PDA

Vis full versjon : Datasprut tråden!!



Sider : 1 [2] 3 4 5 6 7 8

Truckdriver
21/05/12, 21:37
Tuningsoftware er ivertfall ikke utav det verste jeg har sett.
Det går/har gått en rallycross bil her i strøket med S40 som har vært plaget av fjusking som har vist seg vanskelig å diagnosere. Om dette skyldes feil med sprutet eller noe helt annet blir derfor vanskelig å vite.

Njål Nilssen
22/05/12, 00:24
Tuningsoftware er ivertfall ikke utav det verste jeg har sett.
Det går/har gått en rallycross bil her i strøket med S40 som har vært plaget av fjusking som har vist seg vanskelig å diagnosere. Om dette skyldes feil med sprutet eller noe helt annet blir derfor vanskelig å vite. Batch og collective-fire på dysene kan kan knapt bli mye bedre enn ett LH da :p Ville ha satsa på S60 og oppover. S60 og oppover er også vanntette, noe ikke S40 er, så kanskje ikke S40 er helt for en rallycrossbil med mindre dt er lagt lit i å kapsle det godt inn.

Ola Moen
22/05/12, 02:45
Trenger ikke være vanntett for å sitte plassert i kupéen. :) DTA er litt kresen på jording, men utover det har jeg ikke merka noe tull med S40 sprutet. Jeg monterte et slikt på FT motoren til en kompis, og grovmappet det. Han kjører vel med det oppsettet enda tror jeg. Var plaget med litt fusking på denne, og det skyldtes at jeg ikke var så nøye med å justere inn Trottle enrichment for å gi mer bensin ved pådrag. Etter jeg fikk justert inn det sånn noenlunde, så fungerte den helt fint. S60'n min var svært kresen på Svinghjulssensor og slet med å synkronisere. Jeg tror det må ha vært startmotoren. om man trillet igang bilen, eller tauet den igang så startet den tvert. prøvde man å starte på nøkkel, så var den vrien. Helt til jeg skifta ut starter og skjerma den med aluminiumsfolie.

Truckdriver
22/05/12, 21:38
Batch og collective-fire på dysene kan kan knapt bli mye bedre enn ett LH da :p Ville ha satsa på S60 og oppover. S60 og oppover er også vanntette, noe ikke S40 er, så kanskje ikke S40 er helt for en rallycrossbil med mindre dt er lagt lit i å kapsle det godt inn.

Batch fire kan tvert imot fungere veldig bra i mange tilfeller :) Bilprodusentene brukte det tross alt en del år på avgasskontrollerte motorer uten noen større problemer. Uansett så er det på tomgang/lavt turtall og respons fra lavt at man effektmessig merker størst forskjell fra batchfire til sekvensiell innsprøytning. Bilen jeg sikter til hadde ikke problemer på tomgang/lavt turtall, men periodisk fjusking på moderat turtall, som godt kan komme fra jordingsproblem eller at sprutet mister sync av en annen grunn.

Jeg liker å si at fordelen med sekvensiell innsprøytning kontra batch blir større jo høyere sugeeffekt per liter motorvolum, da det gjerne er en sammenheng der med f.eks kamtider som forvansker justering og driftsforholder til datasprut.

Njål Nilssen
23/05/12, 21:12
Batch fire kan tvert imot fungere veldig bra i mange tilfeller :) Bilprodusentene brukte det tross alt en del år på avgasskontrollerte motorer uten noen større problemer. Uansett så er det på tomgang/lavt turtall og respons fra lavt at man effektmessig merker størst forskjell fra batchfire til sekvensiell innsprøytning. Bilen jeg sikter til hadde ikke problemer på tomgang/lavt turtall, men periodisk fjusking på moderat turtall, som godt kan komme fra jordingsproblem eller at sprutet mister sync av en annen grunn.

Jeg liker å si at fordelen med sekvensiell innsprøytning kontra batch blir større jo høyere sugeeffekt per liter motorvolum, da det gjerne er en sammenheng der med f.eks kamtider som forvansker justering og driftsforholder til datasprut.

Jupp :) Mange ganger blir det også kranglete om man går etter MAP/MAF, spesielt MAP'en hvis man har litt ville kammer... fort at det blir mye støy på MAP sensor da. Da er jo Alpha-N, med MAP-baro correction et bedre alternativ :)

Eneste er jo litt med Alpha-N at det er mye mere jobb å definere hvor motoren har full load, ettersom full load kommer ved mye lavere spjeldåpning på lave turtall enn ved høye :/ Kjekt da med litt moderne/raskere sprut hvor man kan bruke en kjapp WBO2 til å nesten "automappe" hvilke TPS verdier som utgjør full load :) der har i alle fall DTA en veldig fin funksjon. MAP er jo veldig trivelig på det området da, da kan man sette en baro-verdi som vil stemme nesten uansett turtall :)

Og som du sier så har full sekvensiel mest hensigt på lavere turtall, bedre forstøving og mere moment gjennom lavere del av registeret er jo ikke oppskrytt på hverdagsbiler, samt litt lettere å få innafor utslipp, og det bruker mindre suppe.

Truckdriver
23/05/12, 22:49
I dag fins det heldigvis map sampling algoritmer som er soppas avansert og nøyaktig at terskelen før man ikke kan bruke map signalet er høyere enn på eldre sprut. Der man på eldre sprut måtte jevne ut signalet med tapt respons og dårligere oppløsning som konsekvens om man skulle bruke map signalet. Det er bla der suge litereffekten kommer inn i forhold til valg av sprut.
AlphaN kan være litt småfrustrerende om man er vant til å justere etter map sensor ja :p Man får litt rar form på bensintabellen.
Mulig du har sett den filmen jeg har lagt ut på forumet her med mapping av en 2,4EVO RCN motor? Grovmapping av bensin etter første oppstart tok ca 2 timer, dagen før første løp, med bakhjulene jekket opp, og bremsene for å belaste motoren. Det var med rein AlphaN modus, og var mulig takket være moderne kjekke hjelpemidler som BBL og autotune :)
Denne var også litt vrien å justere pga lang forsinkelse på bbl signalet. Hele 0,2 sekunder på 6000rpm og fullgass!

Kohler
27/05/12, 15:00
Vi-Pec V44... Enkelt å montere å funker bra å er "billig". Kjørt siden august 2011 å har pr. dags dato aldri hatt noen feil =)

Frigstad Racing
05/06/12, 22:02
Noen her som kan svare meg på om man kan kjøre begge analog output 1 og 2 som bredbåndssignal på Innovate LC-1 ?
Står jo orginalt programmert output 1 som ett simulert narrow band signal og output 2 som bredbåndssignal til AFR måleren. Er det mulig og programmere outputen så jeg kan kjøre samme bredbåndssignalet som måleren får, også inn på ECU'en? Har ikke serial port på datan så får ikke koblet til å prøvd (LM Programmer vil bare kjøre hvis serial porten er koblet til)

Truckdriver
06/06/12, 02:37
Ja, det går helt fint å omprogrammere utgangen. Jeg har gjort det på nesten alle LC1 jeg har montert. Om du ikke har com port på laptopen så må du ha ett com til usb adapter. Velg ett som er kjent for å være stabilt, og som gjerne er kjent for å fungere stabilt i lag med datasprut.

Frigstad Racing
07/06/12, 12:37
Ok takk for svar! Får bare han som skal mappe bilen til å programmere om utgangen, måtte bare vite om det var mulig i det hele tatt.
Da virker det som jeg kan koble denne utgangen fra LC-1 inn på lambda signal til ECU'en.
Hva typer slike adaptere er best til bruk med datasprut da? Pris og hvor får jeg kjøpt det?

Truckdriver
07/06/12, 17:22
http://www.diyautotune.com/catalog/usb-to-serial-adapter-works-with-megatune-p-67.html
Jeg bruker det FDTI adaptret. Jeg har også prøvd ett adapter jeg kjøpte her i landet, som lagde store problemer for meg.

deathguard
15/06/12, 18:50
eg har fått problemer med min Ms2 v3.0 har dere kansje hatt samme?

legger inn på firmwire også starter programmet alt funker fett så nett som den slår seg av og på så drar eg inn og ut ledningen så starter den i gjen men finder ikke firmwire

har spurt DIYautotune men de mener eg skal sende den til bake

Modalen
15/06/12, 19:12
eg har fått problemer med min Ms2 v3.0 har dere kansje hatt samme?

legger inn på firmwire også starter programmet alt funker fett så nett som den slår seg av og på så drar eg inn og ut ledningen så starter den i gjen men finder ikke firmwire

har spurt DIYautotune men de mener eg skal sende den til bake

Du har ikke tilfeldigvis lagt inn firmwaren som IKKE er for CAN-bus ? Eller enklere, hva slags firmware har du lastet inn?
Jeg har gjort den tabben, og alt funker tilsynelatende bra inntil man bryter strømmen og skrur på igjen.

deathguard
15/06/12, 20:13
no fekk eg en ny feil meling får også melding om ND spark outputs ka er det ?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1469.jpg

Truckdriver
15/06/12, 21:29
eg har fått problemer med min Ms2 v3.0 har dere kansje hatt samme?

legger inn på firmwire også starter programmet alt funker fett så nett som den slår seg av og på så drar eg inn og ut ledningen så starter den i gjen men finder ikke firmwire

har spurt DIYautotune men de mener eg skal sende den til bake

Hvilken ledning drar du inn? Kan du prøve å forklare litt mer detaljert? Og som Modalen sier hvilken firmware er det snakk om?

Til det andre innlegget dit. Det er litt enklere å se hva som står der om du tar screenshot og ikke foto av skjermen. Jeg klarer ikke lese hva som står der.
Hva slags ekstra mods er det som er gjort på MSen din? Jeg ser noen ekstra ledninger der.

deathguard
15/06/12, 23:29
glemte helt at eg hadde mistet den tråden hehe ehm ja
det er i steden for db9 så har eg instalert DLP-TXRX USB ( mere info du kapper rx tx på korte så lodder du ledning på de, så lager du en pluss side i proto area med motstand)
firmwire er da 3.3alpha4

men no funker dette, men dere kan få se kordan det ser ut
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1480.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1481.jpg

deathguard
18/06/12, 16:05
ehm lite spørsmål om trigger hjul, eg har en gammel 240 å den er det trigger hjul på fordeleren kor mangen tenner er det og kor mangen er det ikke vet noen det

krbarstad
02/07/12, 20:22
har fått tak i et vems datasprut å er på planleggingsstadiet på montering. men har spørsmål om noen har bilder eller forslag til montering av kam trigger på en b23. veivtrigger er ikke noe problem, men er som sakt usikker på hvordan kam giver kan monteres på best mulig måte, har sett at de monteres i bakkant av drevet på akslingen til fordeler,bensin og oljepumpe. men jeg skal kjøre med regreimdeksel, så før jeg kapper hull i det så tenkte jeg å forhøre meg om mulighetene for montering/plassering.

Njål Nilssen
02/07/12, 20:36
har fått tak i et vems datasprut å er på planleggingsstadiet på montering. men har spørsmål om noen har bilder eller forslag til montering av kam trigger på en b23. veivtrigger er ikke noe problem, men er som sakt usikker på hvordan kam giver kan monteres på best mulig måte, har sett at de monteres i bakkant av drevet på akslingen til fordeler,bensin og oljepumpe. men jeg skal kjøre med regreimdeksel, så før jeg kapper hull i det så tenkte jeg å forhøre meg om mulighetene for montering/plassering. Hva med å montere triggeren (den hallgivern fra 960II feks) der fordeleren sitter ellers bak på toppen? Da blir du nok nødt til å kjøre fordeler løst, men du trenger igrunn bare to coiler som du kjører i Waste-fire :) sylinder 1-4 sammen i en coil og 2-3 i den andre ;)

Truckdriver
02/07/12, 20:55
har fått tak i et vems datasprut å er på planleggingsstadiet på montering. men har spørsmål om noen har bilder eller forslag til montering av kam trigger på en b23. veivtrigger er ikke noe problem, men er som sakt usikker på hvordan kam giver kan monteres på best mulig måte, har sett at de monteres i bakkant av drevet på akslingen til fordeler,bensin og oljepumpe. men jeg skal kjøre med regreimdeksel, så før jeg kapper hull i det så tenkte jeg å forhøre meg om mulighetene for montering/plassering.
Siden det er en B23 regner jeg med du har blokkmontert fordeler til motoren? Så hvorfor gjøre montering av kam giver mest mulig komplisert?
Det enkleste du gjør er å modde en fordeler, så slipper du maskinering av nye deler. Modding av en fordeler gjør du med enkle deler som de fleste har i garasjen.
Fordeleren kan faktisk være en stiftfordeler om det ikke fins bedre alternativ, men hallgiver, optisk giver eller VR/induktiv giver er det beste, alt ettersom hva sprutet takler.
Om fordeleren har sentrifugalregulering av tenning må den låses. I en stiftfordeler slipes 3 av 4 kammer bort. Har du mulighet for å aktivere pullup i sprutet så må du gjøre det, eventuelt så er alternativet å gjøre det via ei motstand. Modding av en fordeler med hallgiver, optisk giver eller VR giver er enklere og trenger ikke like stor presijon som en stiftfordeler. Der klipper/skjærer/sliper du vekk 3 av flappene/kammene. Husk å sjekk opp mot manualen hvor sprutet skal ha kam signal. Det er vanligvis en del slingringsmonn å gå på her. Såklart har jeg glemt å ta bilde av de fordelrne jeg har modd.
Dette var ment som ett generelt tips til motorer med fordeler man kan hente tenningsignal fra.

krbarstad
02/07/12, 22:37
har planer om å kjøre waste spark på motoren, har en waste spark coil fra ford mondeo liggende, en sånn 2 i 1 coil. har blokkmontert fordeler ja, kjører med en stum fordeler å lh 2,4 på motoren nå. men skal bynne å prøve ut vems`n i sommer ferien tenkte jeg. jeg jobber med fresing,dreing å sveising så skal alltids få laget et feste hvis det blir nødvendig. det er hall givere jeg har kjøpt. tenkte først på å ta ut kam signalet ved å slipe om tappen til blokkmonterte bensinpumpa. men orker ikke å demontere hele motoren for å slipe om akslingen. skal vurdere fordeler ombyggingen. men må skaffe meg en ekstra fordeler for jeg skal bruke den jeg har no på en annen motor. takker for innspill å tips. er ny på datasprut fronten. finnes det foresten noen form for "kurs" for justering av sprut?

mvh krbarstad

Njål Nilssen
02/07/12, 23:01
har planer om å kjøre waste spark på motoren, har en waste spark coil fra ford mondeo liggende, en sånn 2 i 1 coil. har blokkmontert fordeler ja, kjører med en stum fordeler å lh 2,4 på motoren nå. men skal bynne å prøve ut vems`n i sommer ferien tenkte jeg. jeg jobber med fresing,dreing å sveising så skal alltids få laget et feste hvis det blir nødvendig. det er hall givere jeg har kjøpt. tenkte først på å ta ut kam signalet ved å slipe om tappen til blokkmonterte bensinpumpa. men orker ikke å demontere hele motoren for å slipe om akslingen. skal vurdere fordeler ombyggingen. men må skaffe meg en ekstra fordeler for jeg skal bruke den jeg har no på en annen motor. takker for innspill å tips. er ny på datasprut fronten. finnes det foresten noen form for "kurs" for justering av sprut?

mvh krbarstad Hva VEMS angår så tror jeg det er mest å hente i VEMS miljøet og les og bli klok på VEMS-Wiki :P men på noen områder ganske likt MS

Truckdriver
02/07/12, 23:11
Kurs er det vel heller dårlig med her i landet. Jeg har aldri hørt om det. Jeg er selvlært når det gjelder det praktiske, men selvsagt mye teoretisk hjelp fra internett :) Jeg har inntrykket av at de fleste er selvlært. Selvfølgelig, om du kjenner til en forhandler av sprutet i nærheten, eller har en kompis som kan sprutet, så kan du jo be om ei innføring.
Da har du jo nær den perfekte jobben for å lage slike mods til motoren :D
Håper det er en oppgradert EDIS coil du har og ikke en standard? Jeg er riktignok først og fremst en Ford mann, men EDIS er en av de tingene jeg liker mindre godt.
Om det er snakk om en standard Edis coil, så foretrekker jeg heller oppgradert tenning med fordeler før en Edis coil. Om du skal bruke Edis coilpakken så håper jeg du ivertfall spanderer på en Accel coil eller noe lignende. En ting jeg liker enda mindre enn en orginal Edis coilpakke er at enkelte på død og liv skal ettermontere hele Edis systemet på en motor som aldri har hatt det orginalt. Har motoren det systemet orginalt så er det greit nok som ett utgangspungt.

krbarstad
02/07/12, 23:19
for å være ærlig så veit æ ikke så forferdelig mye om coilen annet en at den kommer fra en mondeo, regner med at det er en orginal coil. men går det ann å bruke denne for å fyre motoren med waste spark å så se at det fungerer for så å kjøpe en oppgradert coil, må man ha tennsteg på slike coiler? eller klarer motorstyringa å drive de direkte? er utrolig heldig me jobben ja :-) har hatt mange egne å andres bil prosjekter dær jobben min har vært en stor fordel:-)

Truckdriver
02/07/12, 23:57
Du får nok start med den coilpakken ja :) Men ved høyere effektuttak må du regne med gniste blir for dårlig.
Edis coilpakken har ikke innebygd sluttrinn, da det ligger i Edis modulen. Så sprutet ditt må ha innebygde sluttrinn, eller så må du koble opp sluttrinn.
Det er veldig viktig å ikke koble en coil som ikke har innebygd sluttrinn direkte til en logisk utgang fra sprutet! Jeg vet om flere som har ødelagt datasprut ved å gjøre den feilen, pga de har gjort leksa si for dårlig.

deathguard
13/07/12, 15:40
for de som trenger rele brett til MS2 Data sprut så har eg

Riff
14/07/12, 09:40
for å være ærlig så veit æ ikke så forferdelig mye om coilen annet en at den kommer fra en mondeo, regner med at det er en orginal coil. men går det ann å bruke denne for å fyre motoren med waste spark å så se at det fungerer for så å kjøpe en oppgradert coil, må man ha tennsteg på slike coiler? eller klarer motorstyringa å drive de direkte? er utrolig heldig me jobben ja :-) har hatt mange egne å andres bil prosjekter dær jobben min har vært en stor fordel:-)

B23 eller b230 blokk du har? For b23 har vel ikke monterings mulighet for lh-2.4 sensoren på svinghjulet?
Vems kan kjøres med wastespark, og med 60-2 på b230f/ft/fk med litt ombygging. Tps må byttes, og lufttemp måler må monteres i trykkrøret.

Om en har en f/ft/fk kan en og velge å bruke fordeleren som er originalt.
Har selv vems, men har ikke fått montert det ennå.

Torra
17/07/12, 10:58
Noen som har tips for å gjøre motoren mer lettstarta?
Er snakk om en grom GSX-R600 motor.

Begynner å få det på stell, men det er aldri slik at man vet at motoren starter hver gang. Må prøve opptil 4 ganger innimellom, meget ugunstig når start/stopp er endel av løpet. Fremgangsmåter? Fuel og tenningsjustering?

SWR
17/07/12, 12:49
Noen som har tips for å gjøre motoren mer lettstarta?
Er snakk om en grom GSX-R600 motor.

Begynner å få det på stell, men det er aldri slik at man vet at motoren starter hver gang. Må prøve opptil 4 ganger innimellom, meget ugunstig når start/stopp er endel av løpet. Fremgangsmåter? Fuel og tenningsjustering?

Rams opp litt oppsett, så... :)

Njål Nilssen
17/07/12, 15:28
Noen som har tips for å gjøre motoren mer lettstarta?
Er snakk om en grom GSX-R600 motor.

Begynner å få det på stell, men det er aldri slik at man vet at motoren starter hver gang. Må prøve opptil 4 ganger innimellom, meget ugunstig når start/stopp er endel av løpet. Fremgangsmåter? Fuel og tenningsjustering?

Startprobelmer på ReVolve'en?

Hvordan er "varm-up" konfigurert? Rent tempertaurbasert eller temp/cycles, Priming, batch eller seq. fuel ved cranking, hvilken type cranking spark typet er det, hva er cranking threshold osv? Og som SWR sier. Dere bruker vel ikke originale cammer går jeg ut fra ettersom dere har den restriktoren... BTW angående restriktor ta å hør med SWR! Vet han har funnet ut noe litt smart der ;)

SWR
17/07/12, 15:38
Startprobelmer på ReVolve'en?

Hvordan er "varm-up" konfigurert? Rent tempertaurbasert eller temp/cycles, Priming, batch eller seq. fuel ved cranking, hvilken type cranking spark typet er det, hva er cranking threshold osv? Og som SWR sier. Dere bruker vel ikke originale cammer går jeg ut fra ettersom dere har den restriktoren... BTW angående restriktor ta å hør med SWR! Vet han har funnet ut noe litt smart der ;)

Ah. Da har ikke jeg lov å åpne kjeften... :)

Njål Nilssen
17/07/12, 15:39
Ah. Da har ikke jeg lov å åpne kjeften... :) Why? :confused:

SWR
17/07/12, 15:58
Why? :confused:

Sponser andre...

Njål Nilssen
17/07/12, 19:10
Sponser andre... Oh...

AleksanderK
17/07/12, 23:17
Funker dette på en volvofemmer?
http://adaptronic.com.au/products/440.html

Adaptronic så lovende ut :)

Truckdriver
18/07/12, 00:10
Tviler på at du vil få det til å fungere optimalt med det sprutet på en femmer. Det sprutet har kunn 4 dysedrivere. Jeg mener at det kunn fins 2 gode måter å drive en femmer. Enten fult sekvensielt eller semisekvensielt. Begge deler krever 5 dysedrivere. Det beste er at sprutet har femmer modus, slik at du kan kjøre motoren i ekte sekvensiell modus.
For semisekvensiell modus så kan du slippe unna med å behandle motoren som en V10, om du finner ett sprut som støtter V10 men ikke R5 motorer.

AleksanderK
18/07/12, 00:12
Aha, leste bare at det var full sekvensiellt jeg :p
Har du link til et du kan anbefale? Hvertfall ett fullsekvensiellt for femmer?

Ola Moen
18/07/12, 02:01
DTA S80Pro :)

http://www.dtafast.co.uk/S_80_PRO.htm

AleksanderK
18/07/12, 11:04
Og dette koster skjorten og en sokk, eller?
Hvor får jeg kjøpt det?

gl740turbo
18/07/12, 12:16
Og dette koster skjorten og en sokk, eller?
Hvor får jeg kjøpt det?

DTA s80pro kan kjøpes hos Bjørnstad bil, KL-racing.se eller bare søk på google ;)

Batland
18/07/12, 15:29
Og dette koster skjorten og en sokk, eller?
Hvor får jeg kjøpt det?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&keyword=dta+s80

Njål Nilssen
18/07/12, 15:51
Og dette koster skjorten og en sokk, eller?
Hvor får jeg kjøpt det?ca 8K fra KL-Racing med frakt/toll og 25%'en...

Vel anvendte penger. Veldig kapabelt sprut... ommentrent det eneste du ikke får er bankesensorstøtte, i alle fall ikke ennå...

Edit: ja og direkteinnsprøytning da, men det finnes vel ikke på noe sprut som mannen i gata hvarken har råd til, eller kompetanse til å prøve seg på.

Truckdriver
18/07/12, 21:45
Jeg ville, kanskje ikke overaskende, valgt MS3X (http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtiii-ems-system-with-ms3x-expansion-v357-assembled-p-435.html) til en 5 syl motor :D Tror MS2extra støtter 5 sylindra sekvensiell innsprøytning også, men da må du vel bruke fordeler, og det må monteres ekstra dysedrivere. Ble ca 8000kr totalt med ledningsnett, bbl, litt kontakter og sensorer sist jeg bestilte MS3X.

DI blir noe mer avansert ja. Om man også skal ha mulighet til å bruke det på diesel så kreves det en mye høyere presisjon av dysetiming enn med portinnsprøytning. Dette gjelder jo også på bensinmotorer. For det andre så kreves det en annen funksjon i dysedriverne for å drive pizoelektriske dyser enn induktive dyser. Induktive dyser lukker seg selv bare med en smule flyback, mens om jeg har forstått det rett så krever pizoelektriske dyser en reversert spenning for å lukke dysene. Peak spenning og effekt her er også vesentlig høyere enn det som kreves til induktive dyser, mens det ikke kreves energi for å holde de åpen.
Jeg mener Nira leverer det eneste datasprutet på markedet som er tilpasset DI og lar seg realisere for en vanlig entusiast.
Det forskes derimot på temaet, så jeg tipper vi innen noen år har flere sprut som er skreddersydd for DI motorer, og som lar seg realisere for mann i gata :)
Og da kan det begyne åpne seg nye uante muligheter :D
Jeg får ta forbehold om feil her, da jeg ikke kan særlig mye om dette temaet.

Njål Nilssen
18/07/12, 22:04
Jeg ville, kanskje ikke overaskende, valgt MS3X (http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtiii-ems-system-with-ms3x-expansion-v357-assembled-p-435.html) til en 5 syl motor :D Tror MS2extra støtter 5 sylindra sekvensiell innsprøytning også, men da må du vel bruke fordeler, og det må monteres ekstra dysedrivere. Ble ca 8000kr totalt med ledningsnett, bbl, litt kontakter og sensorer sist jeg bestilte MS3X.

DI blir noe mer avansert ja. Om man også skal ha mulighet til å bruke det på diesel så kreves det en mye høyere presisjon av dysetiming enn med portinnsprøytning. Dette gjelder jo også på bensinmotorer. For det andre så kreves det en annen funksjon i dysedriverne for å drive pizoelektriske dyser enn induktive dyser. Induktive dyser lukker seg selv bare med en smule flyback, mens om jeg har forstått det rett så krever pizoelektriske dyser en reversert spenning for å lukke dysene. Peak spenning og effekt her er også vesentlig høyere enn det som kreves til induktive dyser, mens det ikke kreves energi for å holde de åpen.
Jeg mener Nira leverer det eneste datasprutet på markedet som er tilpasset DI og lar seg realisere for en vanlig entusiast.
Det forskes derimot på temaet, så jeg tipper vi innen noen år har flere sprut som er skreddersydd for DI motorer, og som lar seg realisere for mann i gata :)
Og da kan det begyne åpne seg nye uante muligheter :D
Jeg får ta forbehold om feil her, da jeg ikke kan særlig mye om dette temaet. Og IKKE minst at man får muligheten til å ha en bankesensor pr. sylinder OG kan analysere sylindertrykk og brennhastighet :D Bosch motorsport lever mye fint, for de som får paper-cut i ræva av tusenlapper hver gang de går på do ;)

Truckdriver
18/07/12, 22:55
Måling av sylindertrykk per sylinder i forhold til veivvinkel står høyt på ønskelista :D Om noen klarer å få til ei billigere løsning på det så vil det nok skape en liten revolusjon for hjemmemapping :) Det vil jo gi closed loop tenning helt annen mening enn med bankesensorer.

Njål Nilssen
19/07/12, 15:50
Måling av sylindertrykk per sylinder i forhold til veivvinkel står høyt på ønskelista :D Om noen klarer å få til ei billigere løsning på det så vil det nok skape en liten revolusjon for hjemmemapping :) Det vil jo gi closed loop tenning helt annen mening enn med bankesensorer. Jupp, pålitelig "autotune" førr tenningsdelen også, som ei hjelpende hånd... Noe annet like kult er at man kan kjøre spjeldløst slik som på diesel, og ha høyest mulig fyllingsgrad og forbrenningstrykk til enhver tid :) Med DI dyser kan man ved lav last sende inn en liten dusj suppe rett rundt pluggen, mens resten av kammeret er fyllt med ren luft... Ultralavt drivstoffforbruk og høyere effektivitet ved cruising, fortsatt samme "å hui hvor det går" ved "WOT"(eller blir jo heller "båttna potensiometer" ettersom det ikke er noe spjeld :rolleyes:)

Kan bli en rivende interessant utvikling på dette området innen F1 etterhvert, nå som "eneste" begrensningen blir 1,6L volum og en maksimal drivstoffmengde... Dette kommer det generelle markedet til gode om noen år :)

Truckdriver
19/07/12, 21:47
De kjører vel "spjeldløst" på FSI motorene allerede, på lavere belastninger. Dvs. at hovedspjeldet står helt åpent, mens ett annet spjeld som skaper swirl brukes, om jeg husker rett.

Njål Nilssen
19/07/12, 23:34
De kjører vel "spjeldløst" på FSI motorene allerede, på lavere belastninger. Dvs. at hovedspjeldet står helt åpent, mens ett annet spjeld som skaper swirl brukes, om jeg husker rett. Jepp og de er jo DI motorer ;)

SWR
20/07/12, 00:52
DI vs PI - Port Injected - åpner muligheten for mer krutt med alkoholbaserte fuels også... fått ut nær 5% mer av en turbo DI-motor vs samme motor med PI.. pga kjøling.. Latent heat of vaporization, med andre ord.. :)

Torra
24/07/12, 22:33
Startprobelmer på ReVolve'en?

Hvordan er "varm-up" konfigurert? Rent tempertaurbasert eller temp/cycles, Priming, batch eller seq. fuel ved cranking, hvilken type cranking spark typet er det, hva er cranking threshold osv? Og som SWR sier. Dere bruker vel ikke originale cammer går jeg ut fra ettersom dere har den restriktoren... BTW angående restriktor ta å hør med SWR! Vet han har funnet ut noe litt smart der ;)

Warm-up er konfigurert rent temperaturbasert. Crank enrichment, post-start enrichment (og decay) også går den over til warm-up enrichment. Dysene er satt opp til sequential, så regner med at de fortsatt kjører det under cranking.

Oppsettet er vel GSX-R600, innsugskanalene er omtrent halvert i diameter med epoxy og deretter portet, 13.5:1 i komp og slappere kammer enn org. Finnes vel enda mer snacks å ramse opp, men dette er vel det som har noe å si for oppstarten :)

Har prøvd meg mye frem og tilbake med crank enrichment, alt fra 50% til 400%, men merker ikke store forskjellen. Må gjerne cranke 3 ganger før den starter.. Men lurer på om fortenninga mellom 0 og 1500 rpm kan ha mye å si? Kanskje den kan justeres mer opp? Nå ligger den 25-28-30-32-33 på turtallene 0-1500-2000-2500-3000


Ah. Da har ikke jeg lov å åpne kjeften... :)

Sponser du Østfold eller? For de to andre lagene i Norge så er det nok over for deres del :) Ferdig med konkurransen i Silverstone nå og det er kun oss i Revolve som skal til Tyskland på Hokkenheim å kjøre fra 31.07 ;)

Truckdriver
24/07/12, 23:35
Er det verdier fra tenningsmapp altså? Har ikke sprutet egne verdier for tenning under oppstart? Normalt så gir tenning nærmere 0 grader, og i enkelte tilfeller etter ØD, raskere start på normale motorer. Med veldig høy komp må enkelte motorer ha tenning etter ØD under oppstart. For tidlig tenning under oppstart vil i beste fall gi tungstartet motor, og i værste fall føre til at motoren slår tilbake. Jeg bruker vanligivs fra 0-10 grader under oppstart, med opp mot 10 på lavkompmotorer, og ned mot 0 eller 0 på høykompmotorer.
Hvor triggere synkroniserer kan ha innvirkning på dette også.

SWR
25/07/12, 01:11
Warm-up er konfigurert rent temperaturbasert. Crank enrichment, post-start enrichment (og decay) også går den over til warm-up enrichment. Dysene er satt opp til sequential, så regner med at de fortsatt kjører det under cranking.

Oppsettet er vel GSX-R600, innsugskanalene er omtrent halvert i diameter med epoxy og deretter portet, 13.5:1 i komp og slappere kammer enn org. Finnes vel enda mer snacks å ramse opp, men dette er vel det som har noe å si for oppstarten :)

Har prøvd meg mye frem og tilbake med crank enrichment, alt fra 50% til 400%, men merker ikke store forskjellen. Må gjerne cranke 3 ganger før den starter.. Men lurer på om fortenninga mellom 0 og 1500 rpm kan ha mye å si? Kanskje den kan justeres mer opp? Nå ligger den 25-28-30-32-33 på turtallene 0-1500-2000-2500-3000
Standard GSX-R fortenning under 2000 rpm er 14 grader...



Sponser du Østfold eller? For de to andre lagene i Norge så er det nok over for deres del :) Ferdig med konkurransen i Silverstone nå og det er kun oss i Revolve som skal til Tyskland på Hokkenheim å kjøre fra 31.07 ;) Jepp. Dere brukte 2 år på utvikling og bygging, vel, etter hva jeg har lest og de brukte 6 måneder på hele bygget, så det var vel ikke noe sjokk at dere kom bedre ut.. :)

Torra
25/07/12, 07:18
Er det verdier fra tenningsmapp altså? Har ikke sprutet egne verdier for tenning under oppstart? Normalt så gir tenning nærmere 0 grader, og i enkelte tilfeller etter ØD, raskere start på normale motorer. Med veldig høy komp må enkelte motorer ha tenning etter ØD under oppstart. For tidlig tenning under oppstart vil i beste fall gi tungstartet motor, og i værste fall føre til at motoren slår tilbake. Jeg bruker vanligivs fra 0-10 grader under oppstart, med opp mot 10 på lavkompmotorer, og ned mot 0 eller 0 på høykompmotorer.
Hvor triggere synkroniserer kan ha innvirkning på dette også.

Verdier fra tenningsmap ja. Nå skal sant sies at disse gradene må tas med en klype salt, etter som vi har målt oss frem til ØDP på triggeren med øyemål :p På max RPM ligger vi på 44 grader fortenning, uten at dette trenger å være 44 grader for real.


Standard GSX-R fortenning under 2000 rpm er 14 grader...


Som sagt, så er det ikke sikkert at fortenninga er 100% nøyaktig med tanke på at vi ikke vet om 0 grader virkelig er 0 grader.
Motoren ble mer lettstarta etter vi bytta fra 10 grader til 28 grader på bunn, mulig at 10 grader egentlig tilsvarte -XX grader?




Jepp. Dere brukte 2 år på utvikling og bygging, vel, etter hva jeg har lest og de brukte 6 måneder på hele bygget, så det var vel ikke noe sjokk at dere kom bedre ut.. :)

Morro, hvor har du vært inn i bildet? :) 1 år på opptak av medlemmer, utvikling, cad-modellering osv, og et halvår på bygginga :) Konkurransen er ikke å bygge en bil, men å utvikle et produkt. Så det dreier seg om mer enn bare å bygge bilen og kjøre raskest rundt banen, halve konkurransen er "static events" som cost report, design judging osv. Men bilen til Østfold overlevde jo Silverstone så det at de ikke skal til Tyskland er kun opp til medlemmene i teamet. Ble overrasket over hva de har fått til, bilen ser bra ut og presterte greit selv om den veide over 300kg :p

SWR
25/07/12, 10:06
Verdier fra tenningsmap ja. Nå skal sant sies at disse gradene må tas med en klype salt, etter som vi har målt oss frem til ØDP på triggeren med øyemål :p På max RPM ligger vi på 44 grader fortenning, uten at dette trenger å være 44 grader for real. 44 grader er høyt for en vel utvikla høykompmotor, så kan vel hende at dere er litt på tur der.. :p ..men med restriktoren der så har dere jo ikkeno å klemme sammen og antenne ved 12-13 000 rpm, så..


Morro, hvor har du vært inn i bildet? :) 1 år på opptak av medlemmer, utvikling, cad-modellering osv, og et halvår på bygginga :) Konkurransen er ikke å bygge en bil, men å utvikle et produkt. Så det dreier seg om mer enn bare å bygge bilen og kjøre raskest rundt banen, halve konkurransen er "static events" som cost report, design judging osv. Men bilen til Østfold overlevde jo Silverstone så det at de ikke skal til Tyskland er kun opp til medlemmene i teamet. Ble overrasket over hva de har fått til, bilen ser bra ut og presterte greit selv om den veide over 300kg :p Motorkonsultasjon og komponenttesting.. :)

Njål Nilssen
25/07/12, 18:38
Torra:

Ved oppstart prøv 0-5 grader tenning, og konfigurer dysene til "batch" under cranking...er fordel med batch da :) Prøv også heller temp/rotations tabell om sprutet støtter det, da slipper dere "Påtvunget" enrichment som ikke alltid motoren er helt glad i. Synes genrellt dere oppererer med veldig høye tenningspunkt, greit dere har restriktor osv, og klart på så høye turtall med en ikke helt ideell restriktor (særs hvis den er laga ut fra CFD simuleringer, her er det ommentrent kun IRL-testing som gir resulatater. Om ikke annet er faktisk partikkelsimulering bedre egnet enn CFD) så kan jeg forstå høye tennpunkt. Men 44* er jo nesten skrekkeksempel fra en dårlig bygd 2v motor :p Vil tippe effekten har begynnt å dale betraktelig ved de turtall dere trenger så mye tenning. Det som er trikset med bla restriktorer er jo det at det er veldig sjeldent hullet på 20mm faktisk fungerer som et hull på 20mm under de hastigheter...bla.a "angular momentum" og sjokkbølger fra transsoniske områder av lufta på tur inn i restriktoren pleier å lage et "choke-point" som er betydelig mindre enn hullet på 20mm... effektivt er det kanskje bare 17mm... (da snakker vi original mopedforgasser).

Truckdriver
25/07/12, 20:19
Stiller meg enig til de over her at den tenninga der ikke høres helt rett ut i forhold til det jeg forbinder med normalt. Både på lavt turtall og maks tenning på fullgass. i utgangspungtet er jo dette en høy effektiv motor med høy VE, som logisk sett skal trenge lite tenning. Restriktor gjør nok sitt for lav VE ja, men virkelig så mye som det virker her? Jeg har ikke vært over 40 grader på fullgass, selv på gammel støypjernstopp med dårlig utformet forbrenningskammer, med E85 som drivstoff, og komp som antakelig er litt for lav til det drivstoffet.
Noe av det første jeg liker å få kontroll på etter første oppstart med sprut på en motor er å synkronisere tenning i sprutet mot den reelle tenniga best mulig. Det er ikke altid nødvendig å få dette 110% korrekt på første forsøk, og heller ikke nødvendig for å bremse seg til tenning for best effekt. Men f.eks. i forbindelse med oppstart er det til stor hjelp å ha dette så nyaktig som mulig, også om man skal repetere uten at det skal være nødvendig å tune fram tenning helt fra bunn igjen, f.eks i forbindelse ved endring av trigger.
Jeg vil også presisere at det kan være stor forskjell på tenning en motor har behov for under oppstart, og det den har behov for i driftstilstand om turtallet blir veldig lavt.
Relativt sein tenning under oppstart sikrer rask og effektiv start. Men om turtallet blir lavt under drift, som når man holder på å kvele motoren eller den holder på å stoppe rett etter en start, da bruker mange å programere inn relativt veldig tidlig tenning på de laveste turtallene, og om man bruker mapsensor på høy belastning og atmosfæretrykk.
Om man treffer rett på denne tidlige tenninga så vil den være med å gi motoren en "spark i ræva" for å få opp turtallet igjen om den holder på å stoppe.

Torra
26/07/12, 21:25
44 grader er høyt for en vel utvikla høykompmotor, så kan vel hende at dere er litt på tur der.. :p ..men med restriktoren der så har dere jo ikkeno å klemme sammen og antenne ved 12-13 000 rpm, så..

Motorkonsultasjon og komponenttesting.. :)

Håper du ikke var konsulenten bak at de kjørte oljeretur vannrett ut fra turbo? :p



Torra:

Ved oppstart prøv 0-5 grader tenning, og konfigurer dysene til "batch" under cranking...er fordel med batch da :) Prøv også heller temp/rotations tabell om sprutet støtter det, da slipper dere "Påtvunget" enrichment som ikke alltid motoren er helt glad i. Synes genrellt dere oppererer med veldig høye tenningspunkt, greit dere har restriktor osv, og klart på så høye turtall med en ikke helt ideell restriktor (særs hvis den er laga ut fra CFD simuleringer, her er det ommentrent kun IRL-testing som gir resulatater. Om ikke annet er faktisk partikkelsimulering bedre egnet enn CFD) så kan jeg forstå høye tennpunkt. Men 44* er jo nesten skrekkeksempel fra en dårlig bygd 2v motor :p Vil tippe effekten har begynnt å dale betraktelig ved de turtall dere trenger så mye tenning. Det som er trikset med bla restriktorer er jo det at det er veldig sjeldent hullet på 20mm faktisk fungerer som et hull på 20mm under de hastigheter...bla.a "angular momentum" og sjokkbølger fra transsoniske områder av lufta på tur inn i restriktoren pleier å lage et "choke-point" som er betydelig mindre enn hullet på 20mm... effektivt er det kanskje bare 17mm... (da snakker vi original mopedforgasser).

Skal se litt på dette med "batch" under kranking, skal også se om jeg finner en måte å justere crank-ignition på ;)


Stiller meg enig til de over her at den tenninga der ikke høres helt rett ut i forhold til det jeg forbinder med normalt. Både på lavt turtall og maks tenning på fullgass. i utgangspungtet er jo dette en høy effektiv motor med høy VE, som logisk sett skal trenge lite tenning. Restriktor gjør nok sitt for lav VE ja, men virkelig så mye som det virker her? Jeg har ikke vært over 40 grader på fullgass, selv på gammel støypjernstopp med dårlig utformet forbrenningskammer, med E85 som drivstoff, og komp som antakelig er litt for lav til det drivstoffet.
Noe av det første jeg liker å få kontroll på etter første oppstart med sprut på en motor er å synkronisere tenning i sprutet mot den reelle tenniga best mulig. Det er ikke altid nødvendig å få dette 110% korrekt på første forsøk, og heller ikke nødvendig for å bremse seg til tenning for best effekt. Men f.eks. i forbindelse med oppstart er det til stor hjelp å ha dette så nyaktig som mulig, også om man skal repetere uten at det skal være nødvendig å tune fram tenning helt fra bunn igjen, f.eks i forbindelse ved endring av trigger.
Jeg vil også presisere at det kan være stor forskjell på tenning en motor har behov for under oppstart, og det den har behov for i driftstilstand om turtallet blir veldig lavt.
Relativt sein tenning under oppstart sikrer rask og effektiv start. Men om turtallet blir lavt under drift, som når man holder på å kvele motoren eller den holder på å stoppe rett etter en start, da bruker mange å programere inn relativt veldig tidlig tenning på de laveste turtallene, og om man bruker mapsensor på høy belastning og atmosfæretrykk.
Om man treffer rett på denne tidlige tenninga så vil den være med å gi motoren en "spark i ræva" for å få opp turtallet igjen om den holder på å stoppe.

Som sagt så vet jeg ikke om tenninga i sprutet er kalibrert i forhold til den relle tenninga, dette skal justeres snarest med tenningslampe :)
Takk for gode tips, skal sette meg ned litt mer å se om det er noen funksjoner i sprutet jeg har oversett....

Legger ved et bilde fra første tur i benken, dette med variabelt innsug som slår inn ved 9500.

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/599797_10150898485421470_347924497_n.jpg

SWR
27/07/12, 00:23
Håper du ikke var konsulenten bak at de kjørte oljeretur vannrett ut fra turbo? :p

Nei, returen er grei å ha på undersida. :p Ble aldri spurt om det... men det går fint å ha den ut fra underside av turbo og bare 5º fall derfra HVIS diameter er stor nok.. :) Har det på sykkelen..

Torra
27/07/12, 10:46
De hadde An6 eller an8 rett ut på sia av turboen og sleit mye med olje i eksosen :p mye fikse løsninger for å unngå baktrykket i oljereturen, men så ikke ut som at det funka

SWR
27/07/12, 11:03
De hadde An6 eller an8 rett ut på sia av turboen og sleit mye med olje i eksosen :p mye fikse løsninger for å unngå baktrykket i oljereturen, men så ikke ut som at det funka

Ikke så rart i det da.. ingen løsninger i verden fikser en tett retur.. :)

gnilrE
06/09/12, 08:09
Hei, jeg har bestilt meg MS2 V3.0 til min 960 turbo 6'er! men finnes det noe datasprut som bare er plug and play i motronic 4,4? for og slippe og kåle så mye med kabler, og vist jeg skal kjøre med MS hva mangler jeg? har en liste med det jeg har.

- MS ECU i alulåda
- 029y4 firmware
- Tändstyrning
- VR sensor ingång
- Universal kablage
- Wasted spark tändspole
- Lufttemperaturgivare
- Kylvätsketemperaturgivare
- TPS
- VR sensor
- 36-1 universal triggerhjul
- Installationsanvisning + kopplingsschema

Mvh gnilrE

turb00le
06/09/12, 15:33
http://trionic.mobixs.eu/

Her ligger mjukvara for å mappe om motronic som sitter på femmere og seksere... Jeg skal teste litt når jeg får i motoren...

gull pilen
06/09/12, 20:24
Er ikke turbo tuner som tarell her på forumet har i s70en sin motronic 4,4 plug and play?

gnilrE
06/09/12, 20:34
Hva kan man gjøre med 4.4? og hvordan er MS kompatibelt egentlig når det gjelder nettet 4.4? må jo ha speedometer og alt til og funke...

turb00le
06/09/12, 21:08
Enda mere usikker på hvordan automaten vil like seg hvis du har det.

Det skal være ganske gode muligheter for å justere motronicen. God oppløsning også.

Not sent using Tapatalk

Øenracing
11/09/12, 20:47
Heisann godtfolk, driver og kobler opp mitt haltec e6x sprut i volvo 940, og lurte på om noen her inne har vært borti det å bruke den orginale veivsensoren opp mot sprutet og eventuelt hvordan koble den inn i elnettet til sprutet, sitter stor pris på svar :)

Øenracing

VolvoR-Sport
12/09/12, 16:33
Ser Nira har lansert i7 street.
Noen som har vært borti det? :-)

Batland
13/09/12, 19:17
Heisann godtfolk, driver og kobler opp mitt haltec e6x sprut i volvo 940, og lurte på om noen her inne har vært borti det å bruke den orginale veivsensoren opp mot sprutet og eventuelt hvordan koble den inn i elnettet til sprutet, sitter stor pris på svar :)

Øenracing
Grattis med bra valg. Flere rundt her bruker Haltech E6X med tilfredstillende resultat etter at "noen" har anbefalt dem dette og levert oppstarts/grovmap.
Ett logisk sprut som det er lett og forholde seg til og som selges for en fin pris.

VR sensor og multitooth triggerhjul som 60-2 har gitt mange optimister stygge og langvarige nedturer.
Slik jeg ser det er en av de aller største fordelene med datasprut på rødmotor med fornuftig effektuttak at man kan kvitte seg med den blytunge slipesteinen av ett svinghjul som står på B230 motorene.
Slik jeg ser det er den enkleste, "beste" og mest pålitelige løsningen å bruke en blokkmontert fordeler og bruke HALL giveren i denne til å trigge datasprutet.

Noen vil argumentere for at 60-2 veivtrigger er mer nøyaktig og raskere enn en fordelermontert HALLgiver, men i praksis på moderat trimmede motorer gir dette mer problemer enn fordeler.

Øenracing
14/09/12, 00:33
Hei, takk for godt og saklig svar, svinghjulet skal vekk , blir neppe gode saker på det effektuttaket jeg skal ha, er besluttet og gå for s3 sensor montert i front nå, så slipper jeg og tenkte på svinghjul i samme slengen og det gjør det hele plutselig mye lettere, men ser poenget med raskere osv, men er så mye lettere med sensor i front uansett :)

Batland
14/09/12, 13:57
Hei, takk for godt og saklig svar, svinghjulet skal vekk , blir neppe gode saker på det effektuttaket jeg skal ha, er besluttet og gå for s3 sensor montert i front nå, så slipper jeg og tenkte på svinghjul i samme slengen og det gjør det hele plutselig mye lettere, men ser poenget med raskere osv, men er så mye lettere med sensor i front uansett :)
Værsågod.
Se her ja. Bra for deg! :) Det var en klok avgjørelse som gir stabilt og pålitelig triggersignal og som øker sjansene dine for suksess betydelig. Det blir enkelt og greit når Haltech kan kjøre sekvensielt fra kun én sensor.

Njål Nilssen
14/09/12, 16:09
Hei, takk for godt og saklig svar, svinghjulet skal vekk , blir neppe gode saker på det effektuttaket jeg skal ha, er besluttet og gå for s3 sensor montert i front nå, så slipper jeg og tenkte på svinghjul i samme slengen og det gjør det hele plutselig mye lettere, men ser poenget med raskere osv, men er så mye lettere med sensor i front uansett :) Å ha trigger helt fremst på veiva, eller en plass det det ikke er tatt ut belastning er vel ikke helt ideellt, da det ofte forekommer oscillasjoner der, men skal du ikke hente ut så grabla mye futt får du vel ikke nok veiv "lead"- og "lag" til at det vil få noen betydning. Spesielt ikke hvis du kjører med noe så grovt som feks. 36-1 eller 24-1 osv. Har du derimot en hardt belasta motor kan tredjegradsvibrasjoner fra veiva (de som er forårsaket av kraftpulsene) føre til at du får triggerfeil da utslaget fort kan bli +/-2-3 grader, og da snakker vi i det værste fallet om en hel tann feil ved feks. 36-1 trigger... Egentlig utrolig hvor "gummi" de metalldelene kan bli under de forholdene en "værsting" gir.

Knallert
14/09/12, 17:16
Kjører med alu reimhjul tre magneter og Haltech s4 sensor , har fungert feilfritt siden 2005.
Har også kjørt med magneter montert i rustfritt stål i org. reimhjul.
Begge de løsningene leverte stabilt signal, og vil fungere for 99,9% av oss.

For å kjøre fullsekvensielt må man også på haltech ha en kamsensor.
Halvsekvensielt er det meste man kan oppnå med en hall sensor.

Batland
14/09/12, 18:57
Kjører med alu reimhjul tre magneter og Haltech s4 sensor , har fungert feilfritt siden 2005.
Har også kjørt med magneter montert i rustfritt stål i org. reimhjul.
Begge de løsningene leverte stabilt signal, og vil fungere for 99,9% av oss.
Det tror jeg på! ;)
- og sånn er det med den saken.

For å kjøre fullsekvensielt må man også på haltech ha en kamsensor.
Halvsekvensielt er det meste man kan oppnå med en hall sensor.
Haltech klarer fint å kjøre helsekvensielet ved hjelp av kun én sensor. Dette er en spesiell Haltech løsning som kan virke forvirrende for mange, men det er likevel ett faktum.
Hvis man bruker litt tid på å laste ned og lese manualen så skjønner man etterhvert hvorfor.

Knallert
14/09/12, 19:13
Har lest manualen og også kontaktet Haltech og det var det jeg fikk til svar hvertfall.
Man har en tokanalers sensor som leser synk/home så sprutet vet hvor syl.1 er.
Lyst til å dele hvordan man setter opp sprutet så det kan kjøre fullsekv.?

Batland
14/09/12, 19:25
Har lest manualen og også kontaktet Haltech og det var det jeg fikk til svar hvertfall.
Man har en tokanalers sensor som leser synk så sprutet vet hvor syl.1 er.
Lyst til å dele hvordan man setter opp sprutet så det kan kjøre fullsekv.?
Hmm!
Det stemmer.
Først lager man seg en rund plate i f.eks alu. Så borrer man opp 4 hull som står nøyaktig 90 grader fra hverandre. Her monterer man 4 Haltech "Earth" magneter. 3 stk sørpolmagneter og 1 stk. nordpol.
Denne platen monter man på det hjulet som driver akslingen som driver akslingen som driver oljepumpen.
Så monterer man den spesielle to kanals Haltech Hall giveren.
Man vrir så motoren til 70 grader f.ø.d kompresjon syl. 1
Deretter vrir man aluplaten til Nordpolmagneten ligger rett fremfor Hall giveren.
Man velger standard trigger når man setter opp sprutet før mapping.

Knallert
14/09/12, 19:35
Så det man trenger er 4 magneter på kam/motormellomaksel, som roterer med halve hastigheten av veiva.
Jeg har jo tre magneter på veiv og dermed er bare wastefire og halvsekv. innsprøytning mulig?
Det forklarer muligens svaret fra Haltech og min forvirring siden jeg tar signal fra veiva :)

Batland
14/09/12, 21:01
Så det man trenger er 4 magneter på kam/motormellomaksel, som roterer med halve hastigheten av veiva.
Jeg har jo tre magneter på veiv og dermed er bare wastefire og halvsekv. innsprøytning mulig?
Det forklarer muligens svaret fra Haltech og min forvirring siden jeg tar signal fra veiva :)
Det stemmer.
Det er den "gamle" måten å gjøre det på og når man bare har triggerhjul på veiven er ikke sekvensielt mulig fordi 4 taks motorer har 720 graders syklus.

KvarminJ
15/09/12, 13:44
Er det noen i trøndelag/møre som er flinke til å legg opp datasprut i en 740? Privat eller bedrift spiller ingen stor rolle.
Dette dreier seg om en MS v3.0 sprut.

Truckdriver
20/09/12, 19:48
Hei, jeg har bestilt meg MS2 V3.0 til min 960 turbo 6'er! men finnes det noe datasprut som bare er plug and play i motronic 4,4? for og slippe og kåle så mye med kabler, og vist jeg skal kjøre med MS hva mangler jeg? har en liste med det jeg har.

- MS ECU i alulåda
- 029y4 firmware
- Tändstyrning
- VR sensor ingång
- Universal kablage
- Wasted spark tändspole
- Lufttemperaturgivare
- Kylvätsketemperaturgivare
- TPS
- VR sensor
- 36-1 universal triggerhjul
- Installationsanvisning + kopplingsschema

Mvh gnilrE
Om selger har sagt at det er en MS2 med den speclisten har du blitt lurt. 029y4 er navnet på en av de siste MS1Extra kodene. Det er en del forskjeller i mulighetene imellom MS1, MS2 og MS3.

rosoero89
27/09/12, 17:13
Hei,

Har bestilt meg MS2 v3.0 og lurer på om jeg får alt jeg trenger?

4 Cylinder kit:

- MS ECU i alulåda
- msextra firmware
- Tändstyrning
- VR sensor ingång
- Komplett kablage
- Wasted spark tändspole
- Lufttemperaturgivare
- Kylvätsketemperaturgivare
- TPS
- Hall sensor
- 36-1 triggerhjul
- Installationsanvisning + kopplingsschema + program
- Kontaktdon Bosch
- Mapsensor 4 bar
- Version MS2 V3.0

Har en b230fk fra 98'.

Noen som har peiling?

Njål Nilssen
27/09/12, 22:18
Hei,

Har bestilt meg MS2 v3.0 og lurer på om jeg får alt jeg trenger?

4 Cylinder kit:

- MS ECU i alulåda
- msextra firmware
- Tändstyrning
- VR sensor ingång
- Komplett kablage
- Wasted spark tändspole
- Lufttemperaturgivare
- Kylvätsketemperaturgivare
- TPS
- Hall sensor
- 36-1 triggerhjul
- Installationsanvisning + kopplingsschema + program
- Kontaktdon Bosch
- Mapsensor 4 bar
- Version MS2 V3.0

Har en b230fk fra 98'.

Noen som har peiling?

Annet enn kabel mellom pc og ecu osv så kan jeg ikke se noe som mangler... men hva skal du med 4bar MAP sensor? skal du ikke ta av på laddetrykksfronten vill jeg anbefalt en sensor med maks 3bar (holder til 2 bar ladd), får bedre presisjon i det området du bruker da ;)

rosoero89
28/09/12, 00:25
Annet enn kabel mellom pc og ecu osv så kan jeg ikke se noe som mangler... men hva skal du med 4bar MAP sensor? skal du ikke ta av på laddetrykksfronten vill jeg anbefalt en sensor med maks 3bar (holder til 2 bar ladd), får bedre presisjon i det området du bruker da ;)

Var det de anbefalte i Finnland, eller nærmere på protoparts.fi

Njål Nilssen
28/09/12, 09:52
Var det de anbefalte i Finnland, eller nærmere på protoparts.fi Det er fordi majoriteten av finnene ikke har skjønt at man ikke trenger 3 bar laddetrykk for at en motor skal gå godt...

Daruu
01/10/12, 01:10
Med MS3 inkl MS3x greia, kan man da bruke LH 2.4 svinghjul og svinghjulsføler istedet for å måtte ha på triggerhjul?
Å er det, sammen med 4x slike http://www.diyautotune.com/catalog/ign1a-race-coil-p-394.html (+ kontakter osv seff) det man trenger for å ha orden på tenningsbiten?

J.A.S
01/10/12, 08:30
slenger inn ett spm her ang ms1 sprut (litt usikker på versjon) men kjører med edis coil, og ved 2 tilfeller nå så har den ene coildriveren tatt kvelden. bilen har gått bra lenge nå siden sist det skjedde, men nå i helga så fikk jeg noen feiltenninger å bilen gikk på 2. fant da ut att coildriveren har tatt kvelden igjen. noen formeninger om hvorfor dette skjer?
sist dette skjedde var nokk pga att jeg hadde glemt å feste jordinga etter no skruing. men nå skjedde det under vanlig kjøring. kanskje litt lite utdypende spm, men spør så skal jeg prøve å forklare mer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1994.jpg

Njål Nilssen
01/10/12, 18:23
slenger inn ett spm her ang ms1 sprut (litt usikker på versjon) men kjører med edis coil, og ved 2 tilfeller nå så har den ene coildriveren tatt kvelden. bilen har gått bra lenge nå siden sist det skjedde, men nå i helga så fikk jeg noen feiltenninger å bilen gikk på 2. fant da ut att coildriveren har tatt kvelden igjen. noen formeninger om hvorfor dette skjer?
sist dette skjedde var nokk pga att jeg hadde glemt å feste jordinga etter no skruing. men nå skjedde det under vanlig kjøring. kanskje litt lite utdypende spm, men spør så skal jeg prøve å forklare mer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1994.jpg ser for meg ut som ei ledning som har havna en plass den ikke skulel være...

Sebbe
01/10/12, 21:58
hadde du på ny kjølepasta og skrudde den godt fast når du byttet den?

J.A.S
02/10/12, 06:38
ikke no kjølepasta nei. prøve å bytte den igjen å ha på kjølepasta?

Njål Nilssen
02/10/12, 15:28
Isolasjon da? hvis ikke de to transistorne har samme polaritet i bakkant så vil det bli slik om de ikke er isolerte...

Truckdriver
04/10/12, 23:07
Med MS3 inkl MS3x greia, kan man da bruke LH 2.4 svinghjul og svinghjulsføler istedet for å måtte ha på triggerhjul?
Å er det, sammen med 4x slike http://www.diyautotune.com/catalog/ign1a-race-coil-p-394.html (+ kontakter osv seff) det man trenger for å ha orden på tenningsbiten?
Det kan du med MS1 og MS2 også. Det du har på svinghjulet er ett triggerhjul, så jeg ser ikke noe behov for å montere ett ekstra. Vær obs på at om du velger pcb v3.57 så kan VR kretsen i det printkortet i lag med orginal Motronic trigger gjøre at du mister signalet på ett vist turtall om kretsen ikke modifiseres litt.
Jeg har prøvd LH 2.4 trigger ilag med pcb v3.0 med god suksess, men enda ikke prøvd med pcb v3.57, så det er ikke sikkert du får problemer.
Noe jeg har opplevd selv med MS3, og andre også har opplevd med samme triggerhjul som du tenker å bruker, er at du sansynligvis får start selv om du bruker feil kant av signalet. Dette pga triggerhjulet og triggeren du tenker å bruke faktisk får de manglende "tennene" til å se ganske like ut begge veier. Om du bruker signalet feil vei så kan det også føre til at du mister signalet ved ett vist turtall, eller at tenninspunktet vil krype avgårde ved stigende turtall


slenger inn ett spm her ang ms1 sprut (litt usikker på versjon) men kjører med edis coil, og ved 2 tilfeller nå så har den ene coildriveren tatt kvelden. bilen har gått bra lenge nå siden sist det skjedde, men nå i helga så fikk jeg noen feiltenninger å bilen gikk på 2. fant da ut att coildriveren har tatt kvelden igjen. noen formeninger om hvorfor dette skjer?
sist dette skjedde var nokk pga att jeg hadde glemt å feste jordinga etter no skruing. men nå skjedde det under vanlig kjøring. kanskje litt lite utdypende spm, men spør så skal jeg prøve å forklare mer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1994.jpg
Ser for meg ut som du har en piratkopi av pcb v2.2. En del av komponentene er plassert like med v2.2, men en del ser ut til å ha annen plassering, og derfor tror jeg du har en kopi. Kan begyne med hvilke transistorer du bruker som coildrivere? Delenr står på forsiden av kroppen. Mest vanlig på eldre MSer VB921. Den har innebygd isolasjon og leder ikke gjennom kroppen, og trenger derfor ikke isolator. Den har ikke innebygd strømvern/varmevern, så den kan overbelastes til den tar skade og ødelegges. Den mest brukte tenningstransistoren på moderne MSer er BIP373. Den har ikke innebygd isolasjon, så den leder igjennom kroppen på baksiden, og må monteres med isolator. En stor fordel med BIP373 transistoren er at den er laget for denne bruken, og har innebygd termovern som slår den av om den blir overbelastet. Om du har VB921 transistorer og ikke har brukt kjølepasta så er nok det hovedårsak til at den ikke holder. Oprinnelig årsak til at den første transistoren ble ødelagt kan være at du bruker for høy ladetid på coilene, som gir for høy belastning på coildriverene.

Njål Nilssen
05/10/12, 18:26
Det kan du med MS1 og MS2 også. Det du har på svinghjulet er ett triggerhjul, så jeg ser ikke noe behov for å montere ett ekstra. Vær obs på at om du velger pcb v3.57 så kan VR kretsen i det printkortet i lag med orginal Motronic trigger gjøre at du mister signalet på ett vist turtall om kretsen ikke modifiseres litt.
Jeg har prøvd LH 2.4 trigger ilag med pcb v3.0 med god suksess, men enda ikke prøvd med pcb v3.57, så det er ikke sikkert du får problemer.
Noe jeg har opplevd selv med MS3, og andre også har opplevd med samme triggerhjul som du tenker å bruker, er at du sansynligvis får start selv om du bruker feil kant av signalet. Dette pga triggerhjulet og triggeren du tenker å bruke faktisk får de manglende "tennene" til å se ganske like ut begge veier. Om du bruker signalet feil vei så kan det også føre til at du mister signalet ved ett vist turtall, eller at tenninspunktet vil krype avgårde ved stigende turtall


Ser for meg ut som du har en piratkopi av pcb v2.2. En del av komponentene er plassert like med v2.2, men en del ser ut til å ha annen plassering, og derfor tror jeg du har en kopi. Kan begyne med hvilke transistorer du bruker som coildrivere? Delenr står på forsiden av kroppen. Mest vanlig på eldre MSer VB921. Den har innebygd isolasjon og leder ikke gjennom kroppen, og trenger derfor ikke isolator. Den har ikke innebygd strømvern/varmevern, så den kan overbelastes til den tar skade og ødelegges. Den mest brukte tenningstransistoren på moderne MSer er BIP373. Den har ikke innebygd isolasjon, så den leder igjennom kroppen på baksiden, og må monteres med isolator. En stor fordel med BIP373 transistoren er at den er laget for denne bruken, og har innebygd termovern som slår den av om den blir overbelastet. Om du har VB921 transistorer og ikke har brukt kjølepasta så er nok det hovedårsak til at den ikke holder. Oprinnelig årsak til at den første transistoren ble ødelagt kan være at du bruker for høy ladetid på coilene, som gir for høy belastning på coildriverene. Merkelig at de ikke bruker MOSFET transistorer? siden det stortsett går i "av/på" signaler uansett... MOSFET genererer jo kun varme i transisjonen mellom helt stengt og helt åpen, brukes den som en "bryter" blir den ikke varm i det heletatt, med mindre man går over Imax da...

Truckdriver
05/10/12, 23:05
MOSFET transistorer blir brukt i MS, men til andre ting enn tenningsdrivere. Jeg er ikke så veldig inne på de forskjellige transistorgruppene, deres fordeler og egenskaper. Men jeg husker det var en diskusjon om egnede kanidater når det ble kjent at VB921 gikk ut av produksjon.
Den første fordelen er at pinout på BIP373 er den samme som VB921, og den er derfor dropin med unntak av at den trenger en isolator.
BIP373 er laget for å brukes i biler, og er brukt i mange Bosch sluttrinn og hjerner. Innebygd strømbegrensing og termosikring. Den takler rimelig mye strøm. Ca 50-60 kr stk inkludert isolator og skrue (http://www.diyautotune.com/catalog/bosch-bip373-coil-driver-mod-kit-p-230.html) synest jeg er ganske rimelig når man kjøper i lave kvantum. Billig nok til at jeg har hatt noen på lager de siste årene i tilfelle jeg skulle få brukt for til ett eller annet. Det var nok flere argumenter for BIP373, og også andre alternativer. Men argumentene falt tyngst på BIP373. Derfor selges nå de fleste MSer med BIP373 tenningsdrivere, og bare ett fåtall forhandlere har valgt en annen transistor.

Edit: Varmgang har vel noe med flyback å gjøre også?

Njål Nilssen
06/10/12, 10:58
MOSFET transistorer blir brukt i MS, men til andre ting enn tenningsdrivere. Jeg er ikke så veldig inne på de forskjellige transistorgruppene, deres fordeler og egenskaper. Men jeg husker det var en diskusjon om egnede kanidater når det ble kjent at VB921 gikk ut av produksjon.
Den første fordelen er at pinout på BIP373 er den samme som VB921, og den er derfor dropin med unntak av at den trenger en isolator.
BIP373 er laget for å brukes i biler, og er brukt i mange Bosch sluttrinn og hjerner. Innebygd strømbegrensing og termosikring. Den takler rimelig mye strøm. Ca 50-60 kr stk inkludert isolator og skrue (http://www.diyautotune.com/catalog/bosch-bip373-coil-driver-mod-kit-p-230.html) synest jeg er ganske rimelig når man kjøper i lave kvantum. Billig nok til at jeg har hatt noen på lager de siste årene i tilfelle jeg skulle få brukt for til ett eller annet. Det var nok flere argumenter for BIP373, og også andre alternativer. Men argumentene falt tyngst på BIP373. Derfor selges nå de fleste MSer med BIP373 tenningsdrivere, og bare ett fåtall forhandlere har valgt en annen transistor.

Edit: Varmgang har vel noe med flyback å gjøre også? Ja blir reverseringsspenninga for høy blir det varmt...

hilmar
31/10/12, 20:24
Tenkte å spørre folk her om hva dere synes om motec datasprut.
Hvordan er de å koble opp, mappe, hvilke tilleggsfunksjoner de har og hvilke dere anbefaler av de.

Batland
31/10/12, 22:16
Tenkte å spørre folk her om hva dere synes om motec datasprut.
Hvordan er de å koble opp, mappe, hvilke tilleggsfunksjoner de har og hvilke dere anbefaler av de.
Motec er ett glittrende sprut for dem som har budsjett i denne størrelsen. Diskuter med selgeren om hva du trenger.

Njål Nilssen
31/10/12, 23:30
Skal man ta helt av har Bosch MS også MYE fint... men det koster også MYE...

turb00le
01/11/12, 09:36
Motec er ett glittrende sprut for dem som har budsjett i denne størrelsen. Diskuter med selgeren om hva du trenger.

Hørt noen rykter om at VS skal begynne å forhandle motec til vettige priser.
Stikkordet var at prisnivået skulle være konkuransedyktig med autronic, euro osv.

Batland
01/11/12, 10:19
Hørt noen rykter om at VS skal begynne å forhandle motec til vettige priser.
Stikkordet var at prisnivået skulle være konkuransedyktig med autronic, euro osv.
Det er han i tilfellet ikke alene om. Det kan virke som om stadig flere får øynene opp for Motec, heldigvis.

AleksanderK
01/11/12, 10:36
Hvem/Hva er VS? :p

Batland
01/11/12, 12:50
Ta en titt her og evt. på youtube.
http://www.vsmotor.no/no_index.html

wetterhus
09/11/12, 19:52
Vi er noen flere aktører som har gått i sammen om å forhandle Motec (bl.a. VS motor )
Vi har på den måten direkte support fra motec ingenører og har felles pris-policy i Norge.

Torgeir,

Wetterhus Racing

J.A.S
16/11/12, 13:32
Ja blir reverseringsspenninga for høy blir det varmt...

har bytta driveren, med isolasjon og kjølepasta. bytta også den ledningen som hadde fått smake varmen. kjørt litt å funker nå, hvis det skjer igjen vurderer jeg å prøve en annen coil..

Njål Nilssen
16/11/12, 17:11
har bytta driveren, med isolasjon og kjølepasta. bytta også den ledningen som hadde fått smake varmen. kjørt litt å funker nå, hvis det skjer igjen vurderer jeg å prøve en annen coil.. Jupp, for høy duty-cycle gjør forøvrig ikke BARE coilen for varm. har du lang tid? 60ms er vel ganske vanlig, så greit utgangspunkt med mindre du har specs på coilen fra produsenten da såklart :)

Truckdriver
16/11/12, 22:06
Mulig jeg har misforstått litt, men 60MS oppladningstid på coil??

Njål Nilssen
18/11/12, 13:22
Mulig jeg har misforstått litt, men 60MS oppladningstid på coil?? 60 millisekunder ja... Om ikke annet er det bedre å bruke det fabrikanten oppgir...

Truckdriver
18/11/12, 15:43
Ok, du får stå for det da. Men det er ikke noe jeg ville turt å anbefale. For det lukter svidde coiler lang vei! Med en coil og fordeler på 4syl motor må man med 60ms oppladningstid i praksis begyne å redusere oppladningstiden allerede før motoren har startet, for i det hele tatt ha tid til å avlevere gnist.
Om man reduserer det til en tidel så har man oppladningstid som kan fungere på coil per sylinder oppsett om man har coiler med treg opplading. 6ms opplading på 4syl motor med fordeler er fortsatt så mye at man må redusere oppladingen når man kommer over cruising rpm.
Mange coiler vil også bli unødvendig varme av så lang oppladningstid under drift, uten egentlig å nødvendigvis få mye bedre gnist enn med med lavere oppladningstid.
Det hender seg at jeg bruker opp mot 6ms oppladningstid under oppstart, men jeg har aldri vært i nærheten av det under drift, og ivertfall ikke det tidobbelte.
Så jeg tror at du enten har tenkt litt feil her, eller så har jeg misforstått totalt?

Batland
18/11/12, 18:36
60 millisekunder ja... Om ikke annet er det bedre å bruke det fabrikanten oppgir...
Det kan jeg ikke tenke meg. Ingen fabrikanter som jeg har sett har hatt noe i nærheten av dette.

eMTea
18/11/12, 18:44
2-4ms er vel vanlig under drift, og opp mot 6ms under "cranking".


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Njål Nilssen
18/11/12, 22:27
Det kan ha blitt en lite gjennomtenkt null for mye her fra min side... noe klumsete omregning :o har drukekt for lite vann i det siste, og dehydrert hue funker ikke særlig bra :p Gjorde irriternede mange feilmålinger og kappinger på eksosanlegget i går bla.a igrunn bra at jeg bestillte for mange rør og bend :p

EDIT: Hadde man kikket i databladet til coilen man hadde liggende PÅ PCBORDET.. hadde man jo fort funnet ut at det pleier å ligge på rundt 4ms ved 12V og 3.3ms ved 14V :p

Forzaa
19/11/12, 16:50
Vi er noen flere aktører som har gått i sammen om å forhandle Motec (bl.a. VS motor )
Vi har på den måten direkte support fra motec ingenører og har felles pris-policy i Norge.

Torgeir,

Wetterhus Racing

Men sprut som må justeres i DOS er vell litt ut i 2012 ?

Truckdriver
19/11/12, 21:20
Sist jeg sjekket en tuningsoftware fra Motec fungerte den til og med i win7. Om man har vært borti litt forskjellige typer datasprut og lignende software vet man at det ikke er en selvfølge uten at det kommer diverse feilmeldinger.

Forzaa
20/11/12, 09:20
Ok da har dem fikset det.
Sist jeg pratet med Vidar ang det var det fortsatt DOS på det billigste til 4 sylindra.
Er vell den som er mest aktuell for folket hær.

Hva koster et M400 i vanlig utsalg Torgeir? Med alle funksjonene låst opp.

Njål Nilssen
20/11/12, 16:39
Ok da har dem fikset det.
Sist jeg pratet med Vidar ang det var det fortsatt DOS på det billigste til 4 sylindra.
Er vell den som er mest aktuell for folket hær.

Hva koster et M400 i vanlig utsalg Torgeir? Med alle funksjonene låst opp. låser man opp bankefunksjonen må man punge ut vertfall...som med Bosch MS sine...prisen dobbles så straks man skal ha bankelogitaritmene :p

Batland
20/11/12, 20:19
Ok da har dem fikset det.
Hva koster et M400 i vanlig utsalg Torgeir? Med alle funksjonene låst opp.
M400 er oppgitt til kr. 24 900,-
M4 er rimeligst og er oppgitt til kr. 10 900,-
Toppmodellen M880 er oppgitt til kr. 48 900,-

Truckdriver
21/11/12, 00:00
Ok da har dem fikset det.
Sist jeg pratet med Vidar ang det var det fortsatt DOS på det billigste til 4 sylindra.
Er vell den som er mest aktuell for folket hær.

Husker ikke hvilken versjon det var snakk om pga jeg mistet software under datakrasj, så mulig det fortsatt stemmer for billigste versjon.

Team Tynner
25/11/12, 01:23
noen her som har erfaringer med adaptronic ?vurderer datasprut i 740`n å vil ha noe som er enkelt å koble opp å ikke for dyrt.

Njål Nilssen
25/11/12, 22:25
noen her som har erfaringer med adaptronic ?vurderer datasprut i 740`n å vil ha noe som er enkelt å koble opp å ikke for dyrt. Kan ikke si å ha hørt noe negativt om det (har ikke testa det selv ennå). DTA-fast er i samme prisklasse og har ala samme funksjonalitet. Du får nok mye for penga med begge :)

Marius
25/11/12, 22:59
jeg vurderer å gå til innkjøp av sm4, hva annet er bra i den prisklassen. må være noe de fleste kan mappe.

Batland
26/11/12, 14:56
jeg vurderer å gå til innkjøp av sm4, hva annet er bra i den prisklassen. må være noe de fleste kan mappe.
Hvis du har budsjett i denne størrelsen og ikke har helt spesielle behov som ikke SM4 takler, så er bare å slå til.
SM4 er ett godt sprut, men som du ser bruker folk flest Autronic sin egen kr. 18 000,- bredbandalamda når de skal mappe disse og distribusjon og salgsnettverket har nærmest mafiapreg. Du kan bare forsøke å få reparert en eldre brukt ecu.
Jeg antar at du har mange og gode grunner til å vurdere SM4?

Marius
26/11/12, 21:47
er åpen for forslag til andre sprut, men det er det folk i min omgangskrets har mest peiling på. og de fleste som mapper bil har vært borti og kan autronic.
men det finnes vel andre merker som er vel så bra sikkert og som flere og flere kan mappe også
vurderte sm3 en periode men at de ikke takler lav ohm dyser gjør at det utgår for min del. kjøper jeg sm4 har jeg ingen hindring hvis det blir ny motor til høsten igjen f.eks
plutselig går jeg fra 4er til 8 eller 10er. hvem vet

Torra
26/11/12, 21:57
Du klarer å mappe en motor uansett sprut, er bare å sette seg inn i programvaren. Det jeg ville prioritert er hvem i nærheten du kan få hjelp av. Selvsagt kan du sitte å rive ut de siste grå hårstråa på forumet til Megasquirt, men det må da være mye lettere å ringe en i nærmiljøet som kan vise deg på 5min? Jeg ville hatt support som førstepri. Tusenlappene går kjapt hvis den du mapper hos ikke er kjent med programvaren, og da går vel vinninga opp i spinninga...

Marius
26/11/12, 22:01
de fleste rundt meg kan autronic og har holdt på med dette i mange år. derfor er det nr1 til nå. men som sagt, skader ikke å prøve noe annet hvis det viser seg at man før mye mye mere for pengene

Truckdriver
03/12/12, 00:12
Du klarer å mappe en motor uansett sprut, er bare å sette seg inn i programvaren.
Kan ikke si meg helt enig i den. Det fins varianter av datasprut som er så sær at de ikke er egnet for å justeres av andre enn proffe som har spesialisert seg på f.eks en type bil og akkurat den typen datasprut.
Heldigvis er det lagt mer fokus på brukervennlighet i mer moderne sprut. Noe som jeg i grunn ser som positivt for alle parter. For det betyr at, om man setter deler eller hele jobben bort til en tuner som ikke har spesialisert seg på det sprutet, så brukes det mindre tid på at tuner må lære seg sprutet, slik at sjangsen for bra justeringsresultat blir større, og unødvendige kostnader for feilsøking kan bli lave.


Det jeg ville prioritert er hvem i nærheten du kan få hjelp av.
Det er jeg derimot helt enig i :) I dette tilfellet høres SM4 ut som ett godt valg :)

ArneR
09/12/12, 22:55
Nå trenger jeg litt hjelp av dere som kan dette, jeg skal kjøpe meg datasprut for første gangen, og jeg klarer ikke bestemme meg. Valget mitt står mellom DTA S60 Pro, og Vems 3.6, fordi begge er rimelige og kapable sprut.

Det er jo klare fordeler (og evt. bakdeler) med begge to, og jeg trenger et spark i ræva så jeg får valgt en av de to. Ellers er jeg redd for at jeg aldri får ut fingeren og blir sittende med lh2.4 i all evighet. :p

*Vems tilbyr et pnp ledningsnett, støtte for egtsonde, bankesensing og Bosch lsu4.2 bredbåndslambda direkte tilkoblet. Innebygd map sensor, kommer til å velge 300kpa.
*DTA kan tilby "flying lead" ledningsnett så man klipper og terminerer det selv, litt mer arbeid men absolutt gjennomførbart. Støtter så vidt jeg kan se ikke bankesensing, egt, kun ekstern mapsensor og bredbåndslambda via f.eks. Innovate LC-1.

Jeg har sett på programmene til begge sprutene, og de virker relativt greie begge to. Begge har en autotune funksjon som jeg setter stor pris på siden jeg er nybegynner.
Begge er prismessig akseptabel, fullt konfigurert vems med egtsonde, komplett ledningnett med reléer og alt og IAT giver kommer det på ca. 9000,- inkl. mva.
DTA koster noe av det samme med det jeg har tilvalgt, minus ledningsnett da, som ifølge V20T koster ca. £100.

Jeg har forøvrig LC-1 fra før, så det faktum at DTA ikke støtter direkte tilkoblet wbo2 spiller jo ingen rolle. EGT og knock kan man sikkert også klare seg uten.

Men så kommer man til dette med justering, i bruksanvisningen til DTA kommer dette fram:


Mapping a Turbo Engine
You have a choice with a turbo engine to map with manifold pressure as load or TPS as load
and use manifold pressure compensations. The choice is purely personal. Using pressure as
load will mean that only a very limited number of cells can be calibrated on the dyno, the rest
will be guesswork. Using TPS as load with manifold pressure compensations is our preferred
method and many more cells can be calibrated accurately. Manifold pressure compensations
ensure that during turbo spin up (lag conditions) then the engine is correctly fuelled.

Vems virker mer oppsatt for map/rpm med tps korr., og nøyaktig slikt som gjør at jeg sliter med å velge. Hva er best, hva er enklest å sette seg inn i?

Ser fram til noen gode råd, jeg vil få ut fingeren og bestille snart. :)

Njål Nilssen
10/12/12, 00:03
Nå trenger jeg litt hjelp av dere som kan dette, jeg skal kjøpe meg datasprut for første gangen, og jeg klarer ikke bestemme meg. Valget mitt står mellom DTA S60 Pro, og Vems 3.6, fordi begge er rimelige og kapable sprut.

Det er jo klare fordeler (og evt. bakdeler) med begge to, og jeg trenger et spark i ræva så jeg får valgt en av de to. Ellers er jeg redd for at jeg aldri får ut fingeren og blir sittende med lh2.4 i all evighet. :p

*Vems tilbyr et pnp ledningsnett, støtte for egtsonde, bankesensing og Bosch lsu4.2 bredbåndslambda direkte tilkoblet. Innebygd map sensor, kommer til å velge 300kpa.
*DTA kan tilby "flying lead" ledningsnett så man klipper og terminerer det selv, litt mer arbeid men absolutt gjennomførbart. Støtter så vidt jeg kan se ikke bankesensing, egt, kun ekstern mapsensor og bredbåndslambda via f.eks. Innovate LC-1.

Jeg har sett på programmene til begge sprutene, og de virker relativt greie begge to. Begge har en autotune funksjon som jeg setter stor pris på siden jeg er nybegynner.
Begge er prismessig akseptabel, fullt konfigurert vems med egtsonde, komplett ledningnett med reléer og alt og IAT giver kommer det på ca. 9000,- inkl. mva.
DTA koster noe av det samme med det jeg har tilvalgt, minus ledningsnett da, som ifølge V20T koster ca. £100.

Jeg har forøvrig LC-1 fra før, så det faktum at DTA ikke støtter direkte tilkoblet wbo2 spiller jo ingen rolle. EGT og knock kan man sikkert også klare seg uten.

Men så kommer man til dette med justering, i bruksanvisningen til DTA kommer dette fram:



Vems virker mer oppsatt for map/rpm med tps korr., og nøyaktig slikt som gjør at jeg sliter med å velge. Hva er best, hva er enklest å sette seg inn i?

Ser fram til noen gode råd, jeg vil få ut fingeren og bestille snart. :)

Jeg kan ikke hjelpe deg med hvem du velger, men har noen ting du bør ta i betraktning

Bankelogitaritmen/programvare som sitter i VEMS er på samme steinaldernivå som LH 2.4 og i praksis egentlig ikke fungerer til annet en å skille ekstrem banking fra støy. Og er dermed heller lite nyttig i å kjøre closed loop på. Eneste den kan hjelpe mot er totalhavari. (så med andre ord ikke helt nødvendig da øret ditt er MYE bedre til å oppfatte banking under mapping uansett...)

DTA har en kjappere prosessor og har mere oppløsning (snakker ikke bare om tabllene her altså). En kjappere prosessor gir hurtigere sampling og man får oppløsning til å faktisk kunne utnytte alle tabeller og funksjoner fult og helt. VEMS har vel innrømmet at prosessoren ikke holder helt mål når man begynner med IAC, laddetryksstyring, VVT og kompensasjons/ekstra-tabeller osv på toppen av det basic'e fuel og spark...

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke VEMS, men valget mitt falt på DTA, da jeg fant ut at den bankefunksjonen ikke var noe å stole på, samt det at DTA har bedre oppløsning/(simultankapasitet om du vil).

Jeg har igrunn plukket det beste fra begge hyllene, da jeg skal bruke VEMS sin WBO2 guage/controller som Wideband controller og Lambda/EGT indikator, bruker 0-5V signalet (Lambda 0.68 -> 1.36) ut til DTA'n.

Hva TPS-Load (Alpha-N) og MAP-Load angår er vel det å kjøre MAP enklest og lettest å mappe, da man kan definere et manifoldtrykk som grense for hva som er "full belastning" istedet for antall pst. spjeldåpning. Alpha-N er nødvendigvis ikke vanskeligere, men hva full load er, blir veldig flytende. Feks. 20% TPS kan fint være full load rett over tomgang, mens man kanskje må over 85% TPS før man når full load på høyere turtall, og det tar endel tid og finne ut hvilken TPS % som gir full load på hvilket turtall. på den annen side er Alpha-N mere responsivt, og nesten benna nødvendig på motorer med rimelig ville kammer eller kraftig puls-tuning i plenum, da det bli for mye støy til at MAP gir noe godt resultat, spesielt på lavere turtall...

På DTA'n kan du velge nøyaktig selv hva du vil bruke... endten ren MAP eller TPS eller en miks, med manifold pressure compensation og/eller evt. baro pressure compensation...

ArneR
10/12/12, 03:16
Jeg kan ikke hjelpe deg med hvem du velger, men har noen ting du bør ta i betraktning

Bankelogitaritmen/programvare som sitter i VEMS er på samme steinaldernivå som LH 2.4 og i praksis egentlig ikke fungerer til annet en å skille ekstrem banking fra støy. Og er dermed heller lite nyttig i å kjøre closed loop på. Eneste den kan hjelpe mot er totalhavari. (så med andre ord ikke helt nødvendig da øret ditt er MYE bedre til å oppfatte banking under mapping uansett...)

DTA har en kjappere prosessor og har mere oppløsning (snakker ikke bare om tabllene her altså). En kjappere prosessor gir hurtigere sampling og man får oppløsning til å faktisk kunne utnytte alle tabeller og funksjoner fult og helt. VEMS har vel innrømmet at prosessoren ikke holder helt mål når man begynner med IAC, laddetryksstyring, VVT og kompensasjons/ekstra-tabeller osv på toppen av det basic'e fuel og spark...

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke VEMS, men valget mitt falt på DTA, da jeg fant ut at den bankefunksjonen ikke var noe å stole på, samt det at DTA har bedre oppløsning/(simultankapasitet om du vil).

Jeg har igrunn plukket det beste fra begge hyllene, da jeg skal bruke VEMS sin WBO2 guage/controller som Wideband controller og Lambda/EGT indikator, bruker 0-5V signalet (Lambda 0.68 -> 1.36) ut til DTA'n.

Hva TPS-Load (Alpha-N) og MAP-Load angår er vel det å kjøre MAP enklest og lettest å mappe, da man kan definere et manifoldtrykk som grense for hva som er "full belastning" istedet for antall pst. spjeldåpning. Alpha-N er nødvendigvis ikke vanskeligere, men hva full load er, blir veldig flytende. Feks. 20% TPS kan fint være full load rett over tomgang, mens man kanskje må over 85% TPS før man når full load på høyere turtall, og det tar endel tid og finne ut hvilken TPS % som gir full load på hvilket turtall. på den annen side er Alpha-N mere responsivt, og nesten benna nødvendig på motorer med rimelig ville kammer eller kraftig puls-tuning i plenum, da det bli for mye støy til at MAP gir noe godt resultat, spesielt på lavere turtall...

På DTA'n kan du velge nøyaktig selv hva du vil bruke... endten ren MAP eller TPS eller en miks, med manifold pressure compensation og/eller evt. baro pressure compensation...

Glad for at du tok deg tid til å svare Njål, jeg hadde håpet på et slikt svar egentlig, med mer input vedr. for- og bakdeler.

Nå skal jeg jo ikke ha noe variable ventiltider, ala vanos osv. da, jeg skal ha det på en litt oppjazza rødblokk, så om prosessoren kanskje ikke er av den kjappeste sorten, tror jeg ikke at jeg personlig ville ha merket noe til det.

Har jo som nevnt LC-1, så der blir det jo i prinsippet ingen forskjell i forhold til hvordan jeg har det pr. idag, men apropos det med egt, finnes det muligheter for å logge egt via en inngang på ecuen via f.eks. en slik: http://shop.vems.hu/catalog/amplifier-dsub9-p-129.html ?
Altså, jeg tror det skal gå, men kan du evt. bekrefte om jeg har rett?


Flexible Input/Output

Three uncommitted input tables which use 0 5 volt inputs or any input the S60 knows already, linked to fuel and advance modifiers and a PWM output.

Tolker jeg dette riktig skal det jo ikke bare gå an å logge det, men handle utifra de verdiene som blir avlest, f.eks. fete opp blandingen om eksostempen overstiger xxx grader C.

Å blende mellom alpha-n og SD er sikkert ikke dumt nei, men hvordan gjøre dette på beste og enkleste måte?

Har lest at mange bruker tps/rpm under f.eks. 110kpa, deretter SD.

Nå heller det plutselig i favør for DTA igjen, selv om jeg må lage ledningsnettet selv.. :p

Njål Nilssen
10/12/12, 22:14
Du kan bruke Analog Aux inngangene til å logge med ja :) logging kan du også kun gjøre med PC tilkobblet, men å justere parameter på motoren ved hjelp av EGT er litt risikabelt. Feiter du opp blandinga ved høy EGT kan du banne på at den blir værre!!! (tynnere blanding brenner hurtigere og har mindre restvarme, ergo lavere EGT. Beste måten å få ned EGT på er å kjøre mere fortenning og mindre suppe, men det er jo ikke alltid det går like greit å både øke tenning og tynne ut samtidig :p) Dog er EGT en fin pekepinn på tingenes tilstand, og en veldig god indikator på om motoren er overkamma ift effekten den gir :)

ArneR
11/12/12, 21:13
Sant sant, da hadde jeg misforstått noe angående bensinblandingen og høy egt, men så lenge man kan logge og aktivere en gitt funksjon om tempen stiger for høyt, så er det jo knallbra.

Sitter forresten å vurderer å bruke vems pnp ledningsnettet sammen med DTA'en, bare bytte kontaktene inn til hjernen og fjerne sånt som bredbåndslambdaledningen, hva tror du om det? Eller skal jeg bare bygge om et lh2.4 nett med flere ledninger til dysene for å kjøre dem sekvensielt, pluss legge til hallgiverledninger fra et ledningsnett fra en B230A? Høres det ut som en grei plan?

Bestiller meg uansett DTA S60 Pro og litt mer nødvendig småtteri nu, as we speak :) :D

Njål Nilssen
11/12/12, 21:41
Sant sant, da hadde jeg misforstått noe angående bensinblandingen og høy egt, men så lenge man kan logge og aktivere en gitt funksjon om tempen stiger for høyt, så er det jo knallbra.

Sitter forresten å vurderer å bruke vems pnp ledningsnettet sammen med DTA'en, bare bytte kontaktene inn til hjernen og fjerne sånt som bredbåndslambdaledningen, hva tror du om det? Eller skal jeg bare bygge om et lh2.4 nett med flere ledninger til dysene for å kjøre dem sekvensielt, pluss legge til hallgiverledninger fra et ledningsnett fra en B230A? Høres det ut som en grei plan?

Bestiller meg uansett DTA S60 Pro og litt mer nødvendig småtteri nu, as we speak :) :D jeg bruker om det meste av LH-nettet på a-til-b 740'n min som jeg driver å koppler opp for tiden... bytter kun ut til de komponenter som forandres, har vært trøbbel med og eller mangler ledninger til...

ArneR
11/12/12, 22:33
Nettopp, da tenker jeg at jeg gjør det samme, pluss legger til hallgiverkretsen fra B230A, og sier meg fornøyd med det. Sparer da noen kroner på det også. :)

Truckdriver
12/12/12, 03:48
Nå trenger jeg litt hjelp av dere som kan dette, jeg skal kjøpe meg datasprut for første gangen, og jeg klarer ikke bestemme meg. Valget mitt står mellom DTA S60 Pro, og Vems 3.6, fordi begge er rimelige og kapable sprut.

Om jeg måtte valgt mellom de 2 hadde det nok blitt DTA S60 ja. Har vært borti det en gang før for ei god stund siden.
Slik jeg ser det er VEMS overdynga med tilleggsfunksjoner for å gjøre det mer salgbart, mens prosessoren er for liten til å egentlig utnytte alle funksjonen.
Innebygd bbl ser jeg ikke på bare som en fordel, pga da er man låst til det alternativet.
DTA S60 Pro er slik jeg ser det mer rettet mot motorsportbruk enn VEMS, men har fortsatt god nok brukervennlighet til at det kan brukes av vanlige dødelige.



Men så kommer man til dette med justering, i bruksanvisningen til DTA kommer dette fram:


Mapping a Turbo Engine
You have a choice with a turbo engine to map with manifold pressure as load or TPS as load
and use manifold pressure compensations. The choice is purely personal. Using pressure as
load will mean that only a very limited number of cells can be calibrated on the dyno, the rest
will be guesswork. Using TPS as load with manifold pressure compensations is our preferred
method and many more cells can be calibrated accurately. Manifold pressure compensations
ensure that during turbo spin up (lag conditions) then the engine is correctly fuelled.

TPS og MAP som belastningsensorer kombinert på denne måten er en av metodene man kan mappe en motor i 4d på. Den funksjonen kan være nyttig på motorer med kvasse kamtider, osv som gir ustabilt/lav oppløsning på mapsignal, og med plenuminnsug.
Der metoden virkelig kommer til sitt rette er motorer med kvasse kamtider, ett gasspjeld per sylinder, og en turbo. Kanskje til og med restriktorturbo.
Slike motorer lar seg stort sett ikke justere bra nok med bare map sensor som hoved belastningsignalkilde.
Av de sprutene jeg har studert har DTA en av de enklere løsningene på denne typen justering.

Om EGT sensorer tilkoblet datasprut skal brukes til noe annet enn datalogging eller sylindertrim, vil jeg si det må være til en passiv sikkerhetsfunksjon av ett slag. Om f.eks for høy EGT registreres over en viss tidsperiode på f.eks 5sekunder så slår sprutet motoren av fram til føreren har reagert med å slippe gassen og senke turtallet. Nedstengingen av motor vil typisk begyne med å kutte tenning, om mulig, i en viss periode, for så å kjøle ned motor med fortsatt sprøyte inn drivstoff i en periode.

ArneR
12/12/12, 04:07
Vel, innebygd wbo2 kontroller som støtter Bosch LSU4.2 kan jo ikke være så ille, siden det er en rimelig sensor. Og i tilfelle man har lyst til å kjøre en annen sensor via en kontroller, så skal jo ikke det by på store problemer heller, ved å omkonfigurere en annen inngang.

Så jo så å si med engang at det var mere rettet mot det profesjonelle markedet, men jeg forsto overraskende mye av programmet etter å ha lest bruksanvisningen og lekt meg litt med det. Var jo enklere (og ryddigere) enn Vemstune syntes jeg. :)

Var jo også veldig enkelt å endre programmet til å bruke MAP/RPM som hoved, med tps som kompensasjon for last, men hva jeg blir å sette det opp med har jeg pr. nu ikke peiling på. :p Skal som sagt ha det på en litt oppjazzet rødblokk, så IR er utelukket så tidlig i beregningen.

Mulige funksjoner som jeg kan tenke meg, er jo enten bensin eller tenningsjustering, mulighet for å styre en pwm ventil for vanninnsprøytning (aner ikke om det er lurt eller ikke) eller noe så enkelt som å slutte en krets. Det være seg å tenne en varselslampe om at EGT er for høy, eller kutte coilspenning ved å kjøre pluss via 87a på et rele. :)

Uansett da, så virker det som jeg har gjort et greit valg ved å bestille DTA S60 Pro, gleder meg til jeg kan begynne å sulle med det. :)

Batland
12/12/12, 09:12
Uansett da, så virker det som jeg har gjort et greit valg ved å bestille DTA S60 Pro, gleder meg til jeg kan begynne å sulle med det. :)
Enig med du.
En kompis kjører DTA S80 Pro med godt resultat.
Han som mappet bilen valgte TPS as load til tross for original manifold og gasspjeld, men dette var ikke eieren 100% fornøyd med så undertegnede konverterte mappet til MAP as load med tilhørende klar forbedring.

Foreslår derfor at også du velger "MAP as Load."
Med plenumsinnsug så er det slik at sylindrene "driter i" stillingen på gasspjeldet, de bryr seg bare om luftmassen i manifolden og dette er det MAP sensoren (+ IAT) som holder oversikten over. ;)

Njål Nilssen
12/12/12, 22:44
Enig med du.
En kompis kjører DTA S80 Pro med godt resultat.
Han som mappet bilen valgte TPS as load til tross for original manifold og gasspjeld, men dette var ikke eieren 100% fornøyd med så undertegnede konverterte mappet til MAP as load med tilhørende klar forbedring.

Foreslår derfor at også du velger "MAP as Load."
Med plenumsinnsug så er det slik at sylindrene "driter i" stillingen på gasspjeldet, de bryr seg bare om luftmassen i manifolden og dette er det MAP sensoren (+ IAT) som holder oversikten over. ;) Korrekt, singel spjeld er ofte lettere å få til med MAP som load. Men har man Plenum (som seff ikke har spjeld) og fortsatt har individuelle spjeld pr. sylinder OG man har overladning, så må man nødvendigvis kjøre TPS som load, og bare Baro-correksjon da blir for usikkert når trykket går over atmosfærisk, og da må man kjøre TPS opp til Manifoldtrykket går over atmosfæretrykk og så gå over på MAP :) Man har også gjerne to MAP sensorer; en som også er på evt. balanserail bak spjeldene slik at sprutet ennå ikke står i "MAP mode" når spjeldene er stengt og det fortsatt er over atmosfæretrykk i plenum (som ved girskift feks). Alternativet er deaktivering av MAP-Load under en viss TPS %, men det er kanskje ikke like "folkevennelig" eller like myk i overgangene som man gjerne vil ha i en hverdagstraktor :)

TomX95
20/12/12, 16:29
Ett lite spørsmål.. Kann MS "mappe" seg selv ved å "høre" på lamdasonden?

Njål Nilssen
20/12/12, 17:50
Ett lite spørsmål.. Kann MS "mappe" seg selv ved å "høre" på lamdasonden? Jepp, men ikke tenning osv, kun bensin. Autotune kalles vel funksjonen (iaffal før). De aller fleste ettermarkedsmotorstyringer har en slik funksjon. Nesten banna nødvendig om man skal klare kunne kjøre inn en motor hvis den er så modda at den ikke vil gå tilstrekkelig med original motorstyring. Man har somregel bare noen timer på seg på å kjøre sikkelig inn ser du og da er det litt vanskelig å eksperimentere seg fram til et map. Eneste man må bestemme selv er tenningspunkt.

Edit:

Ja også må du plotte inn lambdaverdier du vil den skal ha ved ulike belastninger... kan være lurt å begynne litt fett helt i starten spesielt over 3000rpm og 60% load. Er det sugemotor det er snakk om bør du engentlig ikke behøve noe lavere AFR enn 12.5 (lambda 0.85) Somregel vil den klare seg bra med AFR 14.5 (lambda 0.98) ved situasjoner under 50% last (offboost-manifoldtrykk) og i starten bør du heller ikke gå over dette i AFR.

OBS! kjører du Alpha-N oppsett (Dvs spjeldåpning vs. turtall) bør du safe godt med fet blanding over hele tabellen til du får fastsatt hvilken threshold TPS% som gir full load da dette er en meget uviss grense i starten. Feks. rett over tomgangsområdet kan mindre enn 10% TPS være = 100% belastning, mens det rett før turtallskut må over 85% TPS for å få 100% belastning.

For enkelthets skyld kan du starte med MAP oppsett (dvs luftrykk BAK spjeld vs. turtall) og gå over til Alpha-N (mer responsivt) når du har fått kjørt inn motoren evt fått ting oppe å gå :)

TomX95
25/12/12, 17:03
http://www.ebay.com/itm/MEGASQUIRT-II-2-PCB3-Standalone-Engine-Management-ECU-/230901124978?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item35c2c78f72&vxp=mtr
God idee?? :confused:

eMTea
25/12/12, 17:06
Det er mange som kjører både MS1 og 2 rundt om. Men skulle jeg kjøpt noe idag ville jeg anbefalt MS3+X til alle, mye større fleksibilitet uten å måtte modde noe internt.

http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtiii-wpcb-v30-unassembled-kit-with-black-case-p-419.html


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

TomX95
25/12/12, 17:25
Ær vell tryggere å kjøpe ferdig montert tror jeg :P

eMTea
25/12/12, 17:28
Finner det også på siden der ;)
Diyautotune er den mest komplette leverandøren av MS, meget rask levering og kjempeservice :)


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

TomX95
25/12/12, 20:22
Finner det også på siden der ;)
Diyautotune er den mest komplette leverandøren av MS, meget rask levering og kjempeservice :)


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Har det blitt en kontakt for innput og en for output?
Så bare skjemaet her, er jo bare output:
PS: er ikke helt inne i datahverden enda..

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/10.png

Truckdriver
25/12/12, 21:00
MS3X kontakten som du ser der sitter direkte i MS3X kortet. Det kortet er ett tilleggskort som kan benyttes(trenger ikke) ilag med MS3 prosessoren for å få diverse inn og ut ganger. Den ekstra kontakten er nødvendig pga det ikke er plass til alle ekstrafunskjonene på DB37 kontakten som sitter på hovedkortet.


http://www.ebay.com/itm/MEGASQUIRT-II-2-PCB3-Standalone-Engine-Management-ECU-/230901124978?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item35c2c78f72&vxp=mtr
God idee?? :confused:

I grunn greiere å handle direkte fra DIYautotune sin hovedside enn gjennom ebay.

Det er mange som kjører både MS1 og 2 rundt om. Men skulle jeg kjøpt noe idag ville jeg anbefalt MS3+X til alle, mye større fleksibilitet uten å måtte modde noe internt.

- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

For de som ønsker minst mulig DIY i sprutet kan den nye Pro serien som kommer være mer aktuelt.
Mer kompakt og med ampseal kontakter om jeg husker rett.

eMTea
25/12/12, 21:12
Har det blitt en kontakt for innput og en for output?
Så bare skjemaet her, er jo bare output:
PS: er ikke helt inne i datahverden enda..

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/10.png

Neida, men på MS3 kortet ligger alle basic inn/ut.
Når man har X kortet så får man utnyttet sprutet fullt ut til sekvensielt.


MS3X kontakten som du ser der sitter direkte i MS3X kortet. Det kortet er ett tilleggskort som kan benyttes(trenger ikke) ilag med MS3 prosessoren for å få diverse inn og ut ganger. Den ekstra kontakten er nødvendig pga det ikke er plass til alle ekstrafunskjonene på DB37 kontakten som sitter på hovedkortet.



I grunn greiere å handle direkte fra DIYautotune sin hovedside enn gjennom ebay.


For de som ønsker minst mulig DIY i sprutet kan den nye Pro serien som kommer være mer aktuelt.
Mer kompakt og med ampseal kontakter om jeg husker rett.

Med kontaktene på plass er den vanntett og kan senkes i vann, men det koster jo $1000, så er jo en vurderingssak om vanntett er viktig ;)




- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

TomX95
25/12/12, 21:14
MS3X kontakten som du ser der sitter direkte i MS3X kortet. Det kortet er ett tilleggskort som kan benyttes(trenger ikke) ilag med MS3 prosessoren for å få diverse inn og ut ganger. Den ekstra kontakten er nødvendig pga det ikke er plass til alle ekstrafunskjonene på DB37 kontakten som sitter på hovedkortet.


Det gir mer mening, men sitter MAP sensoren inne i boksen??
Ser ingen Map inngang..?
http://msextra.com/doc/ms3/General_Pix/v3-wiring.png

eMTea
25/12/12, 21:16
Det sitter 1 map sensor på MS3 hovedkortet, men MS3X kortet har en ext.map inngang, hvis du ønsker å montere en eksternt for å slippe å dra vacuum slange inn til ECU'en.


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

TomX95
25/12/12, 21:22
Lønner seg vell å ha sensoren nermest mulig manifoilen og heller ha det ekstra MS3X kortet da?
Ps. Kan MS3 takle 2 sett med dyser? Ett med fin forstøving, ett sett med grove?

eMTea
25/12/12, 21:30
Jeg syntes det er veldig greit, den std map sensoren på hovedkortet er 250kpa, så den rekker kun til 1,5 bar ladetrykk, så skal du over det, så må du enten bytte på hovedkortet, eller kjøpe en kraftigere ekstern en uansett;)


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Njål Nilssen
26/12/12, 00:19
Hva skal man med mere enn 1,5 bar ladd uansett? :p

eMTea
26/12/12, 00:21
Hvis man ikke designer sin egen motor helt fra bunnen av ;) så kan det jo hjelpe å ha noen ekstra liter luft å tvangsfore med :)


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Njål Nilssen
26/12/12, 00:24
Bra du sier TVANGSfore... for du får nemmelig ikke noe mere luft inn enn en bedre oppsatt motor ville klart med mindre trykk og følgende mindre slitasje og plager ;)

eMTea
26/12/12, 00:25
Ps. Kan MS3 takle 2 sett med dyser? Ett med fin forstøving, ett sett med grove?

Ja det går fint, men det trenger du ikke "idag" hvis du kjører med fullsekvensielt. Sammen med f.eks Siemens Deka dyser, som skal være gode på veldig korte dysetider.

Hvor mye HK sikter du på egentlig?




- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

TomX95
26/12/12, 00:48
I første omgang så langt jeg kan uten å bytte bunndel :P Har FK, Skal bygge ornlige saker, men sanker deler. Tenkte å prøve litt diverse på 940 te sommern, få noen erfaringer :P

Klarer vell ikke 300 hk pga for høy komp?? Men en 280?

eMTea
26/12/12, 00:53
Du trenger nok ikke tenke på 2stegs dyseoppsett før du bikker 11-1200hk+, så innen du er der, så har du nok kontrollen på det også skal du se ;)
Er nok andre ting i oppsettet også da, som kan gi litt røff tomgang ;(


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

TomX95
26/12/12, 01:01
Men helt ute av det blå, tenkte å bygge tillegsprut i starten, bare får å se littegrann.. Men lurer på om rpm har noen innvirkning på innsrøytinga i det hele tatt?
Hviss jeg lager tillegsprut oppå orginal opplegget i starten har det noe hennsikt å få inn svinghjulssensor??

Ær det bare å smale inn TPS MAP, lufttemp og bredbåndslamda?

/ vill mappet tilpasse seg/ lære seg hvor mye og når bilen vanligvis får bensin og lage mapp etter det??

eMTea
26/12/12, 01:05
Tilleggsprut har jeg ingen erfaring med, men kalkulert bensinforbruk er jo en ganske omfattende formel, basert på turtall, manifoiltrykk, lufttemp, korrigering på dyser mtp batterispenning osv.
Jeg vet det finnes der ute, men det blir vel fort som å skyte i blinde, er nok lettest om 1 hjerne ordner alt.



- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Njål Nilssen
26/12/12, 11:54
Req. fuel kan være basert på så lite som TPS, turtall, lufttemp, vanntemp og batterispenning :) Eller enda simplere som produksjonsbiler har... closed-loop lambda...

Batland
26/12/12, 13:28
Men helt ute av det blå, tenkte å bygge tillegsprut i starten, bare får å se littegrann.. Men lurer på om rpm har noen innvirkning på innsrøytinga i det hele tatt?
Hviss jeg lager tillegsprut oppå orginal opplegget i starten har det noe hennsikt å få inn svinghjulssensor??

Ær det bare å smale inn TPS MAP, lufttemp og bredbåndslamda?

/ vill mappet tilpasse seg/ lære seg hvor mye og når bilen vanligvis får bensin og lage mapp etter det??
Enkelt forklart kan man si at ett tilleggsprut fungerer etter følgende prinsipp.
Se for deg at du står foran en stor reol med mange skuffer som hver inneholder ett tall som er åpningstidene på tilleggsdysene.
Vi kan si at du har 5 skuffer i høyden (0,1, 0,25, 0,75, 1,0, 1,25 og 1,5 BAR og
9 i bredden, 3000, 3500, 4000, 4500, 5000, 5500, 6000, 6500, 7000 o/min.
Sprutet må altså få beskjed om motorturtall og ladetrykk og trenger derfor å få speed signal fra svinghjul, reimhjul eller en gammel fordeler.
Tilleggsprutet må også kobles til en MAP sensor.

Hvis du kjører avgårde med 1,0 BAR ladetrykk og 4000 o/min så "går" tilleggsprutet" bort til 4000 o/min og opp til 1,0 BAR skuffen og titter oppi skuffen for å se hvilket tal DU har lagt oppi. Hvis du har bestemt via mapping at du vil at dysene skal være åpen i 6 ms så legger du bare 6 ms oppi denne skuffen.

Alle disse andre teoretiske problemene du nevner, de tar det originale sprutet seg av på en førsteklasses måte. (Hvis du ikke har rotet med chip, dyser osv da.)

TomX95
26/12/12, 17:18
Men kann du få lamda tallet til å påvirke mappinga "live" ?
Bare tenkte på situvasjoner som førstegangsstart og første gang du kjører den? Jeg som er "idiot" innen dette hadde jo dratt nytte av det :p
Bare tenkte hviss jeg fikk startet den og ikke klarte å få turtall på den, så hadde det jo vært greit å hatt en slik funksjon.


http://www.youtube.com/watch?v=wLyk58f-u9I

Eller må man bare gjøre dette en hel del ganger i starten?

Truckdriver
27/12/12, 00:13
Har kjørt med map sensor montert både internt i MS og i motorrom. Har ikke merket noen forskjell i forhold til tuning med forskjellig plassering. Den eksterne sensoren var en 3bar GM. Internmontert har jeg brukt både 2,5bars og 4bars uten noen ulemper med noen.
Om du er "idiot", eller nybegyner som jeg vil kalle det, så er det i grunn best at du tar deg den nødvendige tiden å lære hvordan man mapper datsprut manuelt, uansett hvor mange forskjellige autotune knapper som måtte finnes.
Noe av det første man må justere etter oppstart er tomgang, slik at motoren ikke går og jager. Har foreløpig ikke hørt om noen autotune som klarer det.
Om du leser i megamanual eller msextramanualen så står det under tuningdelen ganske greit forklart hvordan man bør gå fram når man prøver første oppstart.
Med litt variasjoner så fungerer den prosedyren ganske så greit på mange andre sprut også.
Bruker du tilstrekkelig med tid til research og gjennomgang av koblinger og innstillinger før oppstart så er motor typisk i gang innen en halvtime etter første startforsøk, og går pent på tomgang innen en time etter første oppstart. Denne tiden kan øke dramatisk om man ikke gjør noe forarbeid.
http://msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Tuning_Manual.html#start_idle

deathguard
27/12/12, 02:25
hei eg har fått megasquirten min oppe å gå men eg tukla litt med fuel å da ble bilen helt dass ka kan eg gjøre?? går det ant at den ''lærer'' fra O2 sensoren ?

Truckdriver
27/12/12, 17:09
Hvilken innstilling har du tuklet med? Om du ikke har aktivert EGO controll eller autotune så justerer den ikke noe ved hjelp av lambda. Om du ikke finner feilen så går du rett og slett tilbake ett restore point, om du bruker TunerStudio.

TomX95
28/12/12, 00:04
Noen som har en guide for instilling av EGO? Intresant å vite hvordan man kan bruke dette i praksis au :p

Truckdriver
28/12/12, 03:53
http://www.msextra.com/doc/ms3/AFR_EGO_Control.html
Før motor er justert noe særlig på penkjøring fungerer det stort sett greit å kjøre med ego controll på sugesiden i simpel mode og 10-15% controller auth.
For å unngå at AFR jager for mye i dette tilfellet så holdes ignition events per step ganske høy og controller step size ganske lav. Unngå å kjør ego i closed loop på tomgang til å begyne med, da det fort fører til at motoren begyner å jage.

AleksanderK
28/12/12, 12:31
Noen her inne som kan fortelle om MegaSquirt er noe å satse på? Leser mange steder at det bare er noe drit. Men er vel en grunn til at de har utviklet både MS1, MS2 og MS3.
Tips og inspill fra folk som faktisk har brukt megasquirt selv blir tatt bedre imot, og får komme inn i varmen hos meg :) hehe

gaupe
28/12/12, 12:55
Noen her inne som kan fortelle om MegaSquirt er noe å satse på? Leser mange steder at det bare er noe drit. Men er vel en grunn til at de har utviklet både MS1, MS2 og MS3.
Du kan jo tenke deg kor mange som har lodda saman sjølv, og enten ikkje fått dette til skikkeleg eller i det heile tatt, og då er det jo sjølvsagt megasquirt dom er problemet, ikkje dei sjølv... Evt at dei små eller ingen forutsetningar til å få til dette sjølv.

Det er fleire som skriv i tråden her, som er rekne som megasquirt-guruar.

Truckdriver
29/12/12, 00:18
Noen her inne som kan fortelle om MegaSquirt er noe å satse på? Leser mange steder at det bare er noe drit. Men er vel en grunn til at de har utviklet både MS1, MS2 og MS3.
Tips og inspill fra folk som faktisk har brukt megasquirt selv blir tatt bedre imot, og får komme inn i varmen hos meg :) hehe
Om man finner de rette personene så klarer de å lage til problemer uansett motorstyringstype, bilmerke/type, osv. Og det fins ca like mange forskjellige meninger som folk som har en mening. Men det er svært vanlig at man foretrekker den sprut typen man har holdt på mest med framfor andre merker.
Derfor har f.eks jeg MS2 og MS3 på førsteplass og Haltech på andreplass blant de jeg foretrekker. Kan legge til at jeg ikke er noen stor fan av MS1 og E6, selv om jeg har vært borti begge deler.
Jeg regner meg selv fortsatt som amatør selv om jeg har gjort noen MS2 installasjoner og 2 MS3 installsjoner hittil, og hjulpet folk som har fått problemer med diverse andre sprut fra Haltech til Link og særheter som GEMS. Eneste grunn til at jeg driver med det til hobby, og innimellom hjelper noen i gang med ett prosjekt når jeg har anledning, er at jeg finner det fasinerende og lærerikt.
Mange ting man drar med seg når man lærer ett sprut er også nyttig når man holder på med sprut av andre typer, da veldig mange funksjoner er lik fra sprut til sprut med litt variasjoner.

Om du har DIY ånd og er oppriktig interesert i å lære litt om elektronikk og fra bunn av lære hvordan en motorstyring fungerer, så er min personlige mening at MS er ett bra sprut å begyne med. Men det krever en god dose tolmdighet, i grunn uansett hvilket sprut du skal lære. Det har skjedd flere ganger at jeg har rådet en utolmodig sjel som bare er ute etter å spare noen kr, og ikke interessert i å lære noe, kontakte en lokal tuner eller person som tar på seg installering og justering av datasprut.
Jeg har selv ingen biler oppe å gå med datasprut nå i skrivende stund, men har både MS2 og MS3X liggende som skal i bruk igjen. Både egenloddete løsninger og ferdigkjøpt.
Men jeg må si at veien MS3 firmwaren har tatt den senere tid er fasinerende, så det skal bli interesangt å begyne med MS3en igjen i neste bil den skal i :)
Og ja jeg har hatt noen problemer selv, men jeg kommer ikke på noen jeg ikke har vært skyld i selv. Som f.eks et par kortsluttede prosessorer og kondensatorer pga. uvitenhet/uforsiktighet.

Som gaupe nevner så er det flere her på forumet som har peiling på MS, og også folk som er flink med andre sprut.

Njål Nilssen
29/12/12, 00:25
True story... "Bad input = rubbish output!"

AleksanderK
29/12/12, 01:09
Tusen takk for et stort og bra svar Truckdriver!
Ville du anbefalt MS3 fremfor MS2?

Skal bygge turbo med tiden, men hadde vert greit å få prøvd å koble opp MS på en vanlig FB motor til å starte med. Er jo ikke noe særlig mye dyrere å kjøpe MS enn å få tak i LH2.4 fra 240 pluss hjerner og chipper.
Er litt mindre ting som kan gå galt i læringsperioden når det ikke er turbo på motoren :p

Truckdriver
29/12/12, 04:42
Om du bruker pcb v3.0 eller v3.57 hovedkort så kan en MS2 med enkle grep oppgraderes til MS3 på ett senere tidspunkt. Elektrisk sett er de 2 hovedkortene nesten lik, men jeg foretrekker V3.0 ettersom den er enklere å modde om det trengs. Pcb v3.57 har også noen andre komponenter i VR sensor kretsen som gjør at man ofte må trikse litt for å få reint triggersignal på høyere turtall med enkelte sensorer.
Om du skal lodde selv selv er det også pcb v3.0 som gjelder, da v3.57 som består av overflatemonterte komponenter er montert ved hjelp av roboter.
Det er flere ting som kan bestemme et valg mellom MS2 og MS3.
Man kan begyne med budsjettet. Mellom en MS2 og en fult utbygd MS3X er det ett prissprang. MS3 prosessoren kan også brukes i rein oppgraderingsmodus fra MS2 uten MS3X kortet. Dette kan gjerne sammenlignes med budsjettet/prisen på motor også.
Det neste er forventet sugemotoreffekt per liter motorvolum. En motor med 100hk/l krever vesentlig mer av motorstyringen for å fungere bra i alle driftstilstander enn en motor med bare 60hk/l.
Med høy litereffekt merker man bedre fordeler med f.eks. sekvensiell innsprøytning og justerbar map sampling algoritme.
Om du f.eks tar en motor med høy sugeeffekt som har ett gasspjeld per sylinder, med der tilhørende kvasse kamtider og overlading i form av turbo, som totalt kanskje er verd 150K, så er det en motor jeg ivertfall ville gått for en MS3X på. Med 4d mapping begyner dette å bli litt avansert da. Men man har en del sikkerhetsfunksjoner som er laget for å kunne berge motor fra ett havari pga f.eks for lite drivstoff. Og mulighet for limp home modus om en sensor skulle feile, og mulighet for å programmere en varsellampe som tennes om noe er galt. Ganske nytt er også en ekstra modul man kan plugge inn som brukes i lag med bankesensor, og har mulighet for å lokalisere hvilken sylinder som banker. Logging på minnekort er en funksjon som bla var svært nyttig for meg når jeg hjalp en kompis med en RCN Volvo EVO motor i forhold til f.eks mapping.
Om du ikke har bruk for alle disse fancy funksjonene til å begyne med, og har ett strammere budsjett, så er fortsatt MS2 ett greit valg :)
Men jeg må understreke at å mappe en motor til den oppfører seg nær perfekt ifra kaldstart i mange minusgrader og til den værste pining på banekjøring til bra forbruk og oppførsel på langkjøring, krever mye tid og innsats.
Fort å gæli mapping fungerer til sitt bruk, men det er ett stort kompromis der man ofrer mye "luksus" man tar for gitt på en standard bruksbil.

AleksanderK
29/12/12, 05:40
Da tror jeg at jeg går for dette: http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-programmable-efi-system-pcb30-kit-black-case-p-119.html
Tenker i hovedsak å gjøre dette fordi jeg vil lære om motorstyring, prøve selv og se at ting faktisk virker!
Jeg forventer ikke at jeg skal klare å mappe det bra på dag 1 med oppstart, men prøve litt, feile masse, og etterhvert få til noe som fungerer bra.

Kaldstart er vel noe man kan programmere inn i sprutet er det ikke? Mener å ha lest flere steder at dette er mulig. Men at det fungerer like bra som OEM er vel bare en drøm man kan ha. Hvertfall i starten.

Dette blir ikke noe verstingmotor til å begynne med. Det er derfor jeg vil lære meg å mappe på en motor uten turbo. Skal vel litt til å drepe en B230 i utgangspunktet, så rekker vel å tilegne meg de nødvendige kunnskaper som trengs før motoren takker for seg. Skal også kjøpe bredbåndslamda så jeg vet hva som kommer ut fra motoren, og kan justere deretter.

Har MS2 V3.0 støtte for bankesensing?
Er det noe effekt å hente på en original B230FB kun med sprut?

Njål Nilssen
29/12/12, 10:01
Da tror jeg at jeg går for dette: http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-programmable-efi-system-pcb30-kit-black-case-p-119.html
Tenker i hovedsak å gjøre dette fordi jeg vil lære om motorstyring, prøve selv og se at ting faktisk virker!
Jeg forventer ikke at jeg skal klare å mappe det bra på dag 1 med oppstart, men prøve litt, feile masse, og etterhvert få til noe som fungerer bra.

Kaldstart er vel noe man kan programmere inn i sprutet er det ikke? Mener å ha lest flere steder at dette er mulig. Men at det fungerer like bra som OEM er vel bare en drøm man kan ha. Hvertfall i starten.

Dette blir ikke noe verstingmotor til å begynne med. Det er derfor jeg vil lære meg å mappe på en motor uten turbo. Skal vel litt til å drepe en B230 i utgangspunktet, så rekker vel å tilegne meg de nødvendige kunnskaper som trengs før motoren takker for seg. Skal også kjøpe bredbåndslamda så jeg vet hva som kommer ut fra motoren, og kan justere deretter.

Har MS2 V3.0 støtte for bankesensing?
Er det noe effekt å hente på en original B230FB kun med sprut? Lite å hente på en original FB igrunn... eneste er at du kan kjøre litt mer tenningsforskudd, da de er retardert så det holder originalt (skal kunne gå på 92RON US-sølevann MED margin)...

eMTea
29/12/12, 10:36
Jeg hadde uten å blunke, gått opp $100 og kjøpt MS3 istedet.
Du kan jo heller vurdere X kortet som en oppgradering senere, for full sekvensiell tenning og fuel.

MS2 støtter ikke direkte den nye bankesensor modulen, men mulig det går an å få til med litt modding.

Kaldstart har alle MS'ene.
For meg i A4'en, har ikke rørt den enda, og den starter i 20 minusgrader. Må riktignok holde den de første 20-30sek med litt åpning på gassen, så med litt finjustering så sitter nok den greit :)


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Njål Nilssen
29/12/12, 20:32
Jeg hadde uten å blunke, gått opp $100 og kjøpt MS3 istedet.
Du kan jo heller vurdere X kortet som en oppgradering senere, for full sekvensiell tenning og fuel.

MS2 støtter ikke direkte den nye bankesensor modulen, men mulig det går an å få til med litt modding.

Kaldstart har alle MS'ene.
For meg i A4'en, har ikke rørt den enda, og den starter i 20 minusgrader. Må riktignok holde den de første 20-30sek med litt åpning på gassen, så med litt finjustering så sitter nok den greit :)


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone - Du kan vel lage cold idle-up? hvis du har tomgangsventil da :)

eMTea
29/12/12, 20:39
Ja det har jeg, det fungerer veldig greit, dog kun i open loop fåreløpig. Har ikke helt skjønt alt med gain og hysterese for å få closed loop til å sitte skikkelig.
Men nå sporer dette til å bli en MS tråd, så jeg oppfordrer AleksanderK til å starte en egen tråd, eller fortsette i MS tråden for å få litt dypere info om MS :)

Njål Nilssen
30/12/12, 01:37
Ja det har jeg, det fungerer veldig greit, dog kun i open loop fåreløpig. Har ikke helt skjønt alt med gain og hysterese for å få closed loop til å sitte skikkelig.
Men nå sporer dette til å bli en MS tråd, så jeg oppfordrer AleksanderK til å starte en egen tråd, eller fortsette i MS tråden for å få litt dypere info om MS :) prøv å borre ett 1mm hull gjennom spjeldet ;) demper mye "hysterisis" må ha littegranne "bypass" så den ikke har kun ekstremer å jobbe mellom, da blir det "hysterisk" uansett ommentrent :)

Truckdriver
31/12/12, 00:55
Jeg hadde uten å blunke, gått opp $100 og kjøpt MS3 istedet.
Du kan jo heller vurdere X kortet som en oppgradering senere, for full sekvensiell tenning og fuel.

MS2 støtter ikke direkte den nye bankesensor modulen, men mulig det går an å få til med litt modding.

Kaldstart har alle MS'ene.
For meg i A4'en, har ikke rørt den enda, og den starter i 20 minusgrader. Må riktignok holde den de første 20-30sek med litt åpning på gassen, så med litt finjustering så sitter nok den greit :)


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Sant nok ikke store ekstrakostnaden i oppgraderingsmodus.

MS2 støtter bankesensor, men ikke på en god måte som gjør den spesielt nyttig.
Om du tenker på plugin modulen til MS3(?) så støtter ikke MS2 den, og det vil heller ikke bli utviklet støtte. Det er en enklere og billigere løsning å montere en MS3 prosessor enn å utvikle støtte til MS2.
Utviklerene av MS2 extra koden har også annonsert at det ikke vil bli utviklet noen flere funksjoner til MS2 av de, selv om tilbakeføring av gode MS3 løsninger kan bli aktuelt.

Angående kaldstart så er det fint mulig å få den bedre enn orginalt på enkelte biler, men det krever litt tid da man faktisk er avhengig av en ekte kaldstart i den temperaturen for å justere. Med MS3X klarte jeg kaldstart i nesten 15 minus på Cosworthen min, med et ca 5s startforsøk. Og da selvsagt uten at motoren stopper igjen rett etter start.
Egentlig litt for kald start for samvittigheten min. Ettersom jeg har gjort det noen ganger tidligere klarte jeg å justere den til det med kanskje 3-5 kaldstartforsøk over 2-3 dager med ganske konstant utetemperatur.
Første bilen jeg hadde datasprut(Ms2) på klarte jeg å få i gang med rein sommerblanda E85 på tanken med ca 5 minus i motortemp, altså uten motorvarmer. Motoren hadde egentlig litt for lav komp til E85, så den startet først rett før batteriet var nedtappet av startforsøk.
Cosworthen med MS3 startet altså lettere i kaldt vær enn V70en som jeg hadde.

Jeg støtter planen om å prøve på tilnærmet orginal sugemotor først, da en turbomotor er utrolig rask å ødelegge spesielt for en nybegyner.
En litt for ivrig sjofør og en mapper som er uoppmerksom i bare noen sekunder kan være mer enn nok for å ødelegge en motor. I en litt sløvere sugemotor skjer ting litt saktere slik at man har tid til å oppfatte mer uten å være avhengig å bruke datalogg til alt.

TomX95
31/12/12, 17:48
Men hva er den vanligste feilen når nybegynnere ødelegger motoren med ettermontert sprut??
Tenning? For mager blanding?

eMTea
31/12/12, 17:54
Uten at jeg vet det, så vil jeg anta at for høy tenning har ødelagt mest. Håper at 99% av alle som kjøper datasprut også kjøper bredbåndslambda, og da er det lettere å unngå ras pga det.
Banking er det nok større problemer med å bare kjøpe seg noe som overvåker det.

Har ikke kommet så langt at jeg har begynt med å tune noe særlig på tenningsmappet, men når jeg skal det, en av de nærmeste dagene, så kommer jeg til å sitte med noen DIY hodetelefoner koblet til bankesensorene, kanskje via laptop om signalet blir for lavt.


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

TomX95
31/12/12, 18:07
Kan du ikke laste opp noen screenshots av tenningsmappet etterhvært ? :) Kansje bilder av bankesensor opplegget ditt??

eMTea
31/12/12, 18:08
Det skal jeg gjøre, men nå er det fest! Godt nyttår!


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

TomX95
31/12/12, 18:09
Så sant så sant! Godt nyttår!

Truckdriver
31/12/12, 20:04
Men hva er den vanligste feilen når nybegynnere ødelegger motoren med ettermontert sprut??
Tenning? For mager blanding?

Begge deler. Jeg vil utvide begrepet til feil tenning og feil blanding. Nødvendig tenning varierer veldig med blandingsforhold, da mager og feit blanding gir tregere forbrenning.
Det betyr at om du begyner med alt for feit blanding på full belastning uten noe banking så kan du få banking når AFR begyner nærme seg det motoren går best på.
Det vil også variere med drivstoff du kjører, da f.eks alkohol oppfører seg litt annerledes.
Med en mild sugemotor har du heldigvis marginene på din side. Da kan du helt enkelt begyne med en konservativ tenningstabell, og AFR gjør ikke like stor skade om den blir litt for feit eller for mager.
Med en turbomotor er ikke marginene like stor. Når man kjører vesentlig ladetrykk vil både for mye og for lite tenning være skadelig. For mye tenning så vil det bli detonasjon som raskt kan ta livet av toppakning, stempler og råder. For lite tenning så vil varmeoppbygningen bli for stor slik at turbo og manifold blir overopphetet og kan havarere, samt ventiler og resten av forbrenningskammer kan bli så varmt at det blir skade og det kan eventuelt også føre til detonasjon pga varmen.
Når du mapper tenning uten dyno må du altså følge med på banking, vamreoppbygging i eksos(kan også forplante seg til kjølevann), og forandring i AFR når du forandrer tenning.
Du må altså lytte til motoren hele tiden, så skru av stereoanlegg og legg på telefon, og følge med hvordan motoran har det via instumentene i datasprut, og fysisk. Lesing av tennplugger er også nyttig verktøy for å se om det har vært banking. De som har god erfaring klarer å lese av både tenning og blanding ut fra plugger.
Med sugemotor kan du klare å høre banking ved hjelp av god hørsel og oppmerksomhet, men de færreste har så godt motorøre at de hører banking fra en turbomotor med godt med ladetrykk, før bankingen er skadelig.
Ett enkelt lytteutstyr som du kan dra med deg til alle biler lager du av ett sett hørselvern, og noen meter med nylonslange som du krysser ut til begge øreklokkene. Andre enden festes f.eks i en rørstubb som skrus fast midt på motorblokka på ene siden.

Njål Nilssen
31/12/12, 21:34
Uten at jeg vet det, så vil jeg anta at for høy tenning har ødelagt mest. Håper at 99% av alle som kjøper datasprut også kjøper bredbåndslambda, og da er det lettere å unngå ras pga det.
Banking er det nok større problemer med å bare kjøpe seg noe som overvåker det.

Har ikke kommet så langt at jeg har begynt med å tune noe særlig på tenningsmappet, men når jeg skal det, en av de nærmeste dagene, så kommer jeg til å sitte med noen DIY hodetelefoner koblet til bankesensorene, kanskje via laptop om signalet blir for lavt.


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone - Det blir somregel for lavt ved lave turtall svak bankin og for høyt med høyt turtall og kraftig banking... derfor er det ofte nødvendig å bruke en resistor i serie. Plugger det i PC'n på mic inngang og laster ned et audioprogram som man kan stille inn så du får en flat amplitude ut på headset og kan legge inn bandpassfiltre osv digitalt ;) får renska bort en god del mekanisk støy som ventilmekanisme osv. Gjerne legge inn bandpass for forbobblingsfrekvensene til bankinga også tilfelle noe annen mekansik støy har samme frekvens som primærbankefrekvensen ;) Inne på VEMS sine sider er det et diagram med slik pekepinn frekvenser på banking vs. borring. 96mm boring har vel ala 6.5kHz husker jeg ikke feil... Dog sjekk det opp før du begynner...

eMTea
31/12/12, 22:26
Mine 81mm har 7.1khz som primærfrekvens, så må vel doble den oppover for å finne de neste?


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Njål Nilssen
31/12/12, 23:09
Mine 81mm har 7.1khz som primærfrekvens, så må vel doble den oppover for å finne de neste?


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone - ikke nødvendigvis dobble... 4 og 5 orders frekvens finner du i den tabellen inne på VEMS sine sider...

SWR
01/01/13, 05:46
Begge deler. Jeg vil utvide begrepet til feil tenning og feil blanding. Nødvendig tenning varierer veldig med blandingsforhold, da mager og feit blanding gir tregere forbrenning.

Det vil også variere med drivstoff du kjører, da f.eks alkohol oppfører seg litt annerledes.

Alkohol gir ofte kjappere forbrenning ved lett feite blandingsforhold.. Sett i forhold til bensin.

deathguard
01/01/13, 13:36
bare for og avspore litt.... har noen ett bilde av hjerne sticken (LH2.2) sine nr og ka de går til ? vert greit å bare kobla tingene til inni bilen sån at du slepper å kjøre alt gjenom torpedo veggen.... vist ingen har bilde har noen peil ? eg har prøvd å leite etter noen bilder men du må ha lupe for å se det....

Truckdriver
01/01/13, 19:24
Alkohol gir ofte kjappere forbrenning ved lett feite blandingsforhold.. Sett i forhold til bensin.

Ok. Hadde mine mistanker om noe sånt. Men jeg bruker uansett å legge å en del ekstra drivstoff når jeg mapper med E85 kontra bensin, fra høy belastning på sugesiden og opp på ladetrykk. Tipper jeg er forbi det lett feite blandingsforholdet på rimelig lavt ladetrykk.

deathguard
03/01/13, 18:00
noen i bergens område som har peiling på MS2

for alle eg kjener sier ms er noe drit og eg skal prøve å bygge bil med ms å vise de de motsatte :D
så trenger hjelp med noen ting som:

TPS: slår seg av når du har full trottle.... og har bytta tps 4 ganger samme på alle gått gjennom loddingene finder ikke noe...

Truckdriver
03/01/13, 22:25
Vet om folk som har erfaring med MS over det meste av landet, men kommer ikke på noen der i nærheten.
Men om du legger ut en logg der problemet synes så kan det være til hjelp. Aller helst msq fila også.

eMTea
03/01/13, 22:28
Hva mener du med at "TPS slår seg av"? Går den gradvis opp mot 100% for så å plutselig bli 0%? Isåfall høres det ut som om du beveger deg utav TPS'en sitt område rent mekanisk sett. Regner med du har kalibrert den som den skal i TS?


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

deathguard
04/01/13, 01:52
ja eg kalibrerer den så står den på 0 så kjører eg sirka 10% så står den på 100 så 50% så er den på 94% også når eg har 100% slår den ut ms boksen min.... den begynte å gjøre det først i dag


dette har eg tilkobla ledningene:

verf(5V+)
tps
tps ret
tach
o2

de eg har gjennom rele brette er :
dysene

Batland
04/01/13, 13:06
Vet om folk som har erfaring med MS over det meste av landet, men kommer ikke på noen der i nærheten.
Men om du legger ut en logg der problemet synes så kan det være til hjelp. Aller helst msq fila også.
Når det gjelder lokal erfaring med MS så har "sistemann ut" vært på 2 avbrutte mappinger hos MS/Vems ekspert pga uforståelige ustabliteter med MS sprutet.
Totalkostnadene har passert det flere andre har betalt for både Haltech og 034EFI sprut og MS karen er selvsagt ikke ferdig da bilen ikke er mappet ferdig mappet.

Riff
04/01/13, 16:34
VEMS har vel innrømmet at prosessoren ikke holder helt mål når man begynner med IAC, laddetryksstyring, VVT og kompensasjons/ekstra-tabeller osv på toppen av det basic'e fuel og spark...

Ja, de har dessverre ikke utviklet sprutet noe særlig videre på hardware siden. De har jo gjort en del forbedringer i software og VemsTune har jo begynt å få en del fine funksjoner.
Håper de satser videre og oppgraderer hardware.

Vems v3.3 var jo ett ganske bra sprut da det kom ut, men nå er vems 3.6 litt i bakleksa i forhold til andre.

Kurt

eMTea
04/01/13, 18:42
Ja, de har dessverre ikke utviklet sprutet noe særlig videre på hardware siden. De har jo gjort en del forbedringer i software og VemsTune har jo begynt å få en del fine funksjoner.
Håper de satser videre og oppgraderer hardware.

Vems v3.3 var jo ett ganske bra sprut da det kom ut, men nå er vems 3.6 litt i bakleksa i forhold til andre.

Kurt

MS er jo et DIY sprut, enten man kjøper det ferdig loddet eller i KIT. Uansett, med et billig sprut, som dekker et så stort spenn av sensorer/triggermønster og motortyper, så for å holde kostnadene nede, nødt til å bli litt lokale modifikasjoner for at det passer i "din bil"

Nå har jo MS3 en mye bedre prosessor enn 1 og 2. Og for dem som ønsker noe heftig "out of the box" så er MS3PRO nettop kommet på markedet, og de kretsene som folk hadde problemer med, er nå erstattet med dyrere kretser som har mye bedre mottak av triggersignal o.l.
MS3 kommer i en vanntett boks, med nye vanntette kontakter, og eneste grunnen til at sluttbrukeren skulle få behov for å gjøre noe arbeid inni den boksen, er for å bytte batteri på realtime klokken. Prisen er mye over dobbelt av std MS, $1199, men fortsatt er det billig, hvis du prøver å finne konkurrenter med så mange muligheter, så vil du se at det ikke er så lett å få til..

Jeg for min det har hatt litt barnesykdommer under igangsetting av mitt MS3 sprut, i en A4 1.8tq, men alle feilene har jeg selv vært skyld i.


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Riff
04/01/13, 19:01
MS er jo et DIY sprut, enten man kjøper det ferdig loddet eller i KIT. Uansett, med et billig sprut, som dekker et så stort spenn av sensorer/triggermønster og motortyper, så for å holde kostnadene nede, nødt til å bli litt lokale modifikasjoner for at det passer i "din bil"

Nå har jo MS3 en mye bedre prosessor enn 1 og 2. Og for dem som ønsker noe heftig "out of the box" så er MS3PRO nettop kommet på markedet, og de kretsene som folk hadde problemer med, er nå erstattet med dyrere kretser som har mye bedre mottak av triggersignal o.l.
MS3 kommer i en vanntett boks, med nye vanntette kontakter, og eneste grunnen til at sluttbrukeren skulle få behov for å gjøre noe arbeid inni den boksen, er for å bytte batteri på realtime klokken. Prisen er mye over dobbelt av std MS, $1199, men fortsatt er det billig, hvis du prøver å finne konkurrenter med så mange muligheter, så vil du se at det ikke er så lett å få til..

Jeg for min det har hatt litt barnesykdommer under igangsetting av mitt MS3 sprut, i en A4 1.8tq, men alle feilene har jeg selv vært skyld i.


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Ja, har virkelig trua på MS3PRO. Lest litt på diyautotune om den.
Kan godt hende det blir ett slikt om jeg oppgraderer. Har ett Vems 3.3 som skal inn i bilen først.

Kurt

Truckdriver
04/01/13, 22:34
Når det gjelder lokal erfaring med MS så har "sistemann ut" vært på 2 avbrutte mappinger hos MS/Vems ekspert pga uforståelige ustabliteter med MS sprutet.
Totalkostnadene har passert det flere andre har betalt for både Haltech og 034EFI sprut og MS karen er selvsagt ikke ferdig da bilen ikke er mappet ferdig mappet.
Vet ca hva du mener om MS, så har ikke tenkt å dra det ut for mye :p Men det bekrefter jo i grunn bare mistanken min om at "dere" vestpå ikke har så mye erfaring med det, og derfor heller velger kommersielle og dyrere sprut. Ikke nødvendigvis at det er lav DIY ånd der. Og som oftest er det en god løsning å velge det man kan få hjelp lokalt med av en kompis eller tuner :)
Har en oppfattning av at det er Autronic, Link og Haltech som gjelder vestpå.

Batland
04/01/13, 22:53
Vet ca hva du mener om MS, så har ikke tenkt å dra det ut for mye :p Men det bekrefter jo i grunn bare mistanken min om at "dere" vestpå ikke har så mye erfaring med det, og derfor heller velger kommersielle og dyrere sprut. Ikke nødvendigvis at det er lav DIY ånd der. Og som oftest er det en god løsning å velge det man kan få hjelp lokalt med av en kompis eller tuner :)
Har en oppfattning av at det er Autronic, Link og Haltech som gjelder vestpå.
Det er visstnok flere som kjører MS, men av forskjellige grunner har man bare hørt disse omtalt og ikke sett eller hørt. Sistemann ut fikk resultat som nevnt.
Hvorfor er det ingen som har funnet ut enda. Jeg har selvsagt nevt nicket ditt som resursperson på MS, men vet ikke noe utover dette.

Jeg vil også presisere at det du skriver over her er "dyrere i INNKJØP" og det er vi enig om.
Hva resultatet blir når man med facit i hånd sammenligner resultat/TOTALkostnad er noe helt annet og dette vet nok den enkelte eier best selv.
Jeg skal ikke påstå noe hverken ene eller andre veien, men holder ett åpent sinn.
Det er iallefall flere prosjekter med både MS og andre sprut på gang så vi få bare se hvordan det går.

Angående Autronic så er det korrekt.
Turbosnurr holder på å oppgradere en b230 motor fra "batch fire" KMS til helsekvensielt Autronic SM3 sprut i disse dager.

TomX95
05/01/13, 16:59
Men med andre ord, det ær ikke no serlig for en nybegynner å mappe ? :confused:
Eller kann det gå bra hviss jeg får rigga opp øretelefoner på bankesensoren?

"eller har ms fått nye funksjoner så den selv kan lese banking?"

eMTea
05/01/13, 20:52
MS3 har en bra bankemodul, men det er du selv som setter instillingene der også, så det er lett å gjøre feil ;) man må ikke stole blindt på slikt. Gjør mappingen med headset, og ha modulen for sikkerhets skyld til senere bruk.


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

TomX95
06/01/13, 11:33
Men tenningsmappet varierer vell også med map trykket, må nesten ha den i benk for å få mappa alle belastinger og turtall?? Eller hvordan gjør folk det?

Njål Nilssen
06/01/13, 12:54
Men tenningsmappet varierer vell også med map trykket, må nesten ha den i benk for å få mappa alle belastinger og turtall?? Eller hvordan gjør folk det? Begynner med litt moderat tenning ;)

TomX95
06/01/13, 13:22
Begynner med litt moderat tenning ;)

Aha, litt sein tenning? Så finne grensene litt etterhvert da :p ?

Njål Nilssen
07/01/13, 08:22
Aha, litt sein tenning? Så finne grensene litt etterhvert da :p ? Jupp, men ikke for lavt da... da svir du eksosventilene, og ved turbo motor kan det bli VELDIG varmt...

Oddwar
10/01/13, 18:10
Hei!
Jeg lurer på å montre megasquirt v3 for å unne montere fordelerløs b234F motor i bilen min.
det jeg tenkte å kjøpe var en slik:
http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtiii-ems-system-with-ms3x-expansion-v357-assembled-p-435.html?osCsid=f8c13561d200dea43fa02c415292f51a
I tilegg til Edis tenning fra ford mondeo.

Noen som har noe erfaring med dette, og vet om problemer jeg vil støte på?
Noe mere jeg trenger i tilegg til dette?
Er helt fersk på dette med datasprut ;-P

Truckdriver
12/01/13, 10:28
Jeg ser ikke noen god grund til at du skal begyne å lage problemer med EDIS når du først skal investere i en MS3X. EDIS er greit nok på Mondeoen som det kommer fra, men hvorfor folk absolutt skal ettermontere det på andre biler har jeg aldri skjønt. Mondeoen har mulighet for feilsøking/diagnose i EDIS sytemet, men det har du ikke når du ettermonterer EDIS, som igjen betyr at sjangsen for å få gnist og triggersignal er minimal om ikke alt klaffer på første forsøk.
Ombygging av motoren til fordeler vil jeg påstå er en bedre løsning. Men med MS3Xen har du 8 logiske tenningsutganger, så du kan fint drive 2 eller 4 coiler med innebygd sluttrinn direkte, eller vanlige coiler ved hjelp av separate sluttrinn. Uten EDIS så kan du fint bruke Bosch 60-2 triggermønstret i stedenfor å montere 36-1 :)
DIYautotune har noe coiler på lager, om du ikke har noe annet foretrukket. Denne (http://www.diyautotune.com/catalog/quadspark-four-channel-ignition-module-p-481.html?osCsid=f8c13561d200dea43fa02c415292f51a) f.eks kan brukes for å drive coiler som ikke har innebygd sluttrinn.
Ledningsnett gjør jobben litt enklere: http://www.diyautotune.com/catalog/1239-megasquirt-wiring-harness-ms1-ms2-ms3-ready-p-43.html?osCsid=f8c13561d200dea43fa02c415292f51a
http://www.diyautotune.com/catalog/1239-megasquirt-wiring-harness-for-ms3x-p-451.html?osCsid=f8c13561d200dea43fa02c415292f51a
Om du kobler en bbl sammen med datasprutet og investerer i en lisens til TunerstudioMS så blir også justering litt enklere.
Lufttempsensor med åpent element bør du ha, og vanntempsensor om du ikke har en god en.
Nye dysekontakter er også greit å ha. Om du har tenkt å bruke EDIS kan det være lurt å kjøpe inn litt ekstra skjermet ledning, slik at sjangsen for suksess blir større.
Hver installsjon bruker variere litt, så du bør uansett tenkte godt igjennom hva du trenger og ikke trenger.

TomX95
13/01/13, 13:48
Men ved ombygging til MS i en 940 for eksempel. Du tar vell da å fjerner alle gammele styringbokser å legger opp nytt ledingsnett.
Da lurer jeg på hva gjør man for å få turteller og tempmåler i dashbordet til å fungere? Er turteller styrt av triggerhjul eller innpuls til tenningsmodulen? Tempverdien blir vell feil om man kobler to enheter på samme sensor?? :confused:

Njål Nilssen
13/01/13, 14:40
Men ved ombygging til MS i en 940 for eksempel. Du tar vell da å fjerner alle gammele styringbokser å legger opp nytt ledingsnett.
Da lurer jeg på hva gjør man for å få turteller og tempmåler i dashbordet til å fungere? Er turteller styrt av triggerhjul eller innpuls til tenningsmodulen? Tempverdien blir vell feil om man kobler to enheter på samme sensor?? :confused: vanntemp måler i 7/900 serie har en egen giver som sitter i toppen.. den lengst frem (D-formet plugg uten låsing) den som er til motorstyringa er den litt mindre lengre bak (AMP Junior PT connector) skal du bruke den er det pinne nr. 2 i AMP connectoren du skal bruke og kun den, Jord går via toppen/motoren. Pinne 1 brukte EZK (som du ikke trenger lengre). På ettermarkedsmotorstyringer er det gjerne en egen egen "tacho" utgang. På 7/900 er det EZK som gir tenningspulser og derfor er det ikke lagt opp ledning som har direkte med det å gjøre til ECU ved høyre A-stolpe, men det du kan gjøre er å ta den tynne røde/hvite ledning i den store svarte hovedkontakten på VS, den halvdelen som sitter i nettet som går gjennom torpedo og loope den direkte inn på den tynne enkeltfargede gule ledninga (som ikke brukes til noe lengre uten EZK) denne er ikke koblet til noen andre ledninger og går også til svart hovedkontakt på høyre side og til Original ECU. Så kobbles den gule ledninga til tacho-utgang på ettermarkedsmotorstyringa...

kan ta bilder av slik jeg har gjort det på min, før jeg setter på alt av deksel...

TomX95
13/01/13, 21:49
Aha! Bilder hadde vært flott!

Berg Performance
13/01/13, 23:03
Jeg mappet min B230 Turbomotor i Storfalevogna fra bunnen av med MS3 med meget grei suksess, etter utallige timer på nettet med research og litt prøving og feiling ute på veien.. Så lenge man prøver og feiler på ett effektnivå der motoren tilgir feil, har man intet å frykte ! Er man en idiot, så klarer man å sprenge motoren før man kommer ut av innkjørsla.. Dette er forsåvidt totalt uavhengig av sprutet, men siden DIY folk som regel velger Megasquirt er det også Megasquirt som får all pepperen.. Til tross for at det som regel er brukerfeil som ligger i bunn..

Om du har tenkt å bruke ca en halvtime på å sette deg inn i datasprut, er nok ikke Megasquirt for deg.. Da bruker du heller 25k+ på autronic\motec eller hva enn din lokale ekspert leverer ! =)

TomX95
14/01/13, 07:31
Jeg mappet min B230 Turbomotor i Storfalevogna fra bunnen av med MS3 med meget grei suksess, etter utallige timer på nettet med research og litt prøving og feiling ute på veien.. Så lenge man prøver og feiler på ett effektnivå der motoren tilgir feil, har man intet å frykte ! Er man en idiot, så klarer man å sprenge motoren før man kommer ut av innkjørsla.. Dette er forsåvidt totalt uavhengig av sprutet, men siden DIY folk som regel velger Megasquirt er det også Megasquirt som får all pepperen.. Til tross for at det som regel er brukerfeil som ligger i bunn..

Om du har tenkt å bruke ca en halvtime på å sette deg inn i datasprut, er nok ikke Megasquirt for deg.. Da bruker du heller 25k+ på autronic\motec eller hva enn din lokale ekspert leverer ! =)
Skjønner godt hva du mener! Har ikke tenkt å bare kaste det inn :p Vill prøve å lage ett nytt elnett som ser orginalt ut :) Hviss jeg først får montert alt og alle sensorer svarer etc. går det vell ann å låne ett map fra en cirka lik motor i straten. Veit ikke hvor god autotunefunsjonen i tuner sttudio er, men hadde vært lettvint å mappa det på den måten. Veit ikke om det er dumt eller ikke, skall jo ha bredbåndslamda og eksostemp tenkte jeg.

PS: Så ikke hvem komentaren var til :eek:

Berg Performance
14/01/13, 21:53
Skjønner godt hva du mener! Har ikke tenkt å bare kaste det inn :p Vill prøve å lage ett nytt elnett som ser orginalt ut :) Hviss jeg først får montert alt og alle sensorer svarer etc. går det vell ann å låne ett map fra en cirka lik motor i straten. Veit ikke hvor god autotunefunsjonen i tuner sttudio er, men hadde vært lettvint å mappa det på den måten. Veit ikke om det er dumt eller ikke, skall jo ha bredbåndslamda og eksostemp tenkte jeg.

PS: Så ikke hvem komentaren var til :eek:

Kommentaren var til deg og andre som lurte litt på hvor vanskelig det er å få til ett greit resultat uten å ta bilen til en profesjonell =) Bruker selv bredbåndslambda, Eksostemperaturmåler (Egt) og høreklokker koblet til datamaskin og bankesensor.. Autotunefunksjonen skal etter alt å dømme fungere helt greit. Har ikke testet denne selv men mange er meget fornøyd med resultatet.. Avhenger litt på at alt er rett fra brukeren sin side med tanke på at lamda faktisk må vise rett verdi og at grunnmappet ikke kan være helt på snørra fra starten av.. Samt at autotune kun stiller bensindelen av mappet og AFR kan variere litt om tenningen stilles i ettertid.. Megamanualen er gull verdt når man holder på.. Ett tenningsmapp er vel og godt å starte fra så lenge man stole på at 15 grader tenning på fyrens map faktisk er 15 grader tenning og ikke egentlig 10 pga 5 grader avvik fra trigger.. Samtidig at dine 15 grader faktisk er 15 grader..

Finnes også ikke noe kaldstarts autotune enda.. Så her må det planlegges litt om bruksbilen skal få MS..

Husk at liten tue kan velte stort lass !

Ps: Turtelleren går fra minussiden på coilen.. Den kan du koble opp ved siden av MS.. Kan også kobles som egen utgang om man kjører wasted spark eller andre fordelerløse metoder..

eab
14/01/13, 23:24
Hvordan er det med VEMS egentlig? Holder på å dø en stille død, eller er det fortsatt verdt å tenke på hvis man bare skal ha noe enkelt for å ha mulighet til å justere drivstoff/tenning på ei rødblokk?

Jeg har en motor (og lh2.4 sensorer) som trenger noe brukbart og billig. Skal igrunn bare erstatte lh2.4, så jeg trenger ikke hundre dysedrivere, antilag, launch control og slikt. 4 dyser, ws-tenning med 60-2 trigger og mulighet for å bruke den orginale tomgangsregulatoren hadde vært fint. Fordelen jeg ser med vems kontra ms er at det er hakket slakere læringskurve og mindre lodding og styr for å bruke det på en rødmotor som fra før har gått med lh2.4. Men kan godt være jeg tar feil? :)

Tveite Performance
15/01/13, 00:43
Vems er eit bra sprut da;) mange gode motorer i drifting miljøet med de sprutet;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Njål Nilssen
15/01/13, 01:05
Vems er eit bra sprut da;) mange gode motorer i drifting miljøet med de sprutet;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 bare litt svak på prosessorkraft hvis mange funksjoner benyttes, men til en normal B230 med feks kun sekvensiell, fyr på :)

Riff
15/01/13, 16:00
Det er som flyfaen sier, litt svak prosessor i forhold til enkelte andre. Men det er stabilt og greit, og det du må skaffe i forhold til en b230ft er tps fra f.eks. 850 og kjøpe med lufttemp sensor når vems'et blir bestilt.
Har støtte for 60-2 triggeren som er originalt på ft/fk (lh2.4) og kan kjøre wasted spark, eller ft/fk fordeleren, Om en vil bruke litt tid, kan en få tomgangsregulatoren til og fungere bra og.

edit:
Jeg synes personlig at det er flott at f.eks. styring til bb-lambda sensor er innebygd. Bosch sensoren er bra og billig, slik jeg ser det.

TomX95
15/01/13, 18:27
Hørt att megasquirt ikke var så bra pga. den ikke var sekvensiell? Ser det står på den nye med X tillegskortet har du 8 sekvennsielle utganger til dyser?

Hva ær fordelen med sekvensielt framfor 2 og 2 dyser?

Hørte ann MS kunne ha tendens til å konstant variere mellom tynn og rik blanding konstant og bare lese av snittet av dette?

Riff
15/01/13, 21:33
Nja, batch fire klarer jo litt det og da, lh2.4 er jo batch fire. Men såklart, om du får sekvensiell innsprøytning, så får du jo en mer rett fordeling på bensinen.
Har ikke brukt MS selv, så kan egentlig ikke uttale meg om hvordan den gjør det.

Om en vil ha fullt sekvensielt, så må en ha kam trigger og. En kan få semisekvensiellt, med kun veiv trigger.

Andre kan sikkert fylle på med mer her. :D

Njål Nilssen
15/01/13, 22:11
Nja, batch fire klarer jo litt det og da, lh2.4 er jo batch fire. Men såklart, om du får sekvensiell innsprøytning, så får du jo en mer rett fordeling på bensinen.
Har ikke brukt MS selv, så kan egentlig ikke uttale meg om hvordan den gjør det.

Om en vil ha fullt sekvensielt, så må en ha kam trigger og. En kan få semisekvensiellt, med kun veiv trigger.

Andre kan sikkert fylle på med mer her. :D I de fleste tillfeller må man ha camsync.. helst nødvendig i motorens tidligste omdreininger, når motoren har gått noen runder kan litt dyrere sprut klare seg selv om cam-sync "detter ut" da den først har fått tellinga på hvilken halvdel den er i så kan den finen fram til det ved å telle omdreininger på veiva, men stanser motoren må man ha noen pulser fra kammen om den skal finne sporet igjen. Dog tviler på så veldig mange sprut som normale folk har råd til har denne funksjonen...

Truckdriver
15/01/13, 23:28
Husker ikke om de har tilføyd det i firmwaren til MS2extra. Men med MS3 firmwaren når man kjører full sekvensiell modus med triggerhjul på veiv med manglende tenner, så vil motoren begyne å starte med en gang den får sync fra veiv i half sync mode, mao i semisekvensiell. Når den får ett fasesignal i kam fart går den automatisk over til full sekvensiell sprut/tenning. For vidre full sekvensiell drift kreves bare signalet fra veiv, om motorsyringen har fått bare ett signal for å vite hvilken fase motoren er i.
Half sync funksjonen gjør bla at motor kan startes raskest mulig. Om motor har for vane å stoppe i "feil" fase så blir motoren merkbart mer lettstartet.

Hørt att megasquirt ikke var så bra pga. den ikke var sekvensiell? Ser det står på den nye med X tillegskortet har du 8 sekvennsielle utganger til dyser?

Hva ær fordelen med sekvensielt framfor 2 og 2 dyser?

Hørte ann MS kunne ha tendens til å konstant variere mellom tynn og rik blanding konstant og bare lese av snittet av dette?

Hahaha :D Den var nær å være dagens vits.
Typisk kommentar fra en som missliker sprutet bare for å misslike det, uten egentlig å ha kunnskapen til det. Kanskje denne personen som har uttalt seg om dette har hørt om MS en gang for 5-6 år siden? Og kjenner en som kjenner en som kjenner en som har prøvd en gammel MS1.
MS1 får man riktignok ikke med sekvensiell innsprøytning, men MS2 har software som har støttet sekvensiell innsprøytning eller tenning på opp til 6 syl(ikke begge deler pga for få I/O), og har hatt den muligheten noen år nå.
MS3 har softwarestøtte til og med 16 syl på drivstoff og tenning, og hardware støtte med MS3X kortet til 8syl sekvensielt.
Grovt sett bruker jeg å si at fordelen med sekvensiell innsprøytning, kombinert med en raskere prosessor, stiger i lag med literytelsen på motor, gjerne regnet i sugeeffekt.
Med kvasse kamtider er en fordel med sekvensiell sprut at man kan justere det slik at mest mulig av drivstoffet faktisk beholdes inne i forbrenningskammeret, og at man får mest mulig luft inn i forbrenningskammeret. Samt at man kan finjustere mengden drivstoff på hver sylinder for å kompansere for små forskjeller.
På en typisk orginal gatemotor som er veldig mild så merker man ikke forskjellen fra sekvensiell til batchfire så mye. Da er det mer forskjeller i forbruk og avgasser som gjelder. Det siste her er mer av årsakene til at moderne biler bruker sekvensiell innsprøytning.

Hva den siste påstanden der baserer seg på aner jeg ikke.
Men om man sier at man kjører med vanlig smalbåndslambda i closed loop så stemmer det for MS på en måte ja, og alle orginale sprut som jeg vet om som benytter seg av en slik lambdasonde.
Algoritmen for lambda baserer seg på en algoritme hentet fra en orginal motorstyring, men med mulighet for litt mer rafinerte PID innstillinger.

Njål Nilssen
15/01/13, 23:42
Helt korrekt! Med feil PID settinger vil hvilken som helst ECU "waidde" opp og ned i afr og justeringene ;)

Truckdriver
16/01/13, 01:05
Japp. Men jeg har brukt å kjøre i simpel mode, uten PID. Og har i grunn vært fornøyd med det på delgass til mitt bruk. Men da bruker jeg ganske så treg respons på justeringa også, og ikke mer enn 10% opp/ned når jeg har fått justert motoren litt.
Har ikke vært borti eller hørt om noe tilfelle som nevnt over her.

TomX95
16/01/13, 07:50
Så det ær ikke noen stor grunn til å ikke begynne med MS? :)

Virker ikke som det har noe godt rykte :p

Njål Nilssen
16/01/13, 09:30
Så det ær ikke noen stor grunn til å ikke begynne med MS? :)

Virker ikke som det har noe godt rykte :p Bør vel ikke være noe problem, det har blitt kraftig forbedret etter MS1... Eneste er at det kan være ganske mye å sette seg inn i om man er fersk, men på den annen side så blir det mye lettere å forstå konseptene som liggger til grunn for alle andre ECU'er selv om de er dyr eller billig bruker så å si alle samme type sensorer, og bruker samme metode for å gjøe om resistans/voltverdier til digitale signaler osv :)

Truckdriver
17/01/13, 00:36
Kunne i grunn ikke vært sakt enklere å greiere. Selv jeg som liker MS er ikke noen fan av MS1. Grunnprinsippet er likt for de fleste sprut når man tuner, det er stort sett detaljene rundt som er forskjelige. Det betyr at man ofte er godt utrustet senere selv om man kommer over ett sprut man ikke har erfaring med fra før.
Derfor liker jeg DIY prinsippet, for slike som meg som har interessen av å lære, og ikke er primært ute etter skrytemotor der mesteparten av jobben settes bort.
Og da kommer man uansett ikke unna mange timer med studie. De kommersielle/motorsportsprutene jeg har vært borti har manualer beregnet for folk med erfaring, og gir få svar til en amatør som er ute etter å lære.

Så det ær ikke noen stor grunn til å ikke begynne med MS? :)

Virker ikke som det har noe godt rykte :p
Til syvende og sist er det uansett du selv som må ta valget hva du skal gå for, og ikke la noen tullinger på ett forum bestemme for deg.
For å være helt ærlig så var jeg veldig skeptisk selv før jeg bygde min første MS2. Og forventet i grunn at den skulle bryte sammen når som helst når jeg tok den i daglig bruk.
Til å begyne med var oppsettet slik at det tok maks 5 min å bytte om til orginalhjerne om det skulle bli problemer. Eneste tilfellene jeg måtte gjøre det var når ett dårlig USB til COM adapter klusset til med justeringen. Etterhvert ble det bygd ut med ekstra funksjoner slik at det ble mer jobb å konvertere til orginal hjerne igjen. Når jeg var kommet så langt bød det likevel ikke på noen problemer de 30-40000km jeg kjørte med det oppsettet.
Så når du skal sette deg ned for å bestille sprut bør du også være helt ærlig mot deg selv. Om du har litt DIY ånd og er oppriktig interessert i å bruke tid på å lære selv, så kan MS eller f.eks VEMS som er mer rettet mot slike kjøpere være aktuelt for deg.
Om det er stor fare for at f.eks en tuner eller annen egnet person skal ta seg av det meste av justering, så kan det bli både billigere og bedre med ett kommersielt sprut anbefalt av den som skal justere.

Njål Nilssen
17/01/13, 16:49
Kunne i grunn ikke vært sakt enklere å greiere. Selv jeg som liker MS er ikke noen fan av MS1. Grunnprinsippet er likt for de fleste sprut når man tuner, det er stort sett detaljene rundt som er forskjelige. Det betyr at man ofte er godt utrustet senere selv om man kommer over ett sprut man ikke har erfaring med fra før.
Derfor liker jeg DIY prinsippet, for slike som meg som har interessen av å lære, og ikke er primært ute etter skrytemotor der mesteparten av jobben settes bort.
Og da kommer man uansett ikke unna mange timer med studie. De kommersielle/motorsportsprutene jeg har vært borti har manualer beregnet for folk med erfaring, og gir få svar til en amatør som er ute etter å lære.

Til syvende og sist er det uansett du selv som må ta valget hva du skal gå for, og ikke la noen tullinger på ett forum bestemme for deg.
For å være helt ærlig så var jeg veldig skeptisk selv før jeg bygde min første MS2. Og forventet i grunn at den skulle bryte sammen når som helst når jeg tok den i daglig bruk.
Til å begyne med var oppsettet slik at det tok maks 5 min å bytte om til orginalhjerne om det skulle bli problemer. Eneste tilfellene jeg måtte gjøre det var når ett dårlig USB til COM adapter klusset til med justeringen. Etterhvert ble det bygd ut med ekstra funksjoner slik at det ble mer jobb å konvertere til orginal hjerne igjen. Når jeg var kommet så langt bød det likevel ikke på noen problemer de 30-40000km jeg kjørte med det oppsettet.
Så når du skal sette deg ned for å bestille sprut bør du også være helt ærlig mot deg selv. Om du har litt DIY ånd og er oppriktig interessert i å bruke tid på å lære selv, så kan MS eller f.eks VEMS som er mer rettet mot slike kjøpere være aktuelt for deg.
Om det er stor fare for at f.eks en tuner eller annen egnet person skal ta seg av det meste av justering, så kan det bli både billigere og bedre med ett kommersielt sprut anbefalt av den som skal justere.

Jepp, derfor jeg begynnt aller først å se på MS (som da ikke hadde like mye muligheter som VEMS), fant ut jeg skulle bruke VEMS og satte meg inn i det. Når jeg da ble tipset om DTA og til sist bestemte meg for å gå for det, har jeg nå funnet ut etter å ha jobbet litt i med DTA, at bakenforliggende grunnkunnskaper fra både MS og VEMS har vært gull verdt nå som jeg holder på med DTA'n :) Uten basic-viten om sensorer og hvordan de blir tolket og hvordan ecu-er fungerer, hadde det ikke vært mye forståelig i manualene, da de helst er laget for folk som har litt bakgrunnskunnskap.

eMTea
28/01/13, 22:07
Hva slags funksjoner er du manglet i MS som DTA har da?
Spør bare av ren nysgjerrighet :)


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Truckdriver
28/01/13, 23:12
Såvidt jeg kan se av DTA sin oversikt, så er det i grunn ingen.
Jeg kommer ikke på noen andre sammenlignbare sprut med flere funksjoner enn nyeste Alpha firmwaren til MS3.
Men det skal også nevnes at mange av de nye kjekke funskjonene som ligner det orginale sprut har er rimelig nyutvikla.

Njål Nilssen
29/01/13, 01:14
Såvidt jeg kan se av DTA sin oversikt, så er det i grunn ingen.
Jeg kommer ikke på noen andre sammenlignbare sprut med flere funksjoner enn nyeste Alpha firmwaren til MS3.
Men det skal også nevnes at mange av de nye kjekke funskjonene som ligner det orginale sprut har er rimelig nyutvikla. Dette er snakk om endel år siden, MS hadde DA ikke det jeg var ute etter, så det ble glemt også har jeg ikke holdt meg så veldig oppdatert på det siden... så på VEMS, ble ikke helt overbevist etterhvert så ble jeg tipset om DTA, som for meg har funket fint så langt :)

eMTea
29/01/13, 08:40
Jeg har jo bare fiklet med MS3+X og føler jeg kun utnytter en brøkdel av det den er i stand til.


Såvidt jeg kan se av DTA sin oversikt, så er det i grunn ingen.
Jeg kommer ikke på noen andre sammenlignbare sprut med flere funksjoner enn nyeste Alpha firmwaren til MS3.
Men det skal også nevnes at mange av de nye kjekke funskjonene som ligner det orginale sprut har er rimelig nyutvikla.

Tenker du da på ting som check engine lyset og limp mode da?
Jeg har ikke satt opp det i min bil enda.

Bruker en Nexus 7 via Bluetooth som ekstra instrument, så ser fort om noen av sensorene ikke svarer helt.

Et slikt instrument tilkoblet MS kommer på under 3000kr, og man har full frihet til å designe alt av målere/layout/farger selv. Etter min mening får et Stack instrument til å ligne en Nokia 3110 i forhold :)

Her er en relativt klein inboard vide fra A4'en min, med Shadow Dash MS kjørende på Nexus 7.


http://youtu.be/F8Q_OneOzwk

Eneste som irriterer meg med dette oppsettet er at prosessorkraft og Bluetooth bruker mere strøm en den klarer å lade :(




- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Truckdriver
29/01/13, 22:32
Dette er snakk om endel år siden, MS hadde DA ikke det jeg var ute etter, så det ble glemt også har jeg ikke holdt meg så veldig oppdatert på det siden... så på VEMS, ble ikke helt overbevist etterhvert så ble jeg tipset om DTA, som for meg har funket fint så langt :)

Japp, tenkte meg til det, og det var derfor jeg tilføyde siste linjen i det inlegget mitt ;) At det funker bra, har de funksjonene du trenger for øyeblikket, og at du er fornøyd, er jo uansett det viktigste.


Tenker du da på ting som check engine lyset og limp mode da?
Jeg har ikke satt opp det i min bil enda.

Ja bla. Hjelper for tiden en kompis med montering av en MS3X i en BMW. Denne har transplantert hjerte fra en nyere BMW, og siden motorstyringen til den nye motoren ikke passer rett over, og han skal ha turbo senere, så går han direkte for datasprut istedenfor å forsøke å tolke kryptiske og dårlige koblingskjemaer til den orginale motorstyringen.
Ganske så standard MS3X med pcb v3.57. Men jeg har loddet inn klokkemodul og bankesensormodul. Vi skal til å begyne med prøve med bare en bankesensor, men det er ferdig koblet for en ekstra, minus selve sensoren.
Noe som for meg blir litt nytt i forhold til tidligere installasjoner jeg har gjort er at jeg skal prøve å etterligne flest mulig av de orginale funksjonene som hører til rundt den motoren. Det vil etterhvert føre til flere tilleggsfunskjonere enn jeg har prøvd før.
Har tenkt å sette opp chek engine light og limp home mode. Ventil som åpner for kullfilter til avgasser fra bensintank skal også styres av sprutet. Tomgangsventil uten returfjær(3 ledninger) er også nytt for meg. Har også tenkt å prøve på å kontrollere oljetrykklampe med sprutet.
Forhåpentligvis etanolsensor etterhvert.
Ladetrykk vil selvsagt bli kontrollert av sprutet når den tid kommer. Hastighetssensor skal også etterhvert kobles til, med de muligheter det byr på.

eMTea
30/01/13, 10:22
Ja det høres ut som du har litt å stelle med da ;)


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Njål Nilssen
30/01/13, 17:09
Japp, tenkte meg til det, og det var derfor jeg tilføyde siste linjen i det inlegget mitt ;) At det funker bra, har de funksjonene du trenger for øyeblikket, og at du er fornøyd, er jo uansett det viktigste.

Ja bla. Hjelper for tiden en kompis med montering av en MS3X i en BMW. Denne har transplantert hjerte fra en nyere BMW, og siden motorstyringen til den nye motoren ikke passer rett over, og han skal ha turbo senere, så går han direkte for datasprut istedenfor å forsøke å tolke kryptiske og dårlige koblingskjemaer til den orginale motorstyringen.
Ganske så standard MS3X med pcb v3.57. Men jeg har loddet inn klokkemodul og bankesensormodul. Vi skal til å begyne med prøve med bare en bankesensor, men det er ferdig koblet for en ekstra, minus selve sensoren.
Noe som for meg blir litt nytt i forhold til tidligere installasjoner jeg har gjort er at jeg skal prøve å etterligne flest mulig av de orginale funksjonene som hører til rundt den motoren. Det vil etterhvert føre til flere tilleggsfunskjonere enn jeg har prøvd før.
Har tenkt å sette opp chek engine light og limp home mode. Ventil som åpner for kullfilter til avgasser fra bensintank skal også styres av sprutet. Tomgangsventil uten returfjær(3 ledninger) er også nytt for meg. Har også tenkt å prøve på å kontrollere oljetrykklampe med sprutet.
Forhåpentligvis etanolsensor etterhvert.
Ladetrykk vil selvsagt bli kontrollert av sprutet når den tid kommer. Hastighetssensor skal også etterhvert kobles til, med de muligheter det byr på. Hvordan blir det med VANOS'en da?

BTW... 3 pins tomgangsventiler er DIGG ift 2 pins møkka fra 740 og 940... justeringsbredden er 100% og ikke mellom 85% og 95% dty.c Dog kontrollprinsippet er HELT annet og fullt avhengig av closed-loop og PID controller... Feks. 100% duty på ene og 0 % på andre vil bestemme om den er helt åpen eller helt stengt alt etter hvilken av pinne 1 og 3 som har 100%, og akselerasjonen til ventilen... 50 % på begge kanaler = sleiden er upåvirket 51% på ene pinnen og 49% på den andre så vil ventilen gå hele veien i en rettning til den endten er stengt eller åpen, bare sakte. 75% på ene og 25% på andre skjer det samme bare at ventilen går fort.

Vet faktisk ikke om det går å bruke en slik ventil i annet enn closed-loop, evt kanskje faseforskyvning går for å kontrollere den i open loop...

Truckdriver
30/01/13, 23:39
En av de første utgavene av M50B25 motoren, om du kjenner til den. Så ingen VANOS der. Men det er støtte for variabel kamtiming, både hardware og firmware. PID eller av/på regulering. Selv om det vel enda er en Alpha funksjon så er det folk som har brukt funksjonen med suksess.
Har som nevnt bare prøvd 2pins tomgangsventiler i forskjellige varianter foreløpig. Men det nevnes at 3 pins gir bedre kontroll av tomgang enn 2 pins.
2 pins har vel bare selvregulering i forhold til belastnig, mens 3 pins som ikke har returfjær er mer selvregulerende i forhold til varierende driftspenning. Påvirkningen på tomgang i open loop skal altså være mindre når man plutselig får høyere strømforbruk fra f.eks lys.
BTW, om reguleringsbredden er så snever som mellom 85-95%, altså 10% DC forskjell fra lukket til åpen, så betyr det vanligvis at ventilen kontrolleres med feil frekvens. Som oftest for høy frekvens. De fleste tomgangsventiler har komfortsone en plass mellom ca 50-150hz. For høy frekvens gir symptomer som nevnt over, mens for lav frekvens kan gi støy, treg respons og for grov justering, som igjen kan gi ujevn tomgang.
Med passende frekvens har jeg vanligvis fått til justeringsbredde på ca 80-90% med 2 pins ventil. Typisk fra ca 10-90%DC.

Njål Nilssen
31/01/13, 02:11
En av de første utgavene av M50B25 motoren, om du kjenner til den. Så ingen VANOS der. Men det er støtte for variabel kamtiming, både hardware og firmware. PID eller av/på regulering. Selv om det vel enda er en Alpha funksjon så er det folk som har brukt funksjonen med suksess.
Har som nevnt bare prøvd 2pins tomgangsventiler i forskjellige varianter foreløpig. Men det nevnes at 3 pins gir bedre kontroll av tomgang enn 2 pins.
2 pins har vel bare selvregulering i forhold til belastnig, mens 3 pins som ikke har returfjær er mer selvregulerende i forhold til varierende driftspenning. Påvirkningen på tomgang i open loop skal altså være mindre når man plutselig får høyere strømforbruk fra f.eks lys.
BTW, om reguleringsbredden er så snever som mellom 85-95%, altså 10% DC forskjell fra lukket til åpen, så betyr det vanligvis at ventilen kontrolleres med feil frekvens. Som oftest for høy frekvens. De fleste tomgangsventiler har komfortsone en plass mellom ca 50-150hz. For høy frekvens gir symptomer som nevnt over, mens for lav frekvens kan gi støy, treg respons og for grov justering, som igjen kan gi ujevn tomgang.
Med passende frekvens har jeg vanligvis fått til justeringsbredde på ca 80-90% med 2 pins ventil. Typisk fra ca 10-90%DC. M50 har jeg pella på en del ja :) Kjører min 2-pins ventil på 108Hz... samme som Pug og Volvo bruker på den originalt :) Mulig ventilen min er slitt. Dog skal gå over til 3 pins på min uansett, Kjøpte en 3 pins fra en 850 GLT av Marius Skau, den har samme vinklene på inn og utløps-nipplene som den 2 pinsen som er på 7/900 så bare å trekke opp ei ledning til og bytte kontaktstykke...

TomX95
09/02/13, 16:08
Har sett litt på en som laga adapter fra LH 2,4 til megasquirt. Han lagde kunn overgang fra bensin enheten til MS. Men kan man lage adapter fra den ekstra "sløyfa" som ligger ved siden av boksen? Eller er det ikke samme kabelene som går opp til tenningsmodulen??

Hvor mye mer vill jeg kunne forvente? Alle dysene går vell likt, så vill jeg fortsatt få litt ustabil bensin/luft blanding??

Riff
18/03/13, 20:57
Siden dette er datasprut tråden, og jeg mangler ting til datasprutet mitt så tenkte jeg at jeg kunne spørre her.
Har fått hentet spjeldet og tps'en min.. men dette er jo original spjeldet fra ft og tps'en er fra 850, ser litt på hva jeg må gjøre for å få dette til og passe sammen...

Here goes: Noen som har ferdige distanser som jeg kan bruke for å få 850 tpsen til og passe original spjeldet? Eventuelt en 1:1 tegning som jeg kan bruke for å f.eks. merke av hvor hullene blir?

Kurt.

ArneR
18/03/13, 21:08
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/motorstyrning/givare-tillbehor/spjallgivare-adapter-volvo-8v-till-850-givare-.html :)

Riff
18/03/13, 21:15
Nice :D Tusen takk. Bestilt ikveld ;)

Du er en knupp ArneR

Kurt.

OlaBoy
23/03/13, 11:10
Noen som har erfaring med Autotronic SMC?
Fordeler, ulemper, pris osv.

Volvo360tic
25/03/13, 21:06
Hei kan noen fortelle meg hvordan en Breibandlamda fungerer ? skal bygge om fra lh til datasprut nå før sommeren. og har akkurat kjøpt meg en aem Breibandlamda. hvor langt fra turbo skal denne stå? har sjønt den må stå på topp av eksosrør.


mvh karlsen tuning

eab
25/03/13, 21:12
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor
http://en.wikipedia.org/wiki/AFR_sensor
http://en.wikipedia.org/wiki/Air%E2%80%93fuel_ratio_meter


Wikipedia forklarer det ganske bra.

Batland
26/03/13, 09:13
Noen som har erfaring med Autotronic SMC?
Fordeler, ulemper, pris osv.
Autronic SMC er gått ut av produkjon. Videre er det det simpleste sprutet som faktisk trenger "smarte" sluttrinn for å funke og det begynner det å bli litt vrient å få tak i.

Autronic sitt beste sprut er SM4. Etterhvert introduserte Autronic SM4 med det såkalte 1,09 chippet og de mener at dette er så revolusjonerende at det idiotforklarer ALLE andre sprut på markdet, inkl. eldre SM4, SM2 og iallefall SMC.
Det er ingen grunn til å betvile påstanden.

Du gir fra deg store fordeler ved å velge SMC fremfor SM4 med 1,09 chippet så du bør ikke kjøpe SMC med mindre prisen er riktig god.

OlaBoy
26/03/13, 15:09
Nei, fant ut også at det ikke var å få tak i, men sm4 har så veldig mye mer enn det jeg trenger, og det er noe for dyrt synes jeg. Men fant SM3 kit i Sverige til 12500svenske, så hvis de sender over grensa blir det det :)

Njål Nilssen
26/03/13, 15:22
Nei, fant ut også at det ikke var å få tak i, men sm4 har så veldig mye mer enn det jeg trenger, og det er noe for dyrt synes jeg. Men fant SM3 kit i Sverige til 12500svenske, så hvis de sender over grensa blir det det :) Jeg er godt fornøyd med min DTA S80 :) Veldig ok pris også, så det kan jo være et alternativ også med mindre du har noen som skal mappe for deg som ikke kan noe annet en Autronic da :)

Batland
26/03/13, 17:23
Nei, fant ut også at det ikke var å få tak i, men sm4 har så veldig mye mer enn det jeg trenger, og det er noe for dyrt synes jeg. Men fant SM3 kit i Sverige til 12500svenske, så hvis de sender over grensa blir det det :)
Helt rett og dette er problemet. Man betaler for en hel haug med saker og ting som i praksis ALDRI kommer i bruk = 100% bortkastede penger.

Har du sjekket Haltech sprint 500, Link Atom. Vi-pec V44 og KMS?
http://qwt.no/performance/performance_elektronikk/elektronikk_datasprut_univ
http://www.krbtrading.no/link_ecu/cms/63
http://www.halandtuning.no/Vi-PEC_datasprut.asp
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=54_73&products_id=653

Ola Moen
26/03/13, 19:17
SM3 er et helt greit, og bra sprut :)
Om du vet at du kun skal kjøre 4 syl motor, så har man DTAS40Pro og S60Pro.
S40Pro krever fordeler, og kjører kun semisekvensiell innsprøytning.
Og klarer man seg med det, så har man et fullgodt sprut til 7500,- NOK.
+ TPS, lufttemp og evt bredbåndslambda :)

OlaBoy
26/03/13, 21:19
Jeg er godt fornøyd med min DTA S80 :) Veldig ok pris også, så det kan jo være et alternativ også med mindre du har noen som skal mappe for deg som ikke kan noe annet en Autronic da :)


Helt rett og dette er problemet. Man betaler for en hel haug med saker og ting som i praksis ALDRI kommer i bruk = 100% bortkastede penger.

Har du sjekket Haltech sprint 500, Link Atom. Vi-pec V44 og KMS?
http://qwt.no/performance/performance_elektronikk/elektronikk_datasprut_univ
http://www.krbtrading.no/link_ecu/cms/63
http://www.halandtuning.no/Vi-PEC_datasprut.asp
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=54_73&products_id=653


SM3 er et helt greit, og bra sprut :)
Om du vet at du kun skal kjøre 4 syl motor, så har man DTAS40Pro og S60Pro.
S40Pro krever fordeler, og kjører kun semisekvensiell innsprøytning.
Og klarer man seg med det, så har man et fullgodt sprut til 7500,- NOK.
+ TPS, lufttemp og evt bredbåndslambda :)

Har en kompis som har styra endel med Autotronic og Motec++ så har lyst til å ha en av de da det er enkelt å spørre han om hjelp om det er noe ;)

Riff
30/03/13, 18:48
Noen som har en god løsning på sekundær trigger, (bruker gt101 giveren) på en b230ft? Hvor og hvordan feste..

Njål Nilssen
30/03/13, 22:28
Noen som har en god løsning på sekundær trigger, (bruker gt101 giveren) på en b230ft? Hvor og hvordan feste..

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/474.jpg

Men spørs hvis du har 240... Jeg brukte fordeleren som sto på 740'n min dreide ned akselen littegranne og pressa på halvmånen som ellers ville sittet i bakkant av hvitmotorer på eksoskammen... betydelig mer lavprofil enn det originale fordelerlokket, så KANSKJE blir det plass på 240 også, men kan ikke garrantere...

Kan lages mye mere lavprofil enn det jeg gjorde her også, jeg hadde bare ikke fokuset på det da jeg har 740 som brukstraktor, og genrellt holder på med 7/900 serie :)