grøgaard
16/11/11, 21:20
heisann. har tenkt litt på og lage en tråd om mitt prosjekt men har liksom aldri fått gjort det. ikke veldig data kyndig heller så må jo nesten bare se åssen det går.
kjøpte meg hvertfall en volvo 740 i september 2009 hadde da godt og vel et halvt år til lappen var i boks.
var kun en trøtt gl, med b230FS maskin 5 trins manuell og sperra bakaksel proff sota ruter gjort på hurtigruta carglass tror jeg det var. var ihvertfall ikke billig.
Bilde fra annonsa
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/906.jpg
skikkelig fin høyde på den ihvertfall men var jo het ubrukelig og kjøre, i og med at jeg har et lite stykke med grusvei før jeg er hjemme.
endelig stod den hjemme i tunet med vinterhjul. snødde som F når vi henta den så da fikk jeg vite at sperra virka hvertfall :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/907.jpg
etter litt fant jeg ut at jeg måtte bytte fjærene,
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/908.jpg
dette er kappa fjær som stod på og Lesjöfors 40mm senk
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/909.jpg
så fant jeg jo ut at det ikke var kult med blått intriør så da blei det svart delskinn gitt
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/910.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/911.jpg
også måtte jeg bytte lager og foringer på mellom akselen får den dura fært!
sommerhjula stod på vent http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/912.jpg
så endelig etter langt og lenge og enda lengre en det blei det 12 mai 2010 og lappen var i boks! tror aldri mopeden har gått så fort noen gang, plutselig var jeg hjemme og satt bak spakene :D
også gikk det vel en knapp måned så fant jeg ut at et trøtt F det var ikke mye gøy. så var det på leit etter turbo motor. så da var det jo og saunfare blocket fant jo mye fint, men så tenkte jeg jo det at alle har det jo, hadde jo vært morro med noe annet. satt på jobb og sikla litt da meg og en kollega, så ramla vi jaggu over en orginal volvo 16v turbo motor, komplett med insug, manifoil lednings nett og alt, denne motoren hadde stått i en volvo 960 med motor kode B204FT
tenkte bare den hadde jo vært helt sjef og hatt i volvon, men prisen var jo der etter og en mail blei til flere mailer og til slutt en telefon som endte med at jeg plutselig hadde handla meg turbo motor til 740'n :D
spare kontoen ble tømt og nesa satt mot stavanger får og hente motor!
så lå den på golvet forran bilen
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/913.jpg
men når bilen stod og mopeden alt var solgt så måtte jeg jo ha en annen bil også fikk handla meg en 740 til 91 modell med 940 front og skamm senk, så den fikk jo og nye fjærer! fikk denne billig siden jeg bare fjuska og hoppa og surra røyk svart og brukte jævlig med suppe gjorde den å. var bendix rex sprut i den!
han jeg kjøpte den av hadde bytta så si alt mente han, men så var det en teit plastikk slange til en sensor som hadde hoppa av og da gikk den jo som en kule :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/914.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/915.jpg
hadde fått litt bank i forstilling også så bytta litt diverse.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/916.jpg
nye fjærer og sommer hjula til den blå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/917.jpg
litt flaut og dumt men som lærlig og en prosjekt bil som spiste mye penger og en lite stykke og kjøre til jobb brukte 740'n litt mye suppe. så var det en kammerat som ga meg en bytte forslag som jeg rett og slett ikke kunne si nei til, pga økonomi og plutselig var jeg også VAG man.
ikke bra men sånn måtte det bare bli
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/918.jpg
så var det og sette igang med god bilen, skrudde bånndelen på 16 ventilern i fra hverandre og byttet lager,pakninger og tetninger. fikk tak i noen veldig dyre motorfester fra volvo etter mye sparing, kjøpte disse med tanke på godkjenning.
og vips var den i
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/919.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/920.jpg
bilen bare står og venter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/921.jpg
og plutselig
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/922.jpg
ny dreid svinghjul :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/923.jpg
så etter mange mange mange timer kobling. la over hele 960 nette og byggde det inn i 740'n. så var det på tide og prøve og starte. første forsøk hadde vi glemt og lagt opp strømm til bensin pumpa :) andre forsøk fant vi ut at den bensin hjernen som følgte med var død. så banka i den b230F hjernen og da gnella den te som bare faen! :D:D endelig var det liv i den.
så fikk jeg låne en orginal FT hjerne av en kammerat.
men så etterhvert beggynte det og tikke veldig i toppen, kom da framm til at det var ventil løfterne pellte alle sammen ut og banka de ifra hverandre la de i 5-56 og spyla og blåste de og la de nedi igjenn en uke ca spylte og blåste et parr ganger, satt de inn i motoren igjenn og tikka litke mye! :(
lot den gå seg god og varm tok av topp lokket igjenn og kjennte på de og da var den ene helt myk fikk tak i en ny og da gikk den som en klokke :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/924.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/925.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/926.jpg (http://s1090.photobucket.com/albums/i371/jogi200/?action=view¤t=12092011.mp4)
syntes ikke det ble så veldig kul lyd i eksosen jeg men hva syntes dere?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/927.jpg (http://s1090.photobucket.com/albums/i371/jogi200/?action=view¤t=12092011001.mp4)
så etter litt pusling og radiator og diverse så var den jaggu ute av garasjen igjenn :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/928.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/929.jpg
eksosen ute av garasjen 3" og kun en liten potte helt bakerst
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/930.jpg
sånn det er det jeg har til nå, har byggd denne bilen fra juni/juli 2010 og ble prøve kjørt får første gang på mandag, så si akkurat det dere mener, bildene er bare tatt med mobil kamera men vis jeg finner ut at det her er morro så skal jeg invistere i et kamera :) hatt bilen i litt over 2 år og skrivd dette på en time ca.
Håper på tilbake meldinger :)
kjøpte meg hvertfall en volvo 740 i september 2009 hadde da godt og vel et halvt år til lappen var i boks.
var kun en trøtt gl, med b230FS maskin 5 trins manuell og sperra bakaksel proff sota ruter gjort på hurtigruta carglass tror jeg det var. var ihvertfall ikke billig.
Bilde fra annonsa
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/906.jpg
skikkelig fin høyde på den ihvertfall men var jo het ubrukelig og kjøre, i og med at jeg har et lite stykke med grusvei før jeg er hjemme.
endelig stod den hjemme i tunet med vinterhjul. snødde som F når vi henta den så da fikk jeg vite at sperra virka hvertfall :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/907.jpg
etter litt fant jeg ut at jeg måtte bytte fjærene,
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/908.jpg
dette er kappa fjær som stod på og Lesjöfors 40mm senk
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/909.jpg
så fant jeg jo ut at det ikke var kult med blått intriør så da blei det svart delskinn gitt
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/910.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/911.jpg
også måtte jeg bytte lager og foringer på mellom akselen får den dura fært!
sommerhjula stod på vent http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/912.jpg
så endelig etter langt og lenge og enda lengre en det blei det 12 mai 2010 og lappen var i boks! tror aldri mopeden har gått så fort noen gang, plutselig var jeg hjemme og satt bak spakene :D
også gikk det vel en knapp måned så fant jeg ut at et trøtt F det var ikke mye gøy. så var det på leit etter turbo motor. så da var det jo og saunfare blocket fant jo mye fint, men så tenkte jeg jo det at alle har det jo, hadde jo vært morro med noe annet. satt på jobb og sikla litt da meg og en kollega, så ramla vi jaggu over en orginal volvo 16v turbo motor, komplett med insug, manifoil lednings nett og alt, denne motoren hadde stått i en volvo 960 med motor kode B204FT
tenkte bare den hadde jo vært helt sjef og hatt i volvon, men prisen var jo der etter og en mail blei til flere mailer og til slutt en telefon som endte med at jeg plutselig hadde handla meg turbo motor til 740'n :D
spare kontoen ble tømt og nesa satt mot stavanger får og hente motor!
så lå den på golvet forran bilen
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/913.jpg
men når bilen stod og mopeden alt var solgt så måtte jeg jo ha en annen bil også fikk handla meg en 740 til 91 modell med 940 front og skamm senk, så den fikk jo og nye fjærer! fikk denne billig siden jeg bare fjuska og hoppa og surra røyk svart og brukte jævlig med suppe gjorde den å. var bendix rex sprut i den!
han jeg kjøpte den av hadde bytta så si alt mente han, men så var det en teit plastikk slange til en sensor som hadde hoppa av og da gikk den jo som en kule :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/914.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/915.jpg
hadde fått litt bank i forstilling også så bytta litt diverse.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/916.jpg
nye fjærer og sommer hjula til den blå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/917.jpg
litt flaut og dumt men som lærlig og en prosjekt bil som spiste mye penger og en lite stykke og kjøre til jobb brukte 740'n litt mye suppe. så var det en kammerat som ga meg en bytte forslag som jeg rett og slett ikke kunne si nei til, pga økonomi og plutselig var jeg også VAG man.
ikke bra men sånn måtte det bare bli
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/918.jpg
så var det og sette igang med god bilen, skrudde bånndelen på 16 ventilern i fra hverandre og byttet lager,pakninger og tetninger. fikk tak i noen veldig dyre motorfester fra volvo etter mye sparing, kjøpte disse med tanke på godkjenning.
og vips var den i
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/919.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/920.jpg
bilen bare står og venter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/921.jpg
og plutselig
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/922.jpg
ny dreid svinghjul :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/923.jpg
så etter mange mange mange timer kobling. la over hele 960 nette og byggde det inn i 740'n. så var det på tide og prøve og starte. første forsøk hadde vi glemt og lagt opp strømm til bensin pumpa :) andre forsøk fant vi ut at den bensin hjernen som følgte med var død. så banka i den b230F hjernen og da gnella den te som bare faen! :D:D endelig var det liv i den.
så fikk jeg låne en orginal FT hjerne av en kammerat.
men så etterhvert beggynte det og tikke veldig i toppen, kom da framm til at det var ventil løfterne pellte alle sammen ut og banka de ifra hverandre la de i 5-56 og spyla og blåste de og la de nedi igjenn en uke ca spylte og blåste et parr ganger, satt de inn i motoren igjenn og tikka litke mye! :(
lot den gå seg god og varm tok av topp lokket igjenn og kjennte på de og da var den ene helt myk fikk tak i en ny og da gikk den som en klokke :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/924.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/925.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/926.jpg (http://s1090.photobucket.com/albums/i371/jogi200/?action=view¤t=12092011.mp4)
syntes ikke det ble så veldig kul lyd i eksosen jeg men hva syntes dere?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/927.jpg (http://s1090.photobucket.com/albums/i371/jogi200/?action=view¤t=12092011001.mp4)
så etter litt pusling og radiator og diverse så var den jaggu ute av garasjen igjenn :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/928.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/929.jpg
eksosen ute av garasjen 3" og kun en liten potte helt bakerst
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/930.jpg
sånn det er det jeg har til nå, har byggd denne bilen fra juni/juli 2010 og ble prøve kjørt får første gang på mandag, så si akkurat det dere mener, bildene er bare tatt med mobil kamera men vis jeg finner ut at det her er morro så skal jeg invistere i et kamera :) hatt bilen i litt over 2 år og skrivd dette på en time ca.
Håper på tilbake meldinger :)