PDA

Vis full versjon : hvordan vet jg om turboen er gått i stykker?



7up
16/11/11, 17:04
bilen begynte og dra dårlig. men lader det sammen. bare merket at den begynte og trekke dårlig.

turb00le
16/11/11, 17:10
Hvis turboen er skrot så brenner gjerne bilen olje også. Er den helt slutt (f.eks knekt aksel) så kommer du omtrent ikke framover.
Hvis den lader det samme er det ikke wastegate som har låst seg eller ikke tetter.

Hører du om det fiser noe luft noe sted? Hvis en slange har revna hører du tydelig at det blåser noe veldig når du har belastning.

7up
16/11/11, 19:36
Hvis turboen er skrot så brenner gjerne bilen olje også. Er den helt slutt (f.eks knekt aksel) så kommer du omtrent ikke framover.
Hvis den lader det samme er det ikke wastegate som har låst seg eller ikke tetter.

Hører du om det fiser noe luft noe sted? Hvis en slange har revna hører du tydelig at det blåser noe veldig når du har belastning.

har sjekket slanger osv. ikke noe løst. ensete susing jg hører er turboen.. men er det normalt at det kommer noe olje ut dumpen?
fangeren bak pluss bakluka blir det noe dritt på hele tiden.. men ryker ikke eller noe vet at bilen får for mye bensin. osv. men om det er olje som kommer ut bak eller bensin hakke peil.!

cossykiller
16/11/11, 19:57
lukt,smak og kjenn på stoffet som legger seg bak da ? kjenner du fort forskjell på om det er olje eller bensin...
lenge siden du har byttet tenningsdeler? sjekka hvordan pluggene ser ut ?

7up
16/11/11, 20:04
lukt,smak og kjenn på stoffet som legger seg bak da ? kjenner du fort forskjell på om det er olje eller bensin...
lenge siden du har byttet tenningsdeler? sjekka hvordan pluggene ser ut ?

plugger ledninger alt det er nytt topp pakning gikk for 2 månrder siden. da forje eier hadde justert dataspruten 16 grader feil tenning,bilen har gått bra i 2 måneder etter ny justering av proffe folk, frem til i dag.. jeg kjorte opp en bakke i andre gir.. med full pedal og i tredje. gikk som vanlig. plutselig akkurat som om noen slo av turboen. men hørte ikke noen forskjell på den og samme trykk.. akkurat som om noen bremset bilen. bilen lader på max 1,2

Jobbe88
16/11/11, 20:21
plugger ledninger alt det er nytt topp pakning gikk for 2 månrder siden. da forje eier hadde justert dataspruten 16 grader feil tenning,bilen har gått bra i 2 måneder etter ny justering av proffe folk, frem til i dag.. jeg kjorte opp en bakke i andre gir.. med full pedal og i tredje. gikk som vanlig. plutselig akkurat som om noen slo av turboen. men hørte ikke noen forskjell på den og samme trykk.. akkurat som om noen bremset bilen. bilen lader på max 1,2

jeg stillte inn registeret 12grader feil engang,å bilen gikk helt sinnsykt rævva! Men lada MYE trykk, stillte opp på 1.5 (motor bygd deretter).

Leita å leita etter feil,så stilte jeg på registeret,å bilen gikk mye bedre. kanskje faktisk DOBBELT så bra!

Jeg har ikke vært borti det selv,men i teorien kan reg. reima hoppe over,du skal ha 12grader fortenning på org. volvo motor,så jeg ville sjekka registeret jeg.

Ellers er det masse slike "tullefeil" som kan få en til å feilsøke i ukesvis uten å bli klokere,f.eks som en på forumet nylig var ute for,tett lyddemper. Ikke uvanlig,men ikke så vanlig å tenkte på at eksosen muligens er tett. Nå er jeg litt usikker på om du får ladetrykk om du har motstand i eksosen,men det kan noen andre svare på.

Mitt råd,sjekk alle muligheter,uansett hvor teite dem høres ut.

7up
16/11/11, 20:27
jeg stillte inn registeret 12grader feil engang,å bilen gikk helt sinnsykt rævva! Men lada MYE trykk, stillte opp på 1.5 (motor bygd deretter).

Leita å leita etter feil,så stilte jeg på registeret,å bilen gikk mye bedre. kanskje faktisk DOBBELT så bra!

Jeg har ikke vært borti det selv,men i teorien kan reg. reima hoppe over,du skal ha 12grader fortenning på org. volvo motor,så jeg ville sjekka registeret jeg.

Ellers er det masse slike "tullefeil" som kan få en til å feilsøke i ukesvis uten å bli klokere,f.eks som en på forumet nylig var ute for,tett lyddemper. Ikke uvanlig,men ikke så vanlig å tenkte på at eksosen muligens er tett. Nå er jeg litt usikker på om du får ladetrykk om du har motstand i eksosen,men det kan noen andre svare på.

Mitt råd,sjekk alle muligheter,uansett hvor teite dem høres ut.

du har rett. var ute og kjorte en tur til nå da gikk bilen bra. litt. men sa plutselig datt den ut.. og da hørtes det ut som om at det var dumpen som kødder med meg..hehe

Jobbe88
16/11/11, 21:28
du har rett. var ute og kjorte en tur til nå da gikk bilen bra. litt. men sa plutselig datt den ut.. og da hørtes det ut som om at det var dumpen som kødder med meg..hehe

Skal ikke se bort ifra at dumpen din slipper ut trykket,men regner med du har luft-nippelen som går til turbotrykksmåleren din ETTER dumpventil,så da skal altså trykke falle som bare det,og du hører det også veldig godt at det blåser ut der.

7up
19/11/11, 11:54
da er det bekreftet at turboen er røket. i går mistet jg trykke. helt og sprutet olje ut dumpen.
da har jg et spm.
hva kan man vaske intercooleren med?
jg har kjøpr ny t3/t4 turbo. men er den passer ikke huset står på en måte 45 grader feil altså delen som går mot luftfilteret. går det ann og snu det uten at det gjør noe.? håper på svar fort. driver og skrur nå hehe.
takk for alle svar

s4nd3r
19/11/11, 12:22
vasker intercooler med varmt vann og zalo... du løsner 6 skruer på turbon for og vinkle den til,,

7up
19/11/11, 13:09
vasker intercooler med varmt vann og zalo... du løsner 6 skruer på turbon for og vinkle den til,,

takk.

7up
20/11/11, 17:41
trenger turboen innkjøring?

7up
20/11/11, 19:27
var ute og prøve kjørte nå. bilen har ladet 1,2 tidligere men nå etter turbo bytte lader den bare3,7???
jg har jo datasprut må jg tune bilen igjen til den nye turboen

andersg
20/11/11, 19:54
3.7?! Regner med det er en skrivefeil der? :p 0.7 du mener? Bruker du samme wastegate?

7up
20/11/11, 20:59
3.7?! Regner med det er en skrivefeil der? :p 0.7 du mener? Bruker du samme wastegate?

Var nok em skrive leif.Hehe nei gjør ikke det jeg satte på alt nytt .