PDA

Vis full versjon : Er dette en grei søknad til BT?



divad
14/11/11, 14:56
Hei, litt usikker på hvor denne skulle plasseres.

Søknad om motorbytte

Registreringsnummer: DE535XX
Merke/modell: Volvo 240GL
Årsmodell: 1986

Jeg ønsker å utføre et motorbytte på min Volvo 240 1986-modell. Originalt står det en sliten B230A forgasser-motor i. Jeg ønsker å bytte ut denne med en B230FT motor. Den nye motoren benytter seg av LH-2.4 motorstyring.

B230FT er en motor som var tilgjengelig i Volvo 940. Motorene er i utgangspunktet en B230F, men med turbo. Motoren er en 1993-modell, som jeg har dokumentasjon på at jeg kjøpt og betalt.

Kort info om begge motorer:
B230A:
4 syl. 2316cm3
112 HK/187 NM
Pierburg forgasser

B230FT:
4syl. 2316cm3
165 HK/264 NM
Bosch LH-Jetronic 2.4

Volvo Norge godkjenner effekt opp til 220HK/280NM i Volvo 240 med ventilerte skivebremser. Med andre ord B230FT har lavere utslipp av avgasser enn B230A, og støykravene vil bli oppfylt ved å bruke eksosanlegg med to lydpotter.

Motorbyttet vil naturligvis ikke bli utført før jeg mottar «klarsignal» fra dere.

Håper på positivt svar!


Takker for innspill.. Noe som bør endres, fjernes eller legges til? :)

divad
15/11/11, 00:00
Noen innspill? :)

Daruu
15/11/11, 00:03
Det burde være greit nok det.
Legg ved papirer fra volvo så skal det være smal sak å få godkjent.

Dimmern
15/11/11, 00:07
låner denne ett lite sekund,har skrivd en tilnærmet lik søknad selv, men lurer på hvor jeg skal sende den? bare rett til bt?

Daruu
15/11/11, 00:18
låner denne ett lite sekund,har skrivd en tilnærmet lik søknad selv, men lurer på hvor jeg skal sende den? bare rett til bt?

Gå på vegvesen.no - klikk på trafikkstasjoner - Finn ditt fylke/stasjon - send mailen til mailadressen som står der.

Er ihvertfall sånn jeg har gjort det tidligere :)

The Sven
15/11/11, 01:03
Tror den søknaden er grei. Du kan henvise til ombyggingskode "YV1-D1 - Motoreffekt" som gjelder tillatte motorombygginger i 200 serien.

divad
15/11/11, 07:27
Takker :)

Dimmern
15/11/11, 17:14
lånern litt til :D

jeg skal godkjenne med senk også, skal jeg bare skrive under at jeg vil i samme slengen godkjenne med 40 mm senk?

Frigstad Racing
15/11/11, 17:19
Alle endringer på bil som du ønsker å få inn i vognkort må du søke om ja, så dette må også være med i søknaden. Husk å ta med TUV papirene på kontroll, å følg litt med:

Min kontrollør på BT sa til meg "Ja men disse fjørene er bare godkjent for 150 hk, så har du bremsepapir på 194 hk, dette går jo ikke!"
Men jeg hadde sett på tuv-papiret, og visste at det stod 150 kW, ikke HK, så jeg ba han om å lese det en gang til å spurte om han var sikker på at det stod HK og ikke kW :p Godkjent :)

Dimmern
15/11/11, 17:21
hehe skal ikke være lett :P

men jo, jeg skal ikke ha original fk. tenkte jeg skulle godkjenne med litt mere hk. men jeg vet ikke hva bremsepapiret ender på ennå, hva skal jeg skrive da? :p

divad
15/11/11, 17:49
Er det vanlig at de krever bremsepapirer?

Daruu
15/11/11, 17:58
Hvis du skal godkjenne med mere hester så kan de henge seg opp i avgasskrav (syklustester osv)...

Sålenge alt ser orginalt ut + at du har papirer fra volvo både på motor og bilen så har de ikke noen grunn til å kreve bremsepapirer.

Dimmern
15/11/11, 18:00
så er egentlig ikke "vitsi" og godkjenne med mere hk? :P

Audun
15/11/11, 18:06
Er vell bra nok det der.
Bare et tips dersom du for godkjent søknaden, å bygger om til turbo. biltilsynet er glad i''orginal'' deler. Alså at det ser orginalt og rydig ut(ikke at det ser så ryddig ut orginalt men..) ! sånne sinsyke effektgivende ting som Powerfilter og blå siliconslanger og blanke ting etc ( blingtrim, du ser) kan fort bli diskuternde emne om du møter rette ###rasshølet###....

Dimmern
15/11/11, 18:11
Er vell bra nok det der.
Bare et tips dersom du for godkjent søknaden, å bygger om til turbo. biltilsynet er glad i''orginal'' deler. Alså at det ser orginalt og rydig ut(ikke at det ser så ryddig ut orginalt men..) ! sånne sinsyke effektgivende ting som Powerfilter og blå siliconslanger og blanke ting etc (du ser) kan fort bli diskuternde emne om du møter rette ###rasshølet###....

power filter har jo en effektøkning på ca 100 hk i følge BT :P

Scania143
15/11/11, 19:04
hmm, kan jeg spørre om en ting??

FK Senkesett, TUV papirene står på TYSK, er dette noe problem?

Er det bare sende søknad.
Bytte
reise og vise at NR står på fjærene, tute og kjøre?

Audun
15/11/11, 22:25
hmm, kan jeg spørre om en ting??

FK Senkesett, TUV papirene står på TYSK, er dette noe problem?

Er det bare sende søknad.
Bytte
reise og vise at NR står på fjærene, tute og kjøre?

At det står på tysk for væra dems problem :p

usikker på om det er pålagt med 4(2)hjulskontroll eller ikke... det er det sikkert noen andre her som kan bekrefte/avkrefte.....

Frigstad Racing
15/11/11, 22:38
Å ha ett hjulstillingskontroll papir er ett stort pluss når du skal godkjenne senk, jeg hadde det å da ble kontrolløren veldig fornøyd. Vet ikke om det er ett krav men kan være lurt å ha det med. Uansett så bør en jo ta en firehjulskontroll etter man har senka bilen..

Angående det med at det står på tysk, er forskjellig fra stasjon til stasjon, noen er helt nazi og krever at alt skal stå på norsk, hvis ikke er det ikke godkjent, selv om det står ett svært TUV merke! Da krever de at du skal ha TUV papiret hos en godkjent tolk som skal oversette det og signere og stemple dokumentet som godkjent oversatt til norsk.

Har aldri vært ute for dette selv, men har hørt om folk som har slitt med tyske tuv papirer. Når jeg var på BT å godkjente min, (engelske og tyske tuv-papirer) så var det ingen problem. Er jo bare nummerene som står i papiret de ser på, sjekker at nummerene på fjærene og papiret stemmer overens, effekten fjærene tåler, åssen bil de er til osv.

Audun
15/11/11, 22:49
Jeg syns det nesten er rart viss det ikke er pålagt med 4(2)hjulskontroll ved senking... med tanke på hvor strenge de er på MYE annent som egentlig bare er tull.. hjulvinkler etc endres jo (varierr så klart mye fra bil til bil) når bilen senkes..MEN det er såklart forskjell fra bil til bil helt sikkert.

In the end... jeg syns bt henger seg opp i mye unødvendig og mindre viktig ting framover mye annent som faktisk er viktig..
Men viss det ikke er noe krav,så gjør vell ikke det noe, for bt er proffe, og de kan absolutt alt, om hva som er best, forsvarlig ++++....

menmen, penger spart da:p dersom det i utgangspunkte ikke er nødvendig :p

The Sven
15/11/11, 23:02
hjulstillingskontroll er et krav ja..

Dimmern
15/11/11, 23:07
er det ikke krav om lysjustering også?

Frigstad Racing
15/11/11, 23:11
Når du senker bilen så skal du egentlig justere lysene også ja.
Ikke alltid de sjekker det, det gjorde ikke min kontrollør på BT, han sa det kom de til å ta på den vanlige eu-kontrollen (måtte på eu pga hadde vært avskiltet ett par år) han brydde seg bare om det han skulle godkjenne (motor og senk)

Men varierer fra stasjon til stasjon, men ta å juster lysa dine så er du på sikre sia :)

Dimmern
15/11/11, 23:17
jeg har en fk motor, men mangler papirer på den, kan jeg f.eks skrive papirer med en kamerat som har vraka en bil som hadde et motor? :)

Frigstad Racing
15/11/11, 23:20
Hvis kontrolløren sjekker nr på blokka di, å sjekker opp skilt nr på den bilen som er vraka, så kan han vell se at det ikke er samme blokka? Eller? Noen som kan si dette helt sikkert?

Kan jo stå på ditt å si at motoren kommer fra den bilen, bare selve blokka hadde blitt byttet en gang pga havari eller noe :p Må bare ha kvitteringa da på at du har skaffet den på lovlig vis :)

Dimmern
15/11/11, 23:24
aha, jeg skjønner da burde du jo gå ann ;)

Frigstad Racing
15/11/11, 23:27
De er veldig opptatt av at alt skal dokumenteres, Jo flere papirer du har på ting jo bedre er det. Må har kvittering eventuelt tollpapir (hvis du har kjøpt den i sverige) på motoren ved godkjenning. Så du kan jo skrive en kvittering med kompisen din å legge ved skilt nr på den bilen motoren stod i før.

Dimmern
15/11/11, 23:35
De er veldig opptatt av at alt skal dokumenteres, Jo flere papirer du har på ting jo bedre er det. Må har kvittering eventuelt tollpapir (hvis du har kjøpt den i sverige) på motoren ved godkjenning. Så du kan jo skrive en kvittering med kompisen din å legge ved skilt nr på den bilen motoren stod i før.

var det jeg tenkte på ;) det burde jo funke,

Dimmern
15/11/11, 23:37
når jeg tenker meg om så fungerer det vel dårlig i forhold til de forskjellige årstalla?

Frigstad Racing
15/11/11, 23:39
Åssen da tenker du?

Dimmern
15/11/11, 23:41
i forhold til at fk kom jo seinere 90 tallet og et er ifra 80 tallet, da aner dem jo mistanke om jeg kommer med en fk motor som egentlig er ifra sein 90 som "liksom" har stått i en ET bil? :p

Frigstad Racing
15/11/11, 23:46
"Fordi ET blokka havarerte så ble denne blokka satt inn, men er bare selve blokka (bunndel) som ble bytta.." Hehe, vet ikke om de går med på den, som sagt så må alt være dokumentert. Fins jo ET biler som har FK maskin, "han kjøpte bilen som turbobil, vraka den og solgte den ut i deler, du kjøpte motoren, har kvittering, å motoren stod jo i den bilen.." Om det er FK eller ET har ikke så mye å si tror jeg. Du blir stempla "Godkjent ombygd 740 turbo, effekt: xxx hk" i vognkortet, samma om det er ET eller FK eller FT ;)

Dimmern
15/11/11, 23:50
hmm, høres jo logisk ut i grunn ;)

alecxz
07/01/12, 20:53
Trenger ikke skrive søknad om du skal godkjenne orginal fk motor og lesjøfors på en 240.

Bare og ringe inn og bestille time det :)

Pass på at det ser ordentlig ut bare, samt ikke powerfilter eller chromma rør, Alu ic etc. Husk papirer fra Volvo Norge om at bilen stiller krav til fk/ft motoren din + firehjulskontroll om du skal ha senkefjører samt tuv papirer på det. Husk også papirer for motoren din også. Samme hvor du får papiret fra, om det er fra en kamerat med orginal turbobil selv om du har kjøpt motoren på en skrot og ikke fått papirer. Dem har ikke noe register på motor-id så vidt jeg vet (:

smygen
11/01/12, 22:12
Mener å ha hørt at man må innom ett volvo verksted med bilen, slik at de går over og ser at alt er gjort forsvarlig eller hva man kan kalle det, før en går til BT for visning. Altså at man må ha papirer fra ett Volvo verksted, der det står at motor er forsvarlig bygd eller noe. Er dette tilfelle eller?

divad
11/01/12, 22:17
Mener å ha hørt at man må innom ett volvo verksted med bilen, slik at de går over og ser at alt er gjort forsvarlig eller hva man kan kalle det, før en går til BT for visning. Altså at man må ha papirer fra ett Volvo verksted, der det står at motor er forsvarlig bygd eller noe. Er dette tilfelle eller?

Det tviler jeg sterkt på og har aldri hørt om før :P Hva skulle da poenget med visning hos BT vært? Ville dog vært en mye greiere løsning da men :)

The Sven
11/01/12, 22:36
Det tviler jeg sterkt på og har aldri hørt om før :P Hva skulle da poenget med visning hos BT vært? Ville dog vært en mye greiere løsning da men :)

Det er slett ikke uvanlig i forbindelse med ombygging, men da er det først og fremst for at merkeverkstedet har bedre grunnlag for å bedømme om motor er i original stand eller ikke, og om evt påkrevde modifikasjoner er gjort.

divad
11/01/12, 22:39
Det er slett ikke uvanlig i forbindelse med ombygging, men da er det først og fremst for at merkeverkstedet har bedre grunnlag for å bedømme om motor er i original stand eller ikke, og om evt påkrevde modifikasjoner er gjort.

OK, men tviler på at det gjelder en så enkel ombygning som 940-motor i 240 :)

The Sven
11/01/12, 22:46
OK, men tviler på at det gjelder en så enkel ombygning som 940-motor i 240 :)

Det får du høre med din aktuelle kontrollmyndighet om.

Lars'ern
15/01/12, 01:22
FK Senkesett, TUV papirene står på TYSK, er dette noe problem?

TÜV-papirene SKAL være på tysk, de er faktisk ikke gyldige om de er oversatt til f.eks norsk som en den bt-folk krever... Det har vært en del problemer med dette i offroadmiljøet pga feil oversettinger av oversettere, og selvfølgelig problemer med at bt-folkene oversetter feil selv.


Mener å ha hørt at man må innom ett volvo verksted med bilen, slik at de går over og ser at alt er gjort forsvarlig eller hva man kan kalle det, før en går til BT for visning. Altså at man må ha papirer fra ett Volvo verksted, der det står at motor er forsvarlig bygd eller noe. Er dette tilfelle eller?


Det er slett ikke uvanlig i forbindelse med ombygging, men da er det først og fremst for at merkeverkstedet har bedre grunnlag for å bedømme om motor er i original stand eller ikke, og om evt påkrevde modifikasjoner er gjort.

Jeg har turbokonvertert org.motoren i lux'n, og et av kravene for å få det igjenom hos bt, var at jeg tok en tur til Toyota og fikk et skriv fra de om at jeg hadde brukt orginale deler og at det var gjort slik det skal.


Og forresten, i en søknad til bt, skriv minst mulig, men send med mest mulig relevant dokumantasjon.

alecxz
15/01/12, 19:35
Det tviler jeg sterkt på og har aldri hørt om før :P Hva skulle da poenget med visning hos BT vært? Ville dog vært en mye greiere løsning da men :)


Ja, det kan man lure på, men det stemmer faktisk. Biltilsynet er helt ubrukelig. Dem gjør ingenting sjøl lenger. Når jeg skulle godkjenne fk motor i 242n, så fikk jeg bare en "mangellapp" der det stod at jeg måtte ha ett skriv fra volvo om at motoren min var riktig "plassert" i henhold til girkassefester, motorfester, el-nett og bensin slanger før jeg fikk godkjent det. Greit nok at det skal være i orden, men skulle tro dem klarte å se det sjøl... haha

divad
15/01/12, 19:41
Ja, det kan man lure på, men det stemmer faktisk. Biltilsynet er helt ubrukelig. Dem gjør ingenting sjøl lenger. Når jeg skulle godkjenne fk motor i 242n, så fikk jeg bare en "mangellapp" der det stod at jeg måtte ha ett skriv fra volvo om at motoren min var riktig "plassert" i henhold til girkassefester, motorfester, el-nett og bensin slanger før jeg fikk godkjent det. Greit nok at det skal være i orden, men skulle tro dem klarte å se det sjøl... haha

okok jeg gir meg!! :O Trodde dette gjaldt litt mere heftige bygg! Men ganske utrolig at ikke en utdannet mann som jobber med godkjennelser av ombygde biler ikke vet hvordan en motor står plassert i Volvo 240!? Sikkert den mest ombygde/omtalte bilene i Norge! :O