PDA

Vis full versjon : b20 dynamo lader under 12v,trenger litt hjelp



NikolaiB
16/11/11, 18:39
Har en nesten ny biltema dynamo i 142'en min,men uansett hva jeg gjør å hvor jeg måler lader den ikke mer enn 11.8v(full gass).Børster ser ok ut,men er det noen andre tyvtriks som kan gjøres?Er ikke helt en kløpper på dynamoer og slikt.

Takker for svar

Mvh. Nikolai

ArneR
16/11/11, 22:30
Virker ladelampa når du skrur på tenninga?

Har du forsøkt å tvangsstarte dynamoen med en ledning fra plusspolen på batteriet til D+ stikket på dynamoen?

NikolaiB
16/11/11, 23:41
AMP lampa lyser ja

Ahaa,ja mener å ha hørt om et sånt triks,magnetisere den på nytt eller noe?

ArneR
17/11/11, 08:20
Dynamoen trenger spenning inn på D+ for å kunne begynne å lage spenning ut på B+, prøv dette om du ikke har gjort det allerede.

NikolaiB
17/11/11, 10:29
Skal prøve,takk for tipset!

850GLTsilver
17/11/11, 16:47
AMP lampa lyser ja

Ahaa,ja mener å ha hørt om et sånt triks,magnetisere den på nytt eller noe?


Ikke å magnetisere den på nytt.
Men spenningen inn på D+ (via ladelampa) er dette som sørger for at det er et magnetfelt i rotoren, som i sin tur sørger for at statoren klarer å produsere strøm.
Er denne dynamoen med ekstern regulator, eller er det en nyere med regulatoren innebygget? Dersom du ikke er sikker, så skal du se etter om det er flere tilkoblinger enn B+ og D+ på dynbamoen.

Og er det ekstern regulator så regner jeg med at du spanderte på en ny slik også?

NikolaiB
17/11/11, 20:14
Er en nyere biltema dynamo,men er ekstern biltema-spenningsregulator montert.Men kan det være syndebukken når dynamo ikke lader mer en 11.8v?