PDA

Vis full versjon : -88 760 b280e starter ikke



Bulk
17/11/11, 23:10
Hei!

Min -88 760 starter ikke, da jeg vrir nøkkel til "trinn 3" så skjer det fint lite. Starter drar ikke rundt i det hele tatt. Hører et lite klikk, men om dette er innslaget som slår inn er jeg usikker på. Har vært slik før også, men da har det fungert med startkabler, da har den startet med en gang. Det funger ikke denne gangen. Jeg har også sjekket den "start inhibitor(?)", men var ikke denne heller.

Noen forslag til hva som bør sjekkes? :D

Mvh Bulk

Thobbus
17/11/11, 23:17
hadde først skjekka batteri. skal være over 12V (helst 14V) for å kunne gå rundt.
tror det er at den ikke har fått lada skikkelig. er dynamoen i orden?

Bulk
17/11/11, 23:21
hadde først skjekka batteri. skal være over 12V (helst 14V) for å kunne gå rundt.
tror det er at den ikke har fått lada skikkelig. er dynamoen i orden?

Hmm, glemte å skrive det, men det er nytt batteri, og da jeg sjekka ladespenninga så lå den på 13,6-,13,4 ca. Så den lader jo som den skal? :)

Thobbus
17/11/11, 23:44
okei :) om det er automat? skal stå i "P" om den skal kunne starte :)

Edit: kan være sensoren som oppdager at den står i "P"(ark) som er ødelagt

Bulk
17/11/11, 23:52
okei :) om det er automat? skal stå i "P" om den skal kunne starte :)

Edit: kan være sensoren som oppdager at den står i "P"(ark) som er ødelagt

Automat ja, men den sensoren tok kvelden for 1 år siden, og da kobla jeg om denne slik at den starter uansett hvilket gir den står i. Har sjekka koblinga og den så bra ut :)

Thobbus
17/11/11, 23:57
hmm. merkelig da... usikker selv hva det kan være :/ har hatt problem med det, og da hadde jeg glemt å sette den i "P" .

Relèt som styrer startmotoren. er den i orden?

Bulk
18/11/11, 00:05
hmm. merkelig da... usikker selv hva det kan være :/ har hatt problem med det, og da hadde jeg glemt å sette den i "P" .

Relèt som styrer startmotoren. er den i orden?

Det har jeg ikke sjekket. Veit du hvor det sitter? :) Ved sikringene der eller en plass i motorrommet?

Thobbus
18/11/11, 00:11
tror det må være der med sikringene :) er egentlig usikker selv.. :(

Bulk
18/11/11, 16:43
Sjekka litt mer nå. Virker som det er innslaget som ikke kommer. hva kan være årsaken til det?

Dieselsmoke
18/11/11, 16:46
koble opp startknapp. Da er jeg nesten sikker på at det går. Kødda med det flere av bila mine å. Å hos meg var det spenningstap mellom tenningslås og starter som var årsaken.

Bulk
18/11/11, 17:03
koble opp startknapp. Da er jeg nesten sikker på at det går. Kødda med det flere av bila mine å. Å hos meg var det spenningstap mellom tenningslås og starter som var årsaken.

Startknapp? Hvordan skal dette kobles? :rolleyes: Hvordan ken jeg evt måle om det er samme problem her? Som dere sikkert skjønner her jeg ikke skrudd såå mye før :rolleyes:

Dieselsmoke
18/11/11, 20:37
ledning fra batteri til knapp, og fra knapp til innslaget på startern. Kan ha sikring hvis du føler for det. Måle strømmen på startern mens noen prøver å starte da.

R.G
18/11/11, 21:53
ta skrutrekker mellom innslagspol og pluss på starter så skal denne begynne å gå. går den ikke så er startern din ferdig.

Bulk
18/11/11, 22:16
oki, takker for svar :) skal teste litt i morgen, bilen står igjen på skola foreløpig så :rolleyes:

Svirre
19/11/11, 11:13
ta skrutrekker mellom innslagspol og pluss på starter så skal denne begynne å gå. går den ikke så er startern din ferdig.

Tenke litt på det samme selv. Jeg Måtte bruke kosteskaft for å få den til å fungere. Måtte slå på innslaget. Hadde samme bil som trådstarter.

Starteren på denne som er sliten tenker jeg :)

Svirre
19/11/11, 11:14
ledning fra batteri til knapp, og fra knapp til innslaget på startern. Kan ha sikring hvis du føler for det. Måle strømmen på startern mens noen prøver å starte da.

Eller legge opp med relè i motorrom. Da blir den orginale ledningen som kommer fra tenningslåsen styrestrøm.

R.G
19/11/11, 11:15
tror nok det er startern ja. siden han nevner komme rett lite klikk i den, så er det såvidt liv. sånn det var i 740 diseln å, sa bare klikk ogmåtte fram med hammer og gi den en liten kakk så kom den:)

er innslaget som er defekt. er ingen rele på starter kretsen på disse. kun starter med innslag

Svirre
19/11/11, 11:20
tror nok det er startern ja. siden han nevner komme rett lite klikk i den, så er det såvidt liv. sånn det var i 740 diseln å, sa bare klikk ogmåtte fram med hammer og gi den en liten kakk så kom den:)

er innslaget som er defekt. er ingen rele på starter kretsen på disse. kun starter med innslag

Var hvis det skulle legges opp med bedre strømtilførsel til starteren ;)

R.G
19/11/11, 11:24
nei thobbus mente det var rele som mulig satt ved sikringer. men det er det ikke på dissa her.

24v rekke 6 har rele til starter. dette sitter i sikringsboksen

Bulk
19/11/11, 11:26
Tenke litt på det samme selv. Jeg Måtte bruke kosteskaft for å få den til å fungere. Måtte slå på innslaget. Hadde samme bil som trådstarter.

Starteren på denne som er sliten tenker jeg :)

Hvordan kom du til å fikk banka litt på innslaget? ovenifra eller under bilen? :eek:

Bulk
19/11/11, 11:30
tror nok det er startern ja. siden han nevner komme rett lite klikk i den, så er det såvidt liv. sånn det var i 740 diseln å, sa bare klikk ogmåtte fram med hammer og gi den en liten kakk så kom den:)

er innslaget som er defekt. er ingen rele på starter kretsen på disse. kun starter med innslag

Det lille klikket høres da man sitter i bilen, veldig svakt. Fikk en kamerat til å stå utenfor, han hørte ikke noe, så virker jo som innslaget ikke kommer ? Starter som må byttes da? :)

Svirre
19/11/11, 11:43
Hvordan kom du til å fikk banka litt på innslaget? ovenifra eller under bilen? :eek:

Fikk lurt den akk ned ovenifra et sted. Må bare leite litt :p



Det lille klikket høres da man sitter i bilen, veldig svakt. Fikk en kamerat til å stå utenfor, han hørte ikke noe, så virker jo som innslaget ikke kommer ? Starter som må byttes da? :)

Det lille klikket skal høres godt utenifra, men uansett så høres det ut som om starteren din er gåen (innslagsreléet)

Bulk
20/11/11, 22:24
Hmm, var ute å prøvde å starte med startkabler igjen nå. Da starta bilen med en gang. Kjørte en liten tur og prøvde å starte igjen, starta med en gang igjen da. Målte ladespenningen den lå på 14,0V. For mye små kjøring eller noe som stjeler strøm da? :confused: Har målt om det er noe som stjeler strøm for ikke så lenge siden, da fikk jeg ca 0,06 amp.

Svirre
21/11/11, 00:45
Da må du få tatt spenningsfallsmåling. Da trenger du hjelp fra en person til. Du begynner slik:
(Koble fra coilen slik at motoren ikke starter mens du kinner)

1. Måle spenning mellom + og - på batteri.
2. Måle spenning mellom + på starter og chassi i nærheten (motorblokk f.eks)
3. Måle spenning mellom + og - på batteri MENS noen kinner
4. Måle spenning mellom + på starter og chassi i nærheten

Da tar du det høyeste måleresultatet og trekker fra det laveste. Da får du det totalte spenningsfallet i starterkretsen. Er det mye så må du måle deg framover og finne ut hvor feilen ligger.

Evt. måle spenningen på innslagsreléet mens starteren kinner. Kan hende det er får dårlig kontakt også for den saks skyld.