PDA

Vis full versjon : Biltemas Hjullager



YMK
16/11/11, 21:35
Hvor dårlig kan disse være da?
Vi monterte 2 slike foran på V70N på torsdag, idag (onsdag) er det stor slakk i disse :(
Tenkte å reklamere på disse, men skal man gidde å ta jobben med å montere nye fra Biltema?
Kan disse evt monteres feil?
Noen andre med dårlige erfaringer?

Tom K
16/11/11, 22:31
Da har dere garantert gjort noe galt,

YMK
16/11/11, 22:37
Mest slakk i høyre da, men hva i all verden kan man gjøre galt under monteringen av disse foran?

angerman
16/11/11, 22:56
skal mye til å montere galt. men styr unna alt som er av biltema bildeler. eneste en kan handle på biltema er verktøy(med 10 års garanti) og alt det andre juggelet de selger. men ikke bil deler. støtdempere som ryker etter 2-3 dager osv.

YMK
16/11/11, 22:58
Men er de andre som selger lager noe tess da?
Eller er det kun orginalt til 2800,- pr stk som gjelder?

Vatnehol
16/11/11, 22:58
er jo nesten umulig å gjøre noe feil med montering av hjulager her. er jo bare fem bolter, pluss hjulet. dårlig lager fra biltema. reklamer. få tilgode lapp som du kan bruke på annet om de ikke vil gi tilbake penger.
jeg kjøpte fra www.fcpgroton.com kjørt snart 20 000km på de, forsatt like fine. var vel rundt 700 kr

lilleulv
16/11/11, 23:22
38tusen km på hjullager fra biltema, har vell flaks,

Vatnehol
16/11/11, 23:45
kanskje de hadde en god dag på fabrikken :p
jeg har ingen erfaring med biltema lager, jeg kjøpte ett sett fra partsforvolvosonline og, som var levert av scantech som er fra sverige, har veldig mye bra, men de var slakk fra starten av.

da90el
16/11/11, 23:49
Unngå Biltema sine hjullager! Byttet hjullager bak på en vectra for ikke så lenge siden, og etter 25 km gikk lageret tørt og begynte å bråke.

aarnes
17/11/11, 09:07
Mye rare erfaringer her.
jeg (og flere bekjente/venner) kjører på biltemahjullager.
det er jo SKF som har produsert de, og mine har nå rullet 40000km, uten antydning til slitasje/ulyd.

Sikker på at det er hjullagerene som er slakke og ikke noe annet?

850GLTsilver
17/11/11, 12:24
Har selv to biler som ruller på hjullager kjøpt på Biltema, av merke FAG forøvrig.
Den ene har jeg rullet på Ca 200 000 kilometer på det ene paret.
Den andre bilen har fått sine såpass nylig at de kun har noen tusen kilometer.

Men stor slakk i lagerne? Du er sikker på at det er i lagerne det glipper?
Brukte du de gamle boltene for å feste lagerne? Locktite?

Uansett: Tar du med deg de lagerne til Biltema, så får du uansett full retur på de om du vil. Aldri noe tull med de.

Kunne du lagt ut bilde av disse lagerne her inne?


Hvor dårlig kan disse være da?
Vi monterte 2 slike foran på V70N på torsdag, idag (onsdag) er det stor slakk i disse :(
Tenkte å reklamere på disse, men skal man gidde å ta jobben med å montere nye fra Biltema?
Kan disse evt monteres feil?
Noen andre med dårlige erfaringer?

YMK
17/11/11, 19:33
Har ikke demontert enda, men kan ta bilder når de er av.
De nye lagrene ble montert med de gamle boltene, da de var av betraktelig mye bedre kvalitet.
Mener de boltene som fulgte med ikke passet slik de burde.

Forfall
06/12/11, 19:09
Det er helt korrekt som mange her mener. Kulelager/rullelager etc fra biltema er like bra kvalitet som original. Det er mest sannsynlig FAG eller SKF. Biltema produserer ikke egne lager.
Hvis noen prøver å inbille deg noe annet så er det bare fjas. Er industrimekaniker av yrke og har montert noen tusen lager i løpet av over 20 år i yrket.

iPaal
06/12/11, 19:24
Det er helt korrekt som mange her mener. Kulelager/rullelager etc fra biltema er like bra kvalitet som original. Det er mest sannsynlig FAG eller SKF. Biltema produserer ikke egne lager.
Hvis noen prøver å inbille deg noe annet så er det bare fjas. Er industrimekaniker av yrke og har montert noen tusen lager i løpet av over 20 år i yrket.

Men mye av Biltema sine ting er "2 sortering" Uansett, jeg stiller meg litt underlig til hvorfor bildelene skuller være av god kvalitet når man ser hvor mye "søppel" de selger der. Se feks på el-materiell. Du får ikke en klok elektrikker til å sette opp noe sånt. Syklene de selger er skikkelig dårlig. Verktøy er en av de få tingene jeg kan si er av ok kvalitet.

Kjøp heller hos Auto Trailerparts (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31593219) til biltema priser.

nordan27
06/12/11, 20:03
Husk at det ikke finnes 2 sortering på hjullager fra skf eller fag!!!!! biltema lager ikke lager selv og det er ikke mange leverandører av lager! så her er det gjort noe veldig feil !

iPaal
06/12/11, 20:26
Inntil det motsatte er bevist tror jeg verken SKF, FAG eller TIMKEN produserer lager til Biltema. Og jo...i alle fall SKF har flere sorteringer. Jeg har selv besøkt en av fabrikkene. Som de fleste andre merker produserer de feks en kvalitet som heter C3. Da er det en gitt tolleranse på kulene for at det skal være litt mer slark på kulene. Dette for at de skal tåle høyere varme. Og det er flere sånne sorteringer. Forresten en ganske artig måte de forskjellige toleransene sorteres på. Har en kontakt person hos SKF jeg har sendt en mail til og spurt om de produserer til Biltema. Mulig dette er informasjon som ikke kan gis ut, men verdt et forsøk :-)

Det er flere produsenter av kulelager i feks Asia. Øst Europa har også noe.

Forfall
06/12/11, 20:57
C3 har ingen ting med 1, eller 2. sortering å gjøre. Det er en betegnelse på en spesiell type lager med en helt spesiell egenskap. Eksempelvis har 6203C3 en helt annen egenskap enn hva 6203 har.
Et hjullager blir ikke laget i flere forskjellige versjoner hos SKF (eller Volvo som det først het). Disse etterbetegnelsene (som f.eks C3) er mest interresant for industrien der lagere jobber under mer ekstreme forhold enn hva tilfellet er i en bil.
Kjøp deg et lager på biltema og sjekk ytterringen. Der står det etset inn hvilken type lager det er og fabrikanten.

Jeg har også vært på SKF fabrikken i Gtbg noen ganger samt noen kurs.

Skal bli gøy å se hva din kontaktperson svarer. Sier han at det ikke finnes SKF lager på Biltema ( og heller aldri har vært det) så er det to alternativer. Enten ljuger han så det renner eller så kan SKF saksøke Biltema. Jeg har selv kjøpt SKF lager på Biltema flere ganger.

iPaal
06/12/11, 21:23
Mente ikke at C3 har noe med 1 og 2 sortering å gjøre. Men vil bare spesifisere at de har forskjellige kvaliteter/sorteringer. Jepp, dette er spesifiaksjoner mest for industri. C3 har ikke en helt annen egenskap enn et vanlig standard lager. De er faktisk veldig like, men som jeg nevnte er ofte temperatur avgjørende for om man velger C3 eller C4. Dette fordi det har en annen toleranse (større) som takler utvidelsen av metallet ved varme.

Jeg har kjøpt lager på Biltema....det var "no name" lager. Sto bare typenummer som feks 6302. Står det SKF på en lager hos Biltema er det selvfølgelig et skf lager. :-) Men de hjullagrene jeg har sett fra Biltema har det aldri stått SKF på.


The total internal clearance is the amount that one ring can be displaced relative to the other ring, either radially or axially. The radial clearance is the total clearance between the raceway and the rolling elements - measured normal to the bearing axis. The clearance changes with the expansion or contraction of the bearing rings. The axial clearance is the total amount that one ring can be displaced relative to the other in an axial direction.

In ball bearings, as the radial clearance increases, the axial clearance increases as well. The more room between the balls and the rings (radial clearance), the more the elements can shift in relation to each other. Generally, internal clearances are designated from C1 (the tightest) through to C5 (the loosest or largest). The 'normal' clearance is CN, a range sitting between C2 and C3. It is worth noting that if the bearing clearance is not stated in the bearing reference it can be assumed to be normal clearance. With a higher clearance there is more tolerance of thermal expansion effects on the rings and rolling elements. When noise and vibration must be restricted, lower clearances are necessary. Ultimately the specific application and operating conditions determine the appropriate internal clearance. For example, paper-drying machines that operate under hot conditions usually need C3 and C4 clearances. The severe vibration in vibrating screens normally means that C3 and C4 clearances are required.

Ola Hagen
06/12/11, 21:53
Har kjørt med Biltema hjullager og bærebru, komplett på begge sider fra Biltema i allefall 20 000km og de funker greit, bilen går daglig og ingen slark har forekommet, enda.

Men så bytta jeg kulebolt på den ene siden under spindel fra Biltema og jeg brukte de skruene som fulgte med og de knakk av.... :( men fekk da skrudd løs spindel og sveiset på ei mutter'n og fekk skrudd ut restene. Enten så var det noe feil med skruene eller så skulle jeg nok ikke brukt de. Klarte å brekke av skruene med vanlig fastnøkkel.

Men brukte oppatt de originale skruene som satt på den gamle kulebolten og de holder i massevis i forhold til Biltema skruene som fulgte med..

Dette ble gjort på min 2002 v70.

lilleulv
06/12/11, 22:04
Har også fått mye km på biltema lager, uten noe prob, dette ble ikke kjøpt for at jeg er kjip, men biltema var de eneste som hadde lager når jeg trengte de, å ikke kunne vente over ei helg, aner ikke hvem som har produsert dette, kan sjekke på det jeg har liggende til andre siden,,

iPaal
07/12/11, 17:00
Da har jeg fått svar av SKF. Jeg sendte mail til kundeservice hos SKF i stedet for min kontakt. Jeg fikk svar om at mailen ble videresendt til rette person. Deretter fikk jeg understående mail av Sales Manager for SKF Automotive Division. Om noen ikke tror denne mailen er det bare å dumpe mail adressen sin i PM så skal jeg videresende mailen :-) Biltema selger IKKE lager produsert av SKF.

Case Closed :rolleyes:



Heisann!

Jeg kan bekrefte at SKF Norge ikke har avtale med Biltema om salg av noen som helst lagertyper fra SKF.


VH

xxxxxx xxxxxx
Sales Manager Norway

Automotive Division
Vehicle Service Market

SKF Norge AS
Ole Deviks vei 44 P.B 6591 Etterstad
N-0607 Oslo, Norway
Tel: +47 23 18 29 xx
Mobile: +47 91 59 6x xx
E-mail:xxxxx.xxxxx@skf.com
Please visit our web site: www.vsm.skf.com

aarnes
07/12/11, 17:18
Husk at Biltema får varer fra Sverige. Så egentlig er infoen du kommer med irrelevant. Såkalt skf Norge ikke har avtale med Sverige :)

Forfall
07/12/11, 17:22
Mulig de ikke har noen avtale pr i dag etc. Er ikke sikkert Biltema har lager fra SKF i dag heller. MEN de har solgt det! DET er jeg 1000% sikker på ettersom jeg har handlet det selv. Nei, det ligger ikke i originalforpakninger, men det stod like forbanna SKF på lageret.
For hva jeg vet så kan Biltema kjøpe lager fra andre enn SKF. Husk det finnes mange grossister.

Forfall.

iPaal
07/12/11, 17:29
Husk at Biltema får varer fra Sverige. Så egentlig er infoen du kommer med irrelevant. Såkalt skf Norge ikke har avtale med Sverige :)


Nei, for SKF lager som selges i Norge SKAL gå via norsk grossist. Bortsett fra direkte til sluttbruker. Men jeg kan selvfølgelig sende en mail til SKF i Sverige også :-)

Mail sendt :)

YMK
08/12/11, 00:35
Begge lagrene er demontert, og begge har vært MEGET varme!! De var blå på farge.
Kan nesten virke som om de ikke har hatt noe fett i seg??
Begge er blitt bytta inn, og er henta nye hos Volvoforhandleren (Biltema har faktisk ikke enda fått nye på lager)
Ingen slark etter 1000km nå iallefall :) Men dyrt ble det :S


Og med de nye lagrene fulgte det en bitteliten tube med fett, men karen på delelagret kunne ikke svare på hvor denne skulle brukes?

da90el
08/12/11, 02:14
Har vært borti at enkelte bruker ekstra fett i lageret før det monteres så man er sikker på at hele lageret er 100% smurt. Sikkert det den tuben er til.

R.G
08/12/11, 08:03
ser dere diskuterer biltema lager.


ang skf norge. dem vet ikke att biltema får lager fra skf sverige. pga dlene blir levert fra skf fabrikant til biltema hovedlager som er i sverige og deretter til butikkene i norge. og hvis dere har tilbringt en goddel foran tv på discovery, så ble det lagt merke til en ting på sachsfabrikk, og lagerfabrikk. da deler skulle pakkes så kom det forskjellige emballasjer. en annonym til billig sjapper, og en det sto sachs på, og skf og bla bla bla. må ikke tro biltama har sin egen jugelfabrikk el. blir for dumt.


kjøpte engang biltema lager, og på lagerring sto det skf og delenr. detta var ett skf lager. vet også av en til her inne som fikk det til sin 760. til bakaksel (uavhengig fjøring), hjullageret der. dette var skf lager.


jeg var i tvil og kjøpte to stk lager på MECA, pga sabla gode rabatter. og jeg kjøpte ett på biltema for å sjekke. fikk skf på MECA og skkf på biltema. sto akkurat det samme på lageret.


dere må ikke tro biltema plukker aut alle lager fra innpakking og får en slave til å stå å trykke på logo på lagera hvis dere tror det er fake.


og en anna ting, vet dere ikke hvor strenge krav det er på sånt??? biltema kan ikke selge juggelvare av hjullager, da hadde dem blitt saksøkt for lenge sida. pga skal holde krava produkta der også.


ang trådstarter, så tror jeg han har gjort noe feil, eller att det er noe anna feil med forstillinga hans. skal ikke gå an å få slarket lager etter noen dagers bruk.

Friksen
08/12/11, 08:04
At biltema selger SKF lager er ikke usannsynlig da dem kjøper vel inn i gigantisk stort innkjøp har jeg forstått riktig!?! Men dem har ikke noen fast avtaler med noen aktører.

Har stor tro på feil montasje av lager er den vanlige feilen så sant det blir ulyder etter få mil..

Det skal være rent og alt må dras riktig til og med moment om du ikke har det i hånda :-)

R.G
08/12/11, 08:09
men som alle vet så nytter det ikke å diskutere biltema innpå her. ingen har eksakte svar på biltema og ingen vet noe om biltema. ikke jeg el.

Vatnehol
08/12/11, 08:42
du skal smøre inn aksel tetningnen med griset :)

har de vært blå så er det tegn på enten slakke eller ekstrem treighet i lageret. søppel er det ihvertfall. ikke engang det originale mitt som var som ei kjøttkake når jeg tok det ut var blått.

er ikke mulig å åpne lageret å smøre det "ekstra" som da90el uten det tar noe skade.

Ketil
08/12/11, 09:36
Litt off topic!
Men ingen som er glad i bilen sin kjøper vel deler fra biltema? ;)
Er iallefall 100% sikker på at det ikke skal monteres produkter fra biltema på min kjære Volvo hehe.
Enten så kjøper man skikkelig brennevin på polet eller kjøper man fra den store hvite dunken og ser hva som skjer. Kan gå bra, kan bli blind. Så er det bare og velge det man selv ønsker :)

Sjakalen
08/12/11, 09:46
Litt off topic!
Men ingen som er glad i bilen sin kjøper vel deler fra biltema? ;)
Er iallefall 100% sikker på at det ikke skal monteres produkter fra biltema på min kjære Volvo hehe.
Enten så kjøper man skikkelig brennevin på polet eller kjøper man fra den store hvite dunken og ser hva som skjer. Kan gå bra, kan bli blind. Så er det bare og velge det man selv ønsker :)

Og du snakker på bakgrunn av lang og bred erfaring med de hjullager Biltema selger?

R-M-I
08/12/11, 16:57
Lager er det vel rimelig kjendte leverandører på også på Biltema... Bare å sjekke merke på dem når du kjøper det, så ser man fort hvem som har produsert lageret du evt skal ha :)

da90el
08/12/11, 17:57
er ikke mulig å åpne lageret å smøre det "ekstra" som da90el uten det tar noe skade.

Tenkte ikke på at det var et lukket lager det var snakk om :)

iPaal
08/12/11, 18:53
men som alle vet så nytter det ikke å diskutere biltema innpå her. ingen har eksakte svar på biltema og ingen vet noe om biltema. ikke jeg el.

Det er derfor jeg sender mailer til SKF og spør om dette. Nettopp fordi jeg vil vite. Leverer Biltema SKF lager kjøper jeg lager der neste gang. Er det kinavare styrer jeg unna. Venter fortsatt på svar fra svenskene.

Dimmur
08/12/11, 20:21
Netopp dette som Norske importører i en mengde bransjer er forbannet på. Veldig sannsynlig at SKF Norge har enerett på å importere og videreselge SKF lager i Norge, men at Biltema omgår dette ved å kjøpe de i store kvanta andre steder i verden for så å rebrande de med sitt eget navn. Vært borti mange eksempler av dette i alt fra elektronikk til bil og entreprenørbransjen.

Og ja, jeg har også sett SKF lager på Biltema.

Og det glemte jeg, den lille fettuben skal brukes til å smøre inn annleggsflaten på lageret inn mot girkassen.

iPaal
08/12/11, 20:50
Om Biltema selger SKF, TIMKEN osv eller ikke........er lageret produsert av SKF står det SKF på det. SKF produserer ikke lager med rebranda navn på. Embalasje er lov å bytte. Men som tidligere skrevet her......det er ikke verre enn å se hva som står på lageret. En ting er HELT sikkert. Biltema selger IKKE uekte varer som det finnes mye av i ASIA og ØST EUROPA. Står det SKF eller TIMKEN på det man får levert over disk så kan man være helt sikker på at det er det. :-)

lilleulv
08/12/11, 22:54
nå som volvo er kinabil,, så blir det vell bra med kina deler,, har fått orginaldeler som har vært søppel også,, til 5ganger prisen,, det kan være feil med alt,

Dimmur
08/12/11, 23:05
Når jeg skrev rebrandet så mente jeg innpakningen ja.

Leste også en innterresant diskusjon på jagrullar.se ang. Volvo originaldeler kontra de som satt på bilen når den blelevert ny. Mange som har inntykk av at selv om de kjøper originale volvodeler holder de vesentlig kortere enn delene som satt på bilen fra den var ny. En kompis av meg har hatt en 945 i 10-15 år. Originaleksosannlegget holdt mange år, men når han måtte bytte holdt det bare et par år før det var rustet helt i filler.

iPaal
08/12/11, 23:28
Kan en av årsakene til det være at bilen stadig blir mer slitt og mindre tight som igjen gjør at ting slites lettere?

Vatnehol
09/12/11, 10:01
det er jo helt klart, jo mer slakke i alt jo fortere slites den delen som holder det tight i hop.

men så er mange ettermarkeds deler meir pinglete enn original. ser man på det som ipdusa som er better enn oe, så ser du klart forskjell på at det er forsterket.

som nevnt eksos anlegg. originale er jo grisetykt, pluss en spesial legering som gjør det ikke ruster før etter mange år, kjøper du nytt original anlegg fra simons da er det vanlig stål legering og tynnvegget -> dermed varer ikke like lenge.

alecxz
09/12/11, 11:16
Men mye av Biltema sine ting er "2 sortering" Uansett, jeg stiller meg litt underlig til hvorfor bildelene skuller være av god kvalitet når man ser hvor mye "søppel" de selger der. Se feks på el-materiell. Du får ikke en klok elektrikker til å sette opp noe sånt. Syklene de selger er skikkelig dårlig. Verktøy er en av de få tingene jeg kan si er av ok kvalitet.

Kjøp heller hos Auto Trailerparts (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31593219) til biltema priser.

2 sortering på hjullager? Er ikke treverk vi snakker om nå vel:)

iPaal
10/12/11, 09:12
2 sortering på hjullager? Er ikke treverk vi snakker om nå vel:)

Hvis du leser litt om Biltema vil du finne ut at Biltema gjør sine egne kvalitetskontroller. Dette er en av årsakene til at produsentene kan selge billigere deler til Biltema. Kvalitetskontroll koster penger, MYE penger. Og det som ikke blir kvalitetsikret av produsent er 2 sortering. 2 sortering er ikke nødvendigvis dårligere enn 1. Det finnes også en 3 sortering. Og hvis jeg bruker SKF som eksempel der er det lager som det "skjer noe" med gjennom produksjonen. Feks lager som blir liggende i en maskin når en av maskinene kræsjer. I SKF sitt tilfelle er jeg ganske sikker på at dette er lager som kastes.

iPaal
10/12/11, 09:20
nå som volvo er kinabil,, så blir det vell bra med kina deler,, har fått orginaldeler som har vært søppel også,, til 5ganger prisen,, det kan være feil med alt,

Det er STOR forskjell på seriøse aktører i Kina og "underground" fabrikker som tenker bare penger og ikke kvalitet. Kina har masse bra fabrikker, men de har også masse dårlige. Vi omgir oss daglig med Kina produkter av både bra og dårlig kvalitet.

hanso
10/12/11, 10:30
Det er ingen tvil om at Biltema generelt sett selger MYE drit.
Men når det kommer til lager og forstillingsdetaljer så har i allefall jeg erfart over en 15 årsperiode at pris og kvalitet stemmer godt overrens. Og som oftest i mitt tilfelle har biltema vært bedre kjøp enn originalt og mekonomen.
Men bremsedeler fra biltema ligger jeg laaaaaaangt unna!!!
Jeg kjører nå på to biltemahjullager framme og snart (forhåpentligvis i dag) biltemabærekule.

Ola Hagen
12/12/11, 17:45
Jeg har kjøpt turbo og mye forstillingsdeler på Biltema. Og en gang så ble jeg med en kamerat bak disken på dele agerer og det er mye der som har kjente fabrikatnavn.

Må jo også huske at fabrikker har rettigheter til navn de bruker på deler, hvis man setter skf på en eller Anna jukse lager så blir det bråk.

Så Biltema er ikke helt ute på jordet etter min mening, men hvis dere er i tvil så kan dere dra på Biltema og be om å se varen, evnt stempelen av navnet på delen. Det har dere lov til.

Runet
17/12/11, 00:48
"Bytt ikke bort din Volvo bit for bit", het det før. Men det var da Volvoen var Volvo fra starten.
Volvoen er idag stort sett noen biter med alu fra Norge, litt el-komponenter fra Tyskland og mye av det andre fra Asia.
Så hva man bytter eller erstatter nå er ikke lett å si.
Parallellimport feks av SKF og andre kjente merkevarer er ikke ulovlig og skjer selvsagt hele tiden. Jeg sprengte selv prisnivået på slutten av 80-tallet på engangspennen BIC i Norge fordi det var billigere å kjøpe paller med sånt fra tyske handelshus istedet for fra Rich Andvord som hadde "enerett" på norgeimport. BIC er jo dyrt igjen, så noen burde ta storeslem der igjen.
At Biltema er store på Asia og drittimport er ikke tvil om, men jeg takker dem nesten hver dag likevel fordi de trengs for å holde "monopolene" litt i tøylene.

locked
18/12/11, 14:02
Når jeg skrev rebrandet så mente jeg innpakningen ja.

Leste også en innterresant diskusjon på jagrullar.se ang. Volvo originaldeler kontra de som satt på bilen når den blelevert ny. Mange som har inntykk av at selv om de kjøper originale volvodeler holder de vesentlig kortere enn delene som satt på bilen fra den var ny. En kompis av meg har hatt en 945 i 10-15 år. Originaleksosannlegget holdt mange år, men når han måtte bytte holdt det bare et par år før det var rustet helt i filler.
Les: økt saltbruk...

YMK
18/12/11, 14:35
Lagersett nr 2 (Fra volvo) er montert og kjørt 3000km nå, ingen slark eller andre problemer.
Er vel bare å konkludere med at man har vært uheldig med det første lagersettet. Og BT har jo faktisk uten å diskutere gitt pengene tilbake, så de skal ikke svartmales helt ifra vår side :) . Vet om mange deleleverandører som hadde kranglet på slike saker, og ikke ville gitt kunden pengene tilbake.

ANg. kvalitet på BT, ta en titt på "kyllingbeina" de leverer, dær er ofte torx-hullet i bolten meget dårlig. TItta igjennom 6 sett ifjor før jeg fant ett som verktøyet gikk inn i...

Friksen
19/12/11, 10:31
Litt off topic!
Men ingen som er glad i bilen sin kjøper vel deler fra biltema? ;)
Er iallefall 100% sikker på at det ikke skal monteres produkter fra biltema på min kjære Volvo hehe.
Enten så kjøper man skikkelig brennevin på polet eller kjøper man fra den store hvite dunken og ser hva som skjer. Kan gå bra, kan bli blind. Så er det bare og velge det man selv ønsker :)

Slike utspill er unødvendig, kvaliteten er nok ikke den samme men her er det nok mange som er i etableringsfasen og mange av oss har en bil som kanskje ikke verdt og bruke mange titusener på. Siterer dette pga ser at du har en "dyr" bil og skjønner deg med kjøp av deler men du kan ikke snakke for alle!
Jeg selv synes det morsommere med billi biler som jeg kan kjøpe og selge etter og ha mekka litt på dem..Ergo bytte mye for lite penger..

mister j
20/12/11, 13:09
Slike utspill er unødvendig, kvaliteten er nok ikke den samme men her er det nok mange som er i etableringsfasen og mange av oss har en bil som kanskje ikke verdt og bruke mange titusener på. Siterer dette pga ser at du har en "dyr" bil og skjønner deg med kjøp av deler men du kan ikke snakke for alle!
Jeg selv synes det morsommere med billi biler som jeg kan kjøpe og selge etter og ha mekka litt på dem..Ergo bytte mye for lite penger..

Nå er vel dette innlegget postet i "dyr bil" klassen(s60/v70/s80/xc-serien).
Og ikke i de kansje "billigere" 100/200 serie klassene?

Blir ikke noe mere Feiltema slitedeler på meg...

da90el
22/12/11, 13:29
Nå er vel dette innlegget postet i "dyr bil" klassen(s60/v70/s80/xc-serien).
Og ikke i de kansje "billigere" 100/200 serie klassene?

Blir ikke noe mere Feiltema slitedeler på meg...

Det virket som det innlegget ble skrevet på generelt grunnlag. Biltema har noe bra, men mye dårlig for tiden.

OBS OBS!! Biltema sine gummislanger av forskjellige typer er no-go! Vakumslanger som er helt morknet og lekker etter 4 måneder er alltid morsomt. :D

iPaal
26/12/11, 14:52
Slike utspill er unødvendig, kvaliteten er nok ikke den samme men her er det nok mange som er i etableringsfasen og mange av oss har en bil som kanskje ikke verdt og bruke mange titusener på. Siterer dette pga ser at du har en "dyr" bil og skjønner deg med kjøp av deler men du kan ikke snakke for alle!
Jeg selv synes det morsommere med billi biler som jeg kan kjøpe og selge etter og ha mekka litt på dem..Ergo bytte mye for lite penger..

Forstår argumentet ditt veldig godt. De fleste av oss er ute etter å få tak i billigere deler. Etter å ha sjekket priser på deler mange steder har jeg funnet leverandører som har Biltema priser. I noen tilfeller enda billigere enn Biltema og kvaliteten er bedre enn Biltema sin i de fleste tilfeller.

locked
26/12/11, 16:11
Eg foretrekke å kjøpe dei dyre (les: bra) delane men for ein pris som ligg nær dei billige (les: rabatt)

Kjøpe aldri noko til full pris, til det er det for mange griske bedriftseigarar rundt omkring. Men med å vere lojal kunde og handle mykje oppnår ein svært respektable rabatttar. Så når eg sit heime og handlar delar for alle eg kjenner så slår det positivt ut på prisen eg må betale, noko som kjem både meg og vennane mine til gode :)

"Innkjøpssjef" :)

iPaal
26/12/11, 22:33
Jeg synes det er helt utrolig at noen kjøper deler til fullpris. På min lokale meca får man 30-50% rabatt bare ved å spørre om en bedre pris. Selv bruker jeg nå scstyling.no med VCCN sine rabatter. God kvalitet til veldig hyggelig priser.

iCyrus
03/02/12, 09:35
Jeg har meget dårlig erfaring med Biltemas hjullager... Har akkurat skiftet 2 stk.. De holdt ca 4k...

HAS
03/02/12, 22:13
Jeg satte på biltema lager på begge sider foran på min 97 mod awd. Det ene holdt i 40 mil. Da var det så dårlig at jeg måtte bare parkere bilen til jeg fikk tak i et nytt. Det andre begynte å gi lyd fra seg i svinger etter et par mnd. Hvor lenge det holdt vet jeg ikke for jeg solgte bilen.
Jeg skifta ei bærebro på bilen i samma slengen. Den var bare å kaste etter et par mnd. Den var også fra biltema.

iCyrus
04/02/12, 14:02
Jeg satte på biltema lager på begge sider foran på min 97 mod awd. Det ene holdt i 40 mil. Da var det så dårlig at jeg måtte bare parkere bilen til jeg fikk tak i et nytt. Det andre begynte å gi lyd fra seg i svinger etter et par mnd. Hvor lenge det holdt vet jeg ikke for jeg solgte bilen.
Jeg skifta ei bærebro på bilen i samma slengen. Den var bare å kaste etter et par mnd. Den var også fra biltema.

Helt utrolig at de selger hjulagere med så utrolig dårlig kvalitet!

Jeg styrer unna disse:)