PDA

Vis full versjon : Periodisk vann/ olje forbruk 850glt 1993



bullxo
18/11/11, 10:58
Var å henta 850 i går, visste den brukte olje og vann, sjekket og fyllte opp begge to før hjemturen. Stoppa å sjekka igjen etter ca 5-6mil, bilen hadde da brukt ca 7dl olje, ikke noe vann var krympet. Fyllte på olje og kjørte videre, stoppa for sjekk igjen etter nye 5 mil, 0 olje forbruk og fortsatt fullt med vann.
Kryssa fingrene og kjørte resterende 10 mil hjem, sjekka og fortsatt 0 olje og vann forbrukt.
Kan det være så, at bilen bruker masse olje når den er kald??
Fikk det intrykket av selger at den brukte mere vann enn olje, men når jeg kjørte så ble det mere som omvendt.
Forøvrig, ser ikke noe spor av olje i kjøleveske, og omvendt, og ganske så normal farge og lukt på eksos...

Innspill?? :confused:

brynna
18/11/11, 12:26
Hadde den brukt 7 dl på 5-6 mil tror jeg du ikke hadde sett bilene bak deg;)

Sikker på at bilen sto helt flatt eller likedan da du peila? Brent olje skulle det nok også ha luktet av eksosen, ganske godt også...

Dette hørtes ikke logisk ut.

bullxo
18/11/11, 15:34
det jeg mener og... og bilen sto flatt... på asfalt( bensinstasjon) begge ganger... ser det er noe olje som lekker runtomkring på motoren, men ingen mengder som tilsier 7dl....
Vet veivhus ventilasjon har vært tett (og er fortsatt)
mengde olje som kan lekke ut gjennom simmerring på utgående aksel om ringen er blitt presset ut??

bullxo
20/11/11, 19:21
Og nå skjønner jeg enda mindre..... Sjekka vann og olje på torsdag når jeg kom hjem... sjekka på fredag også for sikkerhets skyld... intet forbruk av noe...Kjørte en tur på fredag, og sjekka igjen... Sto stille i helga, skulle flytte på den nå i kveld og ser kjøleveske lampa lyse... sjekker og exp. tanken er bunnskrapt... ingen synlige tegn på lekasje noe sted...
Skulle trro det va i tilknytning til tanken det var noe lekasje, men der er det tørt, ikke noe spesiellt å se i rundt inn og ut fra motor/ varmeanlegg heller.... eneste jeg ikke har sjekket er inne i kupeen, men vil tro jeg hadde merket om det hadde kommet inn der.... :confused::confused:

Edit; Den gode nyheten er at det har ikke krympet noe olje!! :D

Asgeirhalvorsen
21/11/11, 10:54
kan være gåen radiator

bullxo
21/11/11, 19:04
har den i tankene... kan vel stemme litt med at den lekker når den er kald, om en evt. sprekk "tettes" når den blir varm..... Får prøve å skape trykk i systemet med kald motor og se hva som skjer....

Daniel V
21/11/11, 23:55
Ventiltetningene pleier å gjøre at sugisene ryker blått når du starter de etter de har stått en stund. Dette fordi når ventiltetningene blir slitt, renner den olje inn i motoren når bilen står stille.