PDA

Vis full versjon : Godkjenning V8



282
18/11/11, 12:32
Hei . Er det noen her i forumet som har erfaring med godkjenning av V8 i 242? Jeg har hørt med Volvo Norge, men dem godkjenner ikke den motorn pga dreimomentet. Men så har jeg hørt att det er noen biler som er blitt godkjennt i den senere tid bare gjennom biltilsynet. Er det noen her som har noen bra tips som kan hjelpe meg med dette? Hilsen 282:)

divad
18/11/11, 14:55
Er ikke lett å bli klok på dette her for man hører jo alltid forskjellig fra person til person.. Men har oppfattet det som umulig å få dette godkjent nå i senere tid pga. dreiemomentet i en 8'er..

Evnt. har jeg en V8 Rover motor til salgs.. :D 165hk/280NM (står i dokumentet til Volvo at det godkjennes 220hk/280nm, men garanterer selvfølgelig ikke at du får det godkjent.)

Det er jo ikke værre enn å prøve å sende dem en søknad :)

nyborg
18/11/11, 15:08
Mange som har fått godkjennt v8 i 200 serien ja. du finner en v8 som går under grensen for hk å nm. men det som jeg har hørt var at man slet med motorfester, som var godkjennt for slike ombyggninger, men det er noe jeg har hørt. Er nokk en i Trheim som lager motorfester som er godkjennte.

runejakobsen
18/11/11, 15:46
har hørt at dem har slutta å godskjenne volvo 240 med V8, jevlig tragisk....

Batland
18/11/11, 15:58
En kjommi søkte for kort tid siden om akkurat dette og fikk ett meget tydelig avslag. Grunnen er at Volvo har trukket tilbake det "samtykket" de gav tidligere til innmontering og godkjenning av V8.
Tviler på at dressene i Volvo synes at det er noe særlig at en gjeng med HarryRånere viser hvor mye de klarer å herje med gamle ihjelskrudde biler på Youtube o.l.

Batland
18/11/11, 16:03
Mange som har fått godkjennt v8 i 200 serien ja. du finner en v8 som går under grensen for hk å nm. men det som jeg har hørt var at man slet med motorfester, som var godkjennt for slike ombyggninger, men det er noe jeg har hørt. Er nokk en i Trheim som lager motorfester som er godkjennte.
Volvo har endret praksis til kun å godkjenne sine egne bensin motorer i forbindelse med ombygging. "Vi" søkte til om med om godkjenning av B36 i 240, men selv her hadde biltilsynet full kontroll. B36 er så gammel at den ikke klarer avgasskravene.
Nyere Volvo V8 gir for høy effekt.

Sebbe
18/11/11, 16:47
det står i kjøretøyforskriften, kapittel 7 at man ikke trenger dokumentasjon fra fabrikant eller godkjent labratorium, om ombygningen med rimelighet kan kontrolleres av regionverket. jeg mener da at når dette har vært godkjent før og man har papir fra volvo med maks hk, moment og vekt, og holder seg under dette så skal det ikke være noe problem. men jeg har ikke fått godkjent noen søknad enda, men de forrige avslagene var mest på grunn av at motoren var fra 79, og bilen fra 89, så det ble feil. men nå har jeg en 78 modell, så jeg håper det går bedre nå :) jeg skal legge ut søknad og svar her på forumet om jeg får det godkjent. men problemet mitt er egentlig at folkene på vegstasjonen her hvor jeg bor er noen skikkelige jævler, og godkjenner ingenting, så jeg har ikke lyst å søke, for da ligger den nye bilen min i systemet deres...

Soulair
18/11/11, 17:13
Hei . Er det noen her i forumet som har erfaring med godkjenning av V8 i 242? Jeg har hørt med Volvo Norge, men dem godkjenner ikke den motorn pga dreimomentet. Men så har jeg hørt att det er noen biler som er blitt godkjennt i den senere tid bare gjennom biltilsynet. Er det noen her som har noen bra tips som kan hjelpe meg med dette? Hilsen 282:)

Les litt på denne linken. Mulig de kan hjelpe deg med TÜV godkjenning, som Statens Vegvesen ikke kan nekte å godta.

http://www.ssperformance.no/nb/godkjenning.html

Batland
18/11/11, 19:31
men problemet mitt er egentlig at folkene på vegstasjonen her hvor jeg bor er noen skikkelige jævler, og godkjenner ingenting, så jeg har ikke lyst å søke, for da ligger den nye bilen min i systemet deres...
Slik er det overalt for da gjør de bare jobben sin for gatebil.no har sørget for at staten virkelig er på bittet nå. Jeg har snakket med den lokale trafikkstasjonen, vegkontoret, SFOOR, vegdirektoratet, samferdselsdepartementet og Norges Bilsportforbund. Det er ingen som helst tvil om at regelverket er blitt MYYE strengere og det følges også MYYE bedre opp nå enn før. Selv korrekte argumenter blir avfeid med en utrolig arroganse.
Ingenting blir godkjent uten tidsaktuell dokumentasjon og denne har Volvo trukket tilbake og trafikkstasjonene er klar over dette.
Med ett stadig økende antall kvinnelige saksbehandlere som fungerer ut fra andre kriterier enn fornuft og logikk, så er godkjenningsslaget tapt.

282
18/11/11, 20:47
Høres egentlig ganske håpløst ut dette prosjektet mitt, men jeg må vell bare prøv og sende en bra søknad til BT. Har jo snakka med BT om saken, og det hørtes da ikke helt svart ut. Men tiden for vise...... Vist det ikke går så for jeg vell gå for turbobil i stede da. Kan da bli skøy det også.. Men jeg har ikke drevet så mye med turbomotorer, men lærer vell etter vært....He He.Trur det går ann og få mye tips og lære litt gjennom forumet her. Jeg kommer til og skrive her hvordan det går med søknaden min, så får vi se:)

282
22/11/11, 14:54
Da er søknaden sendt til biltilsynet.........bare å vente da:cool:

Batland
22/11/11, 15:03
Flott. Lykke til.
Foreslår at du allerede når begynner å motivere deg for å skrive klagen på avslaget. ;-)
Søknaden er kun å anse som første omgang.

282
22/11/11, 19:31
Flott. Lykke til.
Foreslår at du allerede når begynner å motivere deg for å skrive klagen på avslaget. ;-)
Søknaden er kun å anse som første omgang.

Takk for det Batland:cool: Må nok bare motivere meg ja, er nok ikke så lett å få det godkjennt. Men det er lov å prøve:D Håper det blir noe av i hvertfall.

Kristian s
23/11/11, 08:39
Hvis du får et positivt svar skal jeg søke også.

divad
23/11/11, 08:49
Ja du må oppdatere oss når du får svar :)

stereoboy
23/11/11, 08:52
hehe :P
bare å krysse fingrene da :)

MorSto
23/11/11, 16:40
Håper jeg har misforstått, men leste så vidt her om volvo og godkjenningspapirene deres.
Er det slik at de har trukket tilbake papirene på kun V8 eller hele sulamitten???

282
23/11/11, 17:23
Håper jeg har misforstått, men leste så vidt her om volvo og godkjenningspapirene deres.
Er det slik at de har trukket tilbake papirene på kun V8 eller hele sulamitten???

Det er kun V8:mad: Pga dreiemomentet.

Sebbe
23/11/11, 20:00
er ikke på grunn av dreiemomentet, er fordi så mange biler er godkjent med alt for mye moment, på grunn slurv fra vegvesenet sin side.

divad
23/11/11, 23:35
Så hvis du bremser motoren og legger ved papirer på at motoren har under 280NM i V8ern så er det teoretisk mulig å gjennomføre det? :)

Batland
24/11/11, 08:50
Det er kun V8:mad: Pga dreiemomentet.
Som sagt, en kammerat søkt om dette og fikk utførlig begrunnet avslag fra "biltilsynet". Volvo godkjenner nå kun VOLVO bensinmotorer ved ombygging, men Volvo sin B36 V8 er for gammel, de nyere V8 motorer er ALT for kraftige og nedtrimming er ikke tillatt.
Biltilsynet foreslo en original 4 syl. turbomotor.

hakonsenjr
24/11/11, 11:00
en i familien min prøver og få 240 godkjent med v8.. fikk da beskjed om at volvo ikke er godkjent med mer en 215nm O.O og dette er en 86 modell og gjort alt som trenks...

TurboNoob
25/11/11, 23:52
en i familien min prøver og få 240 godkjent med v8.. fikk da beskjed om at volvo ikke er godkjent med mer en 215nm O.O og dette er en 86 modell og gjort alt som trenks...

Det gjelder for 240 med solide bremseskiver. Med ventillerte skiver framme så er det ca 274NM.

282
14/12/11, 21:26
Hei . Er det noen her i forumet som har erfaring med godkjenning av V8 i 242? Jeg har hørt med Volvo Norge, men dem godkjenner ikke den motorn pga dreimomentet. Men så har jeg hørt att det er noen biler som er blitt godkjennt i den senere tid bare gjennom biltilsynet. Er det noen her som har noen bra tips som kan hjelpe meg med dette? Hilsen 282:)

SUPERT!!!!!! Da er det bare å forbrede V8 bygging da:)

Sebbe
14/12/11, 21:31
fikk du klarsignal fra biltilsynet?

divad
14/12/11, 21:45
SUPERT!!!!!! Da er det bare å forbrede V8 bygging da:)

???!!!

282
15/12/11, 09:13
fikk du klarsignal fra biltilsynet?

Jeg fikk klarsignal ja:) Sendte inn søknad, og fikk klarsignal etter 2uker. Så nå blir det og finne seg en bra 350 V8 da.

divad
15/12/11, 13:56
Jeg fikk klarsignal ja:) Sendte inn søknad, og fikk klarsignal etter 2uker. Så nå blir det og finne seg en bra 350 V8 da.

Fantastisk! Da kan ryktene om at dette er umulig avkreftes umiddelbart :)

BlåFare
15/12/11, 16:15
Kommer veldig ann hvor nøye du skriver søknaden, hvor seriøs og faktforfyllende den er. vedlegg på vedlegg i en slik søknad er ett must :)
Men DIGG att du fikk godkjent :D

282
15/12/11, 18:20
[QUOTE=BlåFare;490372]Kommer veldig ann hvor nøye du skriver søknaden, hvor seriøs og faktforfyllende den er. vedlegg på vedlegg i en slik søknad er ett must :)
Men DIGG att du fikk godkjent :D[/

Var vell egentlig en bra søknad, men jeg hadde ikke med ett eneste vedlegg jeg. Men jeg må jo ha med en del papirer den dagen jeg skal vise den da. Men gleder meg til å sette i gang da:cool:

Sebbe
15/12/11, 21:09
Kommer veldig ann hvor nøye du skriver søknaden, hvor seriøs og faktforfyllende den er. vedlegg på vedlegg i en slik søknad er ett must :)
Men DIGG att du fikk godkjent :D
kommer aller mest ann på hvem som mottar søknaden

Batland
16/12/11, 12:32
Jeg fikk klarsignal ja:) Sendte inn søknad, og fikk klarsignal etter 2uker. Så nå blir det og finne seg en bra 350 V8 da.
Det er jo aldeles strålende. Grattis. :)
Tydelig at til tross for SFOR så praktiseres det fortsatt forskjellsbehandling.

Sebbe
16/12/11, 15:40
i og med at han fikk svar i løpet av 2 uker er det tydelig at de ikke har kontaktet SFOOR

johmolan
24/09/16, 08:03
Hvordan gikk dette prosjektet?