot biler du tidligere ikke tapte mot er også et lite tilbakefall..

Gaupe. ja noen 740 760 940 hadde alu bærebruer. hjalp en del dette! men mange "valgte vekk dette" fordi det var dyrere å ha på service.. man måtte bytte hele bærearmen og ikke bare foringa.. (og vi vet jo hvordan volvo folket er på sånne saker :D )

Aluen i disse bærearmene er nok av den bedre typen. enorme krefter som er ute å går på en tung bil som dette..
Man får alu som er veldig lett å bra. bare se på tømmerstaker på tømmer biler.. lette og solide som F! tåler juling i maaaange år fra div trøtte folk som skal lasse / losse tømmer :)

rogern
10/10/10, 16:12
Sett/hørt mange som skryter av 240 forstillinga pga tykke og solide deler kontra nyere biler/BMW osv... :). Ikke at 740/940 forstillinga er så mye bedre.

"bruene" på 940 er vel i støpejern forran så. 240 bruene er nok lettere.

gaupe
11/10/10, 15:09
Gaupe. ja noen 740 760 940 hadde alu bærebruer. hjalp en del dette! men mange "valgte vekk dette" fordi det var dyrere å ha på service.. man måtte bytte hele bærearmen og ikke bare foringa.. (og vi vet jo hvordan volvo folket er på sånne saker :D )

Alu bærebruer bake tenkte eg på.