PDA

Vis full versjon : Lav temperatur på motor



jorn2re
14/11/11, 17:52
Hei,

Nå har jeg byttet termostaten på bilen min grunnet svært lav temperatur.
Etter bytte er temperaturen fortsatt lik, derfor sjekket jeg den "gamle" termostaten og denne åpner fint rundt kokepunkt og lukker når jeg kjøler den.

Når bilen står stille har den rikelig med varme, selv om vifta står på, men nesten med en gang jeg begynner å kjøre, så forsvinner temperaturen.. (likt som før jeg bytta). Tror også at kjølesystemet skal være tilstrekkelig lufta.

Hva kan være galt??

mvh
Jørn Tore

kjellt
14/11/11, 17:57
Åssen bil?
Åssen motor?

jorn2re
14/11/11, 18:17
hei,

Beklager, glemte å oppgi det..:p

Har en 1998 v40 1.8l (1731ccm tror jeg)

850GLTsilver
15/11/11, 14:40
Er pakningen godt på plass?
Virker som at du alltid har sirkulasjon ut i radiator i alle fall.

jorn2re
15/11/11, 16:24
Hei,

Jeg vil anta at pakningen er på plass..
Men, det er uansett likt som før termostatbytte, og den gamle virker tilsynelatende ok.

Den jeg byttet til er fra biltema, noen med erfaringer?

angerman
15/11/11, 17:37
erfaringsmessig er det alltid lurt og bruke orginal termostat. på 90 tallet brukte vi uorginale på det verkstedet jeg jobbet. det ble aldri bra.endte alltid opp med orginale. så vi brukte kun orginale etter en del tull. koster ikke mange kronene for en orginal.

jorn2re
15/11/11, 17:41
Hei,

Ja jeg hadde foretrukket original, men en lørdags ettermiddag er det temmelig umulig å få tak i original, tror også nærmeste volvo forhandler ligger en 7-10 mil herfra..

angerman
15/11/11, 18:17
ja,det er dumt at det ikke er lørdagsåpent over alt.i kr.sand hadde vi åpent på delelageret på lørdager.

jorn2re
15/11/11, 22:09
er det kun volvo som selger originaldelene, eller kan jeg ta turen til et nærmere verksted å få samme delene der?

Kan problemene komme av ekspansjons tank lokket?

850GLTsilver
15/11/11, 23:36
Hei,

Jeg vil anta at pakningen er på plass..
Men, det er uansett likt som før termostatbytte, og den gamle virker tilsynelatende ok.

Den jeg byttet til er fra biltema, noen med erfaringer?

Kjører Biltema termostat selv, og har ikke noe å klage på den i alle fall.
Men du får kjenne litt på slanger og slikt når bilen er i oppvarming.
Blir øvre radiatorslange varm ved radiator tidlig, så tyder det på at vannet strømmer forbi termostaten på en eller annen måte.
Skal noe til med mindre pakningen er defekt/borte/feilmontert.
Gjetter på at det kan være litt som det anbefales på hvite femmere: legg på den ekstra O-ringen som følger med termostaten.

jorn2re
16/11/11, 17:07
Nå har jeg byttet til original volvo termostat, og for første gang har jeg hørt vifta svive (etter lang tid på tomgang), Biltema termostaten hadde også et hull, der det fosset kjølevæske ut fra når jeg demonterte termostathuset.. Uansett, nå tror jeg denne feilen er fikset, og er klar for neste ;)