PDA

Vis full versjon : Bremsene går varme



coche
17/11/11, 20:20
Har merket etter noen kjøreturer at det har luktet bremser når jeg har stoppet. Etter å ha kjørt en liten tur på 1 mil i dag var bremsene på høyre side varme. Varmest fremme. Har ikke bremset mer enn vanlig. Er det kaliperne som sannsynligvis er dårlige. Kan dårlig bremsevæske ha noe å si? Sjekket bremsevæska i høst, og den må skiftes ganske snart.

v70dude
17/11/11, 20:27
Vil da tro at en så dårlig bremseveske må byttes.. men du burde se på kaliperne også... så ikke de blir for varme å den pakkningen ryker også

coche
17/11/11, 20:38
Vil da tro at en så dårlig bremseveske må byttes.. men du burde se på kaliperne også... så ikke de blir for varme å den pakkningen ryker også

Hvordan kan man se på kaliperne om de er gåen og hvilken pakning snakker vi om?

v70dude
17/11/11, 20:59
du må da ta av kalipeteren å skru den fra hverandre, så inni der er det en ring

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/963.jpg

Der ser du to ringer eller stempler med en gummi pakning rundt, husker på den ene min måtte jeg DUSJE ned med silikonspray for å få den
til å skli inn å ut pga varme fra gåent hjullager

brynna
17/11/11, 21:11
Regner med at varmgang du skriver om er et resultat av at bremsene "henger" på. (klossene subber borti skiva)

Dette er sannsynlig pga treghet i sleider/glidepinner i kalipper eller treghet i bremsesylinder pga rust på stempel.
Enkleste er å demontere kalipper og smør opp bevegelige deler med kobberpasta.
Puss stempel med et fint sandpapir (type 300) og hon opp sylinder. Repsett finnes for pakninger og mansjett
Noe jobb med dette men det er en billig reparasjon som i de fleste tilfeller er vellykket hvis ikke stempel har omfattende gravrust

coche
17/11/11, 22:31
Takk for gode tilbakemeldinger!! Får ta meg den jobben å demontere da. Må jeg hos volvo for å finne reppsett eller får jeg det på mekonomen e.l. steder?

v70dude
18/11/11, 00:02
man får vell kjøpt reppsett på mekonomen, biltema evt bilextra :)

bortstun
19/11/11, 14:26
Tipper det holder med å ta av klossene, slip litt av på annleggsflatene på klossene slik at de ikke setter seg fast i kalipperne. ( skal sitte løst.) Å smør anleggsflatene med kobberpasta og sett sammen igjen. Press forsiktig stempel tilbake med egnet verktøy for å utelukke at det er der det er noe galt. Går de lett tilbake er de helt greie.

850GLTsilver
20/11/11, 20:24
Må som regel få smurt opp stemplene også.
Og da er dette repsettet noe man bør satse på.
Smør opp alle bevegelige deler som IKKE er i kontakt med skivene med plastilube (ATE) så blir det hele knall.


Tipper det holder med å ta av klossene, slip litt av på annleggsflatene på klossene slik at de ikke setter seg fast i kalipperne. ( skal sitte løst.) Å smør anleggsflatene med kobberpasta og sett sammen igjen. Press forsiktig stempel tilbake med egnet verktøy for å utelukke at det er der det er noe galt. Går de lett tilbake er de helt greie.

coche
02/12/11, 13:36
Nå har jeg endelig kommet i gang med å se på bremsene. Har pusset litt rust som var på stempelet. Er ett stempel og ikke to som det var et bilde av her lenger oppe (høyre forran). Når jeg presser inn stempelet synes jeg det går litt tregere enn hva jeg har opplevd tidligere. Har så smurt med kobberpasta. Så var det gummipakningen- hvordan skal jeg få den tilbake mellom stempelet og kaliperen. Har prøvd å presse det inn med flatt skrujern men det bare spretter ut igjen. Og uten pakningen går det vel ikke lang tid før det er fullt av skit der inne.

Joakim
03/12/11, 10:27
Har du skjekket om at det ikke er håndbrekket som henger litt?

Robert H.
03/12/11, 11:16
Nå har jeg endelig kommet i gang med å se på bremsene. Har pusset litt rust som var på stempelet. Er ett stempel og ikke to som det var et bilde av her lenger oppe (høyre forran). Når jeg presser inn stempelet synes jeg det går litt tregere enn hva jeg har opplevd tidligere. Har så smurt med kobberpasta. Så var det gummipakningen- hvordan skal jeg få den tilbake mellom stempelet og kaliperen. Har prøvd å presse det inn med flatt skrujern men det bare spretter ut igjen. Og uten pakningen går det vel ikke lang tid før det er fullt av skit der inne.

Jeg lurer på om ikke den må monteres før du monterer stempelet.

Robert H.
03/12/11, 11:21
Har du skjekket om at det ikke er håndbrekket som henger litt?

Håndbrekket virker ikke på fremhjulene på denne.....(men, på Citroen XM og Xantia virker håndbrekket fremme :) )

Joakim
03/12/11, 13:47
Håndbrekket virker ikke på fremhjulene på denne.....(men, på Citroen XM og Xantia virker håndbrekket fremme :) )

Haha, gikk litt fort når jeg leste det :p fikk ikke med meg at det var fremme:-P

coche
03/12/11, 14:19
Jeg har ikke demontert kaliperen. Bare pusset av stempelet. Da var det nok ikke lurt av meg å ta av pakningen da hvis den må på før sylinderen. Må kanskje demontere da. Men da må jeg vel skifte bremsevæske i samme slengen. Skal forsåvidt skifte snart uansett men har ikke kjøpt inn så mye. Har noe væske liggende. Hvor mye går det? Tror jeg har ca 1 liter.

brynna
03/12/11, 17:50
Tror at 1 liter er i underkant av det du må ha. Husk at bremser må luftes etterpå. Går med noe da også.

coche
03/12/11, 18:58
Tror at 1 liter er i underkant av det du må ha. Husk at bremser må luftes etterpå. Går med noe da også.

Fant litt mer bremsevæske men har det noe å si om det er forskjellige leverandører man bruker så lenge det er dot. 4? Eller er det domt å blande?

v70dude
03/12/11, 19:14
tror det skal gå bra, så lenge begge er dot. 4

coche
03/12/11, 20:35
Har nå testet bilen etter å ha smurt opp stempelet å det går fortsatt varmt, så da blir det ny kaliper tenker jeg.

v70dude
04/12/11, 09:06
Det er nok lurt da ja :)