PDA

Vis full versjon : Volvo 242 R1 forgassere



Lars Verde
17/11/11, 18:17
Tittelen sier vel sitt, har tenkt og starte på et prosjekt hvor jeg skal sette yamaha r1 forgassere på en volvo b230a motor, problemet er at jeg har noe erfaring med motor, men ikke nok. det jeg lurte på var om noen har noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette, hvilket grenrør feks, funker orginal?

Takk for svar :)

NikolaiB
17/11/11, 23:45
Regner med du skal bruke alle 4?Å så hvidt jeg vet finnes ingen originale b230 innsug for 4 gassere:) nei du får lage innsug selv tror jeg,artig om noen hadde gjort noe sånt!

Edit:Så nå at du skreiv grenrør,tenkte innsug av en eller anne grunn...men peis på!

Lars Verde
18/11/11, 08:41
Ja skal kjøre alle fire, tenkte litt på å kappe på grenrøret for og så bruke silikon overganger til hver forgasser, men vet ikke om dette kommer til å gå, noen som vet? :)

oar83
18/11/11, 08:47
Kan tenke meg at du ikkje får særlig effekt av å bruke 4 forgassere men kun et hinsides bensinforbruk. Men moro med et sånnt prosjekt då :)

Ola Moen
18/11/11, 13:22
Det funker nok. hvor store er de forgasserene? Diameter?
Utfordringen blir å få synkronisert dem, og laget en gassoverføring slika at alle 4 spjeldene går likt.
Justering av bensintilførsel må nok også til. Da får du sette på mutter lambdasonde på hver eksosport, og justerer AFR på hver enkelt sylinder med en Bredbåndslambda. :)


Kan tenke meg at du ikkje får særlig effekt av å bruke 4 forgassere men kun et hinsides bensinforbruk. Men moro med et sånnt prosjekt då :)

En henter bra respons og effekt på det om man justerer det riktig.
Spørsmålet er om størrelsen på spjeldene matcher innsugsporter. fire singelforgassere blir ikke noe annerledes enn f.eks 2 stk dobble 40mm Weber eller dellorto.

NikolaiB
18/11/11, 20:07
Ja skal kjøre alle fire, tenkte litt på å kappe på grenrøret for og så bruke silikon overganger til hver forgasser, men vet ikke om dette kommer til å gå, noen som vet? :)

Du mente innsug altså:) lag selv:) du må jo tette igjen kjølevannskanalene som går til innsuget,men det blir det minste problemet:) Er det et stag som går igjennom alle gasserne som styrer alle spjeldene,eller er det wire til hver enkelt?

volvo242
18/11/11, 20:44
R1 har mikuni 40mm, cv gassere.

Gasserne er vakumstyrt og trenger antageligvis ikke stort mye annet en nye dyser får å funke ok på volvo`n.

gasswire med sån T "greie" på enden (ala sykkelbremser) alle spjeldene står på samme stag så det er ikke noe å tenke på :)

De flower noe ala 46mm weber/dellorto mener jeg å huske! (gasserne på mc`n min er 4x42mm og flower bedre en 50mm weber, ettersom de ikke har halsringer)

Silikonslanger funker ikke mellom innsug og gassere da bensinen løser de opp over tid! Holdt ca 1 måned på sykkeln min ;)

Martin.S
18/11/11, 20:47
Først og fremst det er ikke et grenrør du skal lage det et en innsug. Og du kommer nok langt på vei med å kjøpe innsug nr. 2 fra denne siden http://www.pedersens-racing.no/bil/innsug/

NikolaiB
21/11/11, 18:18
Der har du og en mulighet,men med den prisen ville jeg heller prøvd å lage noe selv hvis du har tilgang til litt verktøy og maskiner + sveiseapparat.Blir litt morsommere og da,men du burde finne ut hvor lang innsugene burde være og slikt.

Lars Verde
22/11/11, 00:06
Jeg har helt ærlig ikke tenkt så langt ennå, er litt noob på området, men har kompiser med mye mekke erfaring(hvor av flere er mekanikere). Tenkte litt på å bygge om det gamle innsuget til b230a, men det kan kanskje bli litt problematisk, jeg ikke. Grunnen til at jeg la inn denne tråden var for og få litt tips og hint til hva jeg kan gjøre, så tusen takk for det :) Hvis noen har noen tips til hvordan/hva jeg kan gjøre for og få til det med gasswirene så hadde det vært supert. Noen som har anelse om hva effekt og bensin forbruk med 531 topp og litt nye kammer og nytt eksos anlegg?

turb00le
22/11/11, 05:39
Vedr innsug så få skjært ut en flens i svartstål som passer toppen og kjøp litt ymse rør. Brenn det sammen så det passer og fyll på med sveis så du får matcha det mot både topp og gassere.
Sikkert mange som begynner å gråte over det å bruke svartstål til innsug, men det er jo så mye triveligere å jobbe i når en ikke kan sveise alu, billigere og vekta blir ikke noe å krangle om på gasserinnsug.

BTW: En 531 topp på lik linje med alle volvo 8V topper er singelkam.

Lars Verde
22/11/11, 13:29
Så du tenker og kappe til og så sveise på noen nye rør på innsuget? eller misforstod jeg helt nå? :P

Ja jeg vet at den er singelkam, men vil bensinforbruket være veldig mye høyere en effekten?

Er det noen som har noen andre tips til å få mer effekt ut av b230a motoren som ikke er alt for dyrt?

http://zyrex.org/gallery/d/88487-4/PC150236.JPG

Tenkte på å kappe så jeg sitter igjen med fire single rør, men blir dette for kort eller kan det gå?

turb00le
22/11/11, 16:53
Tror ikke du får det til å passe på ett vettig vis. Lettere å sveise opp ett nytt.
Hvis du kan bruke noen slanger over mot gasserne så trenger du en flens i svartstål, en halvmeter-meter med rør og noen bend å kappe i filler. Så sveiser du opp innsuget og porter det innvendig. Da får du gasserne der du vil ha de.

Lars Verde
22/11/11, 22:46
Hva med og kappe opp, så sveise på fire stålrør i syrebehandlet stål, for så og koble gasserene til disse, blir det bare vanskeligere? vet liksom ikke helt hvordan jeg skal lage et nytt innsug.
Kommer sikkert til å høres dumt ut, men hva mener du med en flens og en bend :P ?

volvobrage
23/11/11, 12:57
Hva med og kappe opp, så sveise på fire stålrør i syrebehandlet stål, for så og koble gasserene til disse, blir det bare vanskeligere? vet liksom ikke helt hvordan jeg skal lage et nytt innsug.
Kommer sikkert til å høres dumt ut, men hva mener du med en flens og en bend :P ?

spørs om detta er eit prosjekt du skal vente litt med:)snakk med folk, les på nettet, osv..Er mykje og lære rundt om så kan du jo planlegge detta i teorien framover til du har fått litt meir kunnskap?er ikkje berre berre og få det til og funke heller:)

Lars Verde
23/11/11, 15:25
Det er det som er planen, nå samler jeg bare kunnskap og prøver og få ideer. Tusen takk for alle forslag jeg setter veldig pris på det og hvis det kommer noen fler så hadde det vært supert :D men hva syntes du om ideen om og kappe ned til du bare sitter med en plate nesten med skruehullene nesten for så og sveise på rør? jeg har skrudd bil før og kan sveise til en hvis grad og har kompiser som er mekanikere som gladlig hjelper meg, men vil fortsatt klassefisere meg selv som nybegynner :P

NikolaiB
23/11/11, 23:40
Bruk heller pengen på skikkelig material å alt det andre du trenger isteden for en 531-topp til min. 1500,-:) den koster mer enn det smaker på slik enkel sugemotor-trimming:)

Lars Verde
24/11/11, 08:07
Ja, jeg har tenkt tanken, men to weber forgassere blir fort 5-7 tusen og R1 gassere 100 dollar, også er det jo litt morsomt også :P

NikolaiB
24/11/11, 16:43
Ja drit i weberne,vil se det her fungere:D mente at en 531-topp gir deg lite glede til den prisen med dette motoroppsettet:)

Lars Verde
24/11/11, 20:06
Okei, trodde den ga bedre flow, Ja helt enig weber er bare dyrt og drekker som bare faen. Ser ganske fett ut det her veit jeg: http://oldschool.co.nz/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=8961

Skulle likt og sett og hørt den v8ern kjøre :D

NikolaiB
24/11/11, 20:27
Den flower vistnok bedre,men som sagt tror jeg det koster mer enn det smaker,pris kontra effekt..Folk henter bra mye hester på b230-blokker med en lett modda 530 topp:)
Fy faen,fikk lyst å gjøre noe lignende selv nå når jeg så den v8ern:D

Lars Verde
24/11/11, 20:46
Okei, hva tenkte du å modde på 530en da?
Ja veit ser helt sjukt ut :D

NikolaiB
24/11/11, 23:23
Planing,porting,større ventiler feks.,men kan bli kostbart å få gjort maskinarbeidet hvis du ikke kjenner noen.Porting krever jo en del forskning,men er jo som sagt bare en måte å lære ting på å det er å prøve,lese seg opp og prøve løs på en billig 530-topp som det florerer av:) Men med disse gasserne,kvassere kam,og et 4-2-1 grerør med 2,5''eksos må det jo bli litt mer liv i maskinisten!:)

Lars Verde
25/11/11, 08:12
Det høres bra ut, gleder meg til dette blir ferdig. Er det noen der ute som har en anelse om hvor mye hester jeg kan bli liggende på? og hvor stort bensinforbruket blir? :D

Kohler
29/11/11, 04:19
4 single gassere funker som bare faen for å si det mildt, en kompis hadde det i bilcross bilen sin =) Var dog ikke R1 gassere men Snøscooter gassere, Brukte bare orginal fordeler til snøscooter gasswire for å løse problemet med volvo sin enkle gasswire =)

Lars Verde
29/11/11, 09:10
Drekker det mye eller? :P

Ola Moen
29/11/11, 21:44
Riktig justert så bruker det ikke mer bensin enn hva den normalt sett vil bruke. "Litt ekstra" kan du nok regne med ettersom
det blir en fryktelig morsom motor å kjøre med. Forbruk avhenger av kjørestilen og hvor tung høyrefoten din er :)
En motor som er optimalt justert har totalt sett lavere forbruk ved normal kjøring enn en standard-motor, selvom om den er litt trimma. Det er iallefall en personlig erfaring. Så kan andre få mene sitt om den saken :D

Lars Verde
29/11/11, 23:08
Ja det var noe sånt jeg håpa på, men han kompisen din brukte snøskuter gassere? hvordan lagde han manifolden og ordna det med gasswiren? Har hørt det er ganske sjuk gassrespons, stemmer det eller? :D

NikolaiB
30/11/11, 06:45
Er det wire så ender den jo i en wire i en slags kobling,å da er det jo bare å lage en ''stopper'' til den wiren så den holder seg fast når du trår på gassen:) Lettest er de gasserne som har et stag som styrer alle spjeldene å har en gasswire.Frista å slakte min 4-sylindra Yamaha V-max 4 800 snøscooter nå...

Lars Verde
30/11/11, 07:11
Ja, r1 gasserene har vel et stag gjennom alle, men har du noen tips til manifold :) Haha ja mye fetere med grom 240 :P

NikolaiB
30/11/11, 23:45
Kjenner du noen med sveiseapparat?Bruk innsugspakning som mal å få skjært ut det av en 12mm alu-plate feks,beregn hvor lange hvert enkelt innsugsrør måp være,og optimal indre diameter,så sveis de fire fast å bruk innsugs-slange til å klemme fast gasserne med:) Skjønner du hva jeg mente?Altså du trenger ei plate og 4 rørstumper.Nå vet jeg ikke hvor du burde hente vakum til bremsekraftforsterker på et sånt innsug,du kan jo feks drite i det å kjøre med kjøttbremser;)

volvo242
01/12/11, 00:00
vakum til bremsekraft forsterker kan du hente ut ved å gjøre følgende:

- sveis på 1 nippel på hvær runner mellom gasser og topp (typpe 6-8mm eller noe sånt holder sikkert)
- lag en vakumstasjon med 4 nippler inn og 1 større ut (evnt kjøp)
- Legg slanger fra runner`ne til vakumstasjonen, og en slange fra vakumstasjonen til bremsekraftforsterkeren

Lars Verde
01/12/11, 12:01
Ja var noe sånt jeg hadde tenkt, bare et par spørsmål, hva mener du med runner?:P og hvordan skal jeg få samla slangene fra hver enkel gasser? :D

Mr. Crepsley
01/12/11, 14:08
Runner er innsugsrør. du har 4 runnere og et plenum på et innsug for 4 syl. motor.

Han over deg sier hvordan du kan gjøre det, 1 slange fra hver runner inn på en vakumstasjon, og derifra til bremsekraft forsterker.

Lars Verde
01/12/11, 20:46
Ja det hørtes smart ut :) var noe sånt jeg hadde tenkt, tenkte først et rør som gikk gjennom alle sammen til en nipple på den siste, hvordan tror du det kan fungere?

Lars Verde
12/03/12, 20:19
Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få stilt inn gasserene? :)

fordlife
15/03/12, 00:29
det må du jo ta når du har fått montert dette....

Lars Verde
15/03/12, 12:14
Ja, bare tenkte sånn at jeg kan få planlagt alt sånn at alt går fortere når jeg setter inn motor