PDA

Vis full versjon : Datasprut tråden!!



Sider : [1] 2 3 4 5 6 7 8

Tveite Performance
25/03/10, 17:31
Den store datasprut tråden!

De har manglet ein sånn tråd her på forumet.

Her vil eg att folk skriver om:
-Oppsettet dei har på dataprutet (tenning,dyser,trigger.......)
-Tips og Triks
-Spørsmål
-Gjerne bilder av ferdige opp koblinger og gode løysninger


Så la os vere aktive her så me kan bygge opp ein bra kompetanse her på forumet. Eg trur de skal mykje til å bli heilt utlert om datasprut.

Linker:

Megasquirt:
http://hem.passagen.se/spretten2003/exjobb.htm
http://m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf

Berre til å sende meg linker på pm. så skal eg legge dei inn i første posten.

Eg kan begynne eg då:


Bil: volvo 740

Motor: b230,t70 Turbo,530 39 ut 46 inn+++

Datasprut: megasquirt 2 extra

Dyser: 680 Lav ohm.

Tenning: Edis, vurderer å kjøre 2 msd dual coiler å drive dei med edis modulen.

Trigger: 36-1 på veiva.

Har ikkje begynt å koble opp enda. kommer bilder og meir info når eg har begynt oppkoblinga.

mariusf
25/03/10, 23:40
hva må en betale for datasprut som er brukendes?? har hørt at en helst bør gå for de som er dyrest.har ikkje litt peiling på datasprut men hadde gjort seg med eit ryddig motorom:P

volvo242
26/03/10, 00:07
hva må en betale for datasprut som er brukendes?? har hørt at en helst bør gå for de som er dyrest.har ikkje litt peiling på datasprut men hadde gjort seg med eit ryddig motorom:P

kan anbefale electromotive! har Tec3 selv å det er enkelt og greit å koble opp! Kan bruke standard følere / GM.. slipper å kjøpe dyre følere!

Hører også mye bra on Nira! Har ikke prøvd det selv, men kommer muligens til å bruke det neste gang datasprut blir handlet inn!

regn med ca 15 -20.000,- får et godt sprut! så kommer mapping i tilegg!

GMV
26/03/10, 04:13
Har hatt Electromotive TEC-2 tidligere, men solgte det til fordel for ett mer moderne. TEC-2 er veldig basic og enkelt å jobbe med men mangler en del ting til mitt bruk, såsom å ha muligheten til å kjøre helsekvensielt. Kommer til å gå for Haltech Platinum Sport 1000 nå. Dette pga at det har USB port istedet for vanlig 9-pin D-sub RS-232. Som tenning kommer jeg til å bruke Audi spoler med innebygd forsterker, billig og meget bra.

turb00le
26/03/10, 07:31
Jeg kommer til å kjøre NIRA hvis ikke jeg finner ut at overnevnte platinum sport kommer til å gi meg mye mere for pengene.
blir vel msd coiler. Givere/trigger har jeg ikke tenkt på enda.
Dere som er på utkikk etter 60-2 trigger: Sitter på audi med motorkode BAD, mulig den kan brukes til noe?

A.Finstad
26/03/10, 07:33
Jeg har tenkt til å kjøre adaptronic på bruksbilen da det kan justere seg selv ved hjelp av brebåndslamda og du kan bruke alle følere og sensoerer som sitter på motoren fra før av eneste som trengs er endten mapsensor eller gass spjeld sensor huser ikke helt:p siden Motronic bare har av/på bryter der

mariusf
26/03/10, 16:03
må en lodde og slikt selv da eller kommer det plugg and play rett til bilen?? og hvor kjøper man slikt???

GMV
26/03/10, 16:16
Eneste datasprutet jeg har funnet som er plug and play er til Motronic 4.3, og 4.4 i 850 og S/V/C70 serien opptil 98. De selges her (http://www.turbo-tuner.co.uk/).
Jeg kommer til å velge Haltech pga at de har muligheten til å kjøre lavohms dyser direkte uten formotstander. Ellers så spiller det nok liten rolle hvilken produsent man velger.

Tveite Performance
26/03/10, 17:43
Eneste datasprutet jeg har funnet som er plug and play er til Motronic 4.3, og 4.4 i 850 og S/V/C70 serien opptil 98. De selges her (http://www.turbo-tuner.co.uk/).
Jeg kommer til å velge Haltech pga at de har muligheten til å kjøre lavohms dyser direkte uten formotstander. Ellers så spiller det nok liten rolle hvilken produsent man velger.

haltech skal vere bra de ja ;) men med ms kan du også kjøre lav ohm's dyser uten for motstand ;)

A.Finstad
26/03/10, 17:54
jeg holder meg unna haltech i hvertfall etter jeg har prata med folk som har det og folk som har KASTA det! det er vist nokk søppel. så jeg holder meg unna det i hvertfall.

GMV
26/03/10, 19:53
Tveite Performance: MS har mye dårligere oppløsning på sine sprut, så kommer nok ikke til å kjøre med det.

A.Finstad: Stiller meg meget skeptisk til den uttalelsen. Haltech er en av de mestselgende datasprut worldwide. I 90% av alle tilfellene der folk klager over datasprut så er det fordi de har skapt feilen selv. De som skriker høyest er de som ikke har peiling på elektrisk, og/eller mapping men tror de er verdensmestere selv. Har flere ganger sett skrekkeksempler på oppkobling. Skremmer ihvertfall ikke meg ifra å kjøpe Haltech! Og jeg er stor fan av sprut som ikke trenger fancye CDI bokser, dysedrivere mm her og der for å virke...

Finken
26/03/10, 20:14
Et tips er og kjøpe et sprut som det er lett og få hjelp til, er somregel no man lurer på el har kobla no feil, og da er det kjedelig og ikke få tak i selger, eller at selger bor i asia og snakker kun kinesisk.
Jeg har et autronic sm2, veldig kurant, lett og koble opp, litt dumt at triggern er låst på et punkt, ellers funker det greit, og har alt en vanlig man trenger og enda litt til.

Gode svar og hjelp er ikke no problem, KRB holder jo til 20 min unna og har masse kompiser med masse erfaring og kunnskaper om Autronic generelt.

Har en kompis som prøvde seg på MS og ga opp hele driten til slutt, bare krøll og rør. Jeg betaler gjerne litt ekstra for no som er ferdig.

Jeg og kompisen hadde ikke no erfaring med datasprut, kobla opp sm2 på en kveld, og fikk den til og starte på egenhånd.

På nye maskinisten blir det sm4, eventuelt en ny versjon hvis det har kommet det til da.

volvo242
26/03/10, 21:19
Et tips er og kjøpe et sprut som det er lett og få hjelp til, er somregel no man lurer på el har kobla no feil, og da er det kjedelig og ikke få tak i selger, eller at selger bor i asia og snakker kun kinesisk.
Jeg har et autronic sm2, veldig kurant, lett og koble opp, litt dumt at triggern er låst på et punkt, ellers funker det greit, og har alt en vanlig man trenger og enda litt til.

Gode svar og hjelp er ikke no problem, KRB holder jo til 20 min unna og har masse kompiser med masse erfaring og kunnskaper om Autronic generelt.

Har en kompis som prøvde seg på MS og ga opp hele driten til slutt, bare krøll og rør. Jeg betaler gjerne litt ekstra for no som er ferdig.

Jeg og kompisen hadde ikke no erfaring med datasprut, kobla opp sm2 på en kveld, og fikk den til og starte på egenhånd.

På nye maskinisten blir det sm4, eventuelt en ny versjon hvis det har kommet det til da.

Et meget viktig poeng!! Kjøp et sprut som brukes mye i lokalmiljøet! så man slipper å kjøre norge rundt etter hjelp! Det er grunnen til at jeg kjøpte Electromotive, kjenne mange som har det samme..

MS hører jeg utelukkende dritt om! Fra folk som har prøvd det og endt med å plukke det ut å sette inn noe fra de større produsentene..

Skal man ha det beste må man gå får Motec (har ikke prøvd det selv)

Tec3 kan kjøre lavohms dyser og btw..

jonass
26/03/10, 21:56
Leste en del om tec3 for en stund tilbake, hadde et for hånden.
Og det jeg har lest meg til, merk lest.

Så tror jeg faktisk det er ganske enkelt og ha med og gjøre, og har en skikkelig bra tenningsdel. Som er veldig viktig.

Også et pluss at man kan kjølre alle dyser. Mener og huske at de fleste sensorer funker med det også.

Tveite Performance
26/03/10, 22:03
kan vere einig i att msen har ein enkel oppbygning og kan vere litt vanskli. men eg hadde ikkje økonomi til noe anna denne vinteren. men ved seinere anledning trur eg den kommer til å bli byttet ut ;)

A.Finstad
27/03/10, 09:05
Tveite Performance: MS har mye dårligere oppløsning på sine sprut, så kommer nok ikke til å kjøre med det.

A.Finstad: Stiller meg meget skeptisk til den uttalelsen. Haltech er en av de mestselgende datasprut worldwide. I 90% av alle tilfellene der folk klager over datasprut så er det fordi de har skapt feilen selv. De som skriker høyest er de som ikke har peiling på elektrisk, og/eller mapping men tror de er verdensmestere selv. Har flere ganger sett skrekkeksempler på oppkobling. Skremmer ihvertfall ikke meg ifra å kjøpe Haltech! Og jeg er stor fan av sprut som ikke trenger fancye CDI bokser, dysedrivere mm her og der for å virke...

jeg har prata med en som solgte haltech tidligere og han har begynt å selge electromotive fordi han fikk så mye klager på haltech og at hans egen bil som også hadde haltech bare kødda og var skikkelig rar å ha med å gjøre til og med folk fra haltech skjønte ikke hva feilen var! på den bilen ble det testa sikkert fem bokser fra haltech, men så fort han gikk over til electromotive tec3 så funka det som bare faen og han klarte å tyne rundt 200 hester mere ut av motoren sin! derfor holder jeg meg unna haltech:p

TeamBørnOut
27/03/10, 12:28
Hva er navnet på han som solgte dette?

A.Finstad
27/03/10, 13:04
prata med han på en messe så husker ikke navnet hans:p jeg skal i hvertfall prøve meg på adaptronic til vintern igjen siden det er så å si PnP på min bil må bare lage en liten kabel fra hjernen til orginal nettet:p

TeamBørnOut
27/03/10, 18:33
Messe folk kan finne på mye rart for å få solgt noe..

Var på ei messe hvor et oslo firma skulle selge OD deler til bakaksler etc.. endte med at jeg fikk ei brosjyre og nret til han som drev å utviklet dette og drev på verkstedet " han var bare en selger" som han sa til slutt :D

A.Finstad
27/03/10, 18:36
det er sant så jeg har tatt det med en klype salt, men har jo kamerater som har hatt haltech og ikke vært fornøyd så det har liksom støtta den han selgern sa derfor holder jeg meg unna:p

Finken
27/03/10, 18:39
og han klarte å tyne rundt 200 hester mere ut av motoren sin! derfor holder jeg meg unna haltech:p


Akkurat det der trur jeg er bullshit, da må han ha satt opp ett eller annet helt feil, har mine tvil om at man drar ut 200 hk mer ved og bytte fra et programerbart sprut til et annet.

Alle disse spruta gjør jo jobben, det som er forskjellen er jo programvaren, hvor lette dem er og sette opp og mappe, og tileggsfunksjoner. Noen har jo også tettere turtallintervaller, men tviler på at den biten skulle ha noe og si på topp effekt.

A.Finstad
27/03/10, 18:47
det kan godt hende det er bullshit som sakt en selger som sa det til meg:p

TeamBørnOut
27/03/10, 18:49
At man kan hente ut mer krefter av sprut med mere "kraft" er jo sant. men 200hk? nja... enten må han ha kjørt på mere trykk og bensin ellers har han ikke vært flink til å mappe :D

A.Finstad
27/03/10, 18:53
kan godt hende han turte å skru litt mere trykk med et sprut som hang med eller noe sånt så kan jo hende:p men samma det jeg holder meg unna haltech:p som sakt så skal jeg kjøre adaptronic siden det mapper seg selv og kan kjøres som en vanelig hjerne som justerer seg etter kjøringa og man kan kjøre den på et fast map

Finken
28/03/10, 12:08
Er jo klart at hvis en selger ikke har no og vise til, at det spesielle sprutet skulle være no bedre enn andre, gode resultater, at det henger med på motorer som drar masse turtall, lett og sette opp, lett og mappe. Kan han ikke vise til noe av dette så sier det seg jo selv at han er avhengig av og dra andre merker ned i søla og skryte sitt eget opp i skyene.

Trur mye av detta er samma driten, som sagt tidligere, viktig med go support, eventuelt kjenne en som har brukt samme typen sprut før og har erfaring med og mappe det, da går ting så mye enklere når man står der og kødder selv.

rogern
28/03/10, 12:16
brodern hadde haltech e6x på 240n.
var og bremsa hos ringstad. fikk skuffende 250hk.

siden jag hadde bremsa hos whus snakka vi litt med han. han syntes det virka lite med det oppsettet.

tok med oss motoren opp til han.
han titta på haltechen men syntes det virka forferdelig tungvint og mappe iforhold til sm4. kan jo være at han bruker mest autronic. ikke vet jeg.
han snakka noe om at på e6x måte man manuelt putte inn alle tall og at sprutet ikke "tenkte selv" mellom hver 500rpm. autronicen var visst rå på det å
"tenke selv" mellom tallene. nå er ikke jeg ekspert på sput men mener det var dette han snakka om. han hadde brukt dagen eller mer for å mappe det. med sm4 tok det times tid med litt testing.

vi fikk ut 90hk mer. da begynte snurra å bli tom.

microplex
28/03/10, 12:18
VI-pec sprut med 4x msd coiler kommer jeg til og kjøre på 740'n

rogern
28/03/10, 12:25
kjører med 4x msd ls1/ls7 coiler på min.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/486.jpg

Njål Nilssen
29/03/10, 21:39
Jeg kommer til å satse på Motec M800.
Grunnen er at det er et av veldig få sprut som kan styre variable kamaksler, og kan bruke hvilken som helst utgang til hva som helst.

Da kan du eksempel bruke en utgang som normalt brukes som tenningsutgang til eks. laddetryksventil. Kan dessuten styre opp til 12 dyser sekvensielt, så for meg som har planer om å kjøre 5'er med 10 dyser passer dette ypperlig.

donflaem
29/03/10, 22:11
brodern hadde haltech e6x på 240n.
var og bremsa hos ringstad. fikk skuffende 250hk.

siden jag hadde bremsa hos whus snakka vi litt med han. han syntes det virka lite med det oppsettet.

tok med oss motoren opp til han.
han titta på haltechen men syntes det virka forferdelig tungvint og mappe iforhold til sm4. kan jo være at han bruker mest autronic. ikke vet jeg.
han snakka noe om at på e6x måte man manuelt putte inn alle tall og at sprutet ikke "tenkte selv" mellom hver 500rpm. autronicen var visst rå på det å
"tenke selv" mellom tallene. nå er ikke jeg ekspert på sput men mener det var dette han snakka om. han hadde brukt dagen eller mer for å mappe det. med sm4 tok det times tid med litt testing.

vi fikk ut 90hk mer. da begynte snurra å bli tom.

Hei.

Det wetterhus snakker om er hvordan fuel tabelen er laget.
På haltech e6x er det kun mulig å sette inn åpningstid på dysene i millisekunder. På autronic, motec,adaptronic og nyere haltech er dette gjort på en annen måte. Det er brukt en såkalt ve tabell. datasprutet regner selv ut hvor mye bensin motoren trenger ut i fra volum, dyser, turtal og mapsensor. Det er også en såkalt interpolation mellom de forskjellige kolonnene. Det vil si at når man beveger seg fra en kolonne til en annen så blir det gjort på en trinnløs måte, ikke hakkete fra kolonne til kolonne.
I tabellen er det da referert til % av perfekt forbruk. Normalt på en sugemotor så ligger tallene under 100% men kan gå overskride 100% på en turbomotor fordi den er mer en 100% effektiv.
Dette er en mye enklere måte å tune på og gir en mye riktigere og mere stabilt blandingsforhold.

På et sprut med ve tabel så kan man som start map sette opp feks 80 i alle kolloner i tabellen og bilen vil starte. Motoren vil faktsisk svare ganske greit så lenge man ikke får turbotrykk.
På sprut med ve tabel så er det også en map med ønsket lambda verdi. Si at man har satt opp denne til å være på 12 i lambda på fult turtall og maks trykk. Endrer man denne tabellen til feks 11,7 så vil motoren få mere bensin uten å ha rørt fuel tabellen.
Alle som jobber med datasprut vet at det er ve tabel som gjelder. Alle sprut som ikke har dette blir tidkrevende og vansklige å jobbe med. ms har faktisk ve tabel.

Har selv erfaring med eldre haltech og det er ustabile sprut. Vet ikke hvordan de nye er, kan jo hende de har blitt bedre. Vet om flere store tunere som ikke liker dem. Kan ikke gå ut med navn på disse for man vet jo aldri hva folk sier videre og hva de får høre i etterkant. er ikke vits å lage bråk/rykter rundt sånne ting. Er heller ikke noe vits i å pråte stygt om andre da det stort sett bare slår tilbake senere.

Mvh Kristian

turb00le
30/03/10, 04:17
Godt å få ett ordentlig svar og ikke alle "funker ikke" påstandene...
Når du første er her: Vært borti nira?

gaupe
30/03/10, 09:12
ms har faktisk ve tabel.


Har du vurdert noko MS3? Det er tydeleg at det er veldig vanleg å seie at MS er fæle greier. Dette mistenker eg stammar frå dei som sel alternativa.

Det er jo greitt for ein forhandlar å både kunne selje sprutet og mappe det, i motsetning til å kun mappe eit sprut som kan vere av varierande kvalitet.

Tveite Performance
30/03/10, 09:55
Har du vurdert noko MS3? Det er tydeleg at det er veldig vanleg å seie at MS er fæle greier. Dette mistenker eg stammar frå dei som sel alternativa.

Det er jo greitt for ein forhandlar å både kunne selje sprutet og mappe det, i motsetning til å kun mappe eit sprut som kan vere av varierande kvalitet.

eg kan ikkje sei korleis ms er. men virker greit. og vist di ser kor mange som kjører med de så er jo de mange som viser att de fungerer.

men kan vere att de er litt grovt, men eg trur ikkje de er så mye xtra å hente på eit anna sprut. må no vere vist du skal makse ut alt motoren har å gi. og att du kansje kan få ein finere gange med eit anna sprut. men eg vil sei att du får mykje for penga, og att de er mykje god informasjon å finne på svenske nett sider å mykje god hjelp å få.

donflaem
30/03/10, 10:25
Nei jeg har ikke vært borti Nira. Har vell egentlig aldri hørt noe særlig om dem så da regner jeg med at det er greit. Tror bjørnstad bil selger de spruta.

turb00le
30/03/10, 10:25
racing242 hadde vel problem med oppløsninga på toppen i registeret med MS?
Det blir vel borte når den nye MS er her.

donflaem
30/03/10, 10:32
ms er greie sprut for vanlige motorer men har ikke gode nokk drivere for store dyser som kreves på ekstreme motorer. tenningsutgangene er også litt tvilsomme. Når det er sagt så har pbc auto bremset ms med ca 600hk så det kan ikke være helt ute. Ms er veldig mye for pengene men er tidkrevende og hver endring man gjør krever også stort sett en hardwaremessig endring. Ikke som på proffesionelle sprut som man gjør det meste i softwaren.

Fordelen med ms er at innen man har fått startet motoren så har man lært seg veldig mye om datasprut og har derfor en større forutsetning for å skjønne hva som skjer.

Ms kan være bra men også drit dårlig. Det faller vell stort sett på han som har bygd det.
Er ms'en bygget av en som ikke har filla peiling på elektronikk så blir også resultatet deretter. det er ikke bare å lodde sammen noen komponenter og tut å kjør. Lodding er en egen kunst i seg selv for å få bra. I en bil så er det mye risting og fuktighet som gjør at det er et utfordrendested å lage elektronikk til.

GMV
30/03/10, 22:13
MS'n har (ihvertfall hadde) en oppløsning på 8x8
Mens billigere Haltech (E6 bla) har 16x16
De litt dyrere systemene har somregel 32x32
Da sier det seg selv av MS'n kommer dårlig ut på motorer som har høye effektuttak, og turtall.

Myklevik
30/03/10, 22:21
jeg har hørt veldig mye bra om vi-pec sprut, gutta på pure performance factory i sverige skryter ihvertfall av det ;D

Magnum
31/03/10, 08:50
jeg kjører med 16x16 oppløsning på MS`n min, og det går jo ann å velge hva di forskjellige motstandene og turtallet skal være i rutenettet, så skjønner egenltig ikke hvorfor alle sier MS blir så grovt på toppen.

turb00le
31/03/10, 09:52
Men sum av summarum så er vel sprutet aldri bedre enn personen som har mappet det.
Vi-pec er vel mer eller mindre samme som pectel? Eller er det pectel som har bytta navn?
Pectel har vel gått for å være krute godt i rallycross sammenheng.

donflaem
31/03/10, 10:00
Vi-pec er det samme som link. Det er kun gjort små endringer i softwaren. vi-pec er levert av ray hall som før jobbet for autronic. Ray hall er vell mye av grunnen til at autronic ble så bra som det ble.
Pectel er engelsk og er mye brukt av profesionelle. Ofte brukt i rallysamenheng og lignende. Bra sprut med dyre.

Berg Performance
31/03/10, 13:10
Kan faktisk kjøre dual tables i MS og få 32x16 ruter ! =) MS er overhodet ikke noe dårlig alternativ lengre !

Tveite Performance
05/04/10, 14:52
savner bilder av ferdige oppkoblinger her :P

SWR
05/04/10, 17:47
At E6X Haltech er dårligere enn ny Autronic burde si seg selv... selve softwaren i det er ei bøtte år gammelt. Skal man kjefte ut noe på nett for å være søppel, så bør det være erfaringer med nyeste mot nyeste før man kaller det dritt. At de aldri funker er tull, for vi har antikvarisk, DOS-basert Haltech E6K fra slutten av '90-tallet på Keiko, og styrer fint 3-liter'n til 890nm ut på 4WD'en med 1.8 bar på vanlig 99. Kommer som sagt helt an på hvem som bruker det. Så hvis noen her føler for å - eller vet om folk som skal - kaste et E6X eller Platinum fordi det er "søppel" så sleng meg en PM, så skal dere få en adresse å slenge det til, så sparer dere avgiften for elektronikk på gjenvinningssentralen. :D

Burde være glad for Haltech... de var de første i verden til å lage bruker-programmerbart sprut som "alle" kunne få kjøpt, dvs de starta snøballen.. Uten dem hadde vi neppe vært der i er i dag. :)

Magnum
05/04/10, 19:26
sier noe der SWR. Hørt om flere som syns di funker gull!
Har nå selv koblet opp adaptronic på bilen til en kompis, blir allright å se hvordan det funker

rogern
05/04/10, 21:22
At E6X Haltech er dårligere enn ny Autronic burde si seg selv... selve softwaren i det er ei bøtte år gammelt. Skal man kjefte ut noe på nett for å være søppel, så bør det være erfaringer med nyeste mot nyeste før man kaller det dritt. At de aldri funker er tull, for vi har antikvarisk, DOS-basert Haltech E6K fra slutten av '90-tallet på Keiko, og styrer fint 3-liter'n til 890nm ut på 4WD'en med 1.8 bar på vanlig 99. Kommer som sagt helt an på hvem som bruker det. Så hvis noen her føler for å - eller vet om folk som skal - kaste et E6X eller Platinum fordi det er "søppel" så sleng meg en PM, så skal dere få en adresse å slenge det til, så sparer dere avgiften for elektronikk på gjenvinningssentralen. :D

Burde være glad for Haltech... de var de første i verden til å lage bruker-programmerbart sprut som "alle" kunne få kjøpt, dvs de starta snøballen.. Uten dem hadde vi neppe vært der i er i dag. :)


hvem er det som har sagt at haltech er søppel?
eller kjefta på haltech?

SWR
05/04/10, 21:29
hvem er det som har sagt at haltech er søppel?
eller kjefta på haltech?

Omtrent det som er ment her, vel..


jeg holder meg unna haltech i hvertfall etter jeg har prata med folk som har det og folk som har KASTA det! det er vist nokk søppel. så jeg holder meg unna det i hvertfall.

rogern
05/04/10, 21:32
sånn blei opplegget mitt. ikke helt ferdig.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/488.jpg

rogern
05/04/10, 21:35
Omtrent det som er ment her, vel..

stemmer.

GMV
06/04/10, 18:12
sånn blei opplegget mitt. ikke helt ferdig.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/488.jpg

Ser bra og ryddig ut dette! Har planer om noe lignende selv. Konseptet går ut på at man kan ta ut sprutet med ledningsnettet enkelt for å evt bremse motoren i benk.

rogern
07/04/10, 19:33
tenker du da på at du tar med ditt eget nett når du skal bremse?
var inne på tanken med å ha en kontakt type"f16" med nok pinner for å skru denne i torpedon. bare og klikke av den når man skal ha ut motorn. men tar ikke såå lang tid og nappe av kontaktene på motorn.
skal ikke inn og ut så mye på bruksbilen iallefall.

kimove
07/04/10, 19:39
Volvo lastebiler har faktisk en fin vanntett 31 pins påbygger kontakt som passer fint til et slikt formål :)

rogern
07/04/10, 19:45
stemmer. den er sikkert knallfin den.

cossykiller
07/04/10, 20:09
jeg har electromotive tec3, med 2 dobble coiler, åssen er det og stille på selv ? har aldri vært borti mapping før, men hadde vært fint og fått inn grovmapp til 16v slik at den ihvertfall kan kjøres til hvor enn jeg skal mappe bilen. Er det samtidig noen som vet hvem som mapper electromotive i rogaland ?

SINISTER FINNI
07/04/10, 21:20
jeg har electromotive tec3, med 2 dobble coiler, åssen er det og stille på selv ? har aldri vært borti mapping før, men hadde vært fint og fått inn grovmapp til 16v slik at den ihvertfall kan kjøres til hvor enn jeg skal mappe bilen. Er det samtidig noen som vet hvem som mapper electromotive i rogaland ?

Heisann kjører med tec3 selv og er fornøyd.
Hvis du lurer på noe ang electromotive så ring Geir Haugen på Bjørnstad bil.Meget dyktig og har helt sikkert tips om hva du skal gjøre og evnt hvem som kan hjelpe deg evt på din kant av landet.
Mvh
Finni

GMV
07/04/10, 22:41
tenker du da på at du tar med ditt eget nett når du skal bremse?

Ja, men det er kansje ikke nødvendig? Har aldri bremset en ren motor før, men kan være greit å få ut i ett stykke.

Gneizten
08/04/10, 10:25
jeg har electromotive tec3, med 2 dobble coiler, åssen er det og stille på selv ? har aldri vært borti mapping før, men hadde vært fint og fått inn grovmapp til 16v slik at den ihvertfall kan kjøres til hvor enn jeg skal mappe bilen. Er det samtidig noen som vet hvem som mapper electromotive i rogaland ?

han her holder da til veldig nærme deg, snakket litt med han og trur han kunne mappe de fleste data innsprut ;)
http://www.halandtuning.no/Kontakt_Haland_Tuning.asp

vurderer å kjøpe Vi-pec av han når jeg kommer så langt =)

cossykiller
08/04/10, 18:06
ja han kunne det sa han, men det ville ta litt lengre tid da han ikke hadde holdt på så mye med disse, men har han i bakhodet:)

rogern
08/04/10, 21:11
Ja, men det er kansje ikke nødvendig? Har aldri bremset en ren motor før, men kan være greit å få ut i ett stykke.

vet ikke.
jeg bremsa motorn hos whus og han har jo sm4 nettet ferdig i bremserommet. bare og hekte på. klart noen små forskjeller kan det jo være. eks andre tilkoblinger på triggere, tenningsanlegg osv.
vet ikke hvordan andre motorbyggere gjør det jeg.
eks de som driver med mange forskjellige sprut.

er jo uansett kjekt og ha en sånn løsning.

bygdetulling
20/04/10, 10:46
noen som vet hvor jeg kan få tak i lange pluggkabla te ford edis (ms, b204). de som er org. ford er aaalt for korte...

TeamBørnOut
20/04/10, 11:30
fleste motorfirmaer har dette på metervare. De fleste "us" butikker også

Modalen
01/06/10, 19:10
som sakt så skal jeg kjøre adaptronic siden det mapper seg selv og kan kjøres som en vanelig hjerne som justerer seg etter kjøringa og man kan kjøre den på et fast map

Dette kan du også med MegaSquirt. :)
Jeg kjører med closed loop lambda korreksjon innenfor 8% avvik fra lambda/AFR-tabellen.
Følsomheten og måten denne funksjonen fungerer på kan justeres.

Du kan også bruke "VE analyze live" til å justere mens man kjører, eller bare mate datalogger gjennom VE analyzer og oppdatere fuelmappet i etterkant.
MS har blitt ganske så elegant og brukervennlig med TunerStudio som tuning software.


Når det gjelder forskjellige merker har support, brukervennlighet, funksjoner og størrelse på brukergruppen mye å si.

De er forskjellige, selv om de ofte har ganske likt feature set.
Forskjellige muligheter til givere.
Noen er kanskje mer følsomme for støy enn andre, og de fleste har vel sine egne særheter.

Derfor er det lurt at kompetente mennesker, eller noen som har satt seg grundig inn i emnet installerer slikt.
De fleste ramaskrikene rundt MS er som regel brukerskapte problemer.

A.Finstad
01/06/10, 23:27
jeg har bestemt meg for adaptronic av tre grunner
1. PBCauto kan mappe og hjelpe med andre ting
2. eneste som trengs for å bruke adaptronic i 740 turbo er å bytte tps og lage et nett mellom adaptronic hjernen og org nettet(ikke store jobben :p)
3. det er billig og jeg skulle få den hjelpa jeg trengte.

i tilleg til detta har jeg hørt om flere som har brent opp MSen sin og at det er mye kødd med den

pinkvolvo240
02/06/10, 00:12
er det ingen her på vccn som har prøvd nira i3+?
er ganske så fersk når det gjelder datasprut. skal hjelpe en kompis og sette sammen en motor i sommer med den sprutn. i følge han så sier han at den er som skapt for volvomotorer. og kjempe enkelt og sette opp :)

Njål Nilssen
02/06/10, 15:20
er det ingen her på vccn som har prøvd nira i3+?
er ganske så fersk når det gjelder datasprut. skal hjelpe en kompis og sette sammen en motor i sommer med den sprutn. i følge han så sier han at den er som skapt for volvomotorer. og kjempe enkelt og sette opp :)

Nira er vel ganske lik VEMS, så du kan jo gå inn på sidene dems å lese den manualen for den basic'e delen...

Edit: var i alle fall det før, men vet ikke hvordan det er nå, de har kanskje utviklet et helt eget opplegg.

Modalen
02/06/10, 15:23
jeg har bestemt meg for adaptronic av tre grunner
1. PBCauto kan mappe og hjelpe med andre ting
2. eneste som trengs for å bruke adaptronic i 740 turbo er å bytte tps og lage et nett mellom adaptronic hjernen og org nettet(ikke store jobben :p)
3. det er billig og jeg skulle få den hjelpa jeg trengte.

i tilleg til detta har jeg hørt om flere som har brent opp MSen sin og at det er mye kødd med den

Var absolutt ikke ment som noe angrep på ditt valg av styring, men mer til opplysning.

Har sett noen MS-bokser som har brent seg, men jeg har ALDRI sett en MS-boks gå opp i røyk hvis alt er installert etter kunstens regler...

Har også sett flere dyre motorstyringer gå opp i røyk, og som regel ligger det noe mer til grunne...

Når det gjelder Megasquirt har jeg sett så utrolig mange horrible eksempler på ledningsnett at jeg noen ganger lurer på hvorfor ikke hele bilen tok fyr.

MS har absolutt ingen fundamentale designfeil som gjør det upålitelig på noen måte, men lærekurven er bratt og den må faktisk bestiges hvis prosjektet skal lykkes på noen måte.

Noe som også må tas i betraktning er at MegaSquirt kan kjøpes ferdig, eller som byggesett. Velger man å lodde sammen MS selv så finnes det omtrent like mange fallgruver som det er komponenter på printkortet, hvis man er uerfaren med elektronikk og lodding... Dette er jo noe å tenke på når man kjøper et brukt MS (ble det kjøpt komplett eller som byggesett).

Dette var ikke et forsøk på å rose MS opp i skyene, men "jeg har hørt" som et argument er verdt å sette på plass...

Berg Performance
02/06/10, 15:27
Er selv meget fornøyd med megasquirt, finnes mange hjelpsomme sjeler på forum som kan lære fra seg det meste! Og det gratis! Absolutt ikke ett dårlig sprut !

Har sett mye tvilsom oppkobling, og var faktisk litt plaget med min egen oppkobling fordi jeg ikke tok nok hensyn til støy fra coil og pluggledninger! Bortsett fra dette har MS imponert meg stort !

bygdetulling
04/06/10, 12:02
hvor kjøper dere map-sensor til MS?

ArneR
04/06/10, 14:43
hos diyatotune.com f.eks?

Magnum
04/06/10, 17:34
jeg kjører med megasquirt på motoren min nå, og satt adaptronic på motoren i den ene driftebilen. Vurderer å bytte til det på min og, pga det er fullt sekvesielt

Berg Performance
04/06/10, 18:27
Henter vel ikke så fryktelig mye på å ha det fullt sekvensielt at det er vits å bytte fra megasquirt bare fordi adaptronicen er det? =)

TeamBørnOut
04/06/10, 19:21
er jo mye bedre. i det minste ha 2x2 eller lignende. Har man 4 store dyser som åpner seg likt så kan trykket synke i fuelrailen ganske så kjapt.

19år gammle mazdaer har fullsekvensielt sprut orginalt... det er grunn nok til meg for å få et skikkelig sprut hvor man kan justere inn hver enkelt cyl helt 100 :)

gaupe
04/06/10, 19:34
19år gammle mazdaer har fullsekvensielt sprut orginalt...

27 år gamle volvoar også...

TeamBørnOut
04/06/10, 19:44
hvilken? :P volvo hadde jo ikke dette på alle personbilene sine i 1998 en gang :D

gaupe
04/06/10, 19:51
hvilken? :P volvo hadde jo ikke dette på alle personbilene sine i 1998 en gang :D

B23ET i 760 Turbo, med sekvensiell dysestyring.

TeamBørnOut
04/06/10, 20:04
hmmm hvor finner du dette hen?

gaupe
04/06/10, 20:10
hmmm hvor finner du dette hen?

Sjekk side 8 her:
http://uncubic.org/docs/volvo/electrical_schemes/schematy_haynes_volvo_740_760_od_1984_do_1986.pdf

Det er seperate baner frå motorstyringa fram til kvar dyse, om desse vert styrt individuelt, veit eg ikkje. Men i motsetning, så har LH Jetronic, berre ein utgang til dysene.

TeamBørnOut
04/06/10, 20:19
Ingen som har en slik bil her som vil bytte om på 2 dysekontakter å sjekke? høres rart ut at volvo skulle kommet ut med dette for å så gå vekk i fra det igjen

gaupe
04/06/10, 20:40
Ingen som har en slik bil her som vil bytte om på 2 dysekontakter å sjekke? høres rart ut at volvo skulle kommet ut med dette for å så gå vekk i fra det igjen

Om eg les skjemaet rett, så ser eg det at det ikkje er Motronic-hjerna som har separate utgangar, men ETC-systemet, som eg meinar må vere traction-controlen?. Frå 289 (ETC power stage) på skjema så går det fire utgangar, og det kan sjå ut som det berre går eit signal (pinne 14) frå motronic hjerna (216).

Modalen
04/06/10, 22:09
er jo mye bedre. i det minste ha 2x2 eller lignende. Har man 4 store dyser som åpner seg likt så kan trykket synke i fuelrailen ganske så kjapt.

19år gammle mazdaer har fullsekvensielt sprut orginalt... det er grunn nok til meg for å få et skikkelig sprut hvor man kan justere inn hver enkelt cyl helt 100 :)

MS har jo to dysedrivere, og disse kjøres typisk i alternating/batch fire. Altså annenhver bank med injektorer.

Største fordelen med sekvensiell innsprøytning ligger i drivstofføkonomi/utslipp, ved å bestemme åpningstidspunktet for hver enkelt dyse. (typ, prøve seg frem med dysetiminga helt til motoren går fetest mulig.)

Hvis man skal "justere hver sylinder helt 100%", må man ha muligheten til å legge inn en trim-verdi for hver dyse, samt ha eksostempgiver for hver sylinder.
Når fordelinga blir jevnest mulig kan man også magre ut ennå mer på lave laster uten at det begynner å nøkke.

På fullast forsvinner gevinstene litt, siden åpningstiden på dysene er så lang at timingen egentlig ikke spiller noen rolle. (Det skytes for både stengt og åpen ventil i en sprut.)

MS2 Extra har mulighet for å bestemme åpningstidspunktet for hver injektordriver.
MS3 tar 8 sylindre fullsekvensielt, så der mangler det ikke på mulighetene i alle fall.

A.Finstad
04/06/10, 22:28
Var absolutt ikke ment som noe angrep på ditt valg av styring, men mer til opplysning.

Har sett noen MS-bokser som har brent seg, men jeg har ALDRI sett en MS-boks gå opp i røyk hvis alt er installert etter kunstens regler...

Har også sett flere dyre motorstyringer gå opp i røyk, og som regel ligger det noe mer til grunne...

Når det gjelder Megasquirt har jeg sett så utrolig mange horrible eksempler på ledningsnett at jeg noen ganger lurer på hvorfor ikke hele bilen tok fyr.

MS har absolutt ingen fundamentale designfeil som gjør det upålitelig på noen måte, men lærekurven er bratt og den må faktisk bestiges hvis prosjektet skal lykkes på noen måte.

Noe som også må tas i betraktning er at MegaSquirt kan kjøpes ferdig, eller som byggesett. Velger man å lodde sammen MS selv så finnes det omtrent like mange fallgruver som det er komponenter på printkortet, hvis man er uerfaren med elektronikk og lodding... Dette er jo noe å tenke på når man kjøper et brukt MS (ble det kjøpt komplett eller som byggesett).

Dette var ikke et forsøk på å rose MS opp i skyene, men "jeg har hørt" som et argument er verdt å sette på plass...

skjønte at du ikke mente å kritisere sorry hvis jeg fikk det til å høres ut som jeg forsto det sånn :p
jeg valgte egentlig adaptronic fordi det er forholdsvis billig og ferdig satt sammen da jeg ikke gidder å sitte mange timer å lodde sammen MS en for så å brenne det opp når jeg kobler til strøm :p
liker egentlig mulighetene med adaptronicen siden man kan bruke det på bruks bilen med to maps altså en for gate som gjør at bilen går billig og har lite forbruk og et for bane når man skal kjøre den der :p

The Rev
07/06/10, 06:04
fant detta på nettet, kit til 4,5,6 og 8 syl motor, ligger også komplett kit med kabler osv der og. er dette mulig å få til uten å må være rakettforsker?
http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_14&products_id=45

Modalen
07/06/10, 10:03
liker egentlig mulighetene med adaptronicen siden man kan bruke det på bruks bilen med to maps altså en for gate som gjør at bilen går billig og har lite forbruk og et for bane når man skal kjøre den der :p

EFI fungerer ikke slik at du må ha to forskjellige map for to bruksområder.
Begge deler oppnås like fint med ett map. :)

A.Finstad
07/06/10, 10:12
jojo, det er sant men for å sleppe å justere inn hver gang jeg skal på bane eller på EU så er det lettere å ha et map eller to liggende som man bare kan laste inn i hjernen når noe skjer :p

Mr. Crepsley
07/06/10, 10:48
Det er jo noe man kan på stortsett alle sprut ?

Modalen
07/06/10, 12:03
Det er jo noe man kan på stortsett alle sprut ?
Stort sett.



jojo, det er sant men for å sleppe å justere inn hver gang jeg skal på bane eller på EU så er det lettere å ha et map eller to liggende som man bare kan laste inn i hjernen når noe skjer

Hvorfor skulle du behøve å justere noe for hverken EU eller bane, hvis bilen er ferdig innjustert en gang for alle? :)

A.Finstad
07/06/10, 21:49
skal ha et godkjennings map, et for gate og et for bane er planen altså det som er til godkjenning skal bli bremsa til 230 hester eller noe sånt og det på gata til ca 300-350 og bane mapet skal være rundt 400-450 hester trur da i hvertfall turboen skal klare det med tanke på at jeg skal kjøre med garrett GT3582R med GT30 kompressor hus

Berg Performance
07/06/10, 23:52
Du trenger ikke flere map til 230hk-300hk og 450 hk.. Det eneste du trenger er ett map til 450 hester som du kjører ned ladetrykket på til gatebruk !

PS: Sjekk ut motorstyringa til B204FT! Den er FET til å være så gammel!

A.Finstad
08/06/10, 00:03
holder det altså? tenkte å få justert mapet sånn at den gikk billigst mulig på gate mapet og godkjennings mapet og bare gi faen på bane mapet :p og helst prøve å få den til å gå på E85 hele tia, men det tør jeg ikke enda siden det er så få stasjoner rundt her som selger det :(

Modalen
08/06/10, 00:06
Det du trenger er ETT map, og en boost controller...
Fiks ferdig.

Du valgte altså motorstyring ut fra en teori om virkemåten, som var ren fantasi.
Hmm...

A.Finstad
08/06/10, 00:13
nei jeg valgte sprut utifra det justerer seg selv til å gå billigst mulig ved hjelp av en lambda sonde og det kan justeres akkuratt sånn man vil og man kan kjøre det uten lambda for andre effekt områder

SWR
08/06/10, 01:43
skal ha et godkjennings map, et for gate og et for bane er planen altså det som er til godkjenning skal bli bremsa til 230 hester eller noe sånt og det på gata til ca 300-350 og bane mapet skal være rundt 400-450 hester trur da i hvertfall turboen skal klare det med tanke på at jeg skal kjøre med garrett GT3582R med GT30 kompressor hus
GT3076R kompressor? Holder til rundt 580 den.. :)

A.Finstad
08/06/10, 01:52
er en spesial bygd sak den turboen å så det blir vell noe sånt ja :p

ImportTech.no
08/06/10, 07:21
Hei.

Synes det er mye kritik rundt det å ha 2 forskjellige mapper.
Fordelen med det med tanke på gate/bane map er at man kan sette opp forskjellige tenningsmapper. Tenninga har sinsykt mye å si for effekten. Er ikke sikkert man klarer å komme ned i ønsket effekt bare med å skru ned trykket når man har et map som er bremset for maks effekt.

På bilen min så er det bremset 412hk(ca 470 i motor) på hjula. På isbanen i vinter så fungerte det ikke med så mye effekt så jeg koblet trykket direkte inn på wastegateen. Da ladet motoren 1 bar mot 1,5 via boostkontrolleren. Tipper jeg fortsatt hadde oppunder 400hk i motor med det trykket. Dvs man får ikke trykket lavere enn med å kjøre det direkte og det ga fortsatt veldig mye effekt. Hadde jeg endret tenningstabellen så hadde effekten gått drastisk ned, Kanskje helt ned mot 250hk.

Adaptronic som finstad snakker om har hatt en kjempe sukses så langt i Norge.
Det er hittil i år solgt ca 20 sprut hvor borti 15 av dem er ferdig bremset og fungerer utmerket.
Prismessig så er det ingenting som slår Adaptronic i Norge. Funksjonalitet og fleksiblitet er overlegen i forhold til sprut 2 og 3 ganger prisen. site bil som ble bremset nå var en mini morris med volvo bakaksel og mazda rx7 wankel motor. Den bremset med orginal motor 285hk på hjul på 0,8 bar. Eier beskriver bilen som ukjørbar pga av effekt og en vekt på 640kg. Han hadde montert megasquirt først men ble lei da han aldri klarte å få justert inn vr sensorene skikkelig og derfor hadde problemer på høyre turtall. Det var vell 5 dager mellom han var og hentet adaptronic sprutet til bilen skulle bremses. Alt gikk etter boka og eier var knall fornøyd. bilen er beskrevet på www.moonshineracing.no

tennpluggen
08/06/10, 09:12
er det mulig å bare lage seg en overgang mellom lh 2,4 ledningsnettet å megaskvett ecu'n?

gaupe
08/06/10, 09:26
er det mulig å bare lage seg en overgang mellom lh 2,4 ledningsnettet å megaskvett ecu'n?

Nei, du må ha litt andre sensorar til Megasquirt, i det minste potmeter på spjeldsensor og MAP-sensor.

A.Finstad
08/06/10, 11:12
det går med adaptronic :p eneste som må skiftes er TPS altså gass spjeld sensoren må skiftes til en som er et potensometer i stedet for av/på i hvertfall på motronic nettet jeg driver å tegner ledningsnett i skrivende stund, men finner ikke ut hvor mange pinner det er på motronic nettet i 740 så sliter litt :p

Modalen
08/06/10, 12:26
Hei.

Synes det er mye kritik rundt det å ha 2 forskjellige mapper.
Fordelen med det med tanke på gate/bane map er at man kan sette opp forskjellige tenningsmapper. Tenninga har sinsykt mye å si for effekten. Er ikke sikkert man klarer å komme ned i ønsket effekt bare med å skru ned trykket når man har et map som er bremset for maks effekt.

På bilen min så er det bremset 412hk(ca 470 i motor) på hjula. På isbanen i vinter så fungerte det ikke med så mye effekt så jeg koblet trykket direkte inn på wastegateen. Da ladet motoren 1 bar mot 1,5 via boostkontrolleren. Tipper jeg fortsatt hadde oppunder 400hk i motor med det trykket. Dvs man får ikke trykket lavere enn med å kjøre det direkte og det ga fortsatt veldig mye effekt. Hadde jeg endret tenningstabellen så hadde effekten gått drastisk ned, Kanskje helt ned mot 250hk.

Adaptronic som finstad snakker om har hatt en kjempe sukses så langt i Norge.
Det er hittil i år solgt ca 20 sprut hvor borti 15 av dem er ferdig bremset og fungerer utmerket.
Prismessig så er det ingenting som slår Adaptronic i Norge. Funksjonalitet og fleksiblitet er overlegen i forhold til sprut 2 og 3 ganger prisen. site bil som ble bremset nå var en mini morris med volvo bakaksel og mazda rx7 wankel motor. Den bremset med orginal motor 285hk på hjul på 0,8 bar. Eier beskriver bilen som ukjørbar pga av effekt og en vekt på 640kg. Han hadde montert megasquirt først men ble lei da han aldri klarte å få justert inn vr sensorene skikkelig og derfor hadde problemer på høyre turtall. Det var vell 5 dager mellom han var og hentet adaptronic sprutet til bilen skulle bremses. Alt gikk etter boka og eier var knall fornøyd. bilen er beskrevet på www.moonshineracing.no

Kritikk og kritikk. Tror det handlet mest om at A.Finstad ikke helt har forstått prinsippet med EFI.
Det er strengt tatt ikke behov for mer enn ett sett med map for å få en motor til å gå økonomisk på gate, såvel som bra på bane.

Det finnes unntak... Ønsker man å benytte forskjellige drivstofftyper blir jo saken en helt annen.

Å senke tenninga så mye at effekten daler fra 400 til 250hk høres ikke ut som en lur idé i utgangspunktet. Hva tror du skjer med eksostemperaturen da?


er det mulig å bare lage seg en overgang mellom lh 2,4 ledningsnettet å megaskvett ecu'n?

Jepp. Du kan bruke hele det originale ledningsnettet. Kontakten til TPS passer i den giveren du må bytte til.
Eneste ekstra giveren som må kobles til er en temperaturføler for innsugslufta. Her kan du bruke kontaktstykket fra LMM f.eks.

Er du litt flittig, kan du bygge MSet rett inn i Jetronicboksen.
"linuxman51" på turbobricks-forumet selger til og med konverteringssett til formålet.

A.Finstad
08/06/10, 13:05
jeg har ikke misforstått har bare tatt det til et nytt nivå siden det skal stå i en bil som skal kjøres hver eneste dag i tilleg til at jeg skal ha muligheten til å leke meg på bane! derfor skal jeg ha et sprut som det går an å bytte map på for da kan motoren jobbe optimalt og billigst mulig i den ene mapen og pøse på med effekt i den andre!

Njål Nilssen
08/06/10, 15:11
jeg har ikke misforstått har bare tatt det til et nytt nivå siden det skal stå i en bil som skal kjøres hver eneste dag i tilleg til at jeg skal ha muligheten til å leke meg på bane! derfor skal jeg ha et sprut som det går an å bytte map på for da kan motoren jobbe optimalt og billigst mulig i den ene mapen og pøse på med effekt i den andre!

Men poenget er at du KAN ha alt det i samme map...

Du kan bruke spjeldpotensiometeret til en en "load indikator". Ved små spjeldåpninger er du ikke ute etter effekt... ikke sant? Vil du ha effekt legger du jo fjøla ned, altså WOT.

Så det du gjør er å mappe det slik at når du har lav belastning på motoren (dvs. lite spjeldåpning og lavt absoluttrykk vs. rpm) Så kan du justere tenning og bensin til "lean burn". Bruker lite suppe, og er fin til vanlig kjøring.

Men så mapper du sånn at når du da gir mere gass, evt. full pinne for å få mere effekt og du får et høyere absoluttrykk vs. rpm, og spjeldet gir beskjed om et ønske om "krutt", så får du mere suppe og mere aggresiv tenning.

Slik er de fleste originale map satt opp også...

Modalen
08/06/10, 15:25
jeg har ikke misforstått har bare tatt det til et nytt nivå siden det skal stå i en bil som skal kjøres hver eneste dag i tilleg til at jeg skal ha muligheten til å leke meg på bane! derfor skal jeg ha et sprut som det går an å bytte map på for da kan motoren jobbe optimalt og billigst mulig i den ene mapen og pøse på med effekt i den andre!

Synes du kan utdype påstanden din med litt teknisk innsikt i hva og hvorfor du mener at det må være slik?
Akkurat hva som kommer til å skille disse to forskjellige innstillingssettene.

A.Finstad
08/06/10, 17:18
hvis dere tenker litt så blir ikke volvo 740 godkjent med mere en 238 hester derfor skal jeg ha et map med ca 230 hester på full gass sånn at den fremdeles går bra, men ikke bruker det fulle potensialet i motoren derfor det mappet, jeg kommer jo også til å leke litt selvom jeg ikke er på bane derfor vil jeg ha et map som er begrensa til maks 350 hester til å kjøre på veien med for å ikke ta helt av! så når jeg kjører på bane så vil jeg jo ta helt av og derfor skal jeg ha det siste mapet for å bruke på bane og det mapet håper jeg at jeg har ca 450 hester. gir egentlig litt faen i hva dere mener jeg kommer til å kjøre sprutet sånn i hvertfall.

Modalen
08/06/10, 21:11
hvis dere tenker litt så blir ikke volvo 740 godkjent med mere en 238 hester derfor skal jeg ha et map med ca 230 hester på full gass sånn at den fremdeles går bra, men ikke bruker det fulle potensialet i motoren derfor det mappet, jeg kommer jo også til å leke litt selvom jeg ikke er på bane derfor vil jeg ha et map som er begrensa til maks 350 hester til å kjøre på veien med for å ikke ta helt av! så når jeg kjører på bane så vil jeg jo ta helt av og derfor skal jeg ha det siste mapet for å bruke på bane og det mapet håper jeg at jeg har ca 450 hester. gir egentlig litt faen i hva dere mener jeg kommer til å kjøre sprutet sånn i hvertfall.

Forstår tanken. Det vi lurer på er hvordan du skal oppnå dette.

Sannsynligvis har Adaptronic mulighet til å styre en solenoidventil som boost controller, og sannsynligvis også en tabell/map som ligger oppå det.

Du kan nemlig ikke sløve ned en motor flere hundre hester bare med å retardere tenninga.
Dvs. du kan, men motoren vil vri seg i smerte. Til og med lambdasonden kommer til å ta stryken av høy eksostemp, og gi feilaktige verdier (siden det var snakk om closed loop).


Så, konklusjonen blir at du kan ikke bestemme effektuttaket til motoren med bensin og tenningsmap, men du KAN med en boost controller eller ladetrykk styrt av adaptronicen.


Mulig vi misforstod dette hele tiden?
Var ingenting personlig ment, men vi som har installert, justert og kjører med slike anlegg daglig ble satt i grøfta med spørsmålstegn over hodet... :)

A.Finstad
08/06/10, 21:33
kommer selvsakt til å ha forskjellige turbo trykk sammen med forskjellige maps ja hvis dette ikke kom helt klart fram så beklager jeg det og trur kansje du blander litt av det jeg sa med det ImportTech.no skreiv, jeg skal ikke bare justere tenninga for å få ned hestene jeg skal også justere resten av oppsettet, med det vil jeg forhåpentlig vis oppnå at motoren ikke jager på turtall og den går billig på gate oppsettet

TeamBørnOut
11/06/10, 06:25
fordelen med 2 forskjellig map er jo fordi vi kjører rundt i bilen som har bedriten drivlinje orginalt. å kunne ha 300hk langs veien og 500 på bane hadde jo vært fint. sparer clutch og drivlinje. ikke minst dekk :D muligheter for at dama + venner kan bruke bilen også uten at de rygger inn i møtende trafikk.
Jeg ser ihvertfall ingen ulemper! Men er kanskje fordi jeg er dritt lei av å skru volvo drivlinje :P

SWR
11/06/10, 11:31
Mitt valg hadde vært ett map, 2 ladetrykk (på en snerten, godt skjult bryter). Å si at det å senke trykket ikke holder... vel, da har man bare ikke senket det nok. Kjører man på samme drivstoff på begge map'ene og de er optimalt justert så blir de like i bunn uansett, og skulle WG'en mot all formodning henge er det bedre at motoren jobber i et map som er ferdig justert hvis trykket tar av...

ImportTech.no
11/06/10, 15:53
Her er det mye meninger. Det er mange forskjelige måter å gjøre ting på.
På ordentlige motorer så klarer man ikke å senke trykket nokk med bare boostcontroller. Jeg får ikke under 1 bar når jeg kjører direkte trykk inn på wastegaten. Senker man teningen noe. Snakker ikke om mange grader men litt sånn at eksostemp er godt innenfor. Da detter også trykket litt.
Skjønner egentlig ikke hvorfor folk er så veldig negative til å kjøre 2 map. Det er ihvertfall ingen bakdel. Si man mapper bilen ferdig på et map og kopierer det til fuelmap/ignitionmap2. Så kan man senke tenningen litt på toppen samtidig som sprutet styrer turbotrykk. da har man kone map og guttemap. Dvs kona kan dra på shopping med bilen uten å kjøre baklengs av veien. Man jo også muligheten for å bytte hvis man eventuelt blir stoppet. Klarer man å få ned 150hk totalt så hjelper det fælt på regninga man får fra staten når de beregner hk avgift.

Map2 kan jo også brukes til andre ting. Feks e85 eller racefuel. Da har man muligheten for å bytte drivstoff uten å måtte på med pc'en.

Å velge sprut ut ifra at man kan kjøre 2 map er en smakssak. Det er jo mange som har det om dagen. Man skal se totalt på hele sprutet hvordan muligheter man har og om det passer til sitt bruk.
Det er jo også greit å se på prisen. Trenger ikke sprut til 30000 på en vanlig gatebil.
Det er flere gode alternativer godt under det som har vært vanlige priser tidligere. For noen år siden var det jo ikke mulig å få et sprut til under 20000kr.
I dag får man kjempe sprut helt ned i 7000kr.
Megasquirt er jo omtalt mye.
Det er mange som er knallfornøyd med ms. Funksjonene har også blitt bra med tiden.
Det er også mange som sliter fælt med ms som bruker mye tid på å få det til. Det krever mye egeninnsats. fordelen er at man får mye kunskap om datasprut før man er ferdig.
Har nå å 2 kunder som ikke gadd å bruke mere tid på ms og kjøpte seg Adaptronic.
Begge er knallfornøyd. instalerte og startet uten problemer.

242
18/06/10, 22:10
Hva er prisen på et Adaptroniv , da komlett med alt man trenger til tenning( coil) ,bensin og trykk ?

Og er det noen i trøndelag som driver med dette ? Eller skal man klare det selv me
litt datakunnskap og en god bruksanvisning til å justere ?

A.Finstad
19/06/10, 08:45
det er et ganske simpelt sprut etter det jeg har sett på det, men har ikke kjøpt mitt enda så skal ikke ut tale meg for mye :p veit ikke helt ossen det er med tenning og sånt på det sprutet da jeg skal prøve meg med orginal tenning i førsteomgang så har ikke sett så mye på den delen av det :p men med det man trenger av givere for å få start på motoren koster det 7000,- å da snakker jeg om ET motorene for alle givera på den kan brukes veit ikke hvordan det er på LH2.4 motora med tanke på givere og sånt.

TeamBørnOut
19/06/10, 09:03
http://adaptronic.com.au/downloads.html
les dokumentene. driver å leser på det selv nå :)
Mye greier man ikke har tenkt på som det står litt om i installers guiden :D
ser litt på traction control greiene.
Ting ser veldig lett ut å konfigurere. Står hvordan man setter opp tempsensorer og alt.
står mange eksempler og tips der. så har man forumet hvor man kan stille spm på også.

The Rev
26/06/10, 20:27
http://adaptronic.com.au/downloads.html
les dokumentene. driver å leser på det selv nå :)
Mye greier man ikke har tenkt på som det står litt om i installers guiden :D
ser litt på traction control greiene.
Ting ser veldig lett ut å konfigurere. Står hvordan man setter opp tempsensorer og alt.
står mange eksempler og tips der. så har man forumet hvor man kan stille spm på også.



du må fixe ein howto på det der TBO ;)

TeamBørnOut
27/06/10, 15:44
Er i gang :D men vært 4-5 dagers konstant jobbing med alt annet drit nå for å tjene cash til livets opphold og gleder :D

The Rev
27/06/10, 18:55
Er i gang :D men vært 4-5 dagers konstant jobbing med alt annet drit nå for å tjene cash til livets opphold og gleder :D



flotters ;) må til det og :P

cossykiller
29/06/10, 02:12
hvordan får jeg laga til ett "grunnmap" til motoren slik at jeg kan få starta den og luka ut eventuelle feil før den skal mappes?

er snakk om electromotive tec3 sprut som skal kobles til en b230 med 16v topp..
og bør jeg gå for separate coiler ? har dobble nå...

volvoevo86
15/07/10, 16:17
Driver med en volvo 242 med megasquirt, men har null erfaring på datasprut, og sliter veldig med å få det til å fungere:( Har fått etter mye om og men, bilen te å gå på tomgang, men ikke mer.. motoren vil ikke opp i turtall, og bredbåndslambdaen viser alt for feit blanding.. å når bilen går på tomgang eller lavt turtall så blir turboen rødglødene, trudde ikke det var normalt før man hadde kjørt hardt ei go beite..

Er en b230et motor, med ms2 datasprut og edis tenning..

noen der ute som har peiling på hvordan man skal få det til, eller er det noen som bor på østlandet som kunne tenke seg å komme og hjelpe til mot betaling?;)

bor på notodden,
mvh Espen N
tlf : 41 69 74 92

Njål Nilssen
15/07/10, 16:26
Driver med en volvo 242 med megasquirt, men har null erfaring på datasprut, og sliter veldig med å få det til å fungere:( Har fått etter mye om og men, bilen te å gå på tomgang, men ikke mer.. motoren vil ikke opp i turtall, og bredbåndslambdaen viser alt for feit blanding.. å når bilen går på tomgang eller lavt turtall så blir turboen rødglødene, trudde ikke det var normalt før man hadde kjørt hardt ei go beite..

Er en b230et motor, med ms2 datasprut og edis tenning..

noen der ute som har peiling på hvordan man skal få det til, eller er det noen som bor på østlandet som kunne tenke seg å komme og hjelpe til mot betaling?;)

bor på notodden,
mvh Espen N
tlf : 41 69 74 92

Rødglødende på tomgang!? Hva er lambdaverdien eller A/F ratioen? Kan høres ut som etterbrenning, dvs. ALT for seint tennpunkt. Hvilket turtall ligger tomgangen på?

Hvis du har store problemer, inneforstått mange spørsmål, foreslår jeg at du heller lager en egen tråd under avansert trimming eller motor Drivverk.

volvoevo86
15/07/10, 18:51
Rødglødende på tomgang!? Hva er lambdaverdien eller A/F ratioen? Kan høres ut som etterbrenning, dvs. ALT for seint tennpunkt. Hvilket turtall ligger tomgangen på?

Hvis du har store problemer, inneforstått mange spørsmål, foreslår jeg at du heller lager en egen tråd under avansert trimming eller motor Drivverk.

A/F verdien ligger fra alt mellom 11 og 14 så den går med feit blanding.

hmm, målte tennpunkte te 10btc så trudde det skulle være greit, var det jeg leste i papira skulle være riktig værtfall:(

jonass
15/07/10, 19:42
sikker på at du har kalibrert trigger riktig
Går du etter stigende flanke? Er noen graders forskjell, på stigende og fallende.

Kan jo også være kam som står noen tenner feil.

ImportTech.no
15/07/10, 20:07
Det er garantert feil tenningstidspunkt. Test med tenningslampe. lås tenningen på 10grader i softwaren og sørg for at lampa blinker på 10grader på tenningsmerke.
etter at tenninga er riktig kan du prøve å justere inn bensinmengden. da bør den være litt enklere å ha med å gjøre.

volvoevo86
15/07/10, 21:35
Det er garantert feil tenningstidspunkt. Test med tenningslampe. lås tenningen på 10grader i softwaren og sørg for at lampa blinker på 10grader på tenningsmerke.
etter at tenninga er riktig kan du prøve å justere inn bensinmengden. da bør den være litt enklere å ha med å gjøre.

Softwaren er innstilt på 10grader og med tenningslampa blinker på 10grader, så da kan jeg ikke skjønne at det kan være feilen:(

Njål Nilssen
15/07/10, 21:40
A/F verdien ligger fra alt mellom 11 og 14 så den går med feit blanding.

hmm, målte tennpunkte te 10btc så trudde det skulle være greit, var det jeg leste i papira skulle være riktig værtfall:(

Ja var litt feit for tomgang det der... og sånnsett feit blanding og for sein tenning = varmt. 10* BTDC målt på sprutet, eller fra pluggledninga? Men hvor høyt ligger tomgangen da?

Edit: OK var litt treig...

SWR
15/07/10, 23:54
Går den skamvarmt så kan det med fordel kjøres noe høyere fortenning i mange tilfeller... :) 16-18 grader er ikke noe problem, man merker når den "stanger imot" på starteren at det er for mye.

A.Finstad
16/07/10, 00:02
i bilcross er det noen som kjører så mye som 40grader fortenning så trur det skal gå bra med et par grader til :p(må sies at det er en B20 motor i en amazon)

volvoevo86
16/07/10, 00:38
Ja var litt feit for tomgang det der... og sånnsett feit blanding og for sein tenning = varmt. 10* BTDC målt på sprutet, eller fra pluggledninga? Men hvor høyt ligger tomgangen da?

Edit: OK var litt treig...

10btc målt på pluggledningen og det står 10btc som oppgitt i dataspruten, da ligger tomgangen på ca 1000omdr med lett trykk på gaspedalen.. men når jeg trøkker gaspedalen lenger inn skjer det ingenting, virker bare som motoren går med motstand hvis du skjønner hva jeg mener.. og eksosanlegget blir rødglødene etter noen minutter..:(

Modalen
16/07/10, 00:51
Softwaren er innstilt på 10grader og med tenningslampa blinker på 10grader, så da kan jeg ikke skjønne at det kan være feilen:(

Sikker på at reimhjulet ikke har sklidd på medbringeren?
Det hender av og til på b230.
Sjekk at reimhjulet peker på 0 når stempel #1 står på topp.

Må nesten være 20 grader for sen tenning for å få til det fenomenet på b230, ut fra egen erfaring.

Du kan også bare øke fortenning på tomgang, helt til tomgangen er på sitt høyeste. Får du et helt vilt tall har sikkert reimhjulet sklidd.

Njål Nilssen
16/07/10, 14:25
10btc målt på pluggledningen og det står 10btc som oppgitt i dataspruten, da ligger tomgangen på ca 1000omdr med lett trykk på gaspedalen.. men når jeg trøkker gaspedalen lenger inn skjer det ingenting, virker bare som motoren går med motstand hvis du skjønner hva jeg mener.. og eksosanlegget blir rødglødene etter noen minutter..:(

Ja har du grovmappa da? Motoren vil naturlig nokk ikke gå opp i turtall hvis den ikke har noen verdier i minnet å legge opp tenning, bens etter... hvis du har lagt inn ca. verdier i mappet, Kan det jo hende at signal fra MAP sensor er feil med. Kan også være spjeldpotmeteret... eller går du kun på MAP-rpm tabell? Sjekk også Reimhjulet, det kan ha vridd seg, og at en motor nekter å gå opp i turtall kan veldig godt skyldes for sein tenning, da flammefronten ikke går fort nok til å gi mere turtall...

Edit: Du kan jo stille inn til mere fortenning på sprutet, å se hvordan ting reagerer da. Justerer du for langt vil du høre bankelyder, evt motoren staller... Er jo det som er så flott med datasprut, du kan justere mens motoren er i gang.

olavxxx
16/07/10, 15:28
Nei, du må ha litt andre sensorar til Megasquirt, i det minste potmeter på spjeldsensor og MAP-sensor.

joda, P&P ledningsnett til lh2.4 eksisterer.
Søk på http://forums.turbobricks.com etter linuxman51 , han selger P&P MS til lh2.4 .

For å kjøre tps, etc. må man seff legge opp kabel til dette i tillegg, men han leverer en P&P løsning med basemap.

Ellers kan man med msns2extra kjøre ebc og alt annet man vil (launch control, etc).
2.5 bar mapsensor er innebygget i ms.

s4nd3r
26/12/10, 03:29
Hei. sitter og lurer på og kjøpe og bjynde og eksprementere med MS1 V3.
Kjøper det brukt nytt.. ligger i embalasje...

Følger med: Styreenhet for bankesensor
Inovative bredbåndslambda m/styring
Ledningsnett og datakabel
Triggerhjul m/sensor...

har ingen peiling på datasprut. åra har blit brukt mest på forgasser og diesel.. men har blitt fortalt att MS er ett greit sprut og fårstå seg på.. Men har sjønt såpass att eg må bytte gasspjeld gjivern? kan eg plukke av ett gasspjeld fra en anna bil? veit mye BMW deler har blitt brukt..

er som sakt ganske grønn på datasprut. men hadde vært morro og lært litt.. :)

kunna tengt meg runt 250 - 300hk.. vil bilen skall være drift sikker..
er litt forlite futt i bilen nå.. :P

skall ha det i 740n, med en b230fk motor.. har den orginale 180hk insprøytinga no. med chip... skall montere 940 grenrør, med t3/t4 kina snurra...

planen vidre er 16v turbo. eller V8.. prisen er den samme. men: offtopic

TeamBørnOut
26/12/10, 03:36
søk på ms1 + tps så finner du masse fint på google

s4nd3r
26/12/10, 03:46
søk på ms1 + tps så finner du masse fint på google

har gjort det. men finner bare mye gamle salgs tråder fra bimmers.
og sikkert mye bra info på engelsk.. og har sån leseog skrive problemer. og engelsk er ikkje mi sterkeste side heller... klarer og lese engelsk, men bruker mye lengre tid på det enn normale folk.. og da kan eg sitte og lese og studere noe heilt uvesentlig.. lite info på norsk...

de va derfor eg sprurte her.. :)

Njål Nilssen
26/12/10, 11:03
har gjort det. men finner bare mye gamle salgs tråder fra bimmers.
og sikkert mye bra info på engelsk.. og har sån leseog skrive problemer. og engelsk er ikkje mi sterkeste side heller... klarer og lese engelsk, men bruker mye lengre tid på det enn normale folk.. og da kan eg sitte og lese og studere noe heilt uvesentlig.. lite info på norsk...

de va derfor eg sprurte her.. :)

Du skriver da ikke så verst du?

Men uansett... Er Vel ford og Volvogreier det går i. Den må jo kalibreres uansett, så hvilken som helst sensor som gir fra 0-5V over et område på 85* vandring burdte funke utmerket :)

Mange bruker den fra 850, med "D" aksling...

jonass
26/12/10, 16:38
Ja er veldig greit og bruke den fra 850, bruker selv en slik, må bare borre opp noen andre hull på festeplata, og file litt på akslingen for at den skal stå i rett vinkel.

TeamBørnOut
26/12/10, 16:42
kan vell ta fra nyere 960 også. da får man 3" spjell (hvis man vil ha så stort da :))

Frigstad Racing
30/12/10, 23:31
Er det noen i nærheten av Kristiansand som driver med datasprut?
Salg, hjelp til montering, mapping ++
Syns alle er så langt oppi landet :(

s4nd3r
31/12/10, 00:56
Men er MS1,v3 noe og kjøpe? eller bør eg velge noe anna i 5 6 tusen lapp klassa?

Sebbe
31/12/10, 01:14
MS2 eller MS3 kansje? koster ikke veldig mye mer nytt hvertfall

Njål Nilssen
31/12/10, 12:36
Men er MS1,v3 noe og kjøpe? eller bør eg velge noe anna i 5 6 tusen lapp klassa?

VEMS... tror ikke man får tak i mere sprut og muligheter i forhold til hva man betaler ;)

s4nd3r
31/12/10, 12:43
hvem forhandler det da? web side?

Ekren
31/12/10, 17:24
hvem forhandler det da? web side?

Jeg kjøpte rett ifra ungarn der det blir produsert :)
www.vems.hu

men mattias på savarturbo er forhandler for det isverige.
er mye god hjelp og få ifra han.

abarth racing
01/01/11, 17:00
http://www.vems.dk
har noen vems ting her;)

s4nd3r
03/01/11, 04:31
No har eg søtte i 6 tima og søkt og leita, og blitt litt klokere på MS...
Har brukt google translate og fått en rekke rare oversettelsa..
Har laga ett PDF dokument.. ... Virker dette som en bra guide?

home.no/slekta2/Hvordan wire i Megasquirt din 740.pdf

Ting eg lurer på......
Hva kan eg bruke av givera som står på motoren?
Hvilken givere trenger eg?
Skall ha runt 250 300 hk. åssen dyser bør eg velge? eller holder dei orginale?
Hvordan gjør eg det med tomgangen?
Må vel ha mapp sensor. hvor er det best og montere dinna henn?

lurer sikkert på meir, men kommer ikkje på meir no..
orginal ET maskin... FK bunndel.. kinas t3t4 turbo. 940 manefoil..

TeamBørnOut
03/01/11, 06:00
hva har du gjort de 6 timene uten å finne ut noe så enkelt? www.google.se (trykk på svenskt) søk på MS og VOLVO

s4nd3r
03/01/11, 06:11
har funne ut mye anna eg har lurt på og da.. :P
er første gangen på sikkert 10år eg prøver og lære meg noe via bilder og bokstaver....
er ikkje lett...

Så det går litt tregt med og finne ut ting...
har klart og tatt bil lappen og lastebil lappen uten og "studert" har ikkje søtte meg ned og lest i ei bok..

Fighter
03/01/11, 12:53
Er det noen i nærheten av Kristiansand som driver med datasprut?
Salg, hjelp til montering, mapping ++
Syns alle er så langt oppi landet :(

Autoteknikk selger og mapper :)

Sebbe
03/01/11, 15:54
Autoteknikk selger og mapper :)
vet du om de mapper megasquirt? eller hvertfall komme med litt tips og sånn mens jeg mapper det i benken? og priser?

Njål Nilssen
03/01/11, 16:49
vet du om de mapper megasquirt? eller hvertfall komme med litt tips og sånn mens jeg mapper det i benken? og priser?

Det gjør de helt sikkert ;)

Har handlet hos Autoteknikk, og div. De er kjempegreie karer, og en god del av dem har ganske så mye peil på slike praktiske ting :)

Prisene er ikke så ille heller igrunn.

abarth racing
03/01/11, 18:47
No har eg søtte i 6 tima og søkt og leita, og blitt litt klokere på MS...
Har brukt google translate og fått en rekke rare oversettelsa..
Har laga ett PDF dokument.. ... Virker dette som en bra guide?

home.no/slekta2/Hvordan wire i Megasquirt din 740.pdf

Ting eg lurer på......
Hva kan eg bruke av givera som står på motoren?
Hvilken givere trenger eg?
Skall ha runt 250 300 hk. åssen dyser bør eg velge? eller holder dei orginale?
Hvordan gjør eg det med tomgangen?
Må vel ha mapp sensor. hvor er det best og montere dinna henn?

lurer sikkert på meir, men kommer ikkje på meir no..
orginal ET maskin... FK bunndel.. kinas t3t4 turbo. 940 manefoil..

trengeer bare tps og iat føler.
alt over 500cc dyser.
map sensor er innebygd. bare slange

s4nd3r
03/01/11, 19:58
trengeer bare tps og iat føler.
alt over 500cc dyser.
map sensor er innebygd. bare slange

Okei... TPS er den gass spjeld sensoren?
IAT. er luft temp? den har eg vel? den står på røret mellom IC ig Insug..

Ekren
03/01/11, 20:17
Okei... TPS er den gass spjeld sensoren?
IAT. er luft temp? den har eg vel? den står på røret mellom IC ig Insug..

TPS = trottle position sensor
IAT = inlet air temprature

Sebbe
08/01/11, 17:54
megasquirt 3 vs vems, er det noen store forskjeller? eller er det samme hva man velger? at vems har innebygget kontroller for bredbåndslambda og egt er jo en stor fordel. men megasquirt har jo mye kraftigere prosessor, men er det noen stor fordel? og er det noen som vet om man får kjøpt ferdige ledningsnett til megasquirt slik som til vems? jeg hadde egentlig bestemt meg for megasquirt, men vems er jo en mye mer "ferdig" løsning, bare å plugge i bredbåndslambda og ferdig ledningsnett og begynne å mappe, mens megasquirt er litt mer knot.

også et helt annet spørsmål, jeg har en chevy smallblock som jeg skal montere datasprut på, nå er det forgasser på og standard tenning, selve innsprutninga vet jeg hvordan jeg gjør, men jeg lurer litt på hvordan jeg gjør det med tenninga, jeg tenkte å kjøre 2 stk EDIS, det jeg lurer på er hvordan jeg kan gjøre det med cam sensor, får man kjøpt en "fordeler" som kun funker som trigger? eller kan jeg plukke fra hverandre den gamle fordeleren og lage til noe?

jonass
08/01/11, 18:04
Jeg ville ha trigga v8ern på et 60-2 hjul, også brukt si ls1 coiler fra msd eller electromotive coil pakker.
Electromotive sine er utrolig kjappe og mye energi. Billige også.

Njål Nilssen
08/01/11, 19:50
Jeg ville ha trigga v8ern på et 60-2 hjul, også brukt si ls1 coiler fra msd eller electromotive coil pakker.
Electromotive sine er utrolig kjappe og mye energi. Billige også.

Kan være lurt med kamsync også om man skal kjøre semisekvensiell tenning. (eks. 4 waste-fire coiler styrt sekvensielt uten fordeler) Du kan evt. bytte ut rotoren i fordeleren med ett triggerhjul og montere enn hall eller VR sensor i huset og lage ett eget lokk, dette er forutsatt at det ikke er en fordeler som gir økt forskudd ved større vakuum, eller turtall.

Sebbe
08/01/11, 23:25
er vakum fordeler, og er ikke kamsync bare et signal som følger samme "turtall" som kammen og ikke veiva? det gjør jo fordeleren? eller tar jeg feil? og jeg får se hva det blir til av coiler, hadde vært gromt med 8 ls1 coiler også :)

også mens jeg er så godt i gang med å stille spørsmål, er det noen store fordeler med sekvensiell innsprøytning? jeg ser for meg at det kan hjelpe endel på bensinforbruket på lave turtall og lav belastning.

Njål Nilssen
09/01/11, 11:18
er vakum fordeler, og er ikke kamsync bare et signal som følger samme "turtall" som kammen og ikke veiva? det gjør jo fordeleren? eller tar jeg feil? og jeg får se hva det blir til av coiler, hadde vært gromt med 8 ls1 coiler også :)

også mens jeg er så godt i gang med å stille spørsmål, er det noen store fordeler med sekvensiell innsprøytning? jeg ser for meg at det kan hjelpe endel på bensinforbruket på lave turtall og lav belastning.

Kan bruke fordeleren som kamsync ja, den har samme fart som kammen. Men du MÅ kopple bort vakuumet, evt. låse av funksjonen, fordi kamsync er til for å gi posisjonen på kammen. Rører det signalet på seg vil det også forandre når dysene begynner å åpne, slik at det kan bli "krasj" mellom når dysa begynner å sprute og når ventilen åpner. Dette kan gi pulveriseringsproblemer og rar gange.

Man må eks. ha kamsync hvis man skal kjøre fullsekvensielt på dysene.

Fordelen med sekvensiell sprut er at man slipper at det "dammer" seg opp med suppe på oversiden av ventilen og veldig mye damp i kanalen som kan kondensere og ødelegge halve grunnen til å ha innsprøyting.

Med sekvensiell sprut fyrer kun ei og ei dyse av i forhold til sin sylinder, når det er lufthastighet i kanalen. Dermed får man mye bedre kontroll på hvor majoriteten av bensinen havner i kammeret før gnisten kommer, og man kan oppnå mere homogen blanding hvis man ønsker det (som ved full load eks.). Det gjør også at man kan kjøre "lean burn" ved moderate turtall og liten last, ved eks. å utsette innsprøytningpulsen til helt sist i innsugingstakten. Da kan man samle den rike blandinga rundt pluggen også vil resten av kammeret være fylt med nesten ren luft. Ser man helhetlig på det vil bensinmengden tilsi farlig tynn blanding, men i raliteten er blandingen god rundt pluggen, men helt fraværende ytters i kammeret (til en viss grad selvfølgelig).

Siden man også har muligheten til å gjøre blandingen mere homogen også (ved at det blir mindre "damming") så kan man også hente ut mere effekt kontra det å ha "batch injection" som eks. Rødblokkene har originalt. Da det blir mindre sjangs for tenningsbank med ei mere homogen blanding.

Så over til sekvensiell tenning...

Fordelen med sekvensiell tenning og semisekvensiell tenning er at coilene får mere tid til "dwell" altså mere hviletid. En coil trenger nemmelig en viss tid på å "lade seg opp" etter at den har fyrt av, for å nå maksimal styrke på neste gnist. Hvis EN coil skal gi gnist til eks. alle 8 sylindrene begrenser turtallet seg veldig ettehvert da coilen rett og slett ikke får tid til å lade seg opp mellom hver gnist/utladning, og dermed gir en svakere og svakere gnist.

Med en coil for hver sylinder (COP eks.) så får man mulighet til å kunne gi lang nok "dwell" til at man får full styrke på gnisten til turtall som er langt over det man normaltsett har bruk for i en vanlig gatemotor. Man kan også kjøre slik at en coil brukes til 2 sylindre som er parvis (eks. syl 1-4 og 2-3 på en firer, såkalt "waste fire") og på en v8-er kjøre 4 av disse coilene sekvensiellt. Med mindre du skal varve jap-style med den v8-eren så vil nok 4 wastefire coiler i sekvensielt modus funke utmerket. Her brukes også kamsync som ref. signal for at motorstyringa skal holde tellinga.

En annen fordel ved sekvensiell tenning og ikke minst en coil pr. syl. er at man får mere presis kontroll på tenningspunktet kontra fordeler.

Ble litt langt dette men håper du får noe fornuftig ut av det :p

Sebbe
09/01/11, 13:14
bare bra med utfyllende svar:) blir nok sekvensiell innsprutning og waste fire tenning da, skal nok ikke over 6000 rpm med den motoren.

jonass
09/01/11, 16:10
Man trenger ikke cam sync for wastefire, eller jeg har hvertfall ikke det

Njål Nilssen
09/01/11, 17:32
Man trenger ikke cam sync for wastefire, eller jeg har hvertfall ikke det

ikke på 4 sylindrer nei... du bruker 2 tenningskanaler, sebbe må ha 4 kanaler i waste-fire...

TeamBørnOut
09/01/11, 20:46
dammen med suppe over ventilen får du uansett flyfaen :)
Ellers skal du ha 1600 + dyser for å kjøre på suppe i det ventilen åpner :)

Njål Nilssen
10/01/11, 00:00
dammen med suppe over ventilen får du uansett flyfaen :)
Ellers skal du ha 1600 + dyser for å kjøre på suppe i det ventilen åpner :)

Avhenger jo litt på hvor dysa er plassert også... Kan kjøre F1 style og ha dysa montert 5cm (eller det som er ideelt ift kjegleformen) over innsugstrakta. Mere luft å fordele bensinmengden på slik at den ikke blir riktig så våt :)

To dyser funker piffen også... ei nært ventilen til lav load og massefløde (altså når duty-cycle'en til dysa er under eller lik durasjonen på innsugsventilen) og den andre til bruk når duty-cycle'en overgår durasjonen på innsugsventilen...

Motec har funksjon for dette, og den regner da ut vha VE, temperatur etc. nårtid den må skifte over til den andre dyserekka. Eks blir lufta kaldere vil den skifte over tidligere.

TeamBørnOut
10/01/11, 00:02
Joda, motec har mye fint de. Men koster litt :)

Njål Nilssen
10/01/11, 00:08
Joda, motec har mye fint de. Men koster litt :)

Skal være enig i at det koster, men man får jo også det man betaler for :)

Men er man elektronikkingeniør og programerer, kan man fint fikse slike funksjoner ut av en VEMS også med litt arbeid. Evt. bare lage sin egen motorstyring :p

ImportTech.no
12/01/11, 23:13
Kan bruke fordeleren som kamsync ja, den har samme fart som kammen. Men du MÅ kopple bort vakuumet, evt. låse av funksjonen, fordi kamsync er til for å gi posisjonen på kammen. Rører det signalet på seg vil det også forandre når dysene begynner å åpne, slik at det kan bli "krasj" mellom når dysa begynner å sprute og når ventilen åpner. Dette kan gi pulveriseringsproblemer og rar gange.

Man må eks. ha kamsync hvis man skal kjøre fullsekvensielt på dysene.

Fordelen med sekvensiell sprut er at man slipper at det "dammer" seg opp med suppe på oversiden av ventilen og veldig mye damp i kanalen som kan kondensere og ødelegge halve grunnen til å ha innsprøyting.

Med sekvensiell sprut fyrer kun ei og ei dyse av i forhold til sin sylinder, når det er lufthastighet i kanalen. Dermed får man mye bedre kontroll på hvor majoriteten av bensinen havner i kammeret før gnisten kommer, og man kan oppnå mere homogen blanding hvis man ønsker det (som ved full load eks.). Det gjør også at man kan kjøre "lean burn" ved moderate turtall og liten last, ved eks. å utsette innsprøytningpulsen til helt sist i innsugingstakten. Da kan man samle den rike blandinga rundt pluggen også vil resten av kammeret være fylt med nesten ren luft. Ser man helhetlig på det vil bensinmengden tilsi farlig tynn blanding, men i raliteten er blandingen god rundt pluggen, men helt fraværende ytters i kammeret (til en viss grad selvfølgelig).

Siden man også har muligheten til å gjøre blandingen mere homogen også (ved at det blir mindre "damming") så kan man også hente ut mere effekt kontra det å ha "batch injection" som eks. Rødblokkene har originalt. Da det blir mindre sjangs for tenningsbank med ei mere homogen blanding.

Så over til sekvensiell tenning...

Fordelen med sekvensiell tenning og semisekvensiell tenning er at coilene får mere tid til "dwell" altså mere hviletid. En coil trenger nemmelig en viss tid på å "lade seg opp" etter at den har fyrt av, for å nå maksimal styrke på neste gnist. Hvis EN coil skal gi gnist til eks. alle 8 sylindrene begrenser turtallet seg veldig ettehvert da coilen rett og slett ikke får tid til å lade seg opp mellom hver gnist/utladning, og dermed gir en svakere og svakere gnist.

Med en coil for hver sylinder (COP eks.) så får man mulighet til å kunne gi lang nok "dwell" til at man får full styrke på gnisten til turtall som er langt over det man normaltsett har bruk for i en vanlig gatemotor. Man kan også kjøre slik at en coil brukes til 2 sylindre som er parvis (eks. syl 1-4 og 2-3 på en firer, såkalt "waste fire") og på en v8-er kjøre 4 av disse coilene sekvensiellt. Med mindre du skal varve jap-style med den v8-eren så vil nok 4 wastefire coiler i sekvensielt modus funke utmerket. Her brukes også kamsync som ref. signal for at motorstyringa skal holde tellinga.

En annen fordel ved sekvensiell tenning og ikke minst en coil pr. syl. er at man får mere presis kontroll på tenningspunktet kontra fordeler.

Ble litt langt dette men håper du får noe fornuftig ut av det :p

Det høres ut som Adaptronic E1280s er det perfekte sprut for denne motoren.
12 dyseutganger og 8 tenningsutganger. Sprutet har utallige muligheter inkludert muligheten for å styre tidspunktet som bensin blir sprøytet inn på. Adaptronic har også tatt med dette i en av videoene de har på youtube.
Anbefaller for alle interiserte å laste ned software og manual på www.adaptronic.com.au så kan man se på mulighetene og spesifikasjoner.
Det mest utrolige er prisen på 12990.

Truckdriver
23/01/11, 20:00
også mens jeg er så godt i gang med å stille spørsmål, er det noen store fordeler med sekvensiell innsprøytning? jeg ser for meg at det kan hjelpe endel på bensinforbruket på lave turtall og lav belastning.

Det man merker umidelbar forskjell på mellom batch fire og sekvensiell innsprøytning ved kjøring er bedre respons, spesielt fra lavt turtall og belastning, og ikke minst med store dyser. Pga man sprøyter inn bensin ved samme stadie i syklusen på alle sylindre sikrer man at alle sylindre får samme bensinmengde, i teorien. I praksis må alle dysene levere nøyaktig like mye bensin over hele åpningsregistret for at dette skal stemme i praksis, noe de sjeldent gjør helt nøyaktig i praksis. Da er det kjekt med sylinder trim :)
Rett justert vil sekvensiell innsprøytning gi litt bedre forbruk og avgasser.
Når i syklusen man skal sprøyte inn bensin er det mange som strides om.
Noen sverger til å sprøyte inn bensin ved lukka ventil over hele registret. Dette har ei bieffekt at man bruker varmen rundt ventilen til å fordampe bensin, noe som kjøler ned innsugslufta og gir mer homogen forbrenning.
Andre sverger til det motsatte, å sprøyter inn bensin ved åpen ventil, slik at den ikke skal ligge over ventilen å fordampe i en brøkdel av et sekund og ta opp plassen til lufta.
Ofte brukes begge deler på samme motor for å oppnå godt kompromiss mellom forbruk/miljø og effekt.
Enkelte heveder også at ved bruk av 2 dyser per sylindre på NA motorer som leverer høy litereffekt ved høyt turtall, så får man en markant bedre effekt og/eller kjørbarhet ved å kjøre såkalt "staged injection".
Ved staged injection har man som oftes ei ganske lita primærdyse som brukes ved lave belastninger og turtall, og ei større sekundærdyse som tar over for den lile eller jobber sammen med den lille, når visse kriterier er satt. I eksemplet her er det vistnok den økte forstøvnigstiden med sekundærdysa som er plassert lenger unna sylinder som gir den største fordelen. En ekstrem versjon av dette er såkalte "stand off injectors"(Søk på youtube for å se), men de har heller dårlig funksjon på lav belastning.

TeamBørnOut
23/01/11, 20:25
Man får ikke sprøyta inn bensin KUN når ventilen er oppe. det ville krevd enorme dyser :D Men man kan drøye det mye som du sier.
Men ved sekvensielt sprut så slipper man at 4-6-8 dyser åpner likt. dvs at du ikke mister noe trykk i fuelrailen som man ofte kan gjøre ellers. (får lite peak som gjør at en av dysene kan gå litt magrere. er jo "ofte" man ser at folk har bensin inn fra 2steder og 1 retur.)
Har fullsekvensielt sprut på mazda motoren min :D ikke ille for å være i 1992 :D

Truckdriver
23/01/11, 21:10
1. Kan bruke fordeleren som kamsync ja, den har samme fart som kammen. Men du MÅ kopple bort vakuumet, evt. låse av funksjonen, fordi kamsync er til for å gi posisjonen på kammen. Rører det signalet på seg vil det også forandre når dysene begynner å åpne, slik at det kan bli "krasj" mellom når dysa begynner å sprute og når ventilen åpner. Dette kan gi pulveriseringsproblemer og rar gange.

Man må eks. ha kamsync hvis man skal kjøre fullsekvensielt på dysene.

2. Fordelen med sekvensiell sprut er at man slipper at det "dammer" seg opp med suppe på oversiden av ventilen og veldig mye damp i kanalen som kan kondensere og ødelegge halve grunnen til å ha innsprøyting.

3. Med sekvensiell sprut fyrer kun ei og ei dyse av i forhold til sin sylinder, når det er lufthastighet i kanalen. Dermed får man mye bedre kontroll på hvor majoriteten av bensinen havner i kammeret før gnisten kommer, og man kan oppnå mere homogen blanding hvis man ønsker det (som ved full load eks.). Det gjør også at man kan kjøre "lean burn" ved moderate turtall og liten last, ved eks. å utsette innsprøytningpulsen til helt sist i innsugingstakten. Da kan man samle den rike blandinga rundt pluggen også vil resten av kammeret være fylt med nesten ren luft. Ser man helhetlig på det vil bensinmengden tilsi farlig tynn blanding, men i raliteten er blandingen god rundt pluggen, men helt fraværende ytters i kammeret (til en viss grad selvfølgelig).

Siden man også har muligheten til å gjøre blandingen mere homogen også (ved at det blir mindre "damming") så kan man også hente ut mere effekt kontra det å ha "batch injection" som eks. Rødblokkene har originalt. Da det blir mindre sjangs for tenningsbank med ei mere homogen blanding.

4. Så over til sekvensiell tenning...

Fordelen med sekvensiell tenning og semisekvensiell tenning er at coilene får mere tid til "dwell" altså mere hviletid. En coil trenger nemmelig en viss tid på å "lade seg opp" etter at den har fyrt av, for å nå maksimal styrke på neste gnist. Hvis EN coil skal gi gnist til eks. alle 8 sylindrene begrenser turtallet seg veldig ettehvert da coilen rett og slett ikke får tid til å lade seg opp mellom hver gnist/utladning, og dermed gir en svakere og svakere gnist.

Med en coil for hver sylinder (COP eks.) så får man mulighet til å kunne gi lang nok "dwell" til at man får full styrke på gnisten til turtall som er langt over det man normaltsett har bruk for i en vanlig gatemotor. Man kan også kjøre slik at en coil brukes til 2 sylindre som er parvis (eks. syl 1-4 og 2-3 på en firer, såkalt "waste fire") og på en v8-er kjøre 4 av disse coilene sekvensiellt. Med mindre du skal varve jap-style med den v8-eren så vil nok 4 wastefire coiler i sekvensielt modus funke utmerket. Her brukes også kamsync som ref. signal for at motorstyringa skal holde tellinga.

En annen fordel ved sekvensiell tenning og ikke minst en coil pr. syl. er at man får mere presis kontroll på tenningspunktet kontra fordeler.

Ble litt langt dette men håper du får noe fornuftig ut av det :p

1. Dette gjelder for de sprut jeg har erfaring med, som for det meste er MS og haltech. Når man kjører sekvensiel innsprøytning er det flere måter man kan gjøre det med triggere. Felles for alle er at motorstyringa må vite hvor i syklusen motoren er. En vanlig kombinasjon når man ikke benytter orginale triggermønster er ofte at man monterer et såkalt "missing tooth" triggerhjul på veiva, og en fase sensor/kam sensor/home giver. Denne monteres i tilknytting av en del som roterer med nøyaktig halvparten av hastigheta til veiva, som regel fordeler eller en kam. Med en slik kombinasjon er ikke plasseringa av fase sensor kritisk, og trenger vanligvis ikke montees på en nøyaktig plass, da hensikta er bare å få signalet til rett syklus av motor. Da kan man i prinsippet bruke en fordeler som ikke er låst av. Bensin og tenning times da til triggerhjulet på veiva.

Har man f.eks et triggerhjul på veiva uten ei manglende tann, som f.eks 4, 6, 8 eller 24 tenner, så er man avhengig av fasesensor for å vite hvor motoren er. Fasesensoren består ofte av ei tann, men det finnst mange andre varianter. I et slikt tilfelle kan man ikke tillate at fase sensoren forflytter seg i forhold til veivsensoren, da dette vil ha innvirkning på både timing av bensin og tenning. Ei unøyaktighet som flytter fasesenoren kan komme av vibrasjon i register som man kan få ved visse turtall, eller for slakk stramming av registerreim. Har man da ikke ei motorstyring som oppdager at dette skjer og stopper motoren, så medfører dette raskt ett havari.

Ei anna mulighet er å kjøre fult sekvensielt sprut med bare ett triggerhjul, som går i halv motorhastighet. Altså montert i forbindelse med kam eller fordeler. Man må da ha ett missing tooth wheel. Ulempen med dette er som nevnt over at vibrasjon i registret kan føre til unøyaktighet.

2. Mange sverger til å sprøyte inn bensin ved lukket ventil, uten at det fører til noen dam over ventilen. Husk at bensinen oppholder seg svære kort tid over ventilen før den åpner. Dette er under drift. Under oppstart av en kald motor vil selvsagt mer av drivstoffet dråpe seg i innsugskanlen og på ventilen.
Men timing av dysene har jo innvirkning på den lille delen av bensin som henger igjen i veggene i innsugsporten, men å kalle det en dam blir å overdrive;)

3. Å bruke begrepet leanburn om en motor med portinnsprøytning blir vel litt feil, selv om man brenner med høy AFR?
For å få ei fulstendig forbrenning med mager blanding har man utvikla teknikken med direkteinnsprøytning, som f.eks GDI motoren til mitsubishi, og FSI til VAG. Der er geometrien på forbenningskamret og innsuget vedlig viktig for å få samla bensin/luft blandinga rundt tennpluggen. Noe som også gjør at man kan kombinere mager blanding med ladetrykk:D
For å oppnå det på motorer med portinnsprøytning må det vel redesignes forbrenningskammer. Men nyere motordesign brenner jo selvsagt, og hedligvis, magrere enn eldre motorer selv med port monterte dyser.
Fordelene med sekvensiell innsprøytning er også minst merkbare ved fullgass og fult effektuttak. Bla pga man som oftes ikke benytter store nok dyser til å kjøre ekte sekvensiell innsprøytning på full belastning, og den sekvensielle innsprøytninga i praksis oppførerer seg mer som bach fire.
Sylindertim kan man derimot benytte seg av på alle belastninger og turtall:D

4. Jeg vil påstå at største fordelen med sekvensiell tenning er sylindertrim, altså å kunne justere tenninga per sylinder. Akkurat det kan man faktisk oppnå med fordeler også. Den muligheta har jeg faktisk på MS3X installasjonen min :)
Problemene med for kort tid til opplading av coiler på høyt turtall er som regel størst på motorer med mange sylindre som V8-V12 som er utstyrt med en coil og en fordeler. På en motor som ikke skal brenne magert fungerer derimot CD tenning fint i lag med fordeler og 1 coil, uten at man får for kort tid til opplading. På motorer med færre sylindre får man coiler med tilstrekkelig kort oppladningstid som oftest tilfredstiller de som ikke varver for høyt.
Fordelene med å slippe de mekaniske delene som rotor og fordelerlokk liker jeg best med COP og WS :)

Truckdriver
23/01/11, 21:16
Man får ikke sprøyta inn bensin KUN når ventilen er oppe. det ville krevd enorme dyser :D Men man kan drøye det mye som du sier.
Men ved sekvensielt sprut så slipper man at 4-6-8 dyser åpner likt. dvs at du ikke mister noe trykk i fuelrailen som man ofte kan gjøre ellers. (får lite peak som gjør at en av dysene kan gå litt magrere. er jo "ofte" man ser at folk har bensin inn fra 2steder og 1 retur.)
Har fullsekvensielt sprut på mazda motoren min :D ikke ille for å være i 1992 :D

Bensintrykkfallet er en viktig faktor ja ;) På de motorene jeg har satt opp med MS uten sekvensiell innsprøytning bruker jeg derfor å krysse av for alternating, altså at bare halvparten av dysene åpner samtidig, dette for å begrense bensintrykkfallet.
Det finns biler som er en del eldre enn det og har full sekvensiell innsprøytning. Enkelte av de med noe så enkelt som signatur fordeler faktisk :)

TeamBørnOut
23/01/11, 21:20
volvo 960 har slik "alternating" .. 3 og 3 cyl som fyrer av suppe. Samme gjelder tenninga.

Signatur fordeler. er ikke det typ "super gammelt"? :D
får litt sånn kjetronik flashback?
det "fine" med mazdan er at bensin strømmingen går igjennom dysene også. (ikke lett å finne ettermarkeds dyser med andre ord ;))

Edit: noe alla dette:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1530.jpg

Men husker ikke i farta akkurat hvorfor det var bra å gjøre det på denne måten heller :P

Truckdriver
23/01/11, 22:05
Signatur fordeler ble bla benyttet av motorstyringsprodusenten IAW Weber-Marelli på litt mindre og billigere motorer for å oppnå sekvensiell innsprøytning, på 90tallet. Ford brukte det også på noen V8 og V6 med TFi tenning, altså før edis.
Kan ikke tenke meg til at man vil ha noe fordel med signatur fordeler i lag med K-jet.
Er det side fed dyser, eller noe anna?

ØysteinG
25/01/11, 19:26
Hei!

Noen som veit forskjell på Electromotive TecS, Tec3r, TecGT og Tec2?
Eller noen som har erfaring med noen av de?

Takk for svar!

Ekren
25/01/11, 22:33
Kan jo ringe til bjørnstad bil og spørre dem, dem har drevet mye med electromotive.

SINISTER FINNI
27/01/11, 11:55
Hei!

Noen som veit forskjell på Electromotive TecS, Tec3r, TecGT og Tec2?
Eller noen som har erfaring med noen av de?

Takk for svar!

Tec2 er en tidlig variant med hjerne og coilpakke i et.

tec3r er den største versonen med mest funktioner og separat coilpakke.

Tecgt er lillebror til R, mangler noen små funktioner.(Separat coil)

TecS Har jeg ikke hørt om.

ØysteinG
02/02/11, 19:11
Takktakk!

Her er en nettside som selger tecS: http://www.electromotivestore.com/engine-management/electromotive-tec-s-ecu.php. Noen som vil tolke forskjellen fra den til de andre?

Mvh øystein

yengis
28/08/11, 23:41
har tenkt noen tanker for vinteren, med å installere datasprut i 242en min sammen med ny-større turbo, annet grenrør osv. bli kvitt LH2.4 og ikke minst LMM :P
men jeg er HELT fersk når det gjelder datasprut. har hørt litt om hva jeg bør bruke, og har begynt å lese og sette meg inn i hva som må gjøres, og hva som funker osv.

Går det å bruke svinghjulssensoren og 60-2 sporene istedetfor triggerhjul? eller må man ha et triggerhjul framme på reimhjulet?

hvilket sprut kjører folk med? hva skal man holde seg unna? hvor på nett handler man sprut?
hva må man gjøre med tenninga osv?

har hørt at vems er bra..?

Njål Nilssen
29/08/11, 15:11
har tenkt noen tanker for vinteren, med å installere datasprut i 242en min sammen med ny-større turbo, annet grenrør osv. bli kvitt LH2.4 og ikke minst LMM :P
men jeg er HELT fersk når det gjelder datasprut. har hørt litt om hva jeg bør bruke, og har begynt å lese og sette meg inn i hva som må gjøres, og hva som funker osv.

Går det å bruke svinghjulssensoren og 60-2 sporene istedetfor triggerhjul? eller må man ha et triggerhjul framme på reimhjulet?

hvilket sprut kjører folk med? hva skal man holde seg unna? hvor på nett handler man sprut?
hva må man gjøre med tenninga osv?

har hørt at vems er bra..?

Det mest vanlige er å bruke 60-2 ja MS, VEMS og så å si alle andre sprut kan bruke 60-2 ;)

Truckdriver
30/08/11, 22:55
har tenkt noen tanker for vinteren, med å installere datasprut i 242en min sammen med ny-større turbo, annet grenrør osv. bli kvitt LH2.4 og ikke minst LMM :P
men jeg er HELT fersk når det gjelder datasprut. har hørt litt om hva jeg bør bruke, og har begynt å lese og sette meg inn i hva som må gjøres, og hva som funker osv.

Går det å bruke svinghjulssensoren og 60-2 sporene istedetfor triggerhjul? eller må man ha et triggerhjul framme på reimhjulet?

hvilket sprut kjører folk med? hva skal man holde seg unna? hvor på nett handler man sprut?
hva må man gjøre med tenninga osv?

har hørt at vems er bra..?

Det du har på svinghjulet er et triggerhjul da.
Jeg kommer ikke på å ha sett ett datasprut som ikke støtter 60-2 og 36-1 triggerhjul.
Ett bra resultat kan du i grunn få med hvilket som helst datasprut som selges nytt nå i dag. Jeg kommer ikke på noen jeg kan kalle direkte dårlig.
Hva du velger bestemmer du selv til syvende og sist. På de fleste moderne sprut ligger de viktigste forskjellene i software, og er det som bestemmer hvor enkelt og raskt man kan sette opp sprutet.
Men for å gi noen generelle råd så bør du raskt bestemme deg om du har lyst å lære og gjøre dette selv, noe som krever en del tid og tolmodighet da det er mye som skal læres. Eller om du helst skulle vært ferdig i går, og ikke er interesert i å lære deg dette selv, og er villig å betale det det koster.

Om du velger siste alternativet så bør du i grunn ikke legge så stor vekt på hva en gjeng tullinger på et forum sier du må ha, men høre med den tuneren som skal justere motoren hva han er komfortabel med slags sprut.
Om du har tenkt å gjøre det meste av jobb selv, og har tid til å lære deg dette, så kan ett DIY(gjør det selv, oversatt til norsk) sprut være det rette for deg. Ett DIY sprut er mer lagt opp til at du som sluttbruker kan bruke det i en læreprosess. Ettersom mer av jobben overlates til sluttbrukern vil ofte innkjøpsprisen være litt rimeligere enn ett kommersielt sprut.
Ett kommersielt sprut er ofte lagt opp til at enn proffesjonell skal montere og justere dette, og har ofte ikke så dyptforklarende manual.
Eksempler på DIY sprut er Megasquirt og Adaptronic. Kommersielle sprut vil da være stort sett alle andre merker.

gaupe
31/08/11, 08:11
Ser for meg at Prospark/Efitech må vere fælt å halde på med:
http://www.kgtrimning.com/Prospark.htm

Njål Nilssen
31/08/11, 17:22
Ser for meg at Prospark/Efitech må vere fælt å halde på med:
http://www.kgtrimning.com/Prospark.htm

Og noen VANVITTIGE priser :eek: Utdatert så det holder også...

Ekren
31/08/11, 17:39
VEMS er inget dumt alternativ iforhold til MS når det gjelder mapping, da man kan bruke VEMSTUNE eller Megatune :)

Truckdriver
31/08/11, 21:05
VEMS er inget dumt alternativ iforhold til MS når det gjelder mapping, da man kan bruke VEMSTUNE eller Megatune :)
Ulempen med VEMS ryktes å være for svak prosessor i forhold til alle ekstramulighetene. Jeg trodde også de hadde vidreutvikla firmware soppas mye at den ikke er kompatibel med megatune lenger. Uansett er Megatune avleggs gammeldags og tungvint. Og softwareutvikler for vemstune har faktisk selv sagt at det er langt under det nivået som TunerstudioMS holder.
Men et dumt alternativ er det sikkert ikke om du vil ha mange ekstrafunksjoner til en rimelig pris :)

Ekren
31/08/11, 21:33
Ulempen med VEMS ryktes å være for svak prosessor i forhold til alle ekstramulighetene. Jeg trodde også de hadde vidreutvikla firmware soppas mye at den ikke er kompatibel med megatune lenger. Uansett er Megatune avleggs gammeldags og tungvint. Og softwareutvikler for vemstune har faktisk selv sagt at det er langt under det nivået som TunerstudioMS holder.
Men et dumt alternativ er det sikkert ikke om du vil ha mange ekstrafunksjoner til en rimelig pris :)

Vet ikke om det er svak prosessor eller ikke, men er vell uansett fåtallet som skal bruke absolutt alle ekstramulighetene? :)

ikke testa vemstune enda, men det blir vell når jeg får sprute i bilen.

tunerstudioms, betalings "versjon" av megatune det eller?

Truckdriver
31/08/11, 21:58
TunerstudioMS er en egen tuningsoftware som finnes i 2 versjoner, en gratis der det er kuttet ned litt på funksjonene, og en man må betale for og har alle funksjonene. Bla en autotune funskjon som faktisk fungerer. Megatune og TunerstudioMS er ikke utvikla av samme person. Megatune fikk begrensa med muligheter pga det er open source code. Og dette pga slike som VEMS og den tyske piratkopien av MS enkelt kunne ta snarveien med å bruke ferdigutviklet programmvare uten alt for store følger. TunerstudioMS er ikke open source og ingen kan derfor bruke det til noe annet uten at det får følger.
Det er ei stund siden jeg sjekka programmvaren til VEMS. Men jeg synest å huske de har ca samme muligheter som MS3, men med prosessorkraft som en mellomting av MS1 og MS2. Det får meg til å tenke at alle ekstramulighetene de har går på bekostningen av oppløsning. Men siden jeg selv aldri har prøvd VEMS kan jeg ikke si noe om hvordan det fungerer i praksis. Vet ikke om folk som kjøper dette sprutet benytter seg av mange av funksjonene.

Njål Nilssen
31/08/11, 23:51
TunerstudioMS er en egen tuningsoftware som finnes i 2 versjoner, en gratis der det er kuttet ned litt på funksjonene, og en man må betale for og har alle funksjonene. Bla en autotune funskjon som faktisk fungerer. Megatune og TunerstudioMS er ikke utvikla av samme person. Megatune fikk begrensa med muligheter pga det er open source code. Og dette pga slike som VEMS og den tyske piratkopien av MS enkelt kunne ta snarveien med å bruke ferdigutviklet programmvare uten alt for store følger. TunerstudioMS er ikke open source og ingen kan derfor bruke det til noe annet uten at det får følger.
Det er ei stund siden jeg sjekka programmvaren til VEMS. Men jeg synest å huske de har ca samme muligheter som MS3, men med prosessorkraft som en mellomting av MS1 og MS2. Det får meg til å tenke at alle ekstramulighetene de har går på bekostningen av oppløsning. Men siden jeg selv aldri har prøvd VEMS kan jeg ikke si noe om hvordan det fungerer i praksis. Vet ikke om folk som kjøper dette sprutet benytter seg av mange av funksjonene.

Har ikke bestilt min VEMS enda, men vet den gamle (første) V3 utgaven hadde 8x16 tabeller. Den nye V3.6 skal vel ha hvertfall 16x16. skal man ha mere må man vel ha 32 bit prosessor. Uten å ha satt meg veldig inn i det er det vel bare de i toppsjiktet som har slikt. V3 hadde vel 300MHz elns. Hva den nye har aner jeg ikke, har ikke funnet noe dokumentasjon på det (så man kan jo begynne å lure litt)

Men man kan vel ikke vente allverden av et sprut som koster 4500? Da kun selve boksen med maks konfig. Jeg skal ha nesten max konfig + jeg skal ha den WBO2/EGT "klokka" hvor det medfølger en LSU4 bredbånd og en K-thermocouple probe m/harness. Det kommer på ala 6000kr ;)

Da kan jeg bruke begge de originale bankesensorene, kjøre closed loop IAC, fullsekvensielt (altså både sprut og tenning) på alle 6 sylindre, kjøre med closed loop lambda controll, også ved WOT. Konfigurere lean-out ved lav load osv...

Må vel gjærne opp i MINST det dobbelte for å få de funksjonene i et annet sprut. Adaptronic e1280 er vel nærmest i pris tenker jeg, som koster 12k5.

I alle fall for min del så holder det med 16x16 tabell :) En sugis med redline på 7000 rpm bør ikke trenge stort mer ;)

Du vet tilfeldigvis ikke hvor stor tabellen er i feks. Motronic 4.4? Spør bare for jeg er litt nyskjerrig :P

Tarell
01/09/11, 07:26
Hvis du vil ha en enkel og "billig" løsning, så har du noe som heter "piggy-back" oppsett.
Perfect Power (http://www.perfectpower.com/) har et meget godt alternativ der.
Har vært med å montere et SMT 6 i en Turbo konvertert Legacy, funket som en drøm det.

Ifølge de på Perfect Power, så vil en SMT kunne funke med hvilken som helst motor.
Driver selv å vurderer en SMT 8 (http://www.perfectpower.com/index.php?option=com_content&view=article&id=54) til min egen S70.

Fikk pristilbud, 2'666,30 Nkr pluss frakt.
Og da, forhåndsinnstillt for mitt oppsett, og med "plug and play" koblinger.

Truckdriver
12/09/11, 23:22
Har ikke bestilt min VEMS enda, men vet den gamle (første) V3 utgaven hadde 8x16 tabeller. Den nye V3.6 skal vel ha hvertfall 16x16. skal man ha mere må man vel ha 32 bit prosessor. Uten å ha satt meg veldig inn i det er det vel bare de i toppsjiktet som har slikt. V3 hadde vel 300MHz elns. Hva den nye har aner jeg ikke, har ikke funnet noe dokumentasjon på det (så man kan jo begynne å lure litt)

Når jeg snakker om oppløsning mener jeg vanligvis ikke antall ruter i mappene. I såfall bruker jeg å nevne at det er antall ruter det er snakk om. Oppløsningen jeg bruker å snakke om er det koden/programmvaren jobber med internt i koden. Det er noe en vanlig bruker som bare forholder seg til tuningsoftware ikke har mulighet å legge merke til med første øyekast. Men dette har stor betydning for hvor nøyaktig sprutet kan håndtere store dyser på lite motorvolum og hvor nøyaktig og rask tenning man får under kraftig aks. På dette området har det jo skjedd veldig mye både innenfor OEM og datasprut motorstyringer både siste 10 og 20 årene.
Få ruter i mappen kan kompanseres for enkelt på andre måter, som f.eks flyttbare bins.
For å ta noen sammenligninger innenfor det området jeg er kjent med så er en MS1 med B&G kode utvikla for å være noe lignende som en avansert forgasser. Man kan få greit resulatat. Men ved bruk i lag med store dyser, f.eks 1000ccm så fungerer det greit på høy belastning ved åpningstider på 2ms +++. Pga prosessor med lite kapasitet både innenfor minne og mhz skjer korreksjoner med få desimaler bak ms. På lav belastning må man derfor inngå kompromiss, noe som gjerne vil bety veldig feit blanding. Algoritme for tenning er fordelerbaser, og respons på tenning kan vel enklest sammenlignes med en fordeler med vakum og sentrifugalvekter, der vektene er litt treg. Reel tenning vil derfor variere ganske mye utifra hvor raskt motor akslererer/deakselererer.
Nyeste prosessoren som er MS3 klarer fint disse utfordingene med presis kontroll over blandingen vist sprutet er kalibrert rett til dysene. Bruker man triggerhjul med passelig høyt antall tenner blir reel tenning veldig nær den som vises i tabellen. På en motor med høy litereffekt og store dyser vil sistnevnte prosessor ha mye å si for kjørbarheten spesielt på lav belastning, og også responsen på motoren. I praksis kan man på begge prosessorene bruke tabeller med like mange ruter, og like lange intervaller i justeringsoppløsnigngen. Men sistnevnte prosessor vil gi mye bedre oppløsning, og mye mer presis kontroll.

Sikker på at det er 300mhz? Jeg synes det høres veldig mye ut i grunn.


Men man kan vel ikke vente allverden av et sprut som koster 4500? Da kun selve boksen med maks konfig. Jeg skal ha nesten max konfig + jeg skal ha den WBO2/EGT "klokka" hvor det medfølger en LSU4 bredbånd og en K-thermocouple probe m/harness. Det kommer på ala 6000kr ;)

Høres ut som en veldig grei pris :) Kanskje det er verdt å ta en ny titt :)
Altså 6000 for sprut inkludert ledningsnett? Nesten max konfig vil si hvilke muligheter?
Å bli påtvunget innebygd bbl kontroller vet jeg ikke om jeg liker helt, da det jo begrenser valmuligheten en del. Jeg hadde heller foretrukket det som ad on card til en liten ekstra sum.



Da kan jeg bruke begge de originale bankesensorene, kjøre closed loop IAC, fullsekvensielt (altså både sprut og tenning) på alle 6 sylindre, kjøre med closed loop lambda controll, også ved WOT. Konfigurere lean-out ved lav load osv...

Closed loop lambda og closed loop knock retard med standard smalspekter bankesensor på WOT vil jeg på generell basis fraråde, og på ingen måte anbefale til noen som ikke 100% vet hva de driver med. Begge deler blir for unøyaktig og upålitelig under de driftsforholdene til en presis nok kontroll. På fullgass er det fuel kalibreringa i sprutet(vanligvis tabell) som abosulutt bør være referansekilda til fuel mengde. Om ikke det holder så er motoren for unøyaktig justert. Bankesensor har ett frekvensområde den jobber innefor, og virker best i ett bestemt turtallsregister. Tenningsbank kan forekomme på en frekvens som den ikke oppfatter, eller den kan oppfatte støy som banking og drepe effekten. Om du klarer å få full oversikt over forbrenningstrykk i forhold til veivakselvinkel så kunne det vært kult å prøvd tenning i closed loop over mesteparten av arbeidsregistret :)
Lyst å forklare hva du legger i lean out?



I alle fall for min del så holder det med 16x16 tabell :) En sugis med redline på 7000 rpm bør ikke trenge stort mer ;)

Med flyttbare bins bør det absolutt gå an å få ett bra resultat med 16x16 ja.
Selv med bins som ikke er plassert perfekt i forhold til momentkurve har jeg klart å justere blanding helt greit på en 230 NA rallycrossmotor med sperre på 7000rpm. Grovjustert bare med bakbremsene som motstand, og finjustert litt etter noen logger fra løp. RPM bins skal plasseres litt mer strategisk før justering på rulle. Det vises godt at VE kurven er veldig ulinjær der motoren virker best.



Du vet tilfeldigvis ikke hvor stor tabellen er i feks. Motronic 4.4? Spør bare for jeg er litt nyskjerrig :P
Jeg er ikke så veldig inne på OEM sprut, og spesielt ikke så mye på Bosch sprut. Motronic 4.4 er vel sikkert LH type? Med massemåler altså.
Det jeg har plukket opp etter lesing her og der på nettet er at det er mest vanlig med en hoved korreksjonskurve som brukes for å kalkulere flow igejennom massemåler. I tillegg finns det en del korreksjonskurver og/eller tabeller i forhold til andre faktorer.
Det eneste av OEM ecu jeg har studert litt kalibrerinsinfo til er Ford sine eec-iv ecuer. Disse ble levert med både speed densityr, mengdemåler, og massemåler. Med massemåler har man en korreksjonskurve som utganspungt. Man har også bla en korreksjonstabell som regner ut backflow igjennom massemåler i forhold til bestemte faktorer. Massemåler registrerer jo ikke hvilken retning luften går igjennom slik som man gjør med mengdemåler.
Nyere GM ecuer med korreksjonstabeller ligger vistnok i landet rundt 30x30 ruter. Og forbløffende mange av disse er vistnok på områder som sjelden brukes, som f.eks 100-800 rpm.
IAW Weber-Marelli hjernene som ble brukt i en del high performance biler med speed density/alphaN på 80-90 tallet har f.eks bensinmapp på 16x13(16x16 i nyere), der mesteparten av rutene er brukt fra 2500rpm og ned i dette eksemplet http://www.bigturbo.co.uk/
På 2,0 16v turbomotoren i cosworth holder dette fint til bruk på 400hk+ med custom chip.

Njål Nilssen
13/09/11, 23:30
Når jeg snakker om oppløsning mener jeg vanligvis ikke antall ruter i mappene. I såfall bruker jeg å nevne at det er antall ruter det er snakk om. Oppløsningen jeg bruker å snakke om er det koden/programmvaren jobber med internt i koden. Det er noe en vanlig bruker som bare forholder seg til tuningsoftware ikke har mulighet å legge merke til med første øyekast. Men dette har stor betydning for hvor nøyaktig sprutet kan håndtere store dyser på lite motorvolum og hvor nøyaktig og rask tenning man får under kraftig aks. På dette området har det jo skjedd veldig mye både innenfor OEM og datasprut motorstyringer både siste 10 og 20 årene.
Få ruter i mappen kan kompanseres for enkelt på andre måter, som f.eks flyttbare bins.
For å ta noen sammenligninger innenfor det området jeg er kjent med så er en MS1 med B&G kode utvikla for å være noe lignende som en avansert forgasser. Man kan få greit resulatat. Men ved bruk i lag med store dyser, f.eks 1000ccm så fungerer det greit på høy belastning ved åpningstider på 2ms +++. Pga prosessor med lite kapasitet både innenfor minne og mhz skjer korreksjoner med få desimaler bak ms. På lav belastning må man derfor inngå kompromiss, noe som gjerne vil bety veldig feit blanding. Algoritme for tenning er fordelerbaser, og respons på tenning kan vel enklest sammenlignes med en fordeler med vakum og sentrifugalvekter, der vektene er litt treg. Reel tenning vil derfor variere ganske mye utifra hvor raskt motor akslererer/deakselererer.
Nyeste prosessoren som er MS3 klarer fint disse utfordingene med presis kontroll over blandingen vist sprutet er kalibrert rett til dysene. Bruker man triggerhjul med passelig høyt antall tenner blir reel tenning veldig nær den som vises i tabellen. På en motor med høy litereffekt og store dyser vil sistnevnte prosessor ha mye å si for kjørbarheten spesielt på lav belastning, og også responsen på motoren. I praksis kan man på begge prosessorene bruke tabeller med like mange ruter, og like lange intervaller i justeringsoppløsnigngen. Men sistnevnte prosessor vil gi mye bedre oppløsning, og mye mer presis kontroll.

Sikker på at det er 300mhz? Jeg synes det høres veldig mye ut i grunn.

Høres ut som en veldig grei pris :) Kanskje det er verdt å ta en ny titt :)
Altså 6000 for sprut inkludert ledningsnett? Nesten max konfig vil si hvilke muligheter?
Å bli påtvunget innebygd bbl kontroller vet jeg ikke om jeg liker helt, da det jo begrenser valmuligheten en del. Jeg hadde heller foretrukket det som ad on card til en liten ekstra sum.


Closed loop lambda og closed loop knock retard med standard smalspekter bankesensor på WOT vil jeg på generell basis fraråde, og på ingen måte anbefale til noen som ikke 100% vet hva de driver med. Begge deler blir for unøyaktig og upålitelig under de driftsforholdene til en presis nok kontroll. På fullgass er det fuel kalibreringa i sprutet(vanligvis tabell) som abosulutt bør være referansekilda til fuel mengde. Om ikke det holder så er motoren for unøyaktig justert. Bankesensor har ett frekvensområde den jobber innefor, og virker best i ett bestemt turtallsregister. Tenningsbank kan forekomme på en frekvens som den ikke oppfatter, eller den kan oppfatte støy som banking og drepe effekten. Om du klarer å få full oversikt over forbrenningstrykk i forhold til veivakselvinkel så kunne det vært kult å prøvd tenning i closed loop over mesteparten av arbeidsregistret :)
Lyst å forklare hva du legger i lean out?


Med flyttbare bins bør det absolutt gå an å få ett bra resultat med 16x16 ja.
Selv med bins som ikke er plassert perfekt i forhold til momentkurve har jeg klart å justere blanding helt greit på en 230 NA rallycrossmotor med sperre på 7000rpm. Grovjustert bare med bakbremsene som motstand, og finjustert litt etter noen logger fra løp. RPM bins skal plasseres litt mer strategisk før justering på rulle. Det vises godt at VE kurven er veldig ulinjær der motoren virker best.


Jeg er ikke så veldig inne på OEM sprut, og spesielt ikke så mye på Bosch sprut. Motronic 4.4 er vel sikkert LH type? Med massemåler altså.
Det jeg har plukket opp etter lesing her og der på nettet er at det er mest vanlig med en hoved korreksjonskurve som brukes for å kalkulere flow igejennom massemåler. I tillegg finns det en del korreksjonskurver og/eller tabeller i forhold til andre faktorer.
Det eneste av OEM ecu jeg har studert litt kalibrerinsinfo til er Ford sine eec-iv ecuer. Disse ble levert med både speed densityr, mengdemåler, og massemåler. Med massemåler har man en korreksjonskurve som utganspungt. Man har også bla en korreksjonstabell som regner ut backflow igjennom massemåler i forhold til bestemte faktorer. Massemåler registrerer jo ikke hvilken retning luften går igjennom slik som man gjør med mengdemåler.
Nyere GM ecuer med korreksjonstabeller ligger vistnok i landet rundt 30x30 ruter. Og forbløffende mange av disse er vistnok på områder som sjelden brukes, som f.eks 100-800 rpm.
IAW Weber-Marelli hjernene som ble brukt i en del high performance biler med speed density/alphaN på 80-90 tallet har f.eks bensinmapp på 16x13(16x16 i nyere), der mesteparten av rutene er brukt fra 2500rpm og ned i dette eksemplet http://www.bigturbo.co.uk/
På 2,0 16v turbomotoren i cosworth holder dette fint til bruk på 400hk+ med custom chip.

Spørs om det ikke ble en 0 for mye der gitt :p, men det er mulig det var første utgaven... Hva dagens posessor har vet jeg ikke, finner ingen plass hvor det står heller. Med 60-2 type trigger eller med flere tenner så klarer den å ombestemme seg midt i sykluser vistnok.

6000 er ikke med ledningsharva nei... Kun boksen, lambda, egt og det viseruret. Så ikke på harve når jeg sjekka pris sist iom at jeg ikke trenger ny harve til min. VEMS er veldig glad i sensorer osv som står originalt på Volvo motorene (dvs. Bosch-saker) Prisene har gått minimalt opp, men ble i duren 6-7k.

Med nesten max oppsatt mener jeg med nesten alle alternative tilvalg, som feks. det med bankesensorene osv. Eneste jeg ikke har bruk for er 1-wire interface og Dobbel lambda og noe heftige fly-back greier iom at jeg kommer til å kjøre "høy" ohms EV6 dyser. VEMS har dog peak-n-hold funksjon for de som skal ha dyser med rundt 1-4 ohm, men da må man kopple litt om så man får "active fly-back".

Er ikke noe problem med innebygd WBO2 controller, Har 54 pinner å velge mellom :) Tobgangsventil utganger er også fast. Det man har å spille på i ekstra om man ikke kjører FULT ut (dvs fullsekvensielt på 8 syl) er å bruke de ekstra (feks 4 utganger for min del som skal ha full sekv. på 6 syl) til boostcontroll, launch evt. andre ting ;) Man har et par ledige inputs også. Tar man den til maks brukes alle...

Med lean-out mener jeg at når man feks. ligger å cruiser med relativt lav last så kan den trimme av litt suppe, slik som de fleste andre moderne OEM's gjør... med det samme man øker load går den tilake til fastsatt tabell :) Bla.a dette Closed loop lambda brukes til. Man MÅ ikke bruke closed lopp på WOT men den har mulighet for det, somregel ligger den bare å korigierer med lambda på WOT om man vil det. Jeg stoler ikke så mye på det, så den skal ha suppa den skal ha ved WOT, men "lean out" kommer jeg nok til å bruke på lav last.

Hva gjelder banking har VEMS en egen chip til å analysere bankesignaler som de fleste OEM skaer, og den har to kanaler også... Vems kan bruke vilken som helst bankesensor, og man kan bestemme frekvensvinduet, bankevinduet (i veivgrader, fra til) og hvilken amplitude signalet må ha ved de forskjellige turtallene for å skille mellom mek. støy og bankestøy. Chippen har mulighet hvis man har 2 sensorer og sync, til å finne ut hvilke sylinder som bankingen skjer på også, men tror ikke VEMS utnytter dette i sin bruk...Går vel mest i banking/ikke banking, men like greit... skal bruke knock enrichment som primær... hjelper ikke det retarderer den tenning...

Bestiller min Vems snarest... Mye dilldall for penga, blir jeg misfornøyd får jeg bare bruke den som en nødløsning i første omgang (så jeg får bilen ferdig, og kjørende), finenr altisds noe smart å bruke den på (feks. moped elns) så får jeg heller investere i adaptronic, eller motec på lengre sikt...

Mr.Soteru
14/09/11, 11:41
Noen som har erfaring med civinco datasprut i telemarks område?

Sollien
04/10/11, 06:25
Eneste datasprutet jeg har funnet som er plug and play er til Motronic 4.3, og 4.4 i 850 og S/V/C70 serien opptil 98. De selges her (http://www.turbo-tuner.co.uk/).
Jeg kommer til å velge Haltech pga at de har muligheten til å kjøre lavohms dyser direkte uten formotstander. Ellers så spiller det nok liten rolle hvilken produsent man velger.

http://www.turbo-tuner.co.uk/

noen som har prøvd denne og kan fortelle litt om den?? har en 98 V70R som skal få 2,5 kammer, tenker da å trekke ut det som går, men fremdeles holde det enkelt.. er fruen sin bil, så blir det komplisert blir det også fort meget dyrere ;)

rkam
17/10/11, 11:07
I nyare versjonar av Motronic suite kan du no programmere M4.3 og M4.4 med billig KKL-kabel.
ME7 kan også programmerast med Lawicel CANUSB.
Men det står att litt arbeid når det gjeld å identifisere tabellar og verdiar for trimming.

Motronic Suite er gratis med åpne kildekode, og KKL interface kostar typisk $5 på ebay.

ARD har laga ei komersiell løysing som ser ut til å vere delvis basert på utviklingsarbeidet vårt.

kapli
20/10/11, 18:37
Noen som har prøvd M-tech v4?
http://www.mtechautomotive.co.uk

AleksanderK
09/02/12, 17:43
Noen som kan anbefale meg en sprut å kjøre på en B5234T3 motor?
Har sett på MegaSquirt, og det ligger veldig mange guider på bl.a youtube til dette sprutet. Er dette å anbefale, eller bør jeg styre unna?

Ble anbefalt et motec sprut til 15 lapper, men det er alt for dyrt føler jeg.

gull pilen
09/02/12, 18:04
du kan jo velge haltec som selges på bergen bilelektronikk... de har følere å slikt på lager om noe plutselig skulle være defekt og det er et sprut som flere i byn kan... megasquirt ser sinnsykt kjipt ut...

Truckdriver
09/02/12, 23:12
Noen som kan anbefale meg en sprut å kjøre på en B5234T3 motor?
Har sett på MegaSquirt, og det ligger veldig mange guider på bl.a youtube til dette sprutet. Er dette å anbefale, eller bør jeg styre unna?

Ble anbefalt et motec sprut til 15 lapper, men det er alt for dyrt føler jeg.

Uansett hva du velger så vil jeg anbefale ett sprut som støtter full sekvensiell innsprøytning på 5syl motor, der du har egen map til timing av innsprøytningstidspunktet.
Ikke alle sprut støtter full sekvensiell drift av 5syl motorer.
Så om du skal velge en MS så blir det enten en kraftig modda MS2, med 60-2 hjul på veiva og kamsensor, og fordeler. Eller evntuelt MS3X som ikke trenger noe særlig med mods, med 60-2 hjul på veiva, kamsensor, og valgfritt med fordeler eller COP. Pris på MS2 modda til sekvensiell innsprøytning vet jeg ikke, men for MS3X med ledningsnett blir det ca litt over 8000 kr på døra kjøpt fra DIYautotune.
Det ligger en filmsnutt en plass her på forumet der jeg holder på med den første mappinga av en B230 EVO motor med MS3X som står i en rallycrossbil.
Motec sprutet du har fått anbefalt fungerer helt sikkert utmerket på motoren din. Jeg har ikke sett noe nærmere på Haltech sine nye serier med sprut i det siste, men om du finner ett som oppfyller de kriteriene jeg setter i begynelsen av innlegget her, så fungerer det sikkert helt bra :)
Når det kommer til valg av sprut så er det også av stor betydning om du skal gjøre mesteparten av jobben selv, eller sette bort deler av jobben.

Njål Nilssen
09/02/12, 23:28
Noen som kan anbefale meg en sprut å kjøre på en B5234T3 motor?
Har sett på MegaSquirt, og det ligger veldig mange guider på bl.a youtube til dette sprutet. Er dette å anbefale, eller bør jeg styre unna?

Ble anbefalt et motec sprut til 15 lapper, men det er alt for dyrt føler jeg.

Adaptronic? Skal være av ala samme kaliber som Motec, Australske som motec er de og. Skal være greiere priser hos de.

gl740turbo
09/02/12, 23:50
Noen som kan anbefale meg en sprut å kjøre på en B5234T3 motor?
Har sett på MegaSquirt, og det ligger veldig mange guider på bl.a youtube til dette sprutet. Er dette å anbefale, eller bør jeg styre unna?

Ble anbefalt et motec sprut til 15 lapper, men det er alt for dyrt føler jeg.

Vipec, link, DTA eller evt Haltech 500 sprint ;)

De 4 er det folk her i Bergen kjenner aller best og kan mappe fort å billig for deg :)

Alle vet at Polly Motorsport anbefaler Motec, men da vil han mappe det og hva koster ikke det??? Polly er ALTFOR dyr!!!!!!!!!

Njål Nilssen
10/02/12, 00:00
Vipec, link, DTA eller evt Haltech 500 sprint ;)

De 4 er det folk her i Bergen kjenner aller best og kan mappe fort å billig for deg :)

Alle vet at Polly Motorsport anbefaler Motec, men da vil han mappe det og hva koster ikke det??? Polly er ALTFOR dyr!!!!!!!!!

Motec skal være så brukervennlig at det tror jeg de fleste skal få til :p eneste er vel kanskje å få til banke-sensing, men det er ikke lett på noe sprut egetnlig :p

gl740turbo
10/02/12, 00:22
Motec skal være så brukervennlig at det tror jeg de fleste skal få til :p eneste er vel kanskje å få til banke-sensing, men det er ikke lett på noe sprut egetnlig :p

Ingen litt nyere sprut er vanskelige, men var bare det at jeg kjønner ikke hvorfor alle skal ta kontakt med Polly her i byen :P

Han er igjen altfor dyr iforhold til de personene som faktisk har lært han opp i bremsebenk og justering :P Og ikke minst dyrere enn alle andre tuning firma rundtom i landet?

Hvem andre enn han tar 20K for en mapping i benk?

SWR
10/02/12, 00:45
20 K faktisk... grovt sett 1.5 ganger så mye som PBC..

Truckdriver
10/02/12, 01:31
eneste er vel kanskje å få til banke-sensing, men det er ikke lett på noe sprut egetnlig :p
Enig i den, uten å ha prøvd å koble bankesensor til noe sprut enda, så liker jeg å tenke på bankesensor som en smalbånds lambdasonde. Et kjekt hjelpemiddel om man bruker den rett. Men jeg ville ikke lagt livet til motoren i hendene på bankesensor i closed loop modus på 2 bar ladetrykk sånn uten vidre. Til logging av banking per enkelt sylinder derimot... :)
Om man får til ion-sensing ilag med ett datasprut, og kan bruke det til f.eks autotuning eller closed loop på tenning, da begyner det å bli virkelig interesangt :D

Njål Nilssen
10/02/12, 06:09
Ingen litt nyere sprut er vanskelige, men var bare det at jeg kjønner ikke hvorfor alle skal ta kontakt med Polly her i byen :P

Han er igjen altfor dyr iforhold til de personene som faktisk har lært han opp i bremsebenk og justering :P Og ikke minst dyrere enn alle andre tuning firma rundtom i landet?

Hvem andre enn han tar 20K for en mapping i benk?

Jupp, anbefalte ikke Polly heller :p DIY FTW, eller finne noen andre som vil gjøre et forsøk på kompisbasis hvis man ikke tør prøve selv ;)

Njål Nilssen
10/02/12, 06:27
Enig i den, uten å ha prøvd å koble bankesensor til noe sprut enda, så liker jeg å tenke på bankesensor som en smalbånds lambdasonde. Et kjekt hjelpemiddel om man bruker den rett. Men jeg ville ikke lagt livet til motoren i hendene på bankesensor i closed loop modus på 2 bar ladetrykk sånn uten vidre. Til logging av banking per enkelt sylinder derimot... :)
Om man får til ion-sensing ilag med ett datasprut, og kan bruke det til f.eks autotuning eller closed loop på tenning, da begyner det å bli virkelig interesangt :D

Går pittelitt OT om det er ok, trådstarter?

Jupp ville heller ikke ha kjørt Closed-Loop på WOT... på part-load i cruise osv... hell yeah! Ion-sensing er ikke dumt, dumt er det at de fleste overkommelige sprut ikke har mulighet for det... Må vel opp på Bosch Motorsport, nivå type dyr, for å få sånnt til annet enn produksjonsbiler. Det ultimate hadde vært piezoelektriske sensorer direkte i brennkammeret og en ECU med kraftig/kjapp prosessor som kunne analysert sylindertrykket direkte :D

BTW kom over noe kult i dag... "Plasma ignition" Et prismessig overkommelig tenningsopplegg som gjør samme nytten som lasertenning gjorde på F1 før det ble forbudt :) Nemmelig bruker LYS til å tenne blandinga, dvs lysvarme som tenner all blandinga i kammeret så å si samstundes mot vanlig induktiv gnist som tenner med lokal varme :) Får jo betraktelig mere effektiv motor, når man faktisk kan tenne dritten knapt før stempelet snur, istedet for å måtte bruke mye fortenning for å få flammefronten til å nå stempelet tidsnok. Bør heve banketerskelen BETRAKTELIG også, selv om ikke kun senkingen av fortenningen alene gir enorme effektgevinster (pga mindre trykkbygging før stempelet snur), så åpner det jo et helt nytt vindu av muligheter på andre fronter. Samt sylindertrykk vil ikke være av betydelig hinder for ytelsen av tenningssystemet heller :)

Ola Moen
10/02/12, 06:30
Smart :) Men er det gjennomførbart?

Njål Nilssen
10/02/12, 06:38
Smart :) Men er det gjennomførbart? Piezoelektrisk sensing, ikke for mannen i gata... ennå... Iaffal så gir det ny mening av definisjonen "dyrt".

Plasmatenning? JEPP... http://bluephoenixignition.com/

Ola Moen
10/02/12, 06:47
Ikke så bort i natta pris heller faktisk :) Dette skal jeg ha litt mer i bakhodet ;)

AleksanderK
10/02/12, 12:04
Blitt litt mer optimistisk til haltech. Siden jeg kan kjøpe det fra forhandler 15 min hjemmefra :)
Haltech Platinum Sprint 500 til litt under 8k :)

Hva mener dere med full sekvensiellt?

Noen steder jeg kan lese om datasprut og de forskjellige ord og uttrykk?

Njål Nilssen
10/02/12, 12:52
Blitt litt mer optimistisk til haltech. Siden jeg kan kjøpe det fra forhandler 15 min hjemmefra :)
Haltech Platinum Sprint 500 til litt under 8k :)

Hva mener dere med full sekvensiellt?

Noen steder jeg kan lese om datasprut og de forskjellige ord og uttrykk?

Fullseksvensielt betyr at HVER plugg, og HVER dyse har sin egen utgang, og ingen som er kopplet til felles utgang. Fyrer av feks. dyse #1 kun rett før/gjennom innsugsingsfasen på syl. #1. den er da passiv i alle andre tilfeller når det foregår noe på de andre sylinderne :) Samme gjelder tenning. Coil #1 fyrer kun av når syl. #1 har tenningssyklus, og er passiv under syklusene til de andre sylinderne.

gl740turbo
10/02/12, 13:00
Blitt litt mer optimistisk til haltech. Siden jeg kan kjøpe det fra forhandler 15 min hjemmefra :)
Haltech Platinum Sprint 500 til litt under 8k :)

Hva mener dere med full sekvensiellt?

Noen steder jeg kan lese om datasprut og de forskjellige ord og uttrykk?

Ligger en post her på forumet om fullsekvensielt datasprut som du kan søke etter ;)

kennet
12/02/12, 16:21
til dere som mapper datasprut, hvordan program bruker dere til å mappe? å hvor laste ned det?

Batland
12/02/12, 17:27
Blitt litt mer optimistisk til haltech. Siden jeg kan kjøpe det fra forhandler 15 min hjemmefra :)
Haltech Platinum Sprint 500 til litt under 8k :)

Hva mener dere med full sekvensiellt?

Noen steder jeg kan lese om datasprut og de forskjellige ord og uttrykk?
Du finner det meste her: http://www.haltech.com

Truckdriver
12/02/12, 20:50
til dere som mapper datasprut, hvordan program bruker dere til å mappe? å hvor laste ned det?

Man bruker som regel tuningsoftware tilhørende det sprutet man mapper, da det i sævrt få tilfeller går å bruke tuningsoftware tilhørende ett annet sprut.
Se etter link der du kjøper det aktuelle sprutet. Jeg har ei god samling liggende på skrivebordet på min maksin.
TunerstudioMS som er det jeg bruker mest og som er til alle utgaver av Megasquirt. Halwin 1.26 og Halwin 1.89, som er til forskjellige haltech sprut. DTASwin som er til DTA. MoTeC ECU Manager, som er til MoTeC.
ECU-SM4 og SMC SM2 som er til Autronic. Stinger 4 ECU, som er til ett Stinger sprut. SA3000 som er til Civinco.
GWv4 som er til ett GEMS sprut beregnet på Subaru. CalEdit som er ett tuningprogram som brukes ilag med chipmodul på Ford sine EEC-IV sprut.
Gidder ikke å finne link til alle disse nå :P

kennet
13/02/12, 16:16
Man bruker som regel tuningsoftware tilhørende det sprutet man mapper, da det i sævrt få tilfeller går å bruke tuningsoftware tilhørende ett annet sprut.
Se etter link der du kjøper det aktuelle sprutet. Jeg har ei god samling liggende på skrivebordet på min maksin.
TunerstudioMS som er det jeg bruker mest og som er til alle utgaver av Megasquirt. Halwin 1.26 og Halwin 1.89, som er til forskjellige haltech sprut. DTASwin som er til DTA. MoTeC ECU Manager, som er til MoTeC.
ECU-SM4 og SMC SM2 som er til Autronic. Stinger 4 ECU, som er til ett Stinger sprut. SA3000 som er til Civinco.
GWv4 som er til ett GEMS sprut beregnet på Subaru. CalEdit som er ett tuningprogram som brukes ilag med chipmodul på Ford sine EEC-IV sprut.
Gidder ikke å finne link til alle disse nå :P

var sjefen min som laga styreenheten å ledningsnette, men da er det vel bare å se etter utstyr på en nettside der dem selger megasqirt ?

kennet
26/02/12, 04:24
i dag skjedde det noe rart med bilen

kjører med ms datasprut å sku starte bilen, å den går konstand på 4-5000 omd på tom gang
noen som har no tips?

Njål Nilssen
26/02/12, 04:41
i dag skjedde det noe rart med bilen

kjører med ms datasprut å sku starte bilen, å den går konstand på 4-5000 omd på tom gang
noen som har no tips? har du IAC?

runejakobsen
08/03/12, 19:00
har lyst på data sprut og tenkte på megasquirt, da den er rimelig, noen som har det på bilen sin som kan fortelle litt om hva de synes om den, om den var grei å montere, åsen det var å programere og hvor dem kjøpte den ifra. for dem som fikk firma til å mappe kom gjærne med firmas navn og hva de tok for jobben.

SWR
08/03/12, 19:06
har lyst på data sprut og tenkte på megasquirt, da den er rimelig, noen som har det på bilen sin som kan fortelle litt om hva de synes om den, om den var grei å montere, åsen det var å programere og hvor dem kjøpte den ifra. for dem som fikk firma til å mappe kom gjærne med firmas navn og hva de tok for jobben.

Der er vel Modalen mannen å spørre.. :)

Njål Nilssen
08/03/12, 21:08
Der er vel Modalen mannen å spørre.. :) Hvis han har tid da :p "Studinne" for tia han vel? :p

SWR
08/03/12, 22:46
Hvis han har tid da :p "Studinne" for tia han vel? :p

Mulig. Aner faktisk ikke.. :)

Modalen
14/03/12, 18:33
har lyst på data sprut og tenkte på megasquirt, da den er rimelig, noen som har det på bilen sin som kan fortelle litt om hva de synes om den, om den var grei å montere, åsen det var å programere og hvor dem kjøpte den ifra. for dem som fikk firma til å mappe kom gjærne med firmas navn og hva de tok for jobben.

Megasquirt er absolutt et godt alternativ med et hav av muligheter.
Det man må huske er at DIY-faktoren er ganske høy på MS, slik at det kreves en stor egeninnsats i form av læring.
Dette gjelder jo i prinsipp alle styresystemer, men MS er muligens litt mer krevende sånn sett.

I planleggingsstadiet er det slik at du selv er den personen som kan svare best på om MS er det rette for deg!
Har du interesse av motorstyringer og ønsker å sette deg inn i de tekniske detaljene, er MS trolig et bra valg.


Det finnes en fin samling med manualer som jeg anbefaler deg å se nærmere på:
http://www.megamanual.com/
http://www.msextra.com/doc/index.html - inneholder også mye nyttig informasjon, samt supportforumet på samme nettsted:
http://www.msextra.com/forums/index.php


Til å begynne med kan det virke litt uoversiktlig, mye på grunn av alle de forskjellige typene/modellene som eksisterer.
En kort oppsummering av disse blir slik:

- MS2 v3 eller v3.57 kan sees på som grunnmodellene, med mye funksjonalitet for pengene.

Forskjellen mellom v3 og v3.57 er i grove trekk at det har blitt benyttet overflatemonterte komponenter i v3.57-boksen. Det vil si at v3.57 i alle tilfeller leveres ferdig montert/loddet.

- MS3X er den nyeste utgaven, og gir deg muligheten til å kjøre opp til 8 sylindre sekvensielt (tenning og fuel).


Heldigvis finnes det nå komplette kit man kan kjøpe direkte fra http://www.diyautotune.com/ , slik at man behøver ikke å være et fantom med loddebolten. :)

Mappe/programmeringsbiten er nå blitt helt smertefri med den nye softwaren (TunerStudio), sammen med MegaLogViewer.

Dette ble kanskje litt fort og kort, så du får bare stille spørsmål.
Vi er jo også heldige nok til å ha Truckdriver inne på forumet, som er meget kompetent på Megasquirt.

Truckdriver
14/03/12, 23:14
Men jeg er jo bare en glad amatør :D Uansett, takk for den :)
Veldig enig med det du skriver. Om man har ett ønske om å lære selv så er ett DIY sprut som MS ett godt alternativ, det er jo tross alt utviklet for å bruke i undervisning.
For de som ikke har ett ønske om å lære selv så er ett kommersielt sprut montert og mappet av noen med peiling ett bedre alternativ. Det koster dertil mye ekstra.
En negativ ting med pcb v3.57 har jeg lyst å understreke. VR kretsen har ikke nøyaktig samme komponenter som v3.0, og man opplever derfor ofere problem med at man kan miste turtallsignalet, typisk med Motronic triggere som Volvo bruker, og andre triggere med mange tenner. Dette + at pcb V3.57 er vrient om man skal modde noe er grunnen til at jeg egentlig foretrekker pcb v3.0.
Jeg har loddet inn 3 coildrivere i en v3.57 engang, men det var pirkejobb.
Til en MS3X installasjon der man allerede har mange I/O så er v3.57 ett rimelig bra alternativ, om man har VR kretsen i bakhodet da.

deathguard
12/04/12, 15:46
eg skal bestille meg MS fra statene koster meg sirka 3000 kr med 25%moms for sette men da må eg lodde alt sammen men er ganske plug and play, ser veldi mangen som bruker MS i usa å de er veldi fornøyd + det er veldi mange ting du kan justere på som er veldi greit siden heter vertfall www.diyautotune.com ganske greie folk der også

Truckdriver
12/04/12, 21:53
Jeg har bestilt alt mitt derfra. Og om det er noe du lurer på om produktene dems så er de kjapp å svare på mail :)

deathguard
12/04/12, 23:45
kordan var mappingen om du har begynt med den

Frigstad Racing
13/04/12, 08:20
Kjøpt meg KMS MP25 datasprut. Noen som har noen erfaringer med det eller tips å komme med? :)

Truckdriver
13/04/12, 21:44
kordan var mappingen om du har begynt med den

Meg du spør? Har ikke handlet derfra nylig. Sist gang jeg kjøpte var vel en MS3X til en kompis, sist sommer. Den står i en Porsche med B230 motor i: http://forum.vccn.no/showthread.php?26835-F%C3%B8rste-oppstart-p%C3%A5-rallycross-B230-med-nytt-sprut-F%C3%B8rste-l%C3%B8p-kj%C3%B8rt
Jeg har bestilt derfra mange ganger og til mange personer. Totalt tipper jeg at jeg har lagt igjen ca 50000kr der alt inkludert.
Mapping har jeg både begynt med og avsluttet på en rekke biler. Til mapping under kjøring bruker jeg i stor grad VE Analyzer Live, og mye mapping via logg.
Mesteparten av justering på VolvoPorscha er gjort via logg tatt under løp. Den første mappinga på denne ble gjort dagen før første løp, med bakhjulene jekket opp og bremsene for å belaste motor. Den ble grovmappa på ca 2 timer ved hjelp av VEAL og en del manuell mapping.

RUNE-T5r
15/04/12, 02:21
halloen kan man koble megasquirt 3 på en volvo 850 T5 motor..??

Truckdriver
15/04/12, 15:44
Ja, det har vært gjort før. Har ikke prøvd det selv. Men jeg har lest av en som har prøvd det at full sekvensiell innsprøytning er anbefalt, pga gangen ikke blir pen med batch fire. Altså MS3X for full sekvensielt sprut.

RUNE-T5r
15/04/12, 16:05
hva vil prisen bli på et slikt oppset ...??
å va er det man trenger til dette..??

Riff
18/04/12, 16:40
Eventuelt ett VEMS. Det kan kjøre COP, og har støtte for alle sensorene som er på hvit motoren. Må mest sannsynlig lage ledningsnette selv, eller kjøpe det universale som de har.

Vems.se (http://www.vems.se) og Vems.hu (http://www.vems.hu)

Truckdriver
18/04/12, 22:23
For MS3X, ledningsnett, breibåndslambda og diverse dysekontakter og slik, så tipper jeg det blir rundt 8000kr+ medregnet moms. Må ta forbehold om variasjoner i kurs og endringer i pris.
Sist sommer når jeg bestilte så ble det vel 7800kr inkludert moms for overnevnte + tempsensorer, sveisemuttre, litt ekstra skjermakabel, og ett triggerhjul.

Batland
18/04/12, 22:55
Kjøpt meg KMS MP25 datasprut. Noen som har noen erfaringer med det eller tips å komme med? :)
Selv om jeg ikke har det, så vil jeg likevel gratulere med det jeg mener er att bra valg. Jeg har troen på dette produktet og ser frem til å følge med. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=HvwDJgsBOqQ
http://www.youtube.com/results?search_query=kms+ecu&oq=kms+ecu&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_nf=1&gs_l=youtube.3..0.1576.3049.0.3461.7.7.0.1.1.0.102 .407.5j1.6.0.

kennet
21/04/12, 16:07
noen her inne som har godkjent turbo motorer med datasprut hos vegvesnet før? ble av skilte for et par dager siden for motor var ikke godkjent også er det ms motorstyring på den

EVO
21/04/12, 16:49
noen her inne som har godkjent turbo motorer med datasprut hos vegvesnet før? ble av skilte for et par dager siden for motor var ikke godkjent også er det ms motorstyring på den

DET tror jeg du kan bare glemme....men for alldel bare til og prøve.....
Men med en full dokumentasjon av avgass ved en syklustest kan det være mulig.

Sebbe
21/04/12, 17:00
nei, det står spesifikt i loven en plass at motorstyringa ikke skal kunne endres på, og det er jo hele poenget med datasprut. men det finnes tydelighvis smutthull, for mange biler har orginalt programerbart sprut.

SWR
21/04/12, 22:04
nei, det står spesifikt i loven en plass at motorstyringa ikke skal kunne endres på, og det er jo hele poenget med datasprut. men det finnes tydelighvis smutthull, for mange biler har orginalt programerbart sprut.

Original boks med ettermarkeds sprut inni er jo en løsning... da ser en ikke at det er noe der med en gang...

howdini
21/04/12, 22:23
Original boks med ettermarkeds sprut inni er jo en løsning... da ser en ikke at det er noe der med en gang...

Tror den løsningen har størst odds får og gå lett igjennom.....

Truckdriver
21/04/12, 22:39
Original boks med ettermarkeds sprut inni er jo en løsning... da ser en ikke at det er noe der med en gang...
Vet om flere tilfeller der biler har blitt godkjent på den måten :)

SWR
22/04/12, 01:50
Vet om flere tilfeller der biler har blitt godkjent på den måten :) Kanskje en ide å begynne å lage "skjold" til ettermarkedssprut... målsydde bokser som ser ut som en std-boks mht merker og sånt, dog med hårfint større størrelse så den rommer en Autronic eller Haltech eller hva det skulle være..? :) Eller bare la originalhjernen være på normal plass, "tilkoblet" ... dvs tilkoblet strøm så de ser at det er liv i den.. men med velgjemt datasprut som styrer alle vitale verdier som en sjefs-piggyback?

Sebbe
22/04/12, 02:08
planen min når jeg skal godkjenne motorbyttet er å flytte klistermerkene fra den orginale motorstyringa over på megasquirt boksen. jeg tviler sterkt på at noen hos biltilsynet vet hvordan motorstyringa til en chevrolet TPI motor skal se ut :p

Ola Moen
22/04/12, 05:24
De kommer til å fundere fælt på hvorfor styreenheten din har Com-port da ;)

Truckdriver
22/04/12, 11:22
Det fins jo flere datasprut som er laget for å passe rett inn i en orginalhjerne, og som ser orginalt ut selv om man åpner hjernen.
Gems f.eks har jo sprut til flere biler der man bytter ut innholdet i hjernen. Ikke at jeg vil anbefale Gems til de fleste da :p
Det fins vel noe lignende greier til Motronic hjerner også mener jeg å ha lest innpå dette forumet.
For ett par år siden så begynte jeg faktisk å tilpasse en MS2 pcb v3.0 som skulle passe inni en eec-iv hjerne ilag med ett eec-iv adapter, og det var igrunn akkurat plass til det.
Men ettersom det ikke var noe interesse for det så ble det ikke laget ferdig. Tar man bort/ikke monterer kontakene på kortet så får det faktisk plass inni en god del eldre hjerner.
http://www.diyautotune.com/catalog/microsquirt-module-v22-p-381.html
Microsquirt modulen er jo også perfekt for å montere inn i en orginal hjerne. Eventuel ekstra hardware kan man montere andre plasser inni hjernen.

kennet
22/04/12, 13:10
var å godkjente en 940 med etter montert turbo på tirsdag som var, å der var det jo et lh 2,4. dem kan jo se i motor romme mitt å se at det ikke sitter lmm der å jeg har 2 separate coiler er vel bare det dem kan fundere på da. jeg spørte han vegvesen karen om dem godkjente biler med data sprut å da sa han at han ikke kunne svare på det, men er vel bare å prøve å se hva dem sier.

men mangel lappen jeg fikk av polti så fikk jeg mangel på noe soting å senking å at motor efekt bør skjekkes, å jeg kunne dra til et godkjent bilverksted, men der jeg jobber vil dem ikek skrive under på motor efekten

Sebbe
22/04/12, 13:40
De kommer til å fundere fælt på hvorfor styreenheten din har Com-port da ;)

er jo for å lese av feilkoder den :p

SWR
22/04/12, 14:48
Det fins jo flere datasprut som er laget for å passe rett inn i en orginalhjerne, og som ser orginalt ut selv om man åpner hjernen.
Gems f.eks har jo sprut til flere biler der man bytter ut innholdet i hjernen. Ikke at jeg vil anbefale Gems til de fleste da :p
Det fins vel noe lignende greier til Motronic hjerner også mener jeg å ha lest innpå dette forumet.
For ett par år siden så begynte jeg faktisk å tilpasse en MS2 pcb v3.0 som skulle passe inni en eec-iv hjerne ilag med ett eec-iv adapter, og det var igrunn akkurat plass til det.
Men ettersom det ikke var noe interesse for det så ble det ikke laget ferdig. Tar man bort/ikke monterer kontakene på kortet så får det faktisk plass inni en god del eldre hjerner.
http://www.diyautotune.com/catalog/microsquirt-module-v22-p-381.html
Microsquirt modulen er jo også perfekt for å montere inn i en orginal hjerne. Eventuel ekstra hardware kan man montere andre plasser inni hjernen.

Funker det å lage noe sånt for en Mondeo 2.0T..? Og hva hadde det kommet på..? :)

Truckdriver
22/04/12, 15:37
Funker det å lage noe sånt for en Mondeo 2.0T..? Og hva hadde det kommet på..? :)
Om det er eec-iv så fins det allerede ei "ferdig" løsning her http://www.diyautotune.com/catalog/diypnp-ford-60-pin-eeciv-unassembled-kit-p-421.html
Unskyld at det blir litt offtopic for dette forumet da, men jeg kan nevne at det fins samme løsning til 55 pins Bosch for å spore litt på igjen :)
Jeg har ikke hatt en DIYPNP i hendene selv, men jeg tror dimensjonene er slik at den kan gjemmes inni en orginal hjerne.
Er det snakk om eec-v så er det litt verre, ettersom det ikke fins slike alternativ, og det fins noen sære utgaver av eec-v som er mindre bra.
Ett annet og spennende og rimelig alternativ er http://www.tweecer.com/ ,som er en chipmodul som gjør at man kan omprogrammere orginalhjernen. Disse hjernene kan ikke omprogrammeres på tradisjonelt vis med å brenne en eprom chip, og det fører også til at om man fjerner chipmodulen så fins det ikke noe spor igjen etter omprogrammeringen.
Jeg tror samme karen har eller jobber med ei tilsvarende løsning for eec-v. Jeg har ikke prøvd ei slik løsning selv, men det frister å prøve neste gang jeg får meg en bil med eec-iv :) Prisene klarer du vel å regne deg til fra dollarprisen i linkene :p
Blir det for mye Ford snakk for denne tråden/forumet, så er du velkommen til å stille flere spørsmål om dette på FCN :) Bla. flere der som har prøvd DIYPNP saken.

Lillengen
18/05/12, 21:37
ser jo at trådstarter ville ha vilket oppsett osv i denne tråden, kan jo like greit skrive opp slik jeg har det på min 240 med 16Vturbo som faktisk tok sin første test tur i dag uten noe problemer:)

b23016V turbo- autronic sm2 med autotune, simens deka 750cc og 2 bosch 139 moduler med msd dubbel tower coil pack, trigger skive med 2 punkter 180 grader, på remhjul dreid inn bak et alu remhjul, med trigger punkte 60grader før tdc, og en trigger på kamaksel med giver mellom kamdreva, den står 45grader føre tdc, og det har fungert veldig bra ingen feil mellinger eller feil tenning i dag,,,:)

deathguard
20/05/12, 21:11
www.diyautotunes.com er veldi bilig angående megasquirt deler, eg har bestilt så neste uke blir det vell å sette dette sammen å få testet det

AndreasO
21/05/12, 12:12
Ingen som har noen erfaring med DTA datasprut? brukervenlighet og funksjon.

SWR
21/05/12, 12:25
De nye er visst ok... P8Pro og E48'en er MYE mer begrenset på brukermuligheter enn det ser ut som, jeg sleit med et sånt i månedsvis før produsenten sa at "Nei, men du kan da ikke sette den opp sånn"... og da var den satt opp etter bruksanvisningen. Så de gamle er bare å skygge unna..

Ola Moen
21/05/12, 16:17
S40/60/80/100Pro er helt ålreite sprut. om du ikke trenger alle mulige tilleggsfunksjoner er S40Pro et fint alternativ til mye annet :)

Njål Nilssen
21/05/12, 16:26
S40/60/80/100Pro er helt ålreite sprut. om du ikke trenger alle mulige tilleggsfunksjoner er S40Pro et fint alternativ til mye annet :) I alle fall S60...

Batland
21/05/12, 18:06
Ingen som har noen erfaring med DTA datasprut? brukervenlighet og funksjon.
En kompis valgte DTA S80 til 2,0L 16V prosjektet sitt og er godt fornøyd. Det er brukervennlig og har god funksjon. Standard motor med unntak av KRX400, smidde lavkomp. stempler, H-råder og 1,7 - 2,2 BAR ladetrykk gir 150 + km/t på 201 M. Flying lead ledningsnett må anbefales i stedet for å koble seg inn på det originale.