PDA

Vis full versjon : Mye strømtap gjennom ledning? ekstralys...



Testdriver
14/11/11, 15:54
Har en ganske lang leding som går fra batteri via sikring til rele til ekstralysene. Lurer på om det er mye strømtap gjennom ledninga og om jeg bør korte den inn for å kanskje få enda bedre lys?
Her ser dere ledninga som jeg bare har stripset sammen i en bunt

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/822.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/3.jpeg

Espen Hveding Nordgård
14/11/11, 16:03
Hvor mange meter totalt er ledningen?
Og hvor mange lyspærer har du hengt på?

Er minimalt forskjell, og tviler på at du klarer å måle spenningstapet med et biltema-meter, men noe er det selvfølgelig ettersom det finnes motstand i kobberledningen.
Dårlige kontaktflater har mere å si enn 2 meter ledning på det der ;)

Sebbe
14/11/11, 16:31
hvor tykk er kabelen? og hvor lang? tviler på at du kan se noe forskjell på lyset, men du kan nok måle en forskjell

boman
14/11/11, 16:35
Ut ifra de knøttsmå bildene ser det ut som en liten kabel, og jeg hadde ikke vært i tvil. Klipp. Det er bare tull å ha så lange ender.

Om du får bedre lys eller ikke er ikke sikkert, men du fjerner en mulig brannfelle (hvis du har nok belastning kobla i andre enden)..



Hvor mange meter totalt er ledningen?
Og hvor mange lyspærer har du hengt på?

Er minimalt forskjell, og tviler på at du klarer å måle spenningstapet med et biltema-meter, men noe er det selvfølgelig ettersom det finnes motstand i kobberledningen.
Dårlige kontaktflater har mere å si enn 2 meter ledning på det der ;)

Hvis det er 1,5mm2 og det er 2 meter ledning vil han kanskje ikke måle spenningsfallet, men det vil være et spenningsfall på 17% (med 12volt og 9,17A)..

Testdriver
14/11/11, 16:36
Hvor mange meter totalt er ledningen?
Og hvor mange lyspærer har du hengt på?

Er minimalt forskjell, og tviler på at du klarer å måle spenningstapet med et biltema-meter, men noe er det selvfølgelig ettersom det finnes motstand i kobberledningen.
Dårlige kontaktflater har mere å si enn 2 meter ledning på det der ;)
Har ikke målt lengden på ledningen, men den er da ikke sååå lang tror jeg:)
Har 2 stk lyspærer

hvor tykk er kabelen? og hvor lang? tviler på at du kan se noe forskjell på lyset, men du kan nok måle en forskjell
Vet heller ikke tykkelsen på kabelen. Jeg skal ut å måle både tykkelse og lengde senere

Testdriver
14/11/11, 16:41
Ut ifra de knøttsmå bildene ser det ut som en liten kabel, og jeg hadde ikke vært i tvil. Klipp. Det er bare tull å ha så lange ender.

Om du får bedre lys eller ikke er ikke sikkert, men du fjerner en mulig brannfelle (hvis du har nok belastning kobla i andre enden)..
Ble desverre små bilder ja. Bare dra bildene opp i "søkefeltet" på nettleseren din så skal det bli større :)

Brannfelle? er det ikke derfor man har sikring? :)

boman
14/11/11, 16:55
Ble desverre små bilder ja. Bare dra bildene opp i "søkefeltet" på nettleseren din så skal det bli større :)

Brannfelle? er det ikke derfor man har sikring? :)

Jo, på en måte, men sikringa hjelper ikke mot alt. Det er neppe et problem der, men det jeg mener er at når kabel ligger kveila så blir det varmt.
Du kan jo prøve å sette fullbelastning på en skjøtetrommel (innrulla) og så kjenne på den. Kabelen smelter om den står lenge nok.

Testdriver
14/11/11, 17:20
Okei, men da skal jeg korte den inn :)

850GLTsilver
15/11/11, 14:35
Hvis det er 1,5mm2 og det er 2 meter ledning vil han kanskje ikke måle spenningsfallet, men det vil være et spenningsfall på 17% (med 12volt og 9,17A)..

Finnes det så dårlig kabel på markedet?:eek:

Aartun
24/11/11, 14:33
Det kan ha god betydning for lysutbytte å bruke en stor nok ledning til ekstralys.

Lars'ern
04/12/11, 00:58
Jeg må nok si meg uenig med noen av dere over. Det er veldig lett å få spennigstap i kabler i bil. Og det er lett å måle det. Bare å bruke et voltmeter og måle i begge ender av kabelen, og selv med et Biltema-meter så vil du måle det. På ekstralys, f.eks 55W, så har du 55W på 12V, dvs 4,6A. På montering av ekstralys, så blir det fort 4-5m pr lampe (ja, du kan få til mindre), husk at du må regne med både pluss og minus kabel. For å ta utgangspunkt i en tabell jeg har med 2% tap, så er det med 12V og 4A strømtrekk 4,41m du kan ha med 2,5m2 kabel. Med 12V og 4A, men med 1,5mm2 kabel, så er lengden 2,73m. Dette er da makslengder på kablene i forhold til kvadratet og 2% tap. Kan nok godta mere tap enn 2%, men selv bare 2% er 0,24V av 12V. Nå vet ikke jeg hvor grov kabel du har brukt, og heller ikke lengde eller hvor mye strøm som går igjenom de. Men er nok greit å kutte ned de kabelene mest mulig ja :)

Lars'ern
04/12/11, 00:59
Finnes det så dårlig kabel på markedet?:eek:

Med 10A strømtrekk, 12V og 1,5mm2 kabel, så skal ikke kabelen være lengre en 1m med 2% tap...