PDA

Vis full versjon : Dårlig varmeapparat ´97 855



Erlend Dystland
18/11/11, 14:20
Hei!
Nå som vinteren er på vei, er det vel få deler på bilen som settes så stor pris på som varmeapparatet?:)
Jeg for min del verdsetter det ganske mye.

Saken er den at:
Nå som minusgradene er kommet, føler jeg at varmeapparatet ikke blir ordentlig varmt.
Det blir liksom lunkent, men ikke direkte varmt.
Nevnte dette med faren min, men han trodde at det hadde noe med at bilen er tyskimportert å gjøre?
Er det isåfall noen instillinger man kan gjøre selv her? Er liksom litt kaldt for tida med skinnseter, minusgrader og dårlig varmeapparat :p

På forhånd, takk, mvh:
Erlend242

Soulair
18/11/11, 14:44
Mye mulig din har blitt bytta en gang til en uoriginal. Dette har jeg prøvd selv, og det er ikke verd de få kronene man sparer!

Anbefaler at du åpner og sjekke fargen på lokket under varmeregisteret. Er den svart (uoriginal) har du funnet feilen. Er den hvit (original), kan den være så enkelt som defekt, evt. andre ting som f.eks dårlig vannpumpe, termostat osv.:)

Soulair
18/11/11, 17:34
Her er noen bilder fra siste byttet mitt. Den svarte er uoriginal og har færre "stigerør" og dårligere pakning rundt enn den hvite. I tilegg var den allerede lekk etter et halvt år

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1000.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1001.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1002.jpg

v70dude
18/11/11, 18:09
er det den vi kaller for varmeveksler?

Erlend Dystland
19/11/11, 00:16
Se her, ja. Svar å få :)
Varmeapparatet er originalt, 100% sikkert :)

lilleulv
19/11/11, 00:33
blir motoren fort varm? i følge måler? virker nesten som du har dårlig eller feil termostat,

Erlend Dystland
19/11/11, 17:58
Bilen blir ikke så veldig fort varm, nei.
Tenkte på det med termostaten jeg også, men er nå usikker da :p

ola normann
19/11/11, 20:34
Da hadde jeg byttet termostat først for å se om det hjelper.
Koster ikke mye og er en kjapp jobb (ha et godt bitts til jobben, skruene kan sitte hardt, er forøvring m7 gjenger så nye skruer finner du nok ikke på den lokale jernvaren)

billar1
09/01/12, 10:34
Hvordan gikk det? Fungerte det å skifte termostat?.

Har samme problemet med min 850. Byttet varmeapperatregister for ett halvt år siden, å får liksom ikke noe skikkelig varme inne i bilen.

Erlend Dystland
09/01/12, 11:32
Hei, billar1 :)

Jeg har ikke fått skiftet termostaten enda, noe jeg faktisk skal prøve på å få gjort i dag! :)
Er spent på den skruen til termostathuset, men kan se hvordan det går i kveld, så får du tilbakemelding :)

billar1
09/01/12, 21:57
Bytta termostat i kveld jeg, måtte bare prøve siden den ikke kostet så mye. Etterfylte kjølevæske å luftet skikkelig. Den ble ikke bedre føler jeg. Hva kan være galt da? Har hatt en 850 før, og en 240. Mener det var mye bedre varme i dem.

HansM
09/01/12, 22:00
Hei, billar1 :)

Jeg har ikke fått skiftet termostaten enda, noe jeg faktisk skal prøve på å få gjort i dag! :)
Er spent på den skruen til termostathuset, men kan se hvordan det går i kveld, så får du tilbakemelding :)

Brodern klaget på varmen i sin V70 2000mod, byttet vifte da lageret røyk og var totalt havari. Men varmen ble ikke helt på topp. Inntil jeg byttet kupéfilteret. Da kom varmen bedre.

billar1
09/01/12, 22:26
kjøpte nytt kupefilter i sommer

Erlend Dystland
10/01/12, 14:06
Bilen min har ikke kupefilter den? :p

mrstfu
10/01/12, 16:08
Det må du nesten finne ut, Erlend. Om du ikke hadde det originalt, er det fullt mulig å ettermontere det, noe forrige eier godt kan ha gjort. Sitter på passajersiden under dne svarte plastplata mellom rute og panser. Enten er det et svært høl ned i bilen, eller noe mer intrikat som dekker over:D

850GLTsilver
10/01/12, 16:08
Bilen min har ikke kupefilter den? :p

Kanskje, kanskje ikke.

Du får sjekke under plastdekselset i motorrommet, på høyre side.

Erlend Dystland
11/01/12, 21:20
Hehe, det jeg mente med kommentaren min var at jeg ikke har det.. :p
Sjekka i sommer. Er en slags "trakt" der istedet for kupefilterholderen. Tror den holderen er å få kjøpt hos BCB.
Påvirker det varmen i kupeen? :)

850GLTsilver
12/01/12, 12:39
Hehe, det jeg mente med kommentaren min var at jeg ikke har det.. :p
Sjekka i sommer. Er en slags "trakt" der istedet for kupefilterholderen. Tror den holderen er å få kjøpt hos BCB.
Påvirker det varmen i kupeen? :)

Dersom du bare har den avrundete trakten så er du uten kupefilter ja.
Da er tett kupefilter som mulig feilårsak eliminert med det.
Holder får du hos BCB og ellers de fleste som selger utstyr til disse bilene ja.
Merkelig forøvrig, at Volvo valgte bort kupefilter på en såpass dyr måte som å faktisk lage til en ekstra del for å unngå kupefilterholderen.