PDA

Vis full versjon : ABS 850glt 93



bullxo
18/11/11, 15:50
Gikk over sikringene i dag, og fant en som var tatt ut... til Abs... satte i ny, skulle kjøre litt o gmerket at abs "pumpa" gikk i litt rykk og napp... Er det dette som er "selvtesten" for pumpa?? tenker etter strøm mangel og slikt??
Var slik i et par minutter og merket ikke noe mere...

850GLTsilver
19/11/11, 09:02
Selvtesten til ABS går i kun noen millisekunder idet du passerer 30Km/t for første gang på kjøreturen.

Men derimot, så er det slik at om en ABS-ring eller to er sprukket (noe de gjerne har gjort på de fleste -93modeller etterhvert) på grunn av rust, så får ABS-modulen feil beskjed om hjulenes hastighet, og vil forsøke å få de til å gå like hurtig.

Se gjerne over sidene her, så finner du flere tråder om emnet.

bullxo
21/11/11, 19:07
får vel titte og skru litt ;) sikkert en grunn til at forrige eier har tatt ut sikringen til abs..... OG pærene til , lambda, abs og et par til... :p

Hvilken reaksjon skaper de derre loddingene som kan sprekke i abs hjernen??

850GLTsilver
21/11/11, 21:56
får vel titte og skru litt ;) sikkert en grunn til at forrige eier har tatt ut sikringen til abs..... OG pærene til , lambda, abs og et par til... :p

Hvilken reaksjon skaper de derre loddingene som kan sprekke i abs hjernen??

Loddingene lite aktuelle som feilkilde i -92modellen. Er ikke før i 1995 når den nyere modulen kom at loddingene var et problem.
Felles er at ABS-ringen på drivknutene sprekker og lager et ekstra langt mellomrom mellom to av tennene.

Disse som fjerner lamper istedet for å fikse feila lager egentlig bare trøbbel for seg selv. Feilene forsvinner ikke. Og kan skjule andre feil som i utgangspunktet er enkle å fikse.
Men for alt man vet så har han jo bare ikke vært klar over at feilkoder lar seg slette.....

bullxo
22/11/11, 12:05
Enda noe at jeg slipper å begynne å lodde! :)
Skal ta meg en runde og lese ut litt feilkoder senere i dag..... tror det er nok av de å velge mellom :p
Manglende pærer har vel ikke noe å si for feilkoder vel???

850GLTsilver
22/11/11, 14:25
Enda noe at jeg slipper å begynne å lodde! :)
Skal ta meg en runde og lese ut litt feilkoder senere i dag..... tror det er nok av de å velge mellom :p
Manglende pærer har vel ikke noe å si for feilkoder vel???


Ikke for annet enn at de skjuler feilkoder......
Altså du vet ikke at det ligger feilkoder som ikke er resatt og da er vel neppe årsaken til feilkoden fikset heller.

bullxo
22/11/11, 20:54
Og feilkoder ble det!! A1 gearbox: 114 og 143
A2, insprøytings system: 121.
A3, ABS: 122, 142, 213, 214, 322, 414, 421, 424, 444 ( bare :p )
A6, tenning: 214
A7, kjørekomputer: 113, 122
B1, klima: 411, 414
B5, SRS:212, 222

Blir da litt å holde på med :)
Noen som hvet hvor mange av ABS feilene som kan ha med sprukkne ringer å gjøre??

850GLTsilver
22/11/11, 21:19
Og feilkoder ble det!! A1 gearbox: 114 og 143
A2, insprøytings system: 121.
A3, ABS: 122, 142, 213, 214, 322, 414, 421, 424, 444 ( bare :p )
A6, tenning: 214
A7, kjørekomputer: 113, 122
B1, klima: 411, 414
B5, SRS:212, 222

Blir da litt å holde på med :)
Noen som hvet hvor mange av ABS feilene som kan ha med sprukkne ringer å gjøre??


Rent utrolig nok: Ingen av de har med sprukne ringer å gjøre.
Rett og slett fordi dette er en feil som lurer hjernen til å tro at hjulene går med forskjellig hastighet, og dermed noe som hjernen skal gjøre noe med på annen måte enn å medle det som feil.

Men her har du litt å sjekke sånn ellers ja.
Det ligger et dokument her inne med forklaring på alle disse feilkodene, så første skritt på veien blir uansett å forsøke å resette disse, for å se om de kommer tilbake igjen.
Deretter kan du begynne å feilsøke.

bullxo
22/11/11, 21:25
Om resetting... tror jeg gjør ett eller annet galt der... har ikke fått dette til hverken på gamla eller den "nye"... slår av tenning, plugger i A2, slår på tenning, trykker ned knappen på A i ca5sek, slipper, skal begynne å blinke her,( men det skjer ikke...) trykker nye ca 5sek så skal den være nullet ut??

850GLTsilver
22/11/11, 21:28
Om resetting... tror jeg gjør ett eller annet galt der... har ikke fått dette til hverken på gamla eller den "nye"... slår av tenning, plugger i A2, slår på tenning, trykker ned knappen på A i ca5sek, slipper, skal begynne å blinke her,( men det skjer ikke...) trykker nye ca 5sek så skal den være nullet ut??

Husk at du skal vise alle feilkoder, inkludert den første for andre gang før du får resatt.

bullxo
22/11/11, 21:34
gjør det..tror jeg.. har ikke tatt på: A5 B3 B6 og B7 har ingen oversikt over disse.. hverken på lista fra forumet her eller Haynes....
En annen ting, på den "nye" så gløder lampa i obd svakt når jeg plugger i A1.. noen formening hva dette kan være?? full av møkk?? :)


Edit.. B6 er el stoler, men har ikke disse :)

850GLTsilver
23/11/11, 05:40
gjør det..tror jeg.. har ikke tatt på: A5 B3 B6 og B7 har ingen oversikt over disse.. hverken på lista fra forumet her eller Haynes....
En annen ting, på den "nye" så gløder lampa i obd svakt når jeg plugger i A1.. noen formening hva dette kan være?? full av møkk?? :)


Edit.. B6 er el stoler, men har ikke disse :)

At OBD-lampa gløder svakt når du setter i "pinnen" betyr ingenting.
A5, B3, B6 og B7 er nok ikke i bruk i din bil. Fantes visst planer fra Volvo om annet utstyr som skulle overvåkes der tenker jeg. Aldri realisert med OBDI