PDA

Vis full versjon : Lite plaststag i motorrom



KristianH
17/11/11, 21:45
Hei. Tok av plastdekselet over motoren på min 07 xc70 D5 og rett bak dynamoen sitter en liten sak med et lite plaststag som skal gå rett bak i et feste. Dette staget henger rett ned på min bil og "armen" som staget sitter i er fast/ikke rørlig. Hva er dette og hva gjør det at staget ikke sitter på plass?

aarnes
17/11/11, 22:20
kunne du fått ut et bilde?

gunnargt
17/11/11, 22:33
Det er til virvelspjeldet. Får en repsats til dette på volvo.

KristianH
19/11/11, 21:57
Har bilder ja men hvordan laste dem opp her? Photobucket?
Hva er hvirvelspjeld og hva gjør det med motoren at det ikke er i funksjon?

locked
19/11/11, 21:59
Det merkast som regel på økt forbruk og hardare gange på tomgang.

Texascom
19/11/11, 22:20
Virvelspjeldene er med på å styre luftstrømmen/virvelstrømmen inn i forbrenningskammeret.
Dårlig konstruksjon! Heldigvis er dette borte på motorene i dag.

En nødløsning er å fjerne staget og vri spjeldene i åpen posisjon inntil videre.
Da dytter du øret fra topplokket ned og inn. Da slipper du eventuell motorfeillampe.

Ellers kan du prøve rep. satsen fra Volvo - men om spjeldene sitter fast må toppdekselet/innsuget av og spjeldskivene skiftes.

KristianH
19/11/11, 22:28
Ok. Øret som sitter på motoren er løst og kan dras frem og tilbake. Så hvis dette får stå i posisjon tilbake(bakover i kjøreretning) så er spjeldet åpent? Men i motsatt ende av dette staget sitter det i en elektromotor eller lignende? Skal armen på denne være helt stiv eller skal man klare å vippe på den uten altfor mye kraft?

Texascom
19/11/11, 22:33
Stemmer!

Armen på den er helt fast ja, om tenningen er på og du prøver å røre på armen knurrer motoren til deg. Den er PWM styrt.

KristianH
19/11/11, 22:44
Allright:)
Men hva er dette til og hvilken funksjon har det? Kan jeg bare sørge for at det står åpent til enhver tid så er alt iorden eller må dette kobles til elmotoren for at alt skal være riktig?

locked
19/11/11, 22:46
Det skal gi økt turbulens i innsugningskanal/forbrenningsrom for å gi ei bedre blanding av luft/diesel. I hovedsak for å redusere utslepp og støy :)

Tanken var i alle fall god! :)

Texascom
19/11/11, 22:51
Vet om flere som kjører med dette i konstant åpen stilling og lar motoren gå i friluft.. Funker helt fint!

Er jo en grunn til at det ikke sitter på dagens motorer ;)