PDA

Vis full versjon : Shortshift erfaringer?



Nedkvit'n
25/03/10, 22:15
Nokon som har erfaring eller har testa dette?

http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvodelar-styling-reservdelar-bildelar/volvo-v70-styling-reservdelar/trim-tuning-6/shortshift-volvo-850-s70-v70.html

Marhau
26/03/10, 14:54
har ikke prøvd den, men virker egentlig ganske interesang. billig var den å

Nedkvit'n
27/03/10, 19:23
Ja, absolutt ikkje noko å seie på prisen. Ingen som har prøvd dette? Eller laga til med shortshift på desse bilane på anna måte?

jonass
27/03/10, 21:31
Har laget til shortshift på m90n jeg har i bilen nå, Har også shimsa til slik at det er null slakke. Blir jo litt tyngre og gire, men ellers er det kjempe flott og kjøre med.
Jeg må kanskje bevege spaken bare ca3cm fra fri til 1.gir så er veldig tight.
Kan være litt rar og få i revers og første gir noen ganger, folk som mener de har peiling sier jeg har for tight spakstell. Men vet nå ikke

JP_Ra©ingTeam
28/03/10, 17:45
billig og billig.. 300kr for en liten alu plate som du kan lage selv?

har laga mange slike og er jo null problem.. har en Mal liggende om noen skulle føle for å lage en..

Hoved saken for å få Short shift er å bytte Foringene som sitter på Wirene.
Bytter man ikke dem har dette INGENTING for seg..

Nedkvit'n
28/03/10, 17:51
billig og billig.. 300kr for en liten alu plate som du kan lage selv?

har laga mange slike og er jo null problem.. har en Mal liggende om noen skulle føle for å lage en..

Hoved saken for å få Short shift er å bytte Foringene som sitter på Wirene.
Bytter man ikke dem har dette INGENTING for seg..

Har du gjort dette på x70?

Morgis
28/03/10, 17:57
Skift til stålforinger på giroverføringen og kjør motorolje på girkassen.
Blir som ei ny kasse. Girskifte går silkemykt og effektivt da synkroniseringen i kassene blir mye raskere. og med stålforingene er det ingen slakke i spaken lengre dersom ikke girspakesetet er ødelangt..

Nedkvit'n
28/03/10, 18:05
Høyrdes ikkje dumt ut, kva motorolje blir brukt?

Morgis
28/03/10, 18:24
Samme som motoren.. Trenger ikke å være av dyreste merke.
Men syntetisk ca 10w30 er fint

_s90r_
01/06/10, 00:09
Jeg laget meg en sånn på et lite kvarter. skjærte bare en 3Kant og borra hull slik som på bilde av den di hadde på Vparts. Ble i allefall halve vandringa på stanga. Jo nermere du kommer "den blåe troppa" på girkassen jo mindre vandring blir det, logisk nok.

mrstfu
04/06/10, 21:53
snekra sammen en egen en idag, av 4mm aluplate. enkelt som juling, bare sørg for å få vaier fra girspak så nærme det blå lokket som mulig, uten at du må bøye noe. og sjekk samtidig vandringa på vaieren, at du ikke hindrer den i å nå helt ut eller inn.

en drøm å kjøre med, med en gang du blir vant til det. kan være litt hard å få inn o 2gir, ellers sweet. min ble hvertfall sånn at i 3gir peker spaken rett opp, og ikke forover som den gjorde før. muliggjør tilbakelent fortkjøring for de med korte armer.total vandring er fra 3 til 4 gir ca 7-8 cm sånn jeg har det, mulig du kan få den enda strammere.

eneste jeg har å klage på er det hølet du må borre i den "trekanten som sitter originalt, kan hende jeg hadde litt dårlig bor, men brukte hvertfall 15 minutt på å borre 1.5 cm. totalt tok det meg kanskje en drøy time, definitivt verdt arbeidet. kos dekk.

_s90r_
04/06/10, 22:54
Brukte 20sekunder me ny bor jeg. bare ha en sjikkelig bor så er det iorden :)

mrstfu
04/06/10, 23:43
jeg er bare en stakkars elektriker jeg vettu, driver ikke å fløtter snø og blir rik og sånn...

Morgis
04/06/10, 23:44
jeg er bare en stakkars elektriker jeg vettu, driver ikke å fløtter snø og blir rik og sånn...

øy ! Elektrikere er stolte folk ;)

mrstfu
04/06/10, 23:56
det er vi, men ligger jo ikke på mer enn rundt 360 000 i året på tarifflønn. ikke sånn som lofotbøndene, som fakturer per kubikk når dem fløtter snø.

_s90r_
05/06/10, 00:19
hahahaha.. betaler ikke skatt heller. tar alt svart. ;)

mrstfu
05/06/10, 01:24
hva kan jeg si, du beviser bare poenget mitt. men skikkelige dekk har du ikke råd til, kinadekk på traktoren og eller? "Vanlig"?

_s90r_
05/06/10, 01:28
ikke vits og legge penger i dekk når dem brukes opp på en liten uke... ;) Har helt Vanli dekk på bilen jeg..

mrstfu
05/06/10, 01:34
heh... skal vi komme tilbake til topic før vi får denne stengt? forklaring: s90r har ikke råd til skikkelig dekk, så han kjører kinadekk av merket Wanli. men turbo har han råd til. og pytt i panne på fredagsnatta.

uansett, shortshiften vi har snakka om er en morsom liten modd, som kan fjernes uten permanente påvirkninger. ingen grunn til ikke å prøve. go for it.

_s90r_
05/06/10, 01:36
haha ;)

mcnugget
05/06/10, 06:00
Er det helt trygt å bruke motorolje på kassa da? Har aldri hørt noe om det før...

E.GRØNDAHL
05/06/10, 11:24
Mulig å lage noe lignendes dette på en 360 eller?

mrstfu
05/06/10, 12:52
kan godt hende, men det blir jo litt annerledes da den er bakhjulsdreven, motoren langsstilt. du veit hvor girkassa sitter hen? få en kamerat til å rote littt med spaken til du ser hva som rører seg, forholdsvis enkelt å skjønne.

Morgis
05/06/10, 13:02
Mulig å lage noe lignendes dette på en 360 eller?

er det ikke bare å forlenge undersiden av girstanga litt på de? :)

mrstfu
05/06/10, 13:09
skulle nesten tru dette vil funke, da bevegelsen blir større nederst på stanga... sikkert en kosejobb.

mrstfu
06/06/10, 00:03
oppdatering....

bytta olje på girkassa idag, til 5w30 helsyntetisk Valvoline. funka som bare faen, og sammen med shirtshiftmodden er det herlig å kjøre, girskifte går jevn, raskt og deilig.

møkka med å bytte olje, for de som ikke har gjort det før, er å tappe. bånnpluggen på selve motoren er jo forholdsvis tilgjengelig, så det er ikke noe problem å sette ei lita dunk under for å ta opp spillolja. på girkassa er det noe helt annet, her stikker tappeskrua ut til venstre på bilen, mot venstre fremdekk. i tillegg sitter den ca 3 cm fra traversen foran, så du kan bare glemme å bruke skralle. jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg hadde på "følelsen" at olja bare ville dryppe pent ned i dunken jeg hadde stående under, men den spruta jo ut på traversen og ellers der den kom til, inkludert rett i trynet. nybegynnerfeil, men tenkte jeg skulle advare dere. lenge sida jeg har vaska trynet med skrubb.

tappepluggen er 24mm, regner med pluggen til fyllehullet er samme, men jeg brukte hullet til reversbryteren. denne sitter oppe på kassa (kan sees øverst til høyre i bildet på vparts.se) og er 22mm. anbefaler langpipe, klarte det bare såvidt med min biltema kortpipe.

man skal vel egentlig fylle på i påfyllingshullet, for ikke å fylle for mye, men det skal 2.1 liter på, og det gikk bra. for ordens skyld, det er en 1993 modell 5girs manuell m56 kasse.

morro for fattigfolk.

E.GRØNDAHL
06/06/10, 10:05
Okok, skal se om dette er en relativt lett jobb hvis ikke gidder jeg ikke:P ja girkassa sitter baki.

mrstfu
07/06/10, 01:12
haynes manualen er genial, der står hvertfall girkasseoljeskift detaljert beskrevet.

GeTReibeAktienGesellschaf
07/06/10, 17:44
Skift til stålforinger på giroverføringen og kjør motorolje på girkassen.
Blir som ei ny kasse. Girskifte går silkemykt og effektivt da synkroniseringen i kassene blir mye raskere. og med stålforingene er det ingen slakke i spaken lengre dersom ikke girspakesetet er ødelangt..

Har selv brukt motor olje på girkasser med gode resultater.

Men ville vært litt skeptisk til å bruke det på girkasser med differensial som en del av girkassen.
Skal ikke påstå at det er skadelig men kanskje ikke heldig over lengre tid.

Shaiko
07/06/10, 17:52
er det noe særlig heldig og bruke motorolje i girkassa da ? MTP synkringer

locked
07/06/10, 19:15
en ting med den shortshift modden..

ved å bare øke vandringen fra girkassen på den ene vandringen forsvinner jo symetrien i girsjaltinga i bilen, man bør mekke til på begge wirene for å få litt sammenheng i det hele.

lite vits å vippe girstanga fram/bak 5cm fra 3 til 4gir når man må flytte den en halvmeter sidelengs for å komme til R 1 2 og 5 gir?

GeTReibeAktienGesellschaf
07/06/10, 23:19
er det noe særlig heldig og bruke motorolje i girkassa da ? MTP synkringer
Viss motor olja smører synkromeshen riktig så er vel ikke det noe problem ikke for mye og ikke for lite.
Viss man har girkasse med messing synkroer så kan svovel i motor olja være skadelig for disse.

Har bare testa motor olje i kasse som var orginal fyllt med atf olje fikk bedre skifte kvalitet. Men det var vel en grunn til at det en gang ble bestemt at atf var tingen for disse kassene. Eller at manuel girkasse olje som var tilgjengelig ikke ga noe bedre resultater.

Men finnes nyere oljer som oppfyller krav på motor olje viskositet, atf spesifikasjoner og api GL speks på en gang.

mrstfu
09/06/10, 22:35
en ting med den shortshift modden..

ved å bare øke vandringen fra girkassen på den ene vandringen forsvinner jo symetrien i girsjaltinga i bilen, man bør mekke til på begge wirene for å få litt sammenheng i det hele.

lite vits å vippe girstanga fram/bak 5cm fra 3 til 4gir når man må flytte den en halvmeter sidelengs for å komme til R 1 2 og 5 gir?

der er jeg ganske interessert, hvordan gjørdes dette? er det bare å lage en lignende mod på den andre vaieren?alstå den som står på ei vertikal plate på girkassa, litt lenger ut mot venstrre fremhjul?

er helt enig, sidelengs rører jeg fremdeles i suppa.

Folkvord
26/07/10, 06:21
kan ikke du legge ut malen her da??

Morgis
26/07/10, 10:43
er det noe særlig heldig og bruke motorolje i girkassa da ? MTP synkringer

volvo bruker det selv på M58 kassen når jeg finner spesifikasjonene fra vadis.
Da jeg bygde om bilen til awd (med M58 kassen) byttet jeg etterhvert til motorolje. Ble knallgod.
Etterhvert skiftet jeg til castrol 75w90 olje etter anbefaling fra torshov.
Kassen ble seig og begynte å ule litt i synkroniseringene. Kjørte slik ut vinterperioden, og skiftet nå nylig til motorolje igjen. Ingen uling, og kassen er rask og lett på spaken igjen :)
Kanskje dette er sært for M58 kassen, men ettersom M58 er bygd på M56, med uttak til vinkeldrev så skal det ikke utgjøre forskjell :)

Ollimo
26/07/10, 11:02
volvo bruker det selv på M58 kassen når jeg finner spesifikasjonene fra vadis.
Da jeg bygde om bilen til awd (med M58 kassen) byttet jeg etterhvert til motorolje. Ble knallgod.
Etterhvert skiftet jeg til castrol 75w90 olje etter anbefaling fra torshov.
Kassen ble seig og begynte å ule litt i synkroniseringene. Kjørte slik ut vinterperioden, og skiftet nå nylig til motorolje igjen. Ingen uling, og kassen er rask og lett på spaken igjen :)
Kanskje dette er sært for M58 kassen, men ettersom M58 er bygd på M56, med uttak til vinkeldrev så skal det ikke utgjøre forskjell :)

Regner med at M90'en ikke har noe imot å få byttet olje heller? Hvilken olje bruker dere? Samme som på motoren eller?
Fattern var visst litt skeptisk til å bruke motorolje på girkassa, men leser det jo flere plasser at den vertfall er bedre enn 250000km gammel orginalolje! :)
Er det mye jobb å bytte på M90?

Morgis
26/07/10, 11:08
M56 kassen er basert på M90, eller motsatt så det bør gå greit, om ikke bedre ettersom M90 ikke har differensialen å susle med :)

Vet ikke helt om det har noe for seg med full syntetisk olje akkurat på girkassen, men.
Jeg brukte 10w40 performanceolje fra penzoil da jeg hadde det stående..

mrstfu
26/07/10, 13:51
kan ikke du legge ut malen her da??

egentlig ikke noe mal, trenger ikke det. bare skjær til en stål eller aluplate, trekantet, på rundt 10x5x5 cm (se det ann litt, husker ikke helt), og bor et hull i ene hjørnet stort nok til å gå rundt tappen som vaieren sitter på originalt. deretter borer du et hull i hjørnet som blir liggende over "metallklumpen" vaieren satt på originalt, poenget her er å få festet den nye plata til den gamle, slik at disse beveger seg som en. så bor, og sett inn en bolt med låsemutter. deretter er det bare å flytte girspakvaier så nærme det blå "lokket" som mulig, såvandringen på vaieren blir så kort du vil ha den.

merk: jo nærmere det blå lokket du flytter vaieren, jo hardere vil det bli å flytte girspaken, dette er latmannsarm-prinsippet opp og ned. jo lengre unna du kommer, jo mer moment får du lagt på den originale plata.

vaieren min ligger ca der den gjør på bildet fra annonsen, og selv om den blir merkbart hardere, er det ikke for hardt i det hele tatt. men som morgis sa, bytt foringer på girspakvaier og, dette er neste prosjekt for meg. trur det vil ha en ganske står betydning og, for å fjerne svikten i gummiforingen vil nok gjøre kassa god og tight.

Tveite Performance
26/07/10, 21:25
vist dere er redde for å fylle motor olje! så har volvo kommet med ny olje til nyere volvo kasser, 850,v70,v50+++ den bidrar til finere giring. spes når den er kald. har skjølv testet den. dette var ein suksess ;)

andreas y.
26/07/10, 21:54
vist dere er redde for å fylle motor olje! så har volvo kommet med ny olje til nyere volvo kasser, 850,v70,v50+++ den bidrar til finere giring. spes når den er kald. har skjølv testet den. dette var ein suksess ;)

kva heiter den olja?