PDA

Vis full versjon : bensin lekasje



acer
14/11/11, 23:01
hei

jeg har en volvo 850 1996 som lekker bensin oppå tanken hva bør jeg kikke etter jeg må vel ned med tanken eller
kanskje det er noen slanger jeg må bytte ???

mrstfu
14/11/11, 23:04
det går to slanger til bensinpumpa, disse har to stk O-ringer per kobling, og kan lekke om de er veldig uttørkede, evt montert feil. videre er det en tjukk gummipakning mellom bensinpumpa og plastmutteren som holder pumpa fast i tanken. samma historien på denne, uttørket eller feil montert.

hvor lenge har feilen vært der?

acer
15/11/11, 09:23
en stund ,jeg må vel senke tanken ned for å se vel

mrstfu
15/11/11, 09:54
ikke for å se på toppen der, nei. under teppet (eller bagasjeromsplata om du har 855) rett bak setet, på høyre side er det to lokk av stål, det største av disse er til bensinpumpa, det lille lokket er til nivåmåleren i tanken.

under lokket til bensinpumpa ser du tur og retur ledningen til pumpa, og en stor svart plastmutter, som nevnt over. eventuell lekkasje fra toppen av tanken kommer høyst sannsynlig herfra, evt kan du skjekke pakningen rundt påfyllingsrøret, har en tendens til å skvette noen dråper akkurat rundt der røret møter tanken.

850GLTsilver
15/11/11, 14:03
Skaff gjerne det verktøyet som Volvo har for å få av den ringen på toppen av tanken.
Er så utrolig lett å ødelegge den om man forsøker med verktøy som ikke passer.

mrstfu
15/11/11, 14:07
Skaff gjerne det verktøyet som Volvo har for å få av den ringen på toppen av tanken.
Er så utrolig lett å ødelegge den om man forsøker med verktøy som ikke passer.

Har tatt flere med hammer og meisel:D

ola normann
15/11/11, 14:26
Og ikke la tanken stå uten plast mutteren over tid, mener å ha lest at åpningen/gjengene kan "svelle" hvis den blir stående uten mutter.

850GLTsilver
15/11/11, 14:34
Har tatt flere med hammer og meisel:D

Du er ikke alene om det :D

mrstfu
17/11/11, 13:28
Og ikke la tanken stå uten plast mutteren over tid, mener å ha lest at åpningen/gjengene kan "svelle" hvis den blir stående uten mutter.

Riktig det. I tillegg, ikke la tanken stå å lufte opp i kupeen, blir så jævlig bensinlukt i bilen etterhvert. Og... Stump røyken, sånn for sikkerhetsskyld;-)